2021-12-09, 16:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu faller allt på det första du påstår. Immunitet efter genomgången sjukdom ger inte alltid ett långvarigt skydd. Det är högst varierande. Efter vaccin har man ett mer kontrollerat och jämnt skydd. I genomsnitt har man sex månaders immunitet efter infektion och det högst fluktuerande:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study

Och skulle det vara på det viset att vi hade massa äldre eller de i yttersta riskgrupper som genomgått COVID19 kvar i livet hade siffrorna varit ännu sämre. Men nu har vi inte det tyvärr vilket gör jämförelse med vaccin svårt.

Omikron i Sydafrika är talande då man har en seroprevalens på minst 80% efter att delta-varianten helt nyligen drabbat landet. Ändå sprids viruset bland den yngre befolkningen lavinartat.
Det fetade;
Källa?
Citera
2021-12-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett vaccin, inte en enmeterspåle upp i anus. Visst en lite indirekt påverkansoperation är det ju som MSB skulle uttrycka det.

Och du är osolidarisk mot dina medmänniskor, det är bara jag jag och jag för din del. Jag måste, jag vill, jag behöver osv. Du är inte jordens medelpunkt. Men fortsätt sticka på din offerkofta, det kanske hjälper?

Vart i min text har jag skrivit något om mig själv?
Jag har skrivit om alla människor som behandlas som pesten och sakta men säkert förlorar sina mänskliga rättigheter.

Det du däremot gör med din text, är att ta dig rätten att tala om för en annan människa, att det är din åsikt som är den rätta.
Citera
2021-12-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ska bli spännande att se uppdateringen idag för tredje dosen.

https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301

Som det är nu (data från förra Torsdagen)

90+ - 64%
80-89 - 68%
70-79 - 43%
60-69 - 17%

Totalt befolkningen (över 18) - 13%

Nu har sidan uppdaterats.

Nu ser det ut så här (andel som fått tredje dosen):

90+ - 67%
80-89 - 74%
70-79 - 58%
60-69 - 26%

Totalt befolkningen (över 18) - 18%

5% av alla över 18 år har alltså fått tredje dosen på en vecka.

Det verkar dock inte vara något spring efter första dosen från de som är helt ovaccinerade. 0,77% av befolkningen fick sin första spruta vecka 48. Dock så verkar andelen som får sin första dos öka (har gjort det sedan vecka 45)
Citera
2021-12-09, 16:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade;
Källa?
Ursäkta, jag glömde länken:

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext
Citera
2021-12-09, 16:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är det din slutsats så är det väl bra med det. Min slutsats är att det är bra att vi har vaccinpass så de ovaccinerade inte behöver beblanda sig med folk i onödan så de inte riskerar att smittas och dö. Det är väl omtänksamt?
Nej det är inte omtanke. Var det baserat på omtanke skulle man inte porta folk på grund av vaccinationsstatus. Redan i maj hade visst 45 % yngre vuxna i Stockholm antikroppar. Hur många av de ovaccinerade som portas tror du har naturlig immunitet?

Vaccinpasset är ett påtryckningsmedel i brist på tvång. Mamma staten straffar dina olydigt ovaccinerade medborgarbarn genom att ta ifrån dem nöjen. Det sägs uttryckligen att det inte bara är ett (missriktat) smittskydd utan ett avsiktligt påtryckningsmedel.

De har sjunkit himla lågt i kampen mot de olydiga medborgarna.

Trots att det är en grundlagskyddad rättighet att tacka nej till medicinska ingrepp, och en mänsklig rättighet att fritt ta del av ett lands kultur.

De försöker kringgå lagen. (I sammanhanget intressant att notera att hälsoministern under sin tid i SSU var med om att fejka antalet medlemmar för att vinna fördelar. Samma skit nu, total brist på respekt för lagar och regler. https://sverigesradio.se/artikel/577237 )
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-09 kl. 17:11.
Citera
2021-12-09, 16:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Statistik kan du leta upp själv då min inte duger åt dig.

Ja det var bra alternativ du gav. Jag tror inte FHM har resurser för att gå in och speca ner på individnivå vem som ska vaccineras eller ej, lättare att dra alla ovaccinerade över en kam. Alltid är det någon som blir kränkt.
Du tror kanske att jag vill vara dryg?

