2021-12-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Helt enig. Noen tror til og med at TH har sendt tre personer i en BMW X3 til Ås for å gi inntrykk av at det har skjedd en kidnapping. En slik villedning kunne ironisk nok føre til at hele saken ble oppklart.

Hva er det som hindrer alle de som har vært med på de såkalte villedningene i å stå fram, hvis det var det eneste de var med på? De hadde helt sikkert fått straffeamnesti.

Den/de som virkelig var med på dette, står nok aldri frem. De har altfor mye å tape på å gjøre det.
Citera
2021-12-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ser vel heller ut som jeg er nær løsningen på gåten

Hva med å diskutere detaljene i saken?

Edit:
Tror forresten at AEH kunne ha blitt manipulert og lurt med på noe. Trusselbrev og krypto-opplegg tyder på dette.

2 stk ringer på stolen og 1 stk ring i krypterte e-poster tyder også på at GM som la trusselbrev på stolen ikke fikk med seg dette. Grunnen kan være fordi det var AEH som tok dem av seg.

Detaljene er det mest interessante i hele saken. Selv tror jeg gjerningsmannen fikk dette med seg, han gjorde dette. Det er gjort av to helt spesifikke grunner tror jeg. En av de er å kunne stille spørsmål ved hvorvidt «kidnapperne» som henvender seg og opplyser om gullring på stolen er de ekte kidnapperne når de ikke vet om de andre tingene. Ved å så tvil om dette, kan man igjen trenere betaling.
Senast redigerad av Kokadu 2021-12-08 kl. 23:49. Anledning: Tillegg
Citera
2021-12-08, 23:54
Medlem
Citat:
Hvem viste at naboer var bortreist, og gangveien nettopp hadde blitt åpnet?

Tenker det kun var TH, AEH og den nærmeste familien som kunne hatt denne oversikten.

Det har blitt opplyst i media om at AEH var den sosiale av TH og AEH. Det vil vel mest sannsynlig si at det var AEH som hadde full oversikt over at naboer var bortreist?

Hun hadde nok oversikten og var i tillegg sikkert ei som snakket om løst og fast til de rundt seg og da var den informasjonen delt med opptil flere.
Citera
2021-12-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg minnes at RU sa politiet var "litt" på villspor, ikke helt.
Jeg tror ikke han var spesielt overrasket over å bli pågrepet, siden han
allerede hadde vært i avhør tidlig i saken, og visste hva den innebar i
forhold til hans møter med TH.

Igjen - Holden gjorde bare jobben sin. Jeg er mer interessert i det han ikke sier offentlig - dvs.
hva han innerst inne tenker om sin klients oppførsel.

Politiet har jo sagt at de "bygger saken sten for sten", at de tar små skritt av gangen, og
får stadig nye detaljer som tegner et klarere bilde av helheten. Det er kjent at politiet internt
har kommentert at indisierekken mot TH er "lang som et vondt år". Siktelsen består.
Det er ingenting utad som tyder på at det har skjedd noen radikale endringer i politiets
forståelse av saken. Om det har kommet overraskende vendinger eller endringer, har de
i såfall vært særdeles gode til å holde tett om det. I motsetning til det man så tidligere i
etterforskningen, hvor det lot til å være store lekkasjer til media.

Dette tolker jeg i retning av at den største endringen har vært et skifte i mediestrategi.
De vil unngå rykter omkring etterforskningen og siktede med familie, de vil ha ro.
Konflikten - altså "isfronten" - mellom familien Hagen og politiet, er nok en "stein i skoen"
de ikke er tjent med. Her var også media medvirkende i å styrke konfliktbildet, tror jeg.
Ikke minst pga. publiseringen av brevet fra datteren.

Media har i ettertid kanskje fått anmodninger om at de for etterforskningens del bør ligge lavt.
Det var jo tydelig at media også påvirket scenarioet under pågripelsen, da de flokket seg rundt S4
i forkant - i så stor grad at politiet måtte endre sted og tidspunkt. Uheldig.

Kanskje litt spesielt å gi pressen skylden for at politiet fortalte pressen at de kom til å pågripe TH?
Citera
2021-12-09, 01:11
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sannemose
Kanskje litt spesielt å gi pressen skylden for at politiet fortalte pressen at de kom til å pågripe TH?

Hvor skriver jeg at det var media sin "skyld"? Det var selvsagt en tabbe av politiet, det er åpenbart.
De kjenner jo pressen godt.

Poenget mitt er at politiet endret mediestrategi etter dette, da kanskje særlig på grunn av konflikten med
familien Hagen.
Senast redigerad av Svartediket 2021-12-09 kl. 01:57.
Citera
2021-12-09, 06:21
Medlem
Citat:
Hadde det vært Vito Corleone som sto bak forsvinningen på Lørenskog ville nok åstedet sett mye mye verre ut...

Hadde AEH avslått "a offer she can't refuse" ved en eventuell skilsmisse ville Vito ha satt et avskrekkende eksempel.

For å si det slik, han ville nok sørget for at politiet ikke hadde trengt å innkalle vitner til hendelsen på Ås eller lett etter AEH i utlandet.

Og Brøske kunne ikke ha uttalt:
"We emphasise that we have no evidence that she is dead and therefore cannot rule out her living"..

