2021-12-10, 13:59
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vaccinerade smittar mindre, och tre doser ger gott skydd mot omicron vilket får ned spridningen av den mutationen. Ovaccinerade tar det tid tills de kommer till tidpunkt där de kan ta tredje dosen även om de skulle vaccinera sig idag. Men vaccinerar de sig idag är bättre än om de gör det om en månad etc.
Det är inget tvång på vaccination trots begränsningar om vad de får göra, den ovaccinerade får fortfarande avstå från att vaccinera sig men de måste då avstå från att göra annat. De kommer aldrig bli utlåsta från att söka vård på sjukhus eller handla mat och medicin. Så jag ser inte att grundlagen bryts.
Du har ingen aning om vaccinerade smittar mindre !!
Ja i testmiljö så smittar de något mindre men det finns fler faktorer att väga in.

- Ovaccinerade märker i större grad om de är smittade och stannar hemma.
- Många är ovaccinerade för att de redan haft smittan (lär smitta ännu mindre än vaccinerade, även i testmiljö)
- Många vaccinerade anser sig immuna mot smittan och beter sig därefter.
- Ovaccinerade med förmodligen högre antal naturligt immuna klarar sig bättre mot nya varianter.

Det är ett antal faktorer som spelar in, finns säkert flera. Med andra ord, sluta att påstå att vaccinerade smittar mindre då ni inte har en jävla aning om så är fallet. Min gissning (nä jag vet inte heller) är att vaccinerade smittar mer i samhället i snitt jämfört med en ovaccinerad.
Citera
2021-12-10, 14:01
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är en helt annan sak att ha en skatt som är lika för alla på en viss vara som tobak eller alkohol. Det är ju inte så att man lägger en särskild straffskatt på de personer som löper störst risk att bli sjuka av exempelvis cigaretterna, utan skatten ligger på varan och vi är fortfarande alla lika inför lagen.

Det skulle motsvara att man la en extra skatt på kollektivtrafiken eftersom alla som åker riskerar smitta eller smittas, vaccinerad som ovaccinerad. (Du kanske tycker att inte alla löper samma risk, men detsamma gäller tobak och alkohol.) Regeringen skulle alltså kunna uppmuntra folk att ta bilen istället för bussen och på så sätt minska trycket på sjukvården. (Förutom då att så många blir sjuka och dör av ökade luftföroreningar då färre tar bussen.)

Man skulle även kunna lägga straffskatt på konserter, religiösa sammankomster, körövningar och julbord eftersom det är ställen där smitta lätt sprids. Då attackerar man inte individer utifrån på aktuell vaccinstatus, utan den typ av verksamhet där smitta lätt sprids.

Precis som att det är bättre lägga straffskatt på smör och socker och läsk än att kalla in medborgarna för månatlig BMI-utvärdering och anpassa en individuell skatt efter deras vikt.

Fördelarna med detta är att vi slipper ett apartheidsystem baserad på temporär individuell vaccinstatus utan istället mer rationellt riktar straffskatten på de ställe där smitta sprids.

Då blir alla glada och nöjda. Vilket förmodligen gör folk väl, för vaccinpasset gör folk missnöjda och förtryckta och oroliga och utstötta och det är minsann inte bra för folkhälsan. Man måste nämligen tänka på folkhälsan ur ett helhetsperspektiv under pandemin och inte nörda in enbart på SARS-CoV2.

I korthet, är det covidvården som ska finansieras genom extra straffskatt vore det dåligt för folkhälsan och inte heller särskilt effektivt att lägga den skatten på individer. Bättre då lägga den på aktiviteter och sammanhang där smitta lätt sprids.

Det ger bättre överensstämmelse med hälsorelaterade skatter på tobak, alkohol och socker, där skatten ligger på varorna, inte individen.

Nu köper ju inte icke rökare cigarretter så de betalar ingen skatt på cigg. Samma med alkohol.
Citera
2021-12-10, 14:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Nej din dumbom! Du minskar inte smittspridning genom vaccin och munskydd! Du minskar smittspridning genom att testa dig, det är det enda sättet att minska spridning! Är folk så retarderade på riktigt???? Vaccin stoppar inte smitta, när ska ni förstå detta? Du är vaccinerad, varför vill du att ovaccinerade ska vaccinera sig, du är ju skyddad!! Fortsätt du att visa upp ditt covidpass och resa som vanligt och sprid smittan vidare, vilket vi ovaccinerade inte kan.

