2021-10-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios senaste mätning, den jämförs med mätningen utförd i augusti
S 24,4% (+1,3)
V 10,4% (-0,2)
MP 3,9% (-0,1)

C 5,3% (-0,5)
L 3,0% (+1,1)

SD 21,7% (-1,6)

M 22,7% (+1,7)
KD 5,9% (-1,9)

FI 0,9% (+0,7)
AFS 0,8% (+0,1)
PP 0,7% (+0,3)
MED 0,1% (-0,7)

https://twitter.com/StatistiskO

Sentio måste ha gjort en del förändringar i sina mätmetoder efter fiaskot 2018. De här siffrorna känns faktiskt realistiska. Sossarna störst, moderaterna näst störst, och inte långt efter ligger SD på tredje plats. AfS borde ha åtminstone fördubblat sig sedan förra valet, så 0,8 procent kortare än ett år före valet känns både realistiskt och bra. De bör vara nöjda om de klarar en procent i valet, vilket skulle innebära gratis och utlagda valsedlar till nästkommande val vilket bör underlätta rätt mycket. Intressant för övrigt att MP får betydligt bättre i Sentio än i Demoskop.
Citera
2021-10-08, 21:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
KD går väl ändå lite sämre än förväntat, de borde ju rimligtvis även få med sig en massa religiösa och kyrkliga röster från alla möjliga håll oavsett Ebbas klavertramp. Jag tycker snarare det visar att det är svårt att leda ett lite mindre parti. Kolla bara på stolpskottet Löfven som behöll nästan alla hans väljare. S stora ras var under Persson, Sahlin och Juholt. Men Löfven den sämste av dem alla behöll dem. Helt upp och ner logiken

Ja konstigt faktiskt. Antingen så ser sossar helt andra kvaliteter än vi andra eller så har alla klarsynta redan lämnat partiet. Men det är också några hundra tusen till med svenskt medborgarskap som fyller svenskarnas platser i S-leden.
Citera
2021-10-08, 22:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios senaste mätning, den jämförs med mätningen utförd i augusti
S 24,4% (+1,3)
V 10,4% (-0,2)
MP 3,9% (-0,1)

C 5,3% (-0,5)
L 3,0% (+1,1)

SD 21,7% (-1,6)

M 22,7% (+1,7)
KD 5,9% (-1,9)

FI 0,9% (+0,7)
AFS 0,8% (+0,1)
PP 0,7% (+0,3)
MED 0,1% (-0,7)

https://twitter.com/StatistiskO

Som alltid gläds jag över en minskning för MP, men är samtidigt förvånad över att den inte är större, särskilt efter allt stök runt Cementa, det utbrända kärnbränslet och energipriserna. Vi får väl se om de kalla och dyra vintermånaderna kan göra susen.
Citera
2021-10-08, 22:43
Medlem
greta75s avatar
Som vanligt gäller det att Sentio är ett norskt garageinstitiut som vi skiter fullständigt i.
Citera
2021-10-08, 22:50
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, jag tror inte vi är så oense som du antyder.
Jag håller med om att det finns en kostnad att bära ansvar och en avsaknad av kostnad att inte bära ansvar, men…
Den andra sidan av myntet är att du är relevant om du bär ansvar, medan du har stora möjligheter att bli helt irrelevant om du inte har inflytande över hur politiken skall utformas.
Nåväl, du får förlåta mig om jag har fel, men jag inbillar mig att du ligger nära S.
Hur ser du på att S numera har sparkat ut Tro och solidaritet?

Man vet aldrig men känner nog ändå att det finns ett rätt stort avstånd mellan våra åsikter. I detta fallet. Ingen aning om vad du pratar om med det sista.
Citera
2021-10-08, 23:23
Medlem
Åkessons intervju i DN idag skruvar upp valtemperaturen hundra grader. Kort sammanfattning är att SD kräver ministerposter, eller att ha större inflytande över regeringspolitiken än väljarstödet motiverar, ifall han inte får vara med i regeringen.

Kristersson vill säkert inte gå med på varken det ena eller det andra men kommer att tvingas krypa till korset.

