Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Så, nu när jag är klar för dagen med att dra in pengar till Anna så kunde jag läsa hela artikeln. Jag bara häpnar, det är fullständigt bisarrt att hon får 20000 kronor (alltså en hel lön för en låginkomsttagare) varje månad. Anna tillför inget annat än en stor kostnad, och hon borde sättas i arbetsläger och tvingas betala tillbaka varenda krona som hon har fått i bidrag.
Det är även roligt att hon undrar vad dottern skall göra efter att hon har tagit studenten. Skaffa ett jobb kanske?
Anna tycks få ut 20000 sammanlagt. En låginkomstagare med 20000 kr efter skatt får utöver det barnbidrag + underhållstöd(el efterlevandepension som i Annas fall) + vårdbidrag + ev bostadsbidrag.
Jag måste säga att reglerna för att få sjukpension har ändrats radikalt. Att en 24-åring blir pensionerad för att ha levt i ett våldsamt förhållande är helt uteslutet idag, kanske inte ens önskvärt. Det framgår inte om hon fick några bestående fysiska men som gjorde att hon inte kunde jobba.
Jag har själv haft allt från enbenta till psykiskt sjuka som arbetstränat på mina arbetsplatser men det är att dra det för långt åt andra hållet.