2021-12-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Det är klart att hon har. Sverige har sumpat ett antal sprintstafetter genom åren genom att ställa upp med sprintåkare utan uthållighet, framförallt på herrsidan. Frida är perfekt för sträcka 1, 3 och 5.
Perfekt kanske om hon inte strular till det och blir RAL:ad eller bryter någon stav odyl. Stora nackdelen med att ställa Frida K. i sprintstafett är ju hennes brist på erfarenhet av att köra sprint. Det syntes ju inte minst i Ruka där hon flera gånger hamnade i fel position och tog dåliga beslut (valde eget okört långsamt spår utför, gick utanför banmarkering för att passera åkare, bytte spår sent precis framför en annan åkare etc.). För mig är "Frida fort och fel" ett högriskval och reservalternativ om både Maja och Jonna är i toppform till OS.
Citera
2021-12-09, 11:31
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Att köra 15 km på 3,75 km är både mot FIS regler (min. 5 km, rekommenderat 7,5 eller 10+5) och det har inte hänt på ett mästerskap sedan 15 km intervallstart blev en del av programmet i 2001.

Oberstdorf 2021: 10+5
Seefeld 2019: 10+5
Pyeongchang 2018: 7,5
Lahtis 2017: 7,5
Falun 2015: 7,5
Sochi 2014: 10+5
Val di Fiemme 2013: 5 (Gjerdalen hängåkte till en medalj, sen dess har det alltid varit längre än 5 km)
Oslo 2011: 10+5
Vancouver 2010: 7,5
Liberec 2009: 5
Sapporo 2007: 7,5
Turin 2006: 7,5
Oberstdorf 2005: 7,5
Val di Fiemme 2003: 5

Nu är jag inte längre säker, men jag tror att det var:
Salt Lake City 2002: 15
Lahtis 2001: 15

Förstås kan det hända att FIS gör någonting de har aldrig gjort på ett mästerskap och samtidigt bryter mot sina egna regler, men efter Lillehammer tycker jag att det är osannolikt. Krüger var en värdig vinnare och Holund en värdig tvåa, men börjandes från ca. plats 6 var tävlingen en idrottslig parodi med all hängåkning. Snöbrist på en världscuport är en sak, OS med en obegränsad mängd konstsnö en annan.
Instämmer - bör väl tilläggas att det på samma sätt är olämpligt att damerna kör 3 x 3,3 km - påtagligt hur åkare ”åkte hiss” i resultatlistan när de hade häng eller tappade sitt häng
Citera
2021-12-09, 12:43
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Perfekt kanske om hon inte strular till det och blir RAL:ad eller bryter någon stav odyl. Stora nackdelen med att ställa Frida K. i sprintstafett är ju hennes brist på erfarenhet av att köra sprint. Det syntes ju inte minst i Ruka där hon flera gånger hamnade i fel position och tog dåliga beslut (valde eget okört långsamt spår utför, gick utanför banmarkering för att passera åkare, bytte spår sent precis framför en annan åkare etc.). För mig är "Frida fort och fel" ett högriskval och reservalternativ om både Maja och Jonna är i toppform till OS.

Håller med. Maja och Jonna i toppform så åker de. Annars Frida.
Citera
2021-12-09, 12:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Håller med. Maja och Jonna i toppform så åker de. Annars Frida.
Finns minst en till kandidat till plats i Team Sprint (om vi antar att alla är i form, förutom en skadad Linn)
Citera
2021-12-09, 13:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Moa Olsson sjuk (problem med luftrören).
Citera
2021-12-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller med.Håller Frida den form i klassiskt som hon hittills uppvisat denna säsong så känns hon mer eller mindre gjuten i en sprintstafett samma disciplin,särskilt som vissa frågetecken gällande Jonna Sundling finns i skrivande stund.
Charlotte Kalla har VM guld och dubbla OS silver disciplinen ifråga..om jag nu minns rätt,i alla fall minns jag hennes guldsträcka i Kollen 11..och Frida Karlsson är i samma klass nu,särskilt i klassisk stil vilket sprintstafetten i OS går i.

