2021-12-09, 08:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänker inte börja med någonting innan du visar siffror som anger hur många ovaccinerade som smittas som blir sjuka. Med sjuk menar jag att de har symptom eller känner sig sjuka.

Kan du inte visa en sådan siffra spelar det ingen roll hur många exempel du presenterar.
Se tillexempel figurerna 2A,2B och 4B här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
Citera
2021-12-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ju helt sjukt att man inte skyndar på arbetet med tredje dosen. Ger ju tydligen 25 gånger så bra skydd mot Omikron.

Vill man att alla ska dö, eller varför händer ingenting? Sådan jävla skandal. Varför sätter ingen press på myndigheterna? Borde anordnas demonstrationer för snabbare vaccinering.

Vad får dig att tro att alla ska dö? Ingen har dött hittills av Omikron, bortsett från lite sjukhusinläggningar där den absolut majoriteten av personerna som söker vård har relativt milda symtom så finns det ingenting som säger att Omikron kommer ta livet av oss, absolut ingenting bortsett från att den har lättare för att spridas.

Är det inte tröttsamt att vara ständigt orolig?

P.S Ingen hindrar dig att sätta press på våra myndigheter.
Citera
2021-12-09, 08:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det behövs inte. Det räcker med många nog för att kunna mäta mortaliteten, alltså färre i äldre åldersgrupper.. Det är inte så att kontrollgruppen behöver vara lika stor som den vaccinerade gruppen.
Vad som behövs är att registrera vem som vaccinerats och med hur många doser.

Vi behöver inte göra någonting alls, bara vaccinera fler. Staten har bra koll på vilka som inte är vaccinerade. Otäcka register de där.
Citera
2021-12-09, 08:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Kan dra min slutsats utifrån vardag, arbete och personer jag känner, läser om och allmänt vett.

De allra flesta ovaccinerade jag känner och läser om vet att de kan bli smittade, därav håller viss avstånd, inte hänger på biblioteket på rustid och försöker iaf.

De absolut flesta vaccinerade jag träffar, pratar med och diverse lever ju i en värld där dessa en, två eller tre doser gör dom odödliga, de ska trängas, ut på allt på tider då alla andra är ute på, sen kan inte ens räkna hur många man hört kasta ur sig "Ja men, jag har ju mina doser jag så nu är världen normal igen!" Som jag skrev, lever i en falsk trygghet, de allra allra flesta iaf, finns oerhört mkt belägg för detta.
Du får behålla dina anekdoter för dig själv när vi diskuterar studier tills du har belägg för dessa.

Du har nu en studie som visar på förkortad sjuktid för vaccinerade och därför minskad risk för smittspridning.
Citera
2021-12-09, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vad får dig att tro att alla ska dö? Ingen har dött hittills av Omikron, bortsett från lite sjukhusinläggningar där 90% av personerna som söker vård har milda symtom så finns det ingenting som säger att Omikron kommer ta livet av oss, absolut ingenting bortsett från att den har lättare för att spridas.

Är det inte tröttsamt att vara ständigt orolig?

Kolla hur det ser ut i Europa , jättehögt tryck på vården nu.
Citera
2021-12-09, 08:44
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kolla hur det ser ut i Europa , jättehögt tryck på vården nu.

Det är väl Delta som ger trycket?

Omikron har ju inte hunnit sprida sig riktigt ännu förutom i Sydafrika?
Citera
2021-12-09, 08:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men bara att föreslå att man ska låta Omikron löpa är ju helt befängt- Även om den är mildare kommer många att drabbas av lång-COVID. Och vi borde verkligen ta till oss det faktum att någon flockimmunitet inte är möjlig vid här laget.

Omikron verkar också vara en alldeles egen gren och vi kan nog förvänta oss Omikron+ i framtiden.

