Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/10/08/valbarometer-mest-sma-forandringar-men-tungt-for-mp-demoskop.html
SD ökar från 20,7 till 20,9
Ska bli spännande att se hur MP utvecklas när folk börjar få sina elräkningar senare i höst. Deras storstadsröster är säkert säkra fortfarande, men tappar de det lilla de ändå hade i småstäder och landsbygd så räcker inte rösterna i städerna längre. Speciellt om Nyans också lyckas nalla en del somaliska klanröster.
Tror MP kommer öka tonläget allt mer och komma med allt mer galna utspel i hopp om att locka unga stadsväljare från V. Dvs mer av sommarstugeskatt och förbud av reklam.
Det är alltid glädjande att se att MP tappar. Tyvärr tror jag de på något vis kommer klar sig kvar ändå. Media i allmänhet och SVT i synnerhet kommer göra allt i sin makt för att rädda dem kvar. Därtill kan de få stödröster från S om det behövs. Men om inte annat är det glädjande att veta att de svettas på MP:s kansli nu och undrar varför inte fler stödjer dem.
Jag tror dock MP till största delen består av drömmande idealister snarare än pragmatiska taktiker så de lär nog inte genomföra några större förändringar av sin politik. Möjligen kommer de försöka gå ytterligare lite längre i sina profilfrågor t.ex. höjningar av priset på bensin och diesel, höjda elpriser, ökad invandring, nedskärningar i försvaret, nedskärningar i rättsväsendet osv i en optimistiskt förhoppning att det är vad väljarna önskar än mer av och därför kommer stödja dem.
Nu hoppas jag förvisso att de får lämna riksdagen, men från deras perspektiv tror jag det taktiskt smartaste vore om de försöker blidka sin traditionellt starkaste väljargrupp, d.v.s. ungdomar, för utan deras röster är de definitivt rökta. T.ex. skulle de kunna satsa på frågor såsom ökat studiestöd, satsningar på fler utbildningsplatser, ökat bostadsbyggande, satsningar på fler jobb, sänkta krogpriser, sänkta skatter på instegsjobb, subventioner för att ta körkort osv bara för att ta några spontana exempel. Dock tyder ingenting hitintills på att de är speciellt smarta så de kör nog bara på med än mer av samma politik som satt dem i den situationen de är i nu.