2021-12-09, 10:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ser ut som att S lockat över kvinnor från stödpartierna främst men även från M och SD. SD ökar bland män men minskar bland kvinnor som går till S.

Kvinnor går till SD för att de är missnöjda med samhällsutvecklingen, invandringen och kriminaliteten. Sedan väljer S en kvinna som kläcker ur sig några floskler men annars fortsätter i samma hjulspår som hon gjort i regeringen de senaste 7 åren. Detta räcker för att dessa SD kvinnor ska gå tillbaka.

Det borde betyda att SD om de spelar sina kort rätt, håller snuskgubbar som Peter Lundgren borta från partiet samt sossarna faktiskt inte förbättrar en massa saker i realiteten borde kunna locka tillbaka dessa kvinnor igen.

Annars är ju oppositionen oerhört svag just nu. Är planen att låta S ha sitt "moment in the sun" och sedan köra på, eller är man såhär tafatta? Jag gissar det sista. Tex har man tagit tillvara på chansen att trycka dit sossarna för elpriserna väldigt dåligt. Svenssons tror fortfarande på sossarnas lögner om att det är Putins fel att vi har så höga priser.

SD har propagerat en massa om elpriserna men det ser ju bara de som följer SDs egna kanaler. De som tittar på SVT får regeringens konstiga experter som skyller på vädret och Putin oavsett vad SD gör. Det är fortfarande media som är Sveriges största problem. Utan Regimmedia hade SD varit ett 40 %-parti idag. S hade varit under 20 %.
Citera
2021-12-09, 10:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste opinionsmätning utförd mellan 8 november - 5 december 4233 personer tillfrågades. Mätningen jämförs med den som publicerades 4 november.

S 29,3% (+3,7)
V 10,1% (-1,2)
MP 3,7% (-1,1)

C 7,5% (-1,0)
L 2,9% (+0,1)

SD 19,0% (-0,1)

M 21,2% (-1,7)
KD 4,7% (+0,6)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Det positiva i oppinionsundersökningen är att L och MP ligger under 4%-spärren och riskerar åka ut. Åtminstone L förefaller få svårt att klara sig kvar. Tyvärr tror jag MP kommer klara sig kvar. Stödröster från S kommer lösa det.

Dessutom skall vi nog inte räkna bort svensk massmedia som inför valet lär göra allt i sin makt för att hjälpa MP kvar. Inte direkt förstås, men indirekt med TV-program och tidningsartiklar dygnet runt om miljöproblem, flyktingsnyft och social orättvisor, kompletterat med 2:a Världskrigets fasor och det växande hotet från högerextremismen så att väljarna får hjälp att välja rätt parti.
Citera
2021-12-09, 14:26
Medlem
MP:s frigörelse från sossarna ger inga resultat. Det är istället så att MP får skulden för höga elpriser, osäkra elavtal, dåligt fungerande elbilar, höga bränslepriser, osäker framtid för kärnkraften.

Ännu så länge straffas inte S men det kommer.

Min bedömning är att MP inte klarar spärren, tidigare trodde jag dom skulle lyckas men dom kan inte få gratisröster ifrån V eftersom V nu är på nedgång. Och dom som nästa år tröttnar på sossarna går förmodligen mot "höger" vilket bör innebära lyft för M, KD och SD.

SD ligger ganska stabilt trots att man inte har fått någon gratis hjälp av vad jag uttryckt i första stycket. Om 19% är korrekt är det 1% över golvet och mer finns att få över.
Citera
2021-12-09, 14:38
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste opinionsmätning utförd mellan 8 november - 5 december 4233 personer tillfrågades. Mätningen jämförs med den som publicerades 4 november.

S 29,3% (+3,7)
V 10,1% (-1,2)
MP 3,7% (-1,1)

C 7,5% (-1,0)
L 2,9% (+0,1)

SD 19,0% (-0,1)

M 21,2% (-1,7)
KD 4,7% (+0,6)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Alltså jag fattar inte.

Hur fan kan Liberalerna öka?

Vad fasiken har det gjort för att närma sig 3%? De borde snarare sjunka under 2% nu.
Citera
2021-12-09, 14:59
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Men Annie Lööf har upprepade gånger sagt att hon inte vill samarbeta med Vänsterpartiet.

Fast hon stödjer en regering som är i beroendeställning till kommunister.

Jo, tjena.
Citera
2021-12-09, 15:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
MP:s frigörelse från sossarna ger inga resultat. Det är istället så att MP får skulden för höga elpriser, osäkra elavtal, dåligt fungerande elbilar, höga bränslepriser, osäker framtid för kärnkraften.

