2021-12-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Hej! Ska på evenemang den 25e och jag har endast tagit första dosen Pfizer. Kommer jag hinna ta andra dosen och få pass innan det?

Om du tar andra dosen senast imorgon. Det ska gå två veckor från dos två tills du har giltigt pass.
Detta förutsätter ju såklart att du tog första dosen för mer än fyra veckor sedan.
Senast redigerad av Clusia 2021-12-09 kl. 18:28.
Citera
2021-12-09, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Fast det där är äkta önsketänkande av ennliten majoritet som vare sig har legitimitet, auktoritet eller befogenhet att önska.
Vad menar du?
Citera
2021-12-09, 18:28
Medlem
Helt rätt. De ovaccinerade invandrarna och white trashen är den största smittkällan just nu!

Vi måste dra åt tumskruvarna hårdare tills de lyder och vaccinerar sig!
Citera
2021-12-09, 18:28
Avslutad
Citat:
Senast Sverige slogs på allvar var 200+år sedan. En liten skara som lekte Partisaner mot krigsslutet när Tysken var uträknad, röknas tyvärr inte. Sverige har varit neutralt sedan 1814. Läs historia: inte på Flashback eller Wikipedia. Gilla läget. Sluta åk gratis på andras blod, svett och tårar.
Jag är inte svensk så blanda inte ihop mig.
Citera
2021-12-09, 18:30
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vad menar du?

Liten minoritet*

Menar att antivaxxxers anknyter till allt som för för deras sak och i detta fall två partier som mig veterligen inte har vare sig mandat eller ens kommunplatser att räkna med. Alltså saknar legitimitet, auktoritet och befogenhet. Som styrande partier och opposition har.

Detta gäller även SD's väljarskara. SD har inte suttit i Regering
Citera
2021-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Säker? Mitt ex som jag fortfarande har kontakt med bor i holland och enligt henne är det krav på vaccinpass på restauranger osv.
Nej, deras "vaccinpass" innefattar även ett negativt pcr-test inom 24 timmar eller att man blivit frisk från tidigare insjuknande. Men visst, går man på restaurang ofta så vaxxar sig väl de flesta för smidighetens skull. Att ha ett pass som bara gäller vaccinerade är det däremot i Italien tror jag och diskuterats (beslutats?) i bl.a. österrike och tyskland. och så Sverige då..
Citera
2021-12-09, 18:34
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Helt rätt. De ovaccinerade invandrarna och white trashen är den största smittkällan just nu!

Vi måste dra åt tumskruvarna hårdare tills de lyder och vaccinerar sig!

Så är det inte! Det är de styrande som skall straffas som nu har toppjobb för att ha infört detta! Och du kommer få problem med immunförsvaret men det kanske du skiter i?
Citera
2021-12-09, 18:35
Avslutad
Citat:
Liten minoritet*

Menar att antivaxxxers anknyter till allt som för för deras sak och i detta fall två partier som mig veterligen inte har vare sig mandat eller ens kommunplatser att räkna med. Alltså saknar legitimitet, auktoritet och befogenhet. Som styrande partier och opposition har.

Detta gäller även SD's väljarskara. SD har inte suttit i Regering
Ska förklara enkelt och pedagogiskt för dig.

Att Magdalena Andersson är statsminister, att Löfven fick några månader till efter att januariavtalet föll, beror på att vänstersidan samlar 175 mandat. Högersidan 174. Kampen om den sista platsen bollades fram och tillbaka mellan SD och Centerpartiet i en valkrets i västra götaland sent på valnatten, som i slutändan gick till Centerpartiet. Hade bara några hundra afs-väljare i den valkretsen röstat på SD, det vill säga det parti de lämnade, så hade högersidan haft 175 mandat. Då hade inte Sossarna kunnat styra på centerpartiet och amine kakabavehs mandat.

Det krävs alltså inte många SD-väljare som går över till afs för att helt förstöra SD:s maktambitioner. M-KD-SD kan mycket väl tappa sin majoritet på en hårstrå om de fortsätter läcka väljare till afs och med på grund av att de är så fega i frågan om exempelvis vaccinpass. M tappar till med och SD tappar till afs.

Förstår du nu? En röst gör stor skillnad.
Senast redigerad av Genelkurmay 2021-12-09 kl. 18:37.
Citera
Avslutad
Vad är detta för galenskap? Människor som arbetar och betalar skatt och med det finansierar kollektivtrafiken ska inte ha rätt att åka i kollektivtrafiken medan människor som inte är med och finansierar trafiken får nyttja den, och allt pga ett vaccin som ska vara frivilligt att ta? Låter inte så frivilligt om man är beroende av kollektivtrafik för att kunna ta sig till och från jobbet. Låter mer som utpressning tycker jag allt. Och om det införs så försvinner ju även rätten att hålla sin vaccinstatus privat från arbetsgivaren. Kan man plötsligt inte ta sig till jobbet för att man inte får åka med på tåget till jobbet blir ju ens vaccinstatus rätt given för omgivningen.

Citat:
Regeringen fortsätter ogenerat att blanda sig i fria medborgares angelägenheter. Beslutet om införande av vaccinationsbevis säljs in som en åtgärd som nu ska ge medborgare sin sedan länge efterlängtade frihet åter.

I själva verket handlar det om utpressning. Signalen är tydlig: ”vaccinera dig, så återfår du dina friheter”, skriver tolv jurister.
https://www.expressen.se/debatt/vaccinationsbevis-ar-ren-utpressning/
Citera
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Väl skrivet. Skulle vilja att politiker tvingades sitta ned och svara på dessa och andra frågor i TV på bästa söndningstid och att man väntar ut deras svar. För det finns ju inga logiska , trovärdiga avar. Och nu känns det som vältaliga grupper med status börjar samla sina trupper och sin argumentation.

https://www.expressen.se/debatt/vaccinationsbevis-ar-ren-utpressning/
OBS!
Missa nu inte att läsa debattartikeln i Expressen länkad ovan i quote, skriven av en grupp som borde ha koll på vad som gäller lagligen.
Väl värt tiden.
Citera
2021-12-09, 18:36
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är ingen mänsklig rättighet att åka tunnelbana, din fjant. Du får inte åka om du är berusad heller.

"Boo hoo, mah rörelsefrihet"
Idiot! Detta går emot nurnbergkonvetionen som säger att du inte får ha pass baserade på folks medicinska bakgrund. Rätten till att kunna röra sig fritt är en mänsklig rättighet som inkränks. Du suger bara statens kuk och låter dem våldta dig hur mycket dem vill. Kanske ska vi förbjuda dig från att åka kollektivt samt en del annat så ska vi se hur kul det är
Citera
2021-12-09, 18:36
Medlem
Är Sverige enda landet där enbart vaccin gäller för att få pass?
Övrigt som kan inkluderas är genomgången infektion eller test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in