2021-12-09, 09:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar alltså att ovaccinerade med genomgången sjukdom har steriliserade skydd. Så är det inte.

I Sydafrika har vi en seroprevalens på 80% räknar man med. Omikron sprider sig med rekordfart.

Jag menar att det inte finns siffror som visar hur många av de ovaccinerade som har burit smittan symptomfritt.

Jag menar också att det inte finns siffror som visar hur många av de vaccinerade som har varit smittade med eller utan symptom innan de blev vaccinerade.

Det har en viss betydelse om man jämför ovaccinerade med vaccinerade, särskilt när man försöker bevisa vaccinets skyddsgrad.

En vaccinerad kan ha burit smittan innan vaccination och således kan det vara en naturlig immunitet som ger skydd och inte vaccinet.
Citera
2021-12-09, 09:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja någon kontrollgrupp kommer du inte att få i detta läget.
Det är ju helt fel. Vi har redan en kontrollgrupp, framförallt sett bakåt i tiden.

Du börjar alltså med slutsatsen att nyttan med vaccin är högre än risken eftersom staten aldrig har fel. Jag, och många, är mer kritiskt inställda och behöver vetenskaplig konfirmation.
Citera
2021-12-09, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ju helt fel. Vi har redan en kontrollgrupp, framförallt sett bakåt i tiden.

Du börjar alltså med slutsatsen att nyttan med vaccin är högre än risken eftersom staten aldrig har fel. Jag, och många, är mer kritiskt inställda och behöver vetenskaplig konfirmation.

Ja nyttan med vaccin är högre än risken, men det beror inte på att staten aldrig har fel. Hur fanken du nu fick till det?
Citera
2021-12-09, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar att det inte finns siffror som visar hur många av de ovaccinerade som har burit smittan symptomfritt.

Jag menar också att det inte finns siffror som visar hur många av de vaccinerade som har varit smittade med eller utan symptom innan de blev vaccinerade.

Det har en viss betydelse om man jämför ovaccinerade med vaccinerade, särskilt när man försöker bevisa vaccinets skyddsgrad.

En vaccinerad kan ha burit smittan innan vaccination och således kan det vara en naturlig immunitet som ger skydd och inte vaccinet.
Men alltså gruppen ovaccinerade är en blandad grupp med okänt antal med genomgången sjukdom. Vaccinerade är vaccinerade 100%. Alla är immuniserade.
Citera
2021-12-09, 09:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja nyttan med vaccin är högre än risken, men det beror inte på att staten aldrig har fel. Hur fanken du nu fick till det?
Det är slutsatsen jag drar av att du skrev att konfirmation av påståendet "nyttan överväger risken" är onödig, och att det viktiga är att vaccinerna så många som möjligt eftersom staten säger det
Citera
2021-12-09, 09:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag undrar om trenden med att andelen vaccinerade på IVA blir högre och högre bryts nu?

I November hade vi ju lågt antal på IVA och samtidigt så steg andelen som var fullt vaccinerade.

Siffrorna för November:

Ovaccinerade - 52% (64 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 39% (48 Vårdtillfällen)

Kollar vi December så här långt är siffrorna annorlunda:

Ovaccinerade - 70,7% (29 Vårdtillfällen)
Vaccinerade - 19,5% (8 Vårdtillfällen)

Det kan ju hänga ihop med boosterdosen, så såg det i alla fall ut i Israel när de började ge boosters.
Citera
2021-12-09, 09:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vaccinerade sprider mindre smitta än vaccinerade enligt den här artikeln.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-09/vaccinerade-sprider-mindre-smitta

Citat:
Skillnaden låg i hur lång tid det tog för kroppen att rensa ut viruset. För ovaccinerade personer låg den genomsnittliga sjukdomstiden på 7,5 dagar och för vaccinerade på 5,5 dagar. Vaccinerade konstaterades alltså mindre smittsamma eftersom de är sjuka – och därmed bär på viruset – under kortare tid.

Två dagar
– Två dagar kanske inte låter så mycket, men det är 30 procent kortare tid ungefär och det gör mycket, säger Ali Mirazimi, professor vid Karolinska institutet som forskar om vaccin.

Hur påverkar sjukdomstiden mobilisering av immunförsvaret, ger längre tids sjukdom ett bättre och långvarigare immunförsvar än en kortvarigare sjukdomstid?

Två dagars skillnad är kanske avgörande.

Vad har vetenskapen att säga?
Citera
2021-12-09, 09:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är slutsatsen jag drar av att du skrev att konfirmation av påståendet "nyttan överväger risken" är onödig, och att det viktiga är att vaccinerna så många som möjligt eftersom staten säger det

Nä jag tittar på vetenskapen och datan som framkommer.
Citera
2021-12-09, 09:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det kan ju hänga ihop med boosterdosen, så såg det i alla fall ut i Israel när de började ge boosters.
Jag håller med i slutsatsen. mRNA- vaccinen ger ett starkt men kortvarigt skydd, åtminstone mot tidigare varianter (visar sig hur det är med Omikron).
Citera
2021-12-09, 09:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men alltså gruppen ovaccinerade är en blandad grupp med okänt antal med genomgången sjukdom. Vaccinerade är vaccinerade 100%. Alla är immuniserade.

Vadå blandad grupp?

Vaccinerade är ju i så fall också en blandad grupp, den består av vaccinerade individer som har och inte har burit smittan.
Citera
2021-12-09, 09:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nä jag tittar på vetenskapen och datan som framkommer.
Okej

Åter igen;
För att konfirmera det du läser i datan behövs den beräkning jag nämnde.
Avsaknaden av denna är vad som driver polariseringen i ämnet, liksom transparans i allmänhet. Vill du se 190% vaccinerade behöver du acceptera att det finns många svenskar som snarare drar öronen åt sig när uppenbara lögner som "vaccinet är säkert" pumpas ut som konstant propaganda. Inga medicinska ingrepp är säkra, givetvis. Allt är en risk.
Citera
2021-12-09, 09:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur påverkar sjukdomstiden mobilisering av immunförsvaret, ger längre tids sjukdom ett bättre och långvarigare immunförsvar än en kortvarigare sjukdomstid?

Två dagars skillnad är kanske avgörande.

Vad har vetenskapen att säga?

Bra fråga. Svårare sjukdom ger kanske en robustare immunrespons, men samtidigt får man ta i beaktande vad svår sjukdom ställer till med i kroppen? Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar beroende på ålder och liknande. Men om en vaccinerad blir infekterad så borde det bli som ytterligare en boosterdos, är man riktigt skröplig så kanske det skickar en över kanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in