2021-12-10, 12:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, finns många vänstersossar i Stockholm, Göteborg och Malmö som tycker massiv invandring, höjd drivmedelskatt och avvecklad kärnkraft är bra förslag. Jag läste ett inlägg av en fd miljöpartist som sade att i hennes kretsar var Miljöpartiet inte trendigt längre och hade fått förlorarstämpel. Det handlar alltså inte om djupa ideologiska konflikter utan mer om att C och S är coolaste på Instagram.

Jag tror man i o.u. främst får svar från de som redan bestämt sig. Det finns mängder av människor som är osäkra, några av dem kommer kanske inte rösta alls, andra kommer rösta men vet inte alls på vad. Men många vet nog redan vilket håll de lutar åt men är inte säkra på exakt vilket parti de kommer rösta på. M.a.o. hur många är det egentligen som redan bestämt sig för att rösta på ett parti till vänster men velar mellan MP, S och V?

Men som du skriver det finns nog många livsstilsväljare som röstar på det som för tillfället är inne. Media har länge jobbar för att göra MP (och C) inne, ändras det till S (och C) kan det mycket väl vara det som fäller MP.

Det positiva i detta är att MP:s väljare till stor del utgörs av ungdomar. Dessa följer sällan msm utan snarare social media och där har oftast MP väldigt svårt att hävda sig.
Citera
2021-12-10, 12:13
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Här är siffrorna:

V 8,2% (+0,1)
S 29,1% (+2,1)
MP 3,3% (-0,1)
C 8,5% (-1,2)
L 2,0% (-1,2)
KD 6,0% (+0,7)
M 22,6% (-1,0)
SD 18,7% (+-0)
Övr 1,7% (+-?)

Den stora förändringen är att S kraftigt ökar. Förmodligen till stor del pga Magdalena Andersson. Partiledarbyten brukar ge ett uppsving i oppinionen, även om detta var lite mer än åtminstone jag hade förväntat mig.

Du glömde att Övriga backar med 0,7%. Det framgår tydligt i klippet även om det uteblir i artikeln.

Kanske Liberalerna inte ska oroa sig. De har trots allt kändisarna som kan rädda dem.
Citera
2021-12-10, 12:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Bra jobbat. Kan vi spika att L kommer ryka nästa val? Det krävs ett mirakel och jag ser ingenstans var de har röster att hämta.

Hoppas det. Själv vill jag ta det säkra före det osäkra och vänta med att räkna ut någon tills valet är över.
Citera
2021-12-10, 12:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Som redan konstaterats i tråden så tar Magdalena Andersson de unga urbana trendkänsliga och lättrörliga kvinnliga rösterna från C och MP. Förmodligen även en del från SD, och då rör det sig sannolikt om fd (S)-väljare som tilltalas av Magdalena Anderssons (i jämförelse med sin föregångare) klarhet och hårdare nypor.

Det kan nog stämma att hon tagit de trendkänsliga väljarna. I så fall skulle det medföra att MP sannolikt kommer missa riksdagsspärren. C kommer backa och F! blir om möjligt än mer irrelevanta än de är idag.
Citera
2021-12-10, 12:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Vi kan inte kalla L lättölsparti längre, nu är de det alkoholfria ölet!

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ingen ko på isen än, S ökar så pass lite att man inte kan tala om någon Magda-effekt överhuvudtaget, Miljöpartiet går bakåt och L fastnaglat under spärren, jag finner ingen anledning till oro efter den här mätningen, däremot tror jag strategerna på Sveavägen 68 är lite bekymrade, det så kallade regeringsunderlaget svajar betydligt.

Jag håller med, de hade 30,9 % i snitt Maj 2020 som Corona-effekt. När S dominerar media ökar de, men i valrörelsen måste media släppa fram andra partier också. Går S över 30 % kan jag bli lite orolig.

Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Roliga är att alla fokuserar så mycket på MP, L. S har verkligen lyckats med att flytta fokus. De själva är partiet på 30%. Ett riktigt maktparti, men folk är mer oroliga för MP och L?

