2021-12-01, 23:18
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Han har ju redan "klarat" sig! han är fri.
Finns bara en lösning, och det är att ändra i regelboken.

Eller ja, om vi inte tar lagen i egna händer och hälsar på denna Olof.
Jag är lätt på!

Har du bott under en sten din fåne? Han ska upp i rätten igen
Citera
2021-12-02, 01:20
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
och du glömde läsa det sista?
- Riksåklagarens framställan ska därför avslås.
Jag har inte glömt att läsa något. Till skillnad från dig så har jag läst hela beslutet och förstår innebörden.

Riksåklagaren har fått avslag på sin begäran om tvångsmässig topsning av OW. HD konstaterar dock i sitt beslut att ärendet inte är preskriberat när det gäller OW. Detta framgår med all önskvärd tydlighet.
Citera
2021-12-08, 20:54
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Han har ju redan "klarat" sig! han är fri.
Finns bara en lösning, och det är att ändra i regelboken.

Eller ja, om vi inte tar lagen i egna händer och hälsar på denna Olof.
Jag är lätt på!

Nu hänger jag helt ärligt inte riktigt med på vilken/vilka regel du vill ha ändring på här, men. Visst har han hittills klarat sig, och det i många år. Men nu är ju hela grejen att man lämnat in resningsansökan i ärendet och vi sitter här och väntar på att HD ska besluta om resning, det är ju som sagt läget just nu. Vi väntar på att rättssystemet ska lagföra honom, sista ordet är ju inte sagt om OW faktiskt kommer att "klara sig" undan en dom för detta mord för all framtid.

Men om nu att ta lagen i egna händer är den enda tänkbara lösningen för din del och du är så "på" så är det ju bara att du gör det isåfall.
Citera
2021-12-09, 08:48
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Man undrar om julen ska firas i Husum under sedvanlig pompa och ståt, med Olof som tomte... Man kanske julpyntar med fina dockor i julkostym och uppklippta knullhål. Det måste vara en märklig stämning i hemmet när man vet att gossen hade ihjäl en flicka bara nån kilometer från hemmet.
Citera
2021-12-09, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Man undrar om julen ska firas i Husum under sedvanlig pompa och ståt, med Olof som tomte... Man kanske julpyntar med fina dockor i julkostym och uppklippta knullhål. Det måste vara en märklig stämning i hemmet när man vet att gossen hade ihjäl en flicka bara nån kilometer från hemmet.

Det är nog det som är grejen- familjen lever i en förnekelsebubbla och är övertygade om att deras lilla ängel är oskyldig. Särskilt mamman är ju den som skyddat Olof under alla år.

Så det lär nog firas jul som dom alltid gjort.
Citera
2021-12-09, 09:26
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det är nog det som är grejen- familjen lever i en förnekelsebubbla och är övertygade om att deras lilla ängel är oskyldig. Särskilt mamman är ju den som skyddat Olof under alla år.

Så det lär nog firas jul som dom alltid gjort.

Det borde tamefan skickas en julklapp
Citera
2021-12-09, 20:51
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Det borde tamefan skickas en julklapp

En söt liten knulldocka kanske?
Citera
2021-12-09, 22:02
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Nu hänger jag helt ärligt inte riktigt med på vilken/vilka regel du vill ha ändring på här, men. Visst har han hittills klarat sig, och det i många år. Men nu är ju hela grejen att man lämnat in resningsansökan i ärendet och vi sitter här och väntar på att HD ska besluta om resning, det är ju som sagt läget just nu. Vi väntar på att rättssystemet ska lagföra honom, sista ordet är ju inte sagt om OW faktiskt kommer att "klara sig" undan en dom för detta mord för all framtid.

Men om nu att ta lagen i egna händer är den enda tänkbara lösningen för din del och du är så "på" så är det ju bara att du gör det isåfall.

Enligt lagboken kan inte Olof dömmas för brottet.. förklara gärna för mig hur du ser det skulle kunna vara möjligt. Bifoga gära länk till dina påståenden.
Citera
2021-12-09, 22:09
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Har du bott under en sten din fåne? Han ska upp i rätten igen

Ja det har jag helt missat! kan du skicka länk till ditt påstående?
Citera
2021-12-09, 22:27
Avslutad
Citat:
Enligt lagboken kan inte Olof dömmas för brottet.. förklara gärna för mig hur du ser det skulle kunna vara möjligt. Bifoga gära länk till dina påståenden.
Läs lite i tråden, eller googla. Hur kan du ha missat denna följetong?
Citera
2021-12-10, 06:39
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:

Läs tråden
Citera
2021-12-10, 20:29
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:

Du höll ju på härja här i tråden redan i somras efter att HD tagit beslut om att detta ärende inte är preskriberat för OW, redan då fick du information, det postades länk till HDs dom, det postades citat från samma dom gällande detta, men du sa ändå emot alla andra och hävdade att det är preskriberat för honom. När du fick frågan om du överhuvudtaget läst HDs beslut svarade du ja. Ändå hävdade du att de som skrev att det inte är preskriberat för Olof skrev "osanning." Så jag vet inte riktigt om det hjälps med någon länk. Men jag testar. Först försöker jag förklara lite.

HD tog den 31 maj 2021 beslut i frågan om detta ärende är preskriberat för Olof. Deras beslut, vilket är det som gäller, är kort sagt att det inträtt ett preskriptionsavbrott i och med att han tidigare åtalats för brottet och att 15 är inte gäller.

Preskriptionstid för att åtala honom är 30 år, vilket inte gått ännu. (25 år har gått)

Ja, du kan få en länk. Länken blir då till samma dom som du hävdade att du läst redan i juni.

Sedan dess har skrivits åtskilliga artiklar, gjorts poddar, tagits upp i Efterlyst om detta, men vill du ha en riktigt absolut och skottsäker källa är det samma källa som förut. Högsta domstolens beslut.

Beslutet löd att det inte var preskriberat för OW, men att det inte finns lagstöd för att tvinga honom att lämna DNA. Däremot fann man gamla prover (hår samt blod) som OW lämnat en gång i tiden och hans DNA matchar med DNAt man med ny teknik nu kunnat ta fram ur spermafläcken på offrets byxor.

Efter beslutet att det inte är preskriberat för OW så lämnades resningsansökan till nackdel för OW in i somras. Hade det