2021-12-09, 10:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja du verkar inte kunna använda sådana korrekt iaf. För de ska självklart bytas oftare än var fjärde timme!
Upplys oss du som tror du vet allt.
Svaret är troligen att du vet inte.

Här är källan jag använder

https://www.varden.se/blogg/1623/allt-du-behover-veta-om-munskydd
Citera
2021-12-09, 10:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Åter igen;
Nej, jag lägger inte mer tid på att läsa studier du tycker att jag ska nörda ned mig i, eftersom du historiskt bevisat att sådana sällan leder någonvart.

Du tyckte att jag skulle läsa brittisk statistik för att få bevis för vaccinens nytta framför risk. Eftersom jag för nuvarande gör just det ställde jag några frågor om den.

Du bad mig belägga korrelationen. Vilket jag gjorde. Och nu säger du att det är ointressant. Bra där.

Ja, och du valde en specifik form av statistik. Du hävdade att ovaccinerade har en högre mortalitet än vaccinerade, även i icke covidrelaterad mortalitet. Detta verkar du ha läst på ONS någonstans, utan att bifoga referens.

Jag länkar till en studie gjord i USA via cdc som styrker din slutsats.

Du frågar vad det beror på och jag ger ett par tänkbara förklaringar om bland annat att både vaccinmotstånd och mortalitet korrelerar med socioekonomiska faktorer, som utbildningsnivå.

Och sedan frågar du
Citat:

Varför skulle vi tolka in att vaccinering inte leder till ökad mortalitet?

För det första verkar både de rapporter du hittat, men inte refererat till och den rapport jag hittat och refererat till visa på detta.

Med tillägget att det var det som du ursprungligen hävdade som senare skulle leda fram till denna diskussion:
Citat:

Edit;
Förklara för mig varför mortaliteten bland ovaccinerade över 60 år med annan dödsorsak än covid-19 är mycket högre än för vaccinerade i statistiken från ONS!
Citat:

Okej, du menar att socioekonomiska faktorer ligger bakom att i statistiken dör ovaccinerade i samband med vaccineringar, och de dör då alltså inte i Covid-19. Förklaringen är då enligt dig att de som tagit 1 dos dog (ja, jag ser också att 1- dosarna har betydligt högre mortalitet än de ovaccinerade) i Covid-19.
Hur är statistik över vilka vaccinerade som dog i Covid-19 relevant för statistik som visar död annan än i Covid-19?
Att ovvacinerade dör i samband med vaccineringar är naturligtvis ett falskt påstående. En falsk korrelation som aldrig visats vara en korrelation. Det är som att säga "förklara för mig varför folk drunknar när det säljs mycket glass" och antyda att glass orsakar drunkningsolyckor.

Det jag då förklarat för dig är att både glassätande och drunkningsolyckor korrelerar med en tredje sak; Badväder!
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-09 kl. 10:51.
Citera
2021-12-09, 10:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kanske har dom gamla och sköraste avlidit redan till stor del?
Därför avlider mindre mängd nu.
Många är nu naturligt immuna och det är orsak till resultat ä, ej vaccin.
För att lägga fram en ny teori förutom din enda förklaring.
Pulverisera den gärna.
Ja visst! De tog slut vid årsskiftet.

Fan, vi borde införa en nationell sorgedag.

Citera
2021-12-09, 10:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och jag som hade för mig att smittspridningen tog ordentligt fart under hösten 2020 och fortsatte in på 2021 med en ytterligare våg fram emot våren.

Så länge befolkningen i stort inte var vaccinerade var vi sårbara för nya vågor, en på hösten och en på våren.

Mång dog från första vågen på hösten men dödstalen sjönk dock dramatiskt under våren trots hög fortsatt smittspridning. Jag menar att den enkla förklaringen till det är att vi började vaccinera de gamla och sköra i slutet av 2020.
Hur bevisar du att den totala mortaliteten sjönk med vaccin?

Du behöver bevisa att mortaliteten inte hade sjunkit utan vaccin samt att vaccinen inte var en bidragande orsak till den höga mortaliteten.

En förklaring kan vara att många av våra sköraste dog redan under 2020 samt i början av 2021.