Jag tycker att ett S utan MP och L är ett bättre S. S har drivit en galen politik p.g.a. dessa småpartier. Nu skall Magda utvisa kriminella (Påstår hon), hade inte gått med MP i regeringen. De tar nog tag i kärnkraftsfrågan nu också utan MP. Plus att det vänsterliberala blocket förlorar mandat om L och MP åker ut.
Citera
2021-12-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man får aldrig räkna ut S. De har varit Sveriges skickligaste maktparti i hundra år, och det kommer dröja innan de sjunker under 20%, om inte annat för att de ständigt importerar nya väljare.

Men, det som ånyo fascinerar mig är att SD aldrig tycks kunna parkera sig permanent på strax över 20%, istället för strax under. Men, jag gläds litet grand åt att KD ser ut att ha ökat, så att Ebba-hatarna får på tafsen.
Jag får mer och mer känslan av att SD numer har en kärna på 17-18%, vi som vill ha återvandring, som aldrig kommer återvända till M eller S pga att vi känner oss otroligt svikna och pissade på, vi som anser att Sverige blivit ett mycket sämre land de senaste 10 åren pga mångkultur, vänsterdalt och invandring. Vi som inte tycker att börsuppgångar, BNP ökning och Gig-ekonomi är acceptabla anledningar för att byta ut delar av Sveriges befolkning etc.

När SD inte hörs eller andra partier tar vissa förslag, då finns bara SDs kärna kvar. Sedan när kriminalitet och migration får uppmärksamhet i media och samhället så växer SD, sedan när något annat hamnar i fokus igen så sjunker SD tillbaka till kärnan. Vad SD nu inte får göra är att pissa på oss i kärnan i syfte att vinna dessa lättflyktiga väljare. Då blir man nya centerpartiet. Istället måste man köra på som under 2019, det kräver att man vågar sticka ut, kritisera de övriga sju partierna, lägga vettiga förslag, synas utanför sina egna mediakanaler och samtidigt hålla borta skandaler och idioter. Det är nu David Baas och Expo laddar valkanonen med SD skandaler. Kasta ut äckel som Lundgren och granska partimedlemmarna hårdare så blir det mindre sådant i sommar.

Förut var jag tveksam men jag tror SDs frivilliga återvandeing baserad på en morot och piska där invandrare har valet att assimilera sig eller flytta faktiskt kan bli en lyckad valvinnare om det kombineras med pensionsreform och något annat som KD och M inte står för. Driver man mindre invandring och hårdare tag mot kriminella enbart är man för lika M.

Efter att ha lyssnat på flera partiföreträdare under Landsmötet fick jag ändå en känsla av att SD har en ganska bra koll på varför de ligger där de ligger i opinionen och vad som behöver göras. Jag hoppas verkligen att min känsla är rädd. SD behöver nog locka tillbaka 2-3% från S samtidigt som M också måste öka något för att vi ska få ett maktskifte till hösten.
Citera
2021-12-10, 12:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ser det inte lika negativt som du, trots partiledarbyte så ökar S väldigt lite om man nu ska kolla lite historiskt, partiledarbyte hos S brukar ju ge en rejäl skjuts i opinionen men det här kan knappast kallas någon Magda-effekt och de väljare som ska tas är ju de gamla arbetarväljarna som valt SD och de står stilla dvs. trots LO-satsningen med "Kålle" t.ex så händer ingenting just nu.

Jag tänkte att S kanske inte skulle öka så mycket med tanke på alla problem de haft sedan M.A. tillträde. Regeringen föll i och med att MP lämnade, de fick inte igenom sin budget och tvingas regera på en M-SD-KD-budget. Och därtill all kritik mot de nyutnämnda ministrarna, senast Ida Karkianen.

Huruvida detta är deras fel och om det ens är fel kan naturligtvis diskuteras, likväl har det kommit mycket kritik, denna kritik jag tänkte skulle påverka dem negativt.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du glömde att Övriga backar med 0,7%. Det framgår tydligt i klippet även om det uteblir i artikeln.

Tack!

Citat:
Kanske Liberalerna inte ska oroa sig. De har trots allt kändisarna som kan rädda dem.

Några speciella du tänkte på?
Citera
2021-12-10, 12:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
SD får, som du skriver, finna sig i att ligga på ca 17% om man inte tuffar till sig, men då riskerar man samarbetet med M/KD. Svår sits för SD.

