Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Min uppfattning är att de flesta bara är intresserade av att följa de rekommendationer som kommer från staten och tänker inte mer på saken. Ett exempel är min kompis som ena veckan var urförbannad för att folk inte hade munskydd när hen åkte ett halvfullt tåg och andra veckan var på en trång och fullsatt bar utan munskydd, eftersom staten just hade släppt alla restriktioner. Om man gör som staten säger blir det rätt liksom, helt plötsligt hade risken för hen försvunnit på ett nästan magiskt sätt. Ett uttryck för att vi är vana vid att rätta in oss i ledet.
Staten kan få oss att bli arga, frustrerade och irriterade på våra medmänniskor, men den har också en möjlighet att få ett samhälle att läka, om den använder rätt metoder. Det skulle behövas nu.
Ditt exempel verkar inte helt ovanligt, men jag blir ändå lite fascinerad.
Minsta motståndets lag.Det är jobbigt att tänka, och att sätta sig in i saker. Därför vill man bli skedmatad, och man vill ha en chef. Helst ska man vara helt ansvarsbefriad. Detta är inget problem så länge man har en ”stat” fri från alltför mycket korruption. Och en kompetent chef. Men det är ju ganska naivt att tro att det är helt riskfritt att alltid lita 100% på andra. I synnerhet i ämnen som personlig hälsa och medicinering. Det sunda och naturliga är ju att, var och en gör en cost/benefit-analys. Det är absurt att det ska vara lika angeläget att trycka i ett experimentellt vaccin i någon som med största sannolikhet inte behöver det, som med någon i riskgrupp. Det mesta tyder på att det inte heller påverkar smittspridning. Aldrig någonsin annars, tar man risker om det inte finns just någonting att vinna.
Vaccinpassen är nog det galnaste och mest ologiska. Och folk verkar gilla det. Det verkar inte heller gå att lära om och uppgradera saker i detta ämne.