Folk är fan ta mig födda i en traktor. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.

Skulle säga att det vore bra om fler föddes i traktorer..
Gemene man klarar ju knappt att torka sig själva nu för tiden..
Citera
2021-12-10, 14:14
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollar på Israel.

Ovaccinerade har en incidens på 19,3.
De som fått 2 doser har en incidens på 8,8.
De som fått 3 doser har en incidens på 2,7.

Detta är alltså för fall - dvs att man får sjukdomen.

Du gjorde inte det klassiska misstaget och bara kollade de absoluta talen utan att ta hänsyn till att den vaccinerade gruppen är 7-8 gånger större än den ovaccinerade gruppen?

Har du en länk till en sida där man kan se siffrorna?
Citera
2021-12-10, 14:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu köper ju inte icke rökare cigarretter så de betalar ingen skatt på cigg. Samma med alkohol.
Nej, men skatten associeras till varan, inte individen. Ju mer du röker, ju mer skatt. Ju mer du dricker, ju mer skatt.

Det hade varit en helt annan sak om myndigheterna registrerade folk som rökare eller akoholkonsumenter och tog en fix straffskatt utifrån det.

Pa samma sätt vore det kanske bättre motivera folk att hålla sig borta från smittspridande ställen genom en extra skatt på dessa ställen. Istället för att registrera folk och straffa dem utifrån registrerad status. Då är det inte smittspridningen man egentligen har för ögonen. Skatten blir då både styrmedel (motiverar folk att smitta och smittas mindre) och en finansiering av vården för egentligen alla virus som sprids i dylika sammanhang, inklusive influensa.

Att med hårdhet styra folk att vaccinera sig för att, heter det, spara pengar på vården är varken humant, konstitutionell eller effektivt utan ren och skär galenskap.

Vill man beakta hälsa ur ett helhetsperspektiv är det dessutom uppenbart att den småaktiga vaccinpass-styrningen av folks fri- och rättigheter riskerar skapa påtagliga sociala och psykologiska skador, vilket då en annan del av vården än covidvården kan komma att tvingas ta hand om. Det är alltså ett sanslöst ogenomtänkt drag att registrera och vaccinpassa folk för att styra deras beteende. Det kan bara skapa mer ohälsa och man undrar varför inte FHM reagerat skarpare mot det.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-10 kl. 14:18.
Citera
2021-12-10, 14:15
Medlem
Davys avatar
Mycket pajkastning här nu.

Kan någon förklara för mig varför man ska vaccinera sig om man redan haft covid?
Citera
2021-12-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Skulle säga att det vore bra om fler föddes i traktorer..
Gemene man klarar ju knappt att torka sig själva nu för tiden..

Vi ser redan att gemene man är födda i traktorer, se bara våra politiker och vårt styrande folk.. Beklagligt vi ser svetsare och outbildade personer. Kul för dem mindre roligt för samhället.
Citera
2021-12-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag bryr mig inte. Det finns många som tycker en massa och även om labbhypotesen inte är helt falsifierad är den väldigt tunn. Särskilt med Omikron vill jag säga.

Det senaste är ju enl. Bidens grupp av folk från the Intelligence Community är att man helt rätt avfärdar ett labbframställt virus men lämnar dörren öppen för en olycka. Problemet är att det då måste handla om ett redan existerande virus som man samlat in som i SARS-fallet när det läckte ut. Vi är ganska säkra på att vi inte har någon annan ground zero än Wuhan Wet Market vilket vi borde ha om viruset funnits tidigare och samlats in. Vi skulle se flera tidigare utbrott på olika platser. Man anser fortfarande att marknaden är källan och där kan jag nog med visshet säga att man inte samlat in några virus alls.

Så från min sida är det bara ett vägande av olika hypoteser.

Det finns inget att diskutera eller tycka kring. HCoV-SARS samt HCoV-SARS2 är både labbmodifierade virus. Detta bevisas av de anslag som EHA har fått från bla USA för att forska och ta fram dessa virus. Precis som USA har sin civila CDC och sin militära gren av forskare har Kina sin militära gren av forskare. Nu är det rätt bevisat att Kinas militära gren av forskare har använt sig av EHAs GoF i Wuhan för att göra ett lagligt biovapen av båda SARS-virusvarianterna.

Givetvis har man samlat in virus och man har även forskat och manipulerat dem. Att marknaden är ground zero är för att personal från labbet har gått dit på privata ärenden efter jobbet.