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll, alla vet att SD är tuffast i sina frågor. Det vore som att säga att MP måste tuffa till sig i klimatfrågan. Äger man en fråga vet alla väljare vad man tycker. Allt är en fråga om medieexponering. Om SVT bara pratar om S så ökar S. Om SVT låter M vara oppositionsparti och tala om SD-frågor så ser folk M oavsett hur mycket SD "tuffar till sig". Det är ett mediekrig, ett kulturkrig. Och det har det varit ända sedan 2010. Partierna är sekundära i detta.

Citat:
Jag tror man i o.u. främst får svar från de som redan bestämt sig. Det finns mängder av människor som är osäkra, några av dem kommer kanske inte rösta alls, andra kommer rösta men vet inte alls på vad. Men många vet nog redan vilket håll de lutar åt men är inte säkra på exakt vilket parti de kommer rösta på. M.a.o. hur många är det egentligen som redan bestämt sig för att rösta på ett parti till vänster men velar mellan MP, S och V?

Men som du skriver det finns nog många livsstilsväljare som röstar på det som för tillfället är inne. Media har länge jobbar för att göra MP (och C) inne, ändras det till S (och C) kan det mycket väl vara det som fäller MP.

Det positiva i detta är att MP:s väljare till stor del utgörs av ungdomar. Dessa följer sällan msm utan snarare social media och där har oftast MP väldigt svårt att hävda sig.

Ja det var det som fällde FI när media bara fick upp dem till 3 % i valet 2014, då dumpade de dem och de försvann. Media kan göra samma sak med MP om de bara vill.
Citera
2021-12-10, 12:35
Avslutad
Citat:
Det kan nog stämma att hon tagit de trendkänsliga väljarna. I så fall skulle det medföra att MP sannolikt kommer missa riksdagsspärren. C kommer backa och F! blir om möjligt än mer irrelevanta än de är idag.

Jag tror att det är en korrekt bedömning. (Hade glömt att F! existerar ens.)
Citera
2021-12-10, 12:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Demoskop ute:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34oKke/chocksiffror-for-liberalerna-valjarstod-pa-2-procent
S ökar, M sjunker, SD står stilla.

Intressant vilken blockuppdelning AB gör nu. S och V ensamma till vänster, C och MP i mitten och L, M, KD och SD till höger. De borde åtminstone haft L i mitten med C, och MP till vänster.

Ps. De har faktiskt S som ett eget block? Konstigt.
Citera
2021-12-10, 12:43
Medlem
Jag ser positivt på ett starkare S som inte är beroende av MP. Det är första målet så att säga för att börja komma loss från den vansinna politik som förts sista årtiondet.

S har förlorat mycket tid och handlingskraft pga regeringssamarbetet med MP samt varit med och bidragit till många beslut som varit till stor nackdel för Sveriges framtida utveckling.

S står inte utan skuld och de kan nu välja att gå sin egen (rätta?) väg och försöka stärka sin egen position på bekostnad av MP, V och C.
Citera
2021-12-10, 12:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man får aldrig räkna ut S. De har varit Sveriges skickligaste maktparti i hundra år, och det kommer dröja innan de sjunker under 20%, om inte annat för att de ständigt importerar nya väljare.

Men, det som ånyo fascinerar mig är att SD aldrig tycks kunna parkera sig permanent på strax över 20%, istället för strax under. Men, jag gläds litet grand åt att KD ser ut att ha ökat, så att Ebba-hatarna får på tafsen.

Absolut, man skall aldrig räkna ut S.

Önskar man att S-regeringen faller och byts ut till någon form av M-KD-SD-regering/samarbete är inte det väsentliga hur många mandat var och en av dessa får, utan sammanlagt. Som det ser ut nu verkar många hoppa mellan M, KD och SD. Målet måste vara att locka över väljare från de rödgröna, inte byta väljare med varandra. För att göra det behövs nog flera saker. Dels få de rödgröna att bli otrendiga så livsstilsväljarna lämnar och dels få de frågor de blågula har starkast stöd i att bli de heta valfrågorna. Dvs invandring, brott och straff, försvaret, företagande och inte miljö, corona-hantering, vård och omsorg osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in