Hur vi använder språket både påverkas av och påverkar vårt psyke. Ytterligare polarisering kring covid är inte vad vi behöver.

Fakta;
Vaccinet är en risk. Hur hög risken är varierar för olika individer, och dessutom är risken oklar generellt.

Covid-19 kan i vissa fall leda till allvarlig sjukdom och död. För att slippa att alls utsättas för denna risk kan olika åtgärder vidtas, dvs covid är ofarligt till dess någon eventuellt smittas av covid. Risken att smittas och risken för allvarlig sjukdom och död är två parametrar som bör beaktas för jämförelsen.

Att driva en diskussion med två absoluter som utgångspunkt leder ingen vart, utan begränsar diskussionen pga ordvalet.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-09 kl. 17:05.
Citera
2021-12-09, 17:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursäkta, jag glömde länken:

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext
Det är ju in en studie på personer infekterade av Sars 2. Den kan användas för vaccinframtagning.

Det finns långtidsstudier på patienter som faktiskt haft infektionen, vilka talar emot.
Citera
2021-12-09, 17:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är en mycket dålig idé att skaffa sig immunitet eller påfyllning genom infektion. För alla!
Det är väl ingen som avsiktligt gör det, men många kommer nog ändå i kontakt med lite smitta här och var. Varför tror du annars vi överhuvudtaget har smittspridning i samhället? Det betraktas t ex som normalt för en vuxen att bli förkyld ett par tre gånger per år. Det är inget man aktivt uppsöker, men händer lätt ändå. Och vare sig man vill eller ej så får man sig en liten immunboost varje.
Citera
2021-12-09, 17:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tror kanske att jag vill vara dryg?

Hur vi använder språket både påverkas av och påverkar vårt psyke. Ytterligare polarisering kring covid är inte vad vi behöver.

Fakta;
Vaccinet är en risk. Hur hög risken är varierar för olika individer, och dessutom är risken oklar generellt.

Covid-19 kan i vissa fall leda till allvarlig sjukdom och död. För att alls utsättas för denna risk kan olika åtgärder vidtas, dvs covid är ofarligt till dess någon eventuellt smittas av covid. Risken att smittas och risken för allvarlig sjukdom och död är två parametrar som bör beaktas för jämförelsen.

Att driva en diskussion med två absoluter som utgångspunkt leder ingen vart, utan begränsar diskussionen pga ordvalet.

Vänta nu.

Vaccinet är en risk. Punkt.
Covid är dock bara en risk om man utsätts för viruset?

Menar du att vaccinet är en risk oavsett om man utsätts för vaccinet eller inte?

Der tror jag inte du menar. Risken att dö av vaccinet är 0 om du inte vaccinerar dig. Risken att dö av covid är 0 om du inte infekteras.
Revodnebs statistik visar tydligt risken att dö av covid är högre än risken att dö av vaccinet. (Och ja, det gäller säkerligen även om man delar upp det på ålder, mm.).

Du överdriver risken med vaccinering och underdriver risken med covid.
Citera
2021-12-09, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
"Anthony Fauci said Wednesday he thinks the definition of being fully vaccinated will eventually change to include a booster, especially as new evidence is emerging that a booster dose offers the best protection against the omicron variant."

Snart är fullvaccinerade inte längre fullvaccinerade.
Köp aktier i pharma.

Läkemedelsföretagen skulle vinna på att få det klassat som en säsongsinfluensa och inte som en temporär och övergående epidemi.
Citera
2021-12-09, 17:11
Medlem
Det är alltså helt omöjligt just nu att testa sig i Stockholm. Alla tester slutsålda på apotek, omöjligt att få en tid för hemtest, drive in och hämta ut på apotek. Alla i familjen har provat.

Folk kommer således inte testa sig och gå och jobba/gå till skolan. Smittspridningen kommer öka ytterligare och dom kan införa mer restriktioner för vaccinpass.
Citera
2021-12-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Läkemedelsföretagen skulle vinna på att få det klassat som en säsongsinfluensa och inte som en temporär och övergående epidemi.

Det tror jag inte.
Ska man tvinga på hela världen det regelbundet så måste det framstå som väldigt farligt.
Att klassificera som en influensa kommer sätta stopp för tvångsåtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in