Ännu så länge straffas inte S men det kommer.

Min bedömning är att MP inte klarar spärren, tidigare trodde jag dom skulle lyckas men dom kan inte få gratisröster ifrån V eftersom V nu är på nedgång. Och dom som nästa år tröttnar på sossarna går förmodligen mot "höger" vilket bör innebära lyft för M, KD och SD.

SD ligger ganska stabilt trots att man inte har fått någon gratis hjälp av vad jag uttryckt i första stycket. Om 19% är korrekt är det 1% över golvet och mer finns att få över.

Alldeles för tidigt att säga något om MP.

Jag tror nog att de klarar sig ändå.

Denna uppgång för S där de suger åt sig sina stödpartiers väljare verkar gälla främst pensionärer och kvinnor.

Pensionärerna hörde säkert Maggan tala om "hårdare tag" mot kriminella och kvinnorna tycker det är häftigt med en kvinnlig statsminister.

Just nu får MP skulden för mycket. Men det är redan uppenbart för många att det alltid varit Sossarnas mål att bedriva en energipolitik som gör läget sämre för alla.
Citera
2021-12-09, 18:37
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Är du ens säker på att nyans är vänster?.
Deras partiledare är före detta centerpartist.

I första hand kommer han från turkiska Grå vargarna, som brukar av många betecknas som nyfascistiska och högerextrema.

Citat:
Igår uteslöts Centerpartiets toppkandidat i Göteborg, Mikail Yüksel. Detta efter att han medgett för partiledningen att han haft kopplingar till högerextrema organisationen Grå vargarna.
Citat:
Efter det talade Yüksel om att han under 2013 var på väg att starta upp en svensk undergren till Nationella aktionspartiets ungdomsförbund Grå vargarna, men att han inte gick vidare med saken.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/y%C3%BCksel-hade-meddelat-partiet-f%C3%B6r-%C3%B6ver-ett-%C3%A5r-sedan-1.7843248
Citera
2021-12-09, 18:52
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Mp kommer inte att vara under spärren vid valet. Nu har de chansen att föra fram sin egen politik utan hänsyn till regeringen.

L och Kd är däremot uträknade. Att göra budget med Sd kommer inte att falla folket u smaken. Nästa val kommer att handla om humanism mot fascism. Människovärde mot rasism. Fördelningspolitik mot egoism.

Komiskt att du hela tiden felaktigt refererar till SD som ett fascistiskt parti, samtidigt som du ständigt talar positivt om partiet Nyans utan att nämna att det leds av en känd fascist från Grå vargarna.
Senast redigerad av Europe 2021-12-09 kl. 18:57.
Citera
2021-12-09, 19:30
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Alltså jag fattar inte.

Vad fasiken har det gjort för att närma sig 3%? De borde snarare sjunka under 2% nu.

0,1% liksom, det är brus. Går knappast dra någon slutsats om ökning på det. De ligger still och döda i vattnet.
Citera
2021-12-09, 21:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Alltså jag fattar inte.

Jag tror inte du skall dra några växlar på att de ökar med 0,1%. En sådan pass liten förändring är med god marginal inom felmarginalen.
Citera
2021-12-09, 23:05
Medlem
Jag tror att Mp kommer att fortsätta sjunka i opinionen. Men om S ligger kvar uppemot 30% finns det dessvärre gott om stödröster att ta därifrån. Det är bara att erkänna att jag inte trodde ett partiledarbyte skulle ge sådan effekt. Nu ger vi Magdalena ett halvår så kommer siffrorna vara nere på 25% och Mp ligga risigare till.

Liberalerna ser jag som nedpackade och skickade till det politiska bårhuset.
Citera
2021-12-09, 23:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det positiva i oppinionsundersökningen är att L och MP ligger under 4%-spärren och riskerar åka ut. Åtminstone L förefaller få svårt att klara sig kvar. Tyvärr tror jag MP kommer klara sig kvar. Stödröster från S kommer lösa det.

Dessutom skall vi nog inte räkna bort svensk massmedia som inför valet lär göra allt i sin makt för att hjälpa MP kvar. Inte direkt förstås, men indirekt med TV-program och tidningsartiklar dygnet runt om miljöproblem, flyktingsnyft och social orättvisor, kompletterat med 2:a Världskrigets fasor och det växande hotet från högerextremismen så att väljarna får hjälp att välja rätt parti.
Är inte så säker på stödröster. Många är väldigt trötta på MP. Fler och fler inser värdet på sikt för S att bli så stora som möjligt för bryta detta knepiga läget man hamnat i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in