Omicron är en mutation som egentligen är en sammanslagning av den sk. "Delta" och ett naturligt (sedan tusen år tillbaka) förekommande virus HCoV-229E (en av våra vanligaste förkylningsstammar). Någon person i sydafrika har varit förkyld med HCoV-229E samtidigt som att "Delta" har kommit in i personens system. Cellen har sedan kopierat båda genom och råkat korsa dem och således släppt ut en ny muterad variant av "Delta".
Citera
2021-12-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu börjar du tala om någonting annat, nämligen påtryckningsmedel. Dvs att ovaccinerade ska tvingas att vaccinera sig medelst samhälleliga bestraffningar.

Det jag citerade var istället din jämförelse med tex rökare. Att man inte får röka på bussen grundas på att andra personer (rökare som icke rökare) då utsätts för rök, som kan skada deras hälsa.
Det är inte främst vaccinerade som utsätts för hälsorisker vid nedsmittning med Covid-19, utan det är ovaccinerade som utsätts. Med ditt resonemang blir då slutsatsen att ovaccinerade har rätt att slippa smittas på bussen.

Fast man vill inte skydda ovaccinerade, man vill att ovaccinerade ska vaccinera sig av flera olika orsaker som du sannolikt redan känner till.
Astmatiker vill man skydda, de kan inte göra något åt sitt tillstånd och därför får de exempelvis tilldelade platser
Citera
2021-12-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
70 % av patienterna på IVA är män. Kan man inte ersätta vaccinpasset med ett könspass och porta männen, då de under hela pandemin tagit en så oproportionerligt stor andel av IVA-resurserna? Eller vad sägs om en straffskatt för män? Det kanske kan motivera dem att ta ansvar för sin hälsa och inte bli sjuka i covid. Fattar du inte att vi måste göra något för att skydda männen? Inte kan de få tillträde till bussar och krogar där de kan råka ut för smitta. De verkar ju så känsliga, så sköra, att de måste skyddas med ett könspass som stänger dem ute, för deras egen skull och för att inte belasta den hårt ansträngda sjukvården där veka kvinnor tvingas hantera tunga överviktiga män.

Det är väl ändå effektivare än att tvinga på folk den ena sprutan efter den andra vartefter nya varianter uppstår. Nä, gubben 5 meter från hemmet, gubben på rymmen. Krävs sällan några uppdateringar, är man man så är man.

Männen kan inte göra något åt att de föds som män. Däremot kan i princip alla vaccinera sig. Det är skillnad i hur situationer går att påverka.
Citera
2021-12-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ungefär som i Saudiarabien?

Tycker mig inte se att det finns demokrati där, men tycker du att det är ungefär så samhället är strukturerat i Saudiarabien så visst
Citera
2021-12-10, 14:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tvivlar inte på att viruset snabbt kommer att hitta sin väg till Kapstaden. Det förändrar inte min poäng om att Kapstaden ligger långt ifrån området där det initiala utbrottet skedde. Du har rätt i att Norge och Danmark ligger ännu längre från Gauteng. Men skulle du komma på idén att filma norska sjukhus, i ett försök att hävda att det är lugnt på sjukhusen i Gauteng? Eller skulle du anse det vara vilseledande?

Nej, så lätt kommer du inte undan.

Du sa att Gauteng låg 120 mil ifrån Kapstaden och menade därmed att "det är väl inte så konstigt att det är tomt i Kapstaden då utbrottet inte skedde där".

Nu har vi utbrott lite varstans i världen, i Norge t. ex som ligger 987 mil bort, inte 120.

Hur går ditt resonemang ihop överhuvudtaget? Gillar viruset att resa längre sträckor? Smittar det mindre på kortare avstånd?

Nej, jag skulle inte få för mig att filma ett sjukhus i Norge för att bevisa att det är lugnt i Gauteng - det var nog det dummaste jag någonsin hört.

Poängen är att det är bra mycket mer logiskt att smittan skulle härja i Kapstaden före de härjar i övriga världen eller de nordiska länderna. Något med minsta logiska tänk borde väl förstå det själv?

Du med ditt kära vaccin, borde än mer få det inbankat i skallen när du tänker till lite: Norge och Danmark har bra mycket högre vaccinationsgrad än Sydafrika. Då är det alltså skitsamma med vaccin? De verkar ju sprida sig mer 900 mil bort i vaccinerade länder än i Sydafrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in