Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Nyttig idiot är ett vedertaget begrepp som beskrivs föredömligt i Wikiartikeln.
Vad du förknippar med dem som tackar nej till gratis fylla är nog ”präktig idiot” eller möjligen ”präktig jävel”.
Jag kanske var otydlig, men menade att nyhetsankaret och metereologen var duktiga idioter som stod på led! Men hade glöggen innehållit alkohol så skulle jag blivit förvånad om GW spottade i glaset
Citat:
Ursprungligen postat av
AcS
Jag tänker på en utvecklingsstörd som ändå har gjort något godtagbart.
Så duktig idiot är fortfarande en förolämpning.
Här är idiot i överförd betyydelse
Exakt, det är en förolämpning i högsta grad.
När det gäller utvecklingsstörningen tänker åtminstone jag att denne inte är en idiot, utan agerar utifrån sitt handikapp, om du förstår. Tänker mest att normalstörda människor som ser sig som smarta och kapabla är de som ska kallas duktiga idioter.
Ser man till ovan kommentar från
HerrGickhan så verkar denne användare ha koll på etimylogin och är inne på samma spår som dig! Spännande.
Citat:
Ursprungligen postat av
NoggerChoc
Nej, det är två olika idioter. "Duktig idiot" var en av min pappas favoritförolämpningar i hans barnuppfostran på 1980-talet. Det ska uttalas med ett flin när barnet visar glädje och stolthet över att ha lyckats med en mental ansträngning som i ditt tycke inte borde ha krävts för att nå resultat. Det förbereder ditt barn för jantelagen.
Jag känner igen mig i din tolkning, tyckte inte heller att duktig idiot och nyttig idiot innebar samma sak. Har väl hört det i sammanhang när någon entusiastiskt lägger ihop två och två och den andre säger "duktig idiot" som till Bellman. (Rysk en tysk och en Bellman)
Tack för era svar!