Dessutom har vi inte sett Delta+ som alla har väntat på

Sammantaget så har vi ingen aning om hur framtiden utvecklar sig. Vi börjar dock få data som tyder på att den tredje dosen har skyddsverkan mot Omikron och antagligen infektion + vaccinering också.

Så gå och få er påfyllning eller komplettering nu!

Jag har min.

Det blev två vita och en brun.

Pfizerx2 + Moderna.

+infektion

Håller helt med dig.

Vi får hur som helst vänta någon vecka innan vi egentligen vet någonting förutom möjligtvis några anekdoter
Citera
2021-12-09, 08:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Alla smittade blir sjuka. Vad är det du inte förstår här.

Inte enligt krisinformation.se;

Citat:
Du kan också ha haft covid-19 utan att veta om det, utan att ha haft några symtom alls, eller inte märkt dem. Det är vanligare att barn har sjukdomen utan att märka det, än att vuxna har det.

Så berätta nu hur många ovaccinerade som har varit smittade som inte fick symptom eller kände sig sjuka innan du jämför grupp mot grupp och försöker intala oss andra att du vet vad du pratar om.

Lite ödmjukhet tack.
Citera
2021-12-09, 08:50
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ja, och det betyder att vaccinerade som blir sjuka sprider mindre smitta. Vi har dessutom vaccinerade som inte blir sjuka fortfarande i majoritet.

Så sammantaget så sprider alltså vaccinerad population antagligen betydligt mindre smitta än en ovaccinerad.

Problemet är att vaccinerade utifrån rekommendationer, restriktioner och snedvriden information i större utsträckning går tillbaka till att leva som vanligt och umgås tätt, kramas, går på konsert etc etc. Den vaccinerade undersköterskan går till jobbet trots pågående asymtomatisk covidinfektion och smittar ner de äldre medan den som är ovaccinerad får symtom och stannar hemma. Det är många olika faktorer som påverkar, men tyvärr tenderar informationen att bli väldigt ensidig och vinklad från media och myndigheter och gemene man sväljer allt med hull och hår utan att tänka själva. Vaccinationen är dessutom inte effektiv särskilt länge vad gäller smittspridning och många som vaccinerades i början har ett dåligt eller inget skydd alls längre. Det märks tydligt med nya vågor trots hög vaccinationtäckning och exempel som utbrott på äldreboende med vaccinerad personal och boende, julbord i Norge osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag undrar om trenden med att andelen vaccinerade på IVA blir högre och högre bryts nu?

I November hade vi ju lågt antal på IVA och samtidigt så steg andelen som var fullt vaccinerade.

Siffrorna för November:

Ovaccinerade - 52% (64 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 39% (48 Vårdtillfällen)

Kollar vi December så här långt är siffrorna annorlunda:

Ovaccinerade - 70,7% (29 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 19,5% (8 Vårdtillfällen)
Känns som det är riskgrupper som prenumererar på iva-vården och nu fått ny dos mickemusvaccin.

De äldsta och skröpligaste hamnar inte på iva.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Det är väl Delta som ger trycket?

Omikron har ju inte hunnit sprida sig riktigt ännu förutom i Sydafrika?
Det tar sig ganska bra allaredan:

Covid live: UK could see ‘about 1m infections’ in weeks; Japan infections buck trend across Asia

https://www.theguardian.com/world/live/2021/dec/09/covid-news-live-england-moves-to-plan-b-three-pfizer-shots-can-neutralise-omicron-lab-tests-show
Citera
2021-12-09, 08:52
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Det tar sig ganska bra allaredan:

Covid live: UK could see ‘about 1m infections’ in weeks; Japan infections buck trend across Asia

https://www.theguardian.com/world/live/2021/dec/09/covid-news-live-england-moves-to-plan-b-three-pfizer-shots-can-neutralise-omicron-lab-tests-show

Ja om en vecka. Sen tar det väl ett tag innan man ser eventuella sjukhusinläggningar.

Får verkligen hoppas att Omikron är mildare som man hoppas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in