2020-11-13, 18:36
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olagligt-Ful
Som titeln. Vad kallas det när man undersöker något för att styrka sina argument?

Deduktion
Citera
2020-11-13, 18:51
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Deduktion

Jag uttryckte mig kanske dumt, för det är inte vad jag menar. Deduktion handlar väl om slutledningsförmåga snarare än att ställa ledande frågor.

Som ett exempel, ifall ett tobaksbolag finansierar en undersökning som visar att snus är bra för tänderna och bolaget då går ut med rubrikerna att snus är nyttigt för munhälsan. Vad kallas det?
Citera
2020-11-13, 18:52
Bannlyst
Citat:
Som titeln. Vad kallas det när man undersöker något för att styrka sina argument?

Det beror på hur man gör det.
Citera
2020-11-13, 18:53
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag uttryckte mig kanske dumt, för det är inte vad jag menar. Deduktion handlar väl om slutledningsförmåga snarare än att ställa ledande frågor.

Som ett exempel, ifall ett tobaksbolag finansierar en undersökning som visar att snus är bra för tänderna och bolaget då går ut med rubrikerna att snus är nyttigt för munhälsan. Vad kallas det?

Konfirmeringsbias?
Citera
2020-11-13, 19:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det kallas för vilseledande marknadsföring och/eller gaslighting. Om däremot en person söker stöd för sin åsikt genom att välja information som passar in på den, så kallas det konfirmeringsbias.
Citera
2020-11-13, 19:15
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Konfirmeringsbias?
Det var DET jag sökte, tack så mycket!
Citera
2020-11-13, 19:36
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Det finns nog ingen vedertagen term på svenska. Du kan tala om företagsfinansierad eller -sponsrad forskning om du inte vill slå på stora trumman och tala om fusk. Du kan även kalla det partisk forskning om du ser till att definiera parten. Det finns en del terminologisk diskussion i SOU 2017:10 Ny ordning för att främja god sed och hantera oredlighet i forskning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Konfirmeringsbias?

Detta, direkt övertaget från engelska, är väl avgränsat till att handla om forskarens subjektiva föreställningsvärld och tolkningsarbete?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kallas för vilseledande marknadsföring och/eller gaslighting. Om däremot en person söker stöd för sin åsikt genom att välja information som passar in på den, så kallas det konfirmeringsbias.

Nej, gaslighting bör strängeligen behålla sin ursprungliga betydelse, d.v.s. vad Ingrid Bergman utsattes för av Charles Boyer i filmen med samma namn.
Senast redigerad av NoggerChoc 2020-11-13 kl. 19:39.
Citera
2020-11-13, 19:39
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc

Detta, direkt övertaget från engelska, är väl avgränsat till att handla om forskarens subjektiva föreställningsvärld och tolkningsarbete?

Jag googlade snabbt och hittade "Bekräftelsejäv". Det blir superbra!
Citera
2020-11-13, 19:42
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Jag googlade snabbt och hittade "Bekräftelsejäv". Det blir superbra!

Om du bläddrar igenom sökträffarna ska du se att även bekräftelsejäv används om människans psykologi och inte om forskningsetik.
Citera
2020-11-13, 19:46
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Om du bläddrar igenom sökträffarna ska du se att även bekräftelsejäv används om människans psykologi och inte om forskningsetik.

Ahaa, intressant. Jag tror ändå att det passar väldigt bra på vad jag tänkt använda det till just nu.
Tack för hjälpen!
Citera
2020-11-13, 20:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Ja, ”konfirmeringsbias” (eller konfirmeringssnedvridning) har inget med medvetet vilseledande manövrar att göra. All bias eller kognitiva snedvridningar är en konsekvens av den mänskliga hjärnans sätt att arbeta, i det här fallet att den hellre söker efter bekräftande fakta än motsägande dito. Experten på området, D Kahneman, förklarar detta nöjaktigt i Tänka, snabbt och långsamt.
Citera
2020-11-13, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, gaslighting bör strängeligen behålla sin ursprungliga betydelse, d.v.s. vad Ingrid Bergman utsattes för av Charles Boyer i filmen med samma namn.

Jag var inte säker på om den som frågade hade formulerat frågan som den tänkte och var lite slarvig när jag svarade.

Citat:
Ahaa, intressant. Jag tror ändå att det passar väldigt bra på vad jag tänkt använda det till just nu.
Tack för hjälpen!

Ja jag misstänkte väl att du inte riktigt visste vad du frågade efter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-11-13 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in