2021-12-09, 16:19
Medlem
Jag har en bärbar med 7:e generationens Intel samt TPM 2.0. 7:e generationen stöds inte av Windows 11 (med få undantag).
Det lär väl gå att installera själv via USB, men finns det några uppenbara nackdelar med att köra Windows 11 på en "äldre" CPU?
Citera
2021-12-09, 20:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clusia
Jag har en bärbar med 7:e generationens Intel samt TPM 2.0. 7:e generationen stöds inte av Windows 11 (med få undantag).
Det lär väl gå att installera själv via USB, men finns det några uppenbara nackdelar med att köra Windows 11 på en "äldre" CPU?

Det är inte ålder som avgör utan kompatibilitet med de nya säkerhetsnormerna.

Det finns inga stora rapporterade problem, mig veterligen, när det gäller den typ av installation du tänker på. Några enskilda har fått mindre problem och de senaste rapporterna säger att vissa SSD`s blir lite långsammare men i övrigt, som sagt, inget.

Tittar du i tråden så ser du att folk är nöjda.

Gör en avbild/klon av ditt system och prova.
Citera
2021-12-10, 12:48
Medlem
Dexters avatar
Jag hittar inte avancerade energinställningar, t ex vad ska hända när locket stängs på laptop och vad som ska hända när man trycker på strömbrytaren resp strömsparknappen. Någon som kan lotsa mig?
Citera
2021-12-10, 12:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Jag hittar inte avancerade energinställningar, t ex vad ska hända när locket stängs på laptop och vad som ska hända när man trycker på strömbrytaren resp strömsparknappen. Någon som kan lotsa mig?

Verktyg för Windows > Kontrollpanelen > Energialternativ.
Citera
2021-12-10, 13:35
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Verktyg för Windows > Kontrollpanelen > Energialternativ.

Tack, tänkte väl att det fanns gömt någonstans!!
Citera
2021-12-16, 10:43
Medlem
Några dagar har jag fått Fahrenheit istället för Celsius. Har ändrat till C, men F är kvar. Är det något jag kan göra?
Citera
2021-12-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clusia

Finns modifierade versioner av Windows 11 som inte behöver TPM 2.0
Citera
2021-12-26, 00:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richkid
Finns modifierade versioner av Windows 11 som inte behöver TPM 2.0
Fast får dessa uppdateringar på normalt sätt? Annars känns det inte tryggt att använda.
Citera
2021-12-26, 02:44
Medlem
La in Windows 11 i min dator i kväll. Det gick att installera Windows 11 utan att vara uppkopplad mot nätet och jag kunde även välja alternativet Jag saknar licensnyckel utan problem. Jag hade inte aktiverat Secure Boot så när installationsprogrammet var klart och startade om datorn fick jag bara en svart skärm. Efter lite krångel lyckades jag hitta inställningen för Secure Boot varvid datorn bootade och jag möttes av det nya skrivbordet.

Jag är inte alltför förtjust i den blåa fantasiblomman eller vad det nu ska föreställa. Ikonerna i aktivitetsfältet var samlade i mitten a la mac men det vande jag mig snabbt med. Datorn frös då och då under uppdateringarna. När datorn var klar med uppdateringarna och startat om arbetade den snabbt och utan problem. Jag gjorde en helt ren installation men Windows 11 accepterade ändå min 50-kronors licens från Windows 10, när jag kopplat in nätverkskabeln.

Powershell är borttaget från startknappen. Jag tvingades gå via förstoringslaset för att hitta programmet. Windows gamla Kommandotolk, som skulle fasas ut hänger tydligen med än fast nu under namnet Windows Terminal som på Linux-vis kan nås med ett högerklick på skrivbordet. Även ikonerna i Utforskaren närmar sig alltmer Linux formspråk.

Jag är lite förvånad att Windows 11 är så stort. Windows 11 ligger på hela 30 GB direkt efter installationen. Windows 10 är väl 11 GB om jag minns rätt. Det har blivit enklare att nå inställningarna för att städa upp Aktivitetsfältet.

Helt klart en positiv upplevelse. Jag gillar ändå Windows 10 bättre men jag kommer inte gå tillbaka till det. Datorn känns stabil och snabb, fast snabbheten beror ju på att det bara är själva operativsystemet som finns på datorn. I morgon ska jag testa med virtuella maskiner för att se stabiliteten håller i sig sig.
Citera
2021-12-30, 16:01
Bannlyst
Varför lanserar man windows 11?

Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.

Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?
Citera
2021-12-30, 16:04
Medlem
Dust0rs avatar
Vad är det som är dåligt med Windows 11?
Citera
2021-12-30, 16:07
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Vad är det som är dåligt med Windows 11?

Alldeles för mycket för att nämna här, kort och gott kan man väl säga att win10 började bli väldigt välslipat och välfungerande medens win11 känns som en usel beta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in