2021-12-09, 15:01
Medlem
Soterns avatar
Står ordet ”antingen” för endast mellan två alternativ? Eller kan man räkna upp flera alternativ efter antingen?
Till exempel: en ärlig människa är antingen ett barn, en idiot eller en död.
Citera
2021-12-09, 15:13
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!
Vad betyder ”joom” och på vilket språk? (Troligen ja eller jo?) Jag har hört en person säga det irl, vet dock inte vilket land han är från - Finland? Norge? Något baltiskt land?
Nu läser jag en bok av en finlandssvensk författare där en gubbe ideligen säger just ”joom”.
Mina tre finlandssvenska kollegor säger att de aldrig har hört det. Vet någon annan?
Citera
2021-12-09, 15:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Står ordet ”antingen” för endast mellan två alternativ? Eller kan man räkna upp flera alternativ efter antingen?
Till exempel: en ärlig människa är antingen ett barn, en idiot eller en död.

Enligt påstått nedläggningshotade SAOB kan alternativen vara flera: »disjunktiv konj., motsatt ett (l. flere) följande eller (i ä. tid ngn gg heller) o. föregående det första af två (l. flere) alternativ;«
Citera
2021-12-09, 15:21
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Enligt påstått nedläggningshotade SAOB kan alternativen vara flera: »disjunktiv konj., motsatt ett (l. flere) följande eller (i ä. tid ngn gg heller) o. föregående det första af två (l. flere) alternativ;«

Tack för svar.
Citera
2021-12-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hej!
Vad betyder ”joom” och på vilket språk? (Troligen ja eller jo?) Jag har hört en person säga det irl, vet dock inte vilket land han är från - Finland? Norge? Något baltiskt land?
Nu läser jag en bok av en finlandssvensk författare där en gubbe ideligen säger just ”joom”.
Mina tre finlandssvenska kollegor säger att de aldrig har hört det. Vet någon annan?

Kan du komma med några exempelmeningar där han använder ordet?
Citera
2021-12-09, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Nej, det är två olika idioter. "Duktig idiot" var en av min pappas favoritförolämpningar i hans barnuppfostran på 1980-talet. Det ska uttalas med ett flin när barnet visar glädje och stolthet över att ha lyckats med en mental ansträngning som i ditt tycke inte borde ha krävts för att nå resultat. Det förbereder ditt barn för jantelagen.

Duktig idiot är ju ursprungligen hämtat från den tid där man benämnde mentalt funktionsnedsatta som idiot och såg dem mer som djur än som människor. Det finns med i någon pilsnerfilm från 40-talet, kommer dock inte ihåg vilken, när någon översittare trakasserade en mindre begåvad medbroder. Uttrycket blev lite besläktat med: även en blind höna kan finna ett korn, även om det förra (duktig idiot) mer riktar in sig på att följa en instinkt ungefär som det Pavlov studerade hos sina hundar.
Citera
2021-12-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Nyttig idiot är ett vedertaget begrepp som beskrivs föredömligt i Wikiartikeln.

Vad du förknippar med dem som tackar nej till gratis fylla är nog ”präktig idiot” eller möjligen ”präktig jävel”.

Jag kanske var otydlig, men menade att nyhetsankaret och metereologen var duktiga idioter som stod på led! Men hade glöggen innehållit alkohol så skulle jag blivit förvånad om GW spottade i glaset

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag tänker på en utvecklingsstörd som ändå har gjort något godtagbart.

Så duktig idiot är fortfarande en förolämpning.

Här är idiot i överförd betyydelse

Exakt, det är en förolämpning i högsta grad.
När det gäller utvecklingsstörningen tänker åtminstone jag att denne inte är en idiot, utan agerar utifrån sitt handikapp, om du förstår. Tänker mest att normalstörda människor som ser sig som smarta och kapabla är de som ska kallas duktiga idioter.

Ser man till ovan kommentar från HerrGickhan så verkar denne användare ha koll på etimylogin och är inne på samma spår som dig! Spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Nej, det är två olika idioter. "Duktig idiot" var en av min pappas favoritförolämpningar i hans barnuppfostran på 1980-talet. Det ska uttalas med ett flin när barnet visar glädje och stolthet över att ha lyckats med en mental ansträngning som i ditt tycke inte borde ha krävts för att nå resultat. Det förbereder ditt barn för jantelagen.

Jag känner igen mig i din tolkning, tyckte inte heller att duktig idiot och nyttig idiot innebar samma sak. Har väl hört det i sammanhang när någon entusiastiskt lägger ihop två och två och den andre säger "duktig idiot" som till Bellman. (Rysk en tysk och en Bellman)

Tack för era svar!
Senast redigerad av nudelfan 2021-12-09 kl. 22:59.
Citera
2021-12-10, 01:44
Medlem
Han är bättre än mig.
Han är bättre än jag.
Hon är bättre än mig.
Hon är bättre än jag.

En gammalminnesregel jag fick lära mig var att testa att sätta ett "är" efter "mig/jag".
Någon som har något annat trix/minnesregel?
Citera
2021-12-10, 01:46
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Han är bättre än mig.
Han är bättre än jag.
Hon är bättre än mig.
Hon är bättre än jag.

En gammalminnesregel jag fick lära mig var att testa att sätta ett "är" efter "mig/jag".
Någon som har något annat trix/minnesregel?

Nej, och den funkar ju i alla lägen Själv kör jag med än vad jag är.
Citera
2021-12-10, 01:48
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackardoende
Varför heter det en banan och en melon men inte en apfelstrudeltandpetarflygplan?

För att det sista substantivet avgör. Det är väl ganska unikt att man bara kan smocka ihop ord för att göra ett långt ord, och det ordet som hela alltet syftar på är ju just det sista. Jag ser framför mig ett flygplan där det sticker ut tandpetare med små bitar äppelstrudel på.
Citera
2021-12-10, 01:51
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Fast nu är det viktigaste i ordet ju att planet är gjort av apfelstrudel(?). För vem hade frivilligt satt sig i ett sådant plan? Det vore en dödsfälla.
Men det är ju fortfarande ett flygplan, om det så nu är gjort av äppelstrudel eller inte, så är det ETT flygplan.

Annars får du göra om det en flygplansäppelstrudel
Citera
2021-12-10, 01:56
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Kan man kanske lägga till flygplan en gång till då? I matte blir ju minus och minus plus. En flygplansapfelstrudeltandpetarflygplan?

Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in