2021-12-09, 16:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I jämförelse med vad? Personligen föredrar jag att jämföra med viruset.
Misstänkta dödsfall vaccin: 339 (7 200 000 vaccinerade)
Dödsfall Sars-Cov2: 15200 (1 200 000 bekräftat infekterade)

Sista siffrorna jag minns, inte exakta, kan skilja något.
Absoluta påståenden ger inget utrymme för jämförelser.

Är Inte Farligt, det betyder riskfritt. Om någon dör av vaccinet sprack definitivt påståendet.
Citera
2021-12-09, 16:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vad andra är ute efter så är jag ute efter att diskutera varför siffrorna ser ut som de gör, jag vill veta varför.

Är det inte så att det råder utbredd vaccinskepsis i våra invällarområden, åtminstone är andelen skeptiker större här än i samhället i stort?

Har vi fler individer med dålig grundhälsa i de här områdena än i övriga delar av samhället?

Vet vi vilka de ovaccinerade på sjukhusen är, var kan vi läsa mer om det i så fall?
Vilka de är just nu vet jag inte, men här diskuteras när Tegnell pekade ut invandrare. Det kan nog ge en indikation;
(FB) Anders Tegnell pekar ut "grupper av invandrare" som orsak till smittspridning

Överdödligheten berodde 2020 också på att invandrare dog. Bland svenskfödda var dödligheten lägre än förväntat utan covid-19.
Citera
2021-12-09, 16:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Absoluta påståenden ger inget utrymme för jämförelser.

Är Inte Farligt, det betyder riskfritt. Om någon dör av vaccinet sprack definitivt påståendet.

Jag visste att du skulle skriva något sådant. Men jag gav dig en jämförelse, den dög bara inte till dig.

Ingenting är riskfritt, det kan vara farligt att leva också - man kan dö! Är det farligt att köra bil? Är det farligt att simma? Är det farligt att gå över gatan? Ja, ändå gör vi det.
Citera
2021-12-09, 16:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
I jämförelse med vad? Personligen föredrar jag att jämföra med viruset.
Misstänkta dödsfall vaccin: 339 (7 200 000 vaccinerade)
Dödsfall Sars-Cov2: 15200 (1 200 000 bekräftat infekterade)

Sista siffrorna jag minns, inte exakta, kan skilja något.
Lite missvisande ta med dödsfallen från 2020 eftersom inget vaccin fanns då. Dessutom finns naturligtvis långt fler infekterade än bekräftat infekterade.

Ca 0,05 promille risk att dö av vaccinet enligt dina siffror. Tänk då på att för vissa åldersgrupper är även risken av att dö av viruset minimal.

Slutatsen kan bara bli att vaccinet inte är nödvändigt för alla.
Citera
2021-12-09, 16:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag visste att du skulle skriva något sådant. Men jag gav dig en jämförelse, den dög bara inte till dig.

Ingenting är riskfritt, det kan vara farligt att leva också - man kan dö! Är det farligt att köra bil? Är det farligt att simma? Är det farligt att gå över gatan? Ja, ändå gör vi det.
Jag vill jämföra, eftersom jag påstår att både vaccin och Covid-19 innebär risker. Det är därför jag vill ha för ändamålet relevant statistik.

På individnivå finns sedan en mängd faktorer som påverkar risken för respektive alternativ.
Du säger att det är farligt att simma. Kan du förklara varför det är farligt för mig att simma? Nej, eftersom det inte är farligt utan utgör en risk. Det är inte som att jag säkert kommer att dö. För någon som är full, förlamad och 100 år låter det rent livsfarligt.
Citera
2021-12-09, 16:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Halva andelen svårt sjuka av Omicron vs tidigare varianter enl sjukhusdata i Sydafrika. Gäller för de som läggs in.

Severe illness in South Africa's Omicron outbreak lower than in past waves, initial data suggests
Early hospital data from South Africa shows fewer than a third of patients admitted for Covid during the latest wave linked to the Omicron variant are suffering severe illness, compared with two thirds in the early stages of the last two waves, Reuters reports.

Data released by the National Institute for Communicable Diseases (NICD) for Tshwane, the metropolitan area which includes Pretoria where the first suspected Omicron outbreak occurred, showed 1,633 admissions in public and private hospitals for Covid between 14 November and 8 December.

Of those, 31% were severe cases – defined as patients needing oxygen or mechanical ventilation – compared with 66% early in the second wave of the coronavirus pandemic and 67% in the early weeks of the first.
Citera
2021-12-09, 16:42
Medlem
barkies avatar
https://youtu.be/hzPRxrHrXgg

Politiker i EU som talar ut om hur de försökt hota och muta henne för att få henne att rösta för tvångsvaccinering.

