Jeg minnes at
RU sa politiet var "litt" på villspor, ikke helt.
Jeg tror ikke han var spesielt overrasket over å bli pågrepet, siden han
allerede hadde vært i avhør tidlig i saken, og visste hva den innebar i
forhold til hans møter med TH.
Igjen - Holden gjorde bare jobben sin. Jeg er mer interessert i det han ikke sier offentlig - dvs.
hva han innerst inne tenker om sin klients oppførsel.
Politiet har jo sagt at de "bygger saken sten for sten", at de tar små skritt av gangen, og
får stadig nye detaljer som tegner et klarere bilde av helheten. Det er kjent at politiet internt
har kommentert at indisierekken mot TH er "lang som et vondt år". Siktelsen består.
Det er ingenting utad som tyder på at det har skjedd noen radikale endringer i politiets
forståelse av saken. Om det har kommet overraskende vendinger eller endringer, har de
i såfall vært særdeles gode til å holde tett om det. I motsetning til det man så tidligere i
etterforskningen, hvor det lot til å være store lekkasjer til media.
Dette tolker jeg i retning av at den største endringen har vært et skifte i mediestrategi.
De vil unngå rykter omkring etterforskningen og siktede med familie, de vil ha ro.
Konflikten - altså "isfronten" - mellom familien Hagen og politiet, er nok en "stein i skoen"
de ikke er tjent med. Her var også media medvirkende i å styrke konfliktbildet, tror jeg.
Ikke minst pga. publiseringen av brevet fra datteren.
Media har i ettertid kanskje fått anmodninger om at de for etterforskningens del bør ligge lavt.
Det var jo tydelig at media også påvirket scenarioet under pågripelsen, da de flokket seg rundt S4
i forkant - i så stor grad at politiet måtte endre sted og tidspunkt. Uheldig.