Viktigast av allt är att detta är en inbjudan till Magdalena Andersson att bjuda över Kristersson i regeringsförhandlingar.

Om det utvecklar sig som jag hoppas så kan SD ha ett drömläge efter nästa val, men det kräver att inte vänstersidan får majoritet. I så fall blir det S-MP i fyra år till.
Citera
2021-10-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du kan se siffrorna här.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1446487992625995788

Tackar!
Citera
2021-10-09, 04:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/10/08/valbarometer-mest-sma-forandringar-men-tungt-for-mp-demoskop.html

SD ökar från 20,7 till 20,9

Ska bli spännande att se hur MP utvecklas när folk börjar få sina elräkningar senare i höst. Deras storstadsröster är säkert säkra fortfarande, men tappar de det lilla de ändå hade i småstäder och landsbygd så räcker inte rösterna i städerna längre. Speciellt om Nyans också lyckas nalla en del somaliska klanröster.

Tror MP kommer öka tonläget allt mer och komma med allt mer galna utspel i hopp om att locka unga stadsväljare från V. Dvs mer av sommarstugeskatt och förbud av reklam.

Det är alltid glädjande att se att MP tappar. Tyvärr tror jag de på något vis kommer klar sig kvar ändå. Media i allmänhet och SVT i synnerhet kommer göra allt i sin makt för att rädda dem kvar. Därtill kan de få stödröster från S om det behövs. Men om inte annat är det glädjande att veta att de svettas på MP:s kansli nu och undrar varför inte fler stödjer dem.

Jag tror dock MP till största delen består av drömmande idealister snarare än pragmatiska taktiker så de lär nog inte genomföra några större förändringar av sin politik. Möjligen kommer de försöka gå ytterligare lite längre i sina profilfrågor t.ex. höjningar av priset på bensin och diesel, höjda elpriser, ökad invandring, nedskärningar i försvaret, nedskärningar i rättsväsendet osv i en optimistiskt förhoppning att det är vad väljarna önskar än mer av och därför kommer stödja dem.

Nu hoppas jag förvisso att de får lämna riksdagen, men från deras perspektiv tror jag det taktiskt smartaste vore om de försöker blidka sin traditionellt starkaste väljargrupp, d.v.s. ungdomar, för utan deras röster är de definitivt rökta. T.ex. skulle de kunna satsa på frågor såsom ökat studiestöd, satsningar på fler utbildningsplatser, ökat bostadsbyggande, satsningar på fler jobb, sänkta krogpriser, sänkta skatter på instegsjobb, subventioner för att ta körkort osv bara för att ta några spontana exempel. Dock tyder ingenting hitintills på att de är speciellt smarta så de kör nog bara på med än mer av samma politik som satt dem i den situationen de är i nu.
Citera
2021-10-09, 04:23
Moderator
Ancistruss avatar
I Aftonbladets artikel om MP:s minskade stöd svarar språkröret Märta Stenevi:

Citat:
Märta Stenevi, Miljöpartiets språkrör, säger att partiet behöver bli bättre på att visa varför just deras förslag innebär lösningar på hur Sverige ska hantera en klimatomställning.

Vad ska ni göra för att hålla er kvar i riksdagen?

– Vi kommer att behöva jobba ännu hårdare för att sätta fokus på de frågor vi ser är så oerhört viktiga. Klimat och miljö, naturligtvis, men också jämställdhetsfrågor och rättvisefrågor och att få bukt med den grova brottsligheten vi ser i sverige i dag, säger hon.

Så ja, jag hade tydligen rätt i mina gissningar i inlägget ovan om vad MP tror är lösningen för att öka i oppinionen. -Mer av den politik fler och fler väljare säger att de inte vill ha... Suck!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/aftonbladet-demoskop-lagsta-stodet-for-miljopartiet-pa-16-ar
Citera
2021-10-09, 21:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Åkessons intervju i DN idag skruvar upp valtemperaturen hundra grader. Kort sammanfattning är att SD kräver ministerposter, eller att ha större inflytande över regeringspolitiken än väljarstödet motiverar, ifall han inte får vara med i regeringen.
Kristersson vill säkert inte gå med på varken det ena eller det andra men kommer att tvingas krypa till korset.
Viktigast av allt är att detta är en inbjudan till Magdalena Andersson att bjuda över Kristersson i regeringsförhandlingar.
Om det utvecklar sig som jag hoppas så kan SD ha ett drömläge efter nästa val, men det kräver att inte vänstersidan får majoritet. I så fall blir det S-MP i fyra år till.