Vito ville nok også blitt flau og ydmyket av krimtekniker EBR's uttalelse om åstedet:
"Det kan være uendelig, uendelig mange forklaringer på det. Det kan være like mange muligheter som rubik's kube"

Er det ikke avskrekkende nok "å forsvinne for alltid", angivelig kidnappet, med spor at at AE var utsatt for grov, muligens dødelig, vold etterlatt på åstedet?
Citera
2021-12-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg minnes at RU sa politiet var "litt" på villspor, ikke helt.
Jeg tror ikke han var spesielt overrasket over å bli pågrepet, siden han
allerede hadde vært i avhør tidlig i saken, og visste hva den innebar i
forhold til hans møter med TH.

Igjen - Holden gjorde bare jobben sin. Jeg er mer interessert i det han ikke sier offentlig - dvs.
hva han innerst inne tenker om sin klients oppførsel.

Politiet har jo sagt at de "bygger saken sten for sten", at de tar små skritt av gangen, og
får stadig nye detaljer som tegner et klarere bilde av helheten. Det er kjent at politiet internt
har kommentert at indisierekken mot TH er "lang som et vondt år". Siktelsen består.
Det er ingenting utad som tyder på at det har skjedd noen radikale endringer i politiets
forståelse av saken. Om det har kommet overraskende vendinger eller endringer, har de
i såfall vært særdeles gode til å holde tett om det. I motsetning til det man så tidligere i
etterforskningen, hvor det lot til å være store lekkasjer til media.

Dette tolker jeg i retning av at den største endringen har vært et skifte i mediestrategi.
De vil unngå rykter omkring etterforskningen og siktede med familie, de vil ha ro.
Konflikten - altså "isfronten" - mellom familien Hagen og politiet, er nok en "stein i skoen"
de ikke er tjent med. Her var også media medvirkende i å styrke konfliktbildet, tror jeg.
Ikke minst pga. publiseringen av brevet fra datteren.

Media har i ettertid kanskje fått anmodninger om at de for etterforskningens del bør ligge lavt.
Det var jo tydelig at media også påvirket scenarioet under pågripelsen, da de flokket seg rundt S4
i forkant - i så stor grad at politiet måtte endre sted og tidspunkt. Uheldig.

Og hans bror MPU, som i forbindelse med påpgripelsen rakk å endre status på Instagram til "Nyhetskjendis". Kanskje han var den tredje politiet vurderte å pågripe? Kan i alle fall virke som MPU trodde han skulle åke inn...
Citera
2021-12-09, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ja det virker som politiet har fått flere relevante tips de siste dagene.

Og slik kan politiet se om de relevante tipsene förer et sted.

Man vet aldri hva politiet kan finne.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-12-09 kl. 07:06.
Citera
2021-12-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
«Forsvarstalen» til Don Tom gjorde inntrykk på meg. Der han i nrk intervjuet sitter litt sånn gutteaktig og piller vekk noe fra buksene sine og sier: er det noe livet har lært meg så er det at rettferdigheten seirer til slutt, men det kan ta litt tid. Den er kryptisk.

Ja, den var kryptisk og faktisk lidt skræmmende... Hvis han står bag, hvem er så uskyldig udvalgt til at stå tilbage som syndebukken til sidst i et komplot.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-09 kl. 09:35.
Citera
2021-12-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Ja, den var kryptisk og faktisk lidt skræmmende... Hvis han står bag, hvem er så uskyldigt udvalgt til at stå tilbage som syndebukken til sidst.
Politiet fremviser liten vilje til å gi slipp på saken og legge den til cold case. Usikkert om det er strategi og prestisje eller reell fremgang i etterforskningen mht tiltale av involverte personer. Politiet har i snart tre år snakket om framgang og at saken vil bli oppklart. Det samme gjentas i dag, mens sh som også har innsyn i det meste av samme materialet er 100% sikker på en henleggelse for th. Mao like sikker som elden i at jensen ble frifunnet i ankesaken.
Citera
2021-12-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Den/de som virkelig var med på dette, står nok aldri frem. De har altfor mye å tape på å gjøre det.

Hvis det var noen personer som kun var med på villedning, uten å vite noe mer om ugjerningen, så hadde de ikke hatt noe å tape på å stå frem.

Hadde ikke du meldt deg, hvis du trodde du var med på en "street performance", og det viste seg at du var lurt til å villede politiet i en alvorlig forbrytelse?
Senast redigerad av Lorentsen 2021-12-09 kl. 09:46.
Citera
2021-12-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hvis det var noen personer som kun var med på villedning, uten å vite noe mer om ugjerningen, så hadde de ikke hatt noe å tape på å stå frem.

Hadde ikke du meldt deg, hvis du trodde du var med på en "street performance", og det viste seg at du var lurt til å villede politiet i en alvorlig forbrytelse?

Det kan jo være, at de tror, at de 'kun' var med på en kidnapning, som de efterfølgende er blevet fortalt, gik galt. Det blev jo sagt hurtigt, at hun var stærk af sin alder - og deraf sikkert havde gjort modstand, der endte med et drab i stedet. Og det passer også på sigtelsen til RU - 'medvirkning til grov frihedsberøvelse'.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-09 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in