Är detta fakenews?
Citera
2021-12-09, 16:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lite missvisande ta med dödsfallen från 2020 eftersom inget vaccin fanns då. Dessutom finns naturligtvis långt fler infekterade än bekräftat infekterade.

Ca 0,05 promille risk att dö av vaccinet enligt dina siffror. Tänk då på att för vissa åldersgrupper är även risken av att dö av viruset minimal.

Slutatsen kan bara bli att vaccinet inte är nödvändigt för alla.

Är det din slutsats så är det väl bra med det. Min slutsats är att det är bra att vi har vaccinpass så de ovaccinerade inte behöver beblanda sig med folk i onödan så de inte riskerar att smittas och dö. Det är väl omtänksamt?
Citera
2021-12-09, 16:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du lyckas åter igen missa hela diskussionen.

Flockimmunitet innebär inte nödvändigtvis att 70% erhåller immunitet genom genomgången infektion. Men, eftersom genomgången infektion ger ett betydligt mer långvarigt skydd (hur långt vet vi inte, men minst 1.5 år kan vi idag säga) är det en faktor som behöver vägas in då vi undersöker Sveriges fördelaktiga siffror jämfört med andra europeiska länder. Det är förstås långt ifrån den enda faktorn, men det är en faktor.

Enkelt talat betyder högre andel naturlig immunitet bland befolkningen att flockimmunitet för hela befolkningen (pga vaccinering) bevaras under längre tid. Teoretiskt, om vi utgår ifrån att naturlig immunitet förklarar Sveriges i jämförelse fina siffror, betyder det att vi innehar högre flockimmunitet för hela befolkningen under en längre tid än de som har låg andel naturligt immuna.

Själv tror jag av olika anledningar inte att detta är hela förklaringen, men ditt argument var (som vanligt) inte rättvisande.
Men nu faller allt på det första du påstår. Immunitet efter genomgången sjukdom ger inte alltid ett långvarigt skydd. Det är högst varierande. Efter vaccin har man ett mer kontrollerat och jämnt skydd. I genomsnitt har man sex månaders immunitet efter infektion och det högst fluktuerande:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

Och skulle det vara på det viset att vi hade massa äldre eller de i yttersta riskgrupper som genomgått COVID19 kvar i livet hade siffrorna varit ännu sämre. Men nu har vi inte det tyvärr vilket gör jämförelse med vaccin svårt.

Omikron i Sydafrika är talande då man har en seroprevalens på minst 80% efter att delta-varianten helt nyligen drabbat landet. Ändå sprids viruset bland den yngre befolkningen lavinartat.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-09 kl. 16:55.
Citera
2021-12-09, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Även om mätbara antikroppar avtar efter infektion så bör man väl ändå ha ett skydd? Risken för allvarlig sjukdom och död bör fortsatt vara reducerad. Dessutom får man sannolikt en helt naturlig boost emellanåt då man kommer i kontakt med viruset igen.

Är det så himla viktigt med ett "kontrollerat immunsvar"?
Det är en mycket dålig idé att skaffa sig immunitet eller påfyllning genom infektion. För alla!
Citera
2021-12-09, 16:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag vill jämföra, eftersom jag påstår att både vaccin och Covid-19 innebär risker. Det är därför jag vill ha för ändamålet relevant statistik.

På individnivå finns sedan en mängd faktorer som påverkar risken för respektive alternativ.
Du säger att det är farligt att simma. Kan du förklara varför det är farligt för mig att simma? Nej, eftersom det inte är farligt utan utgör en risk. Det är inte som att jag säkert kommer att dö. För någon som är full, förlamad och 100 år låter det rent livsfarligt.

Statistik kan du leta upp själv då min inte duger åt dig.

Ja det var bra alternativ du gav. Jag tror inte FHM har resurser för att gå in och speca ner på individnivå vem som ska vaccineras eller ej, lättare att dra alla ovaccinerade över en kam. Alltid är det någon som blir kränkt.
Citera
2021-12-09, 16:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det är värt att uppmärksamma att Bill & Melinda Gates Foundation är en av de största/den största finansiären av WHO.
https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/gates-foundation-now-whos-biggest-funder/articleshow/76145069.cms

EDIT: Så USA är tillbaks på listan nu https://open.who.int/2018-19/contributors/contributor efter att Biden tog över.
Allt är en enda stor konspiration alltså?

Korkad han är den där Bill Gates att han inte äger vaccintillverkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in