Egentligen är det det samma Åkesson sagt länge, men bara lite mer tillspetsat. Men bra att han påminner om det, många moderater verkar ta för givet att SD skall vara ett passivt stödparti. Rebecka W.U. var på Riks idag och sa typ att SD kan vara glade för vad de får för det är det mesta inflytande de fått hittills. Så moderater är arroganta; jag hoppas SD kan bli större än M p.g.a. det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är alltid glädjande att se att MP tappar. Tyvärr tror jag de på något vis kommer klar sig kvar ändå. Media i allmänhet och SVT i synnerhet kommer göra allt i sin makt för att rädda dem kvar. Därtill kan de få stödröster från S om det behövs. Men om inte annat är det glädjande att veta att de svettas på MP:s kansli nu och undrar varför inte fler stödjer dem.

Jag tror dock MP till största delen består av drömmande idealister snarare än pragmatiska taktiker så de lär nog inte genomföra några större förändringar av sin politik. Möjligen kommer de försöka gå ytterligare lite längre i sina profilfrågor t.ex. höjningar av priset på bensin och diesel, höjda elpriser, ökad invandring, nedskärningar i försvaret, nedskärningar i rättsväsendet osv i en optimistiskt förhoppning att det är vad väljarna önskar än mer av och därför kommer stödja dem.

Nu hoppas jag förvisso att de får lämna riksdagen, men från deras perspektiv tror jag det taktiskt smartaste vore om de försöker blidka sin traditionellt starkaste väljargrupp, d.v.s. ungdomar, för utan deras röster är de definitivt rökta. T.ex. skulle de kunna satsa på frågor såsom ökat studiestöd, satsningar på fler utbildningsplatser, ökat bostadsbyggande, satsningar på fler jobb, sänkta krogpriser, sänkta skatter på instegsjobb, subventioner för att ta körkort osv bara för att ta några spontana exempel. Dock tyder ingenting hitintills på att de är speciellt smarta så de kör nog bara på med än mer av samma politik som satt dem i den situationen de är i nu.

Jag håller med om att de antagligen blir kvar men det positiva är att förra valet hade de FI-röster att ta av, den reserven är nu uttömd.

När det gäller att lyfta andra frågor tror jag inte de har mycket att komma med, folk ser dem bara som ett miljö-klimat-parti oavsett vad de skulle säga. Ja folk vet vad de tycker om invandring också. Jämför med SD de börjar först nu få fram vad de tycker om t.ex. energifrågan och pensioner. Det har tagit 11 år. MP har inte ens börjat att profilera sig i nya frågor. Samma problem kommer nog L få; om de hittar några nya frågor så tar det ändå lång tid för väljarna att associera dem med det.
Citera
2021-10-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Egentligen är det det samma Åkesson sagt länge, men bara lite mer tillspetsat…
Anledningen till att han uttrycker sig mer spetsigt är säkert att han inte längre sitter fastlåst i Moderat-buren i och med att S börjar ompositionera sig.

Hoppas verkligen Magdalena Andersson fortsätter ta flera steg i den riktningen. När Kristersson sent omsider inser vad som är på gång så kommer han att gå ut och lova ministerposter till halva SDs riksdagsgrupp.
Citera
2021-10-10, 01:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Anledningen till att han uttrycker sig mer spetsigt är säkert att han inte längre sitter fastlåst i Moderat-buren i och med att S börjar ompositionera sig.

Hoppas verkligen Magdalena Andersson fortsätter ta flera steg i den riktningen. När Kristersson sent omsider inser vad som är på gång så kommer han att gå ut och lova ministerposter till halva SDs riksdagsgrupp.

Hoppas! Men UK är lite efterbliven, sossarna brukar vara snabbare och utmanövrera honom. Ganska usel politiker? Men vi i SD kan utnyttja hans svaghet till vår fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in