Genom att jämföra den totala mortaliteten hos grupperna vaccinerade och ovaccinerade samt iaktta respektive grupps mönster i mortalitet kan du bevisa eller motbevisa ditt påstående.
Finns ett alternativt sätt, så förklara gärna det sättet!
Citera
2021-12-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kastar ur dig skit som vanligt. Det finns kirurger som står och opererar betydligt längre än 4h utan att byta munskydd.
Låter farligt.. nästan lika farligt som c-19
Citera
2021-12-09, 10:51
Medlem
Citat:
Iaf tolkar de som gjort studien och fått den publicerad i NEJM det så:
/.../Vaccinerade som insjuknar i covid-19 är inte lika smittsamma som ovaccinerade, enligt en ny amerikansk studie. ”Det är kunskap som har föreslagits förut, studien bekräftar att det är så”, säger Ali Mirazimi, professor vid Karolinska institutet.

Du förstår att "inte lika smittsam" inte har samma betydelse som "enbart ovaccinerade sprider smitta" vilket påstods.
Citera
2021-12-09, 10:51
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Men det är det ju inte. Situationen i Sydafrika är ju ganska talande med en ny variant som sprider sig lavinartat medan situationen i Sverige och Kanada är så mycket bättre.

Samtidigt har vi en okontrollerad spridning i Östeuropa och i Ryssland med väldigt låg täckning samt även i länder med högre men ojämn täckning som i Tyskland.

Såg att Irland faktiskt skiljer sig med att vara ännu senare på bollen att vaccinera unga än UK. Där har man nog en bra förklaring till deras problem.

Nej, vi ser stora vågor av smittspridning i länder med hög vaccinationsgrad;

https://www.statista.com/statistics/1218676/full-covid-19-vaccination-uptake-in-europe/
Citera
2021-12-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Låter märkligt. Åk och testa dig kanske? Danmark/UK borde ju ligga på drygt 10% av fallen som är omikron vid det här laget, och man kan ju gissa att Sverige inte ligger allt för långt därifrån. Extrem trötthet var ett av symptomen på omikron man sett hos yngre män.

Återkom gärna med resultatet om du testar dig.

Ja, ska testa oss.
Senast redigerad av granskottet80 2021-12-09 kl. 11:04.
Citera
2021-12-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ja visst! De tog slut vid årsskiftet.

Fan, vi borde införa en nationell sorgedag.

Är det det jag säger?
Läs igen.
Bra pulverisering, gör det gärna ordentligt, det har jag inget emot.
Citera
2021-12-09, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hur bevisar du att den totala mortaliteten sjönk med vaccin?

Du behöver bevisa att mortaliteten inte hade sjunkit utan vaccin samt att vaccinen inte var en bidragande orsak till den höga mortaliteten.

En förklaring kan vara att många av våra sköraste dog redan under 2020 samt i början av 2021.

Genom att jämföra den totala mortaliteten hos grupperna vaccinerade och ovaccinerade samt iaktta respektive grupps mönster i mortalitet kan du bevisa eller motbevisa ditt påstående.
Finns ett alternativt sätt, så förklara gärna det sättet!
Jo, som sagt, de tog slut helt plötsligt vid årsskiftet. Rena Aktion T4.

Citera
2021-12-09, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du förstår att "inte lika smittsam" inte har samma betydelse som "enbart ovaccinerade sprider smitta" vilket påstods.
Jag har iaf inte påstått det.
Citera
2021-12-09, 10:58
Medlem
Citat:
Iaf tolkar de som gjort studien och fått den publicerad i NEJM det så:
/.../Vaccinerade som insjuknar i covid-19 är inte lika smittsamma som ovaccinerade, enligt en ny amerikansk studie. ”Det är kunskap som har föreslagits förut, studien bekräftar att det är så”, säger Ali Mirazimi, professor vid Karolinska institutet.
Har du ens läst artikeln pappskalle? Dem vaccinerade smittar exakt lika mycket dem 5,5 första dagarna, sen smittar dem ovaccinerade i ytterliga 2 dagar till och ni vill framhäva det som ett bevis att det är ovaccinerade som driver på smittan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in