Och att det inte blev ett OS-guld för Kalla förra gången låg på Stina som inte lyckades skala ned Diggins i spurten, som hade mjukat upp henne dessförinnan. Kalla hade snabbaste tiden på sträcka 5 trots många år sedan bra resultat i sprint, höll Björgens rygg där. Utvilade distansare står högt i kurs om banan är tillräckligt tuff, på sträcka 5 handlar det mindre om explosiva krafter och mer om att kunna fortsätta åka fort.

Påpekandet om att det är större risk för Frida att göra en taktisk miss är dock korrekt. Man kommer behöva väga dagsform och hur utslagsgivande banan blir mot erfarenhet.
Citera
2021-12-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Och att det inte blev ett OS-guld för Kalla förra gången låg på Stina som inte lyckades skala ned Diggins i spurten, som hade mjukat upp henne dessförinnan. Kalla hade snabbaste tiden på sträcka 5 trots många år sedan bra resultat i sprint, höll Björgens rygg där. Utvilade distansare står högt i kurs om banan är tillräckligt tuff, på sträcka 5 handlar det mindre om explosiva krafter och mer om att kunna fortsätta åka fort.

Påpekandet om att det är större risk för Frida att göra en taktisk miss är dock korrekt. Man kommer behöva väga dagsform och hur utslagsgivande banan blir mot erfarenhet.

Som jag ser sprintstafetten med Frida Karlsson så är det tre köttarsträckor det handlar om.
Jag är övertygad om att det blir tal om att Frida själv håller tempot uppe,och då snackar vi tätposition mest hela tiden.
Det taktiska inslaget blir således relativt obefintligt.
Dessutom så är jag övertygad om att Frida lärde sig en hel del i Ruka.

Personligen så känner jag ingenting annat än tillförlit vid tanken på Frida Karlsson sträcka 1,3 och 5.
Citera
2021-12-09, 14:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Som jag ser sprintstafetten med Frida Karlsson så är det tre köttarsträckor det handlar om.
Jag är övertygad om att det blir tal om att Frida själv håller tempot uppe,och då snackar vi tätposition mest hela tiden.
Det taktiska inslaget blir således relativt obefintligt.
Dessutom så är jag övertygad om att Frida lärde sig en hel del i Ruka.

Personligen så känner jag ingenting annat än tillförlit vid tanken på Frida Karlsson sträcka 1,3 och 5.
För mig är inte frågan om Frida är tillräckligt bra för att kunna vara med och vinna guld utan om hon är tillräckligt bra för att vara bästa alternativet på sträcka 1, 3 och 5. Med alla friska (inklusive Linn) skulle Sverige kunna vinna trippelt om vi fick ställa upp med tre lag och det sämsta hamnade i första semifinalen.
Citera
2021-12-09, 15:50
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Såg att Grate också står över pga känning.

Sjukstugan håller i sig…
Citera
2021-12-09, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Moa är väldigt sliten efter 3 helger så denna paus kom lägligt.
Citera
2021-12-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Inför VM i februari kan vi gott ladda upp med lite nostalgi, kolla in och njut av ALLT!
https://youtu.be/yk0D_9aJejs
Sjukt roligt att titta på detta!! Kolla tekniken, spåren, banan, publiken som är mitt i spåren och alla har skidor😂
Det var tider det, heja Gunde!

Edit; OS februari 2022 så klart, inte VM
Underbart! VM i Oberstdorf 1987 är ett annat favoritevenemang att kolla på!
Citera
2021-12-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Underbart! VM i Oberstdorf 1987 är ett annat favoritevenemang att kolla på!

Ahh..glömmer aldrig Wassbergs kross i slaskföre..det var väl tremilen.
Kommer också ihåg att SWE lyckades vinna ett stafettbrons på damsidan..Fankvist?
Det var en oerhörd framgång vid den tidpunkten.
Sedan kom ju Billan och vann Guld..det var väl två mil för damerna 1987..hon vann före Retzova om minnet funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in