2021-12-09, 11:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du kan tänka dig, och kanske är det så, men du har inga fakta.
Jag kan tänka mig att naturlig immunitet iaf är en faktor, tycker det vore konstigt annars, men svårt säga hur stor då det saknas kontrollgrupp.
Om vi går ned i lägre åldrar, känner du till några undersökningar om den beryktade hybridimmuniteten som också innehåller kontrollgrupp av enbart naturligt immuna?
Jag har bara lagt fram mina tankar kring att vaccinet visst har räddat liv med den påtagliga förändringen man har observerat i Sverige bland annat.

Man beräknar att minst en halv miljon liv räddats i Europa av vacciner:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination

Samtidigt dör folk som flugor i Östeuropa och i Ryssland bl.a.

Därför hävdar jag med en dåres envishet att COVID19-vacciner räddar liv.
Citera
2021-12-09, 11:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag behöver den för att kunna besvara din senaste fråga. Därför vill jag ha den. För din skull. Jag har länkat till den rapport som jag tagit information på vilken jag bygger mina påståenden ifrån.

Det hela blir ju minst sagt lite misstänksamt när du sitter och refererar till rapporter du inte vill presentera. Vad finns i den som du inte vill att jag ska se? Och varför vill du inte att jag ska se detta?
Anledningen är att slutsatsen som görs inte är min.

Du tyckte att jag skulle läsa brittisk statistik för att få bevis för nytta vs risk med vaccineringar. Eftersom jag gör just det kan jag säga att dessa inte bevisat det du påstår, märkligt nog. Dessutom;
Varför måste jag läsa brittisk statistik? Varför finns ingen svensk sådan tillgänglig?

Sådant gör mig ordentligt skeptisk, för bevis för massvaccineringens effekt på mortaliteten borde verkligen finnas tillgänglig vid det här laget.
Citera
2021-12-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är det för siffror?

Andel som fått tredje dosen.

Det finns en flik i grafen längst ner till höger.
Citera
2021-12-09, 11:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bor ungefär 110000 på äldreboenden i Sverige. Om 20 % dog innebär det 22000. Du förstår ganska snabbt att inte 80 % dog.

Sedan är det ju konstaterat sedan tidigare att personer på äldreboende har en kort återstående levnadstid. Det gällde även innan någon hört talas om C19.

https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Men sluta nu. Det blev rena katastrofen på de hem där smittan tog sig in innan vaccinerna kom. När de kom blev det en påtaglig minskning av sådana händelser. Även smittspridningen också.
Citera
2021-12-09, 11:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Andel som fått tredje dosen.

Det finns en flik i grafen längst ner till höger.

Jag blev lite konfunderad över minustecknet framför procenten och funderade på om det var minskade sjukhusinläggningar för respektive grupp. Tack, det går framåt.
Citera
2021-12-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kastar ur dig skit som vanligt. Det finns kirurger som står och opererar betydligt längre än 4h utan att byta munskydd.
Säger du ja. Men i verkligheten så byter de såklart munskydd ofta under operationer.
Citera
2021-12-09, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Problemet är att vaccinerade utifrån rekommendationer, restriktioner och snedvriden information i större utsträckning går tillbaka till att leva som vanligt och umgås tätt, kramas, går på konsert etc etc. Den vaccinerade undersköterskan går till jobbet trots pågående asymtomatisk covidinfektion och smittar ner de äldre medan den som är ovaccinerad får symtom och stannar hemma. Det är många olika faktorer som påverkar, men tyvärr tenderar informationen att bli väldigt ensidig och vinklad från media och myndigheter och gemene man sväljer allt med hull och hår utan att tänka själva. Vaccinationen är dessutom inte effektiv särskilt länge vad gäller smittspridning och många som vaccinerades i början har ett dåligt eller inget skydd alls längre. Det märks tydligt med nya vågor trots hög vaccinationtäckning och exempel som utbrott på äldreboende med vaccinerad personal och boende, julbord i Norge osv.

Min uppfattning är att de flesta bara är intresserade av att följa de rekommendationer som kommer från staten och tänker inte mer på saken. Ett exempel är min kompis som ena veckan var urförbannad för att folk inte hade munskydd när hen åkte ett halvfullt tåg och andra veckan var på en trång och fullsatt bar utan munskydd, eftersom staten just hade släppt alla restriktioner. Om man gör som staten säger blir det rätt liksom, helt plötsligt hade risken för hen försvunnit på ett nästan magiskt sätt. Ett uttryck för att vi är vana vid att rätta in oss i ledet.

Staten kan få oss att bli arga, frustrerade och irriterade på våra medmänniskor, men den har också en möjlighet att få ett samhälle att läka, om den använder rätt metoder. Det skulle behövas nu.
Citera
2021-12-09, 11:43
Medlem
Någon som vet fördelningen delta och omikron i Norge?
Fortfarande delta, tänk vilka siffror de får när omikron får fäste
Citera
2021-12-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men sluta nu. Det blev rena katastrofen på de hem där smittan tog sig in innan vaccinerna kom. När de kom blev det en påtaglig minskning av sådana händelser. Även smittspridningen också.
Flockimmunitet!
Citera
2021-12-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har bara lagt fram mina tankar kring att vaccinet visst har räddat liv med den påtagliga förändringen man har observerat i Sverige bland annat.

Man beräknar att minst en halv miljon liv räddats i Europa av vacciner:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination

Samtidigt dör folk som flugor i Östeuropa och i Ryssland bl.a.

Därför hävdar jag med en dåres envishet att COVID19-vacciner räddar liv.

Men det finns inga fakta som motsäger att det lika gärna kan vara naturlig immunitet som är orsak til resultat vi ser i Sverige.
Iaf inget som har lagts fram här och nu.
Jag säger inte att det inte är vaccin, men varför ska man svälja det rakt av utan bevis?
Naturlig immunitet existerar bevisligen så varför skulle det inte ha en effekt?

Följer inte med Östeuropa och Ryssland
Vilka grupper dör?
Hur ser dödstal ut jämför med normalen?
Varför har dom inte vaccinerat sina riskgrupper?
Eller är det vaccinerade i riskgrupp bland dom döda?
Citera
2021-12-09, 11:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bor ungefär 110000 på äldreboenden i Sverige. Om 20 % dog innebär det 22000. Du förstår ganska snabbt att inte 80 % dog.

Sedan är det ju konstaterat sedan tidigare att personer på äldreboende har en kort återstående levnadstid. Det gällde även innan någon hört talas om C19.

https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Nu tog sig inte smittan in på alla boenden så att räkna på totalen blir felaktig.
Citera
2021-12-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Upplys oss du som tror du vet allt.
Svaret är troligen att du vet inte.

Här är källan jag använder
]
Uppenbarligen så följer du inte det som står i lönken.
"Hur ofta ska man byta munskydd?
Om du använder ett munskydd som är avsedd för engångsbruk så bör du slänga det efter en användning. Om munskyddet blir smutsigt eller blött bör du byta det med en gång"
Ett munskydd blir väldigt blött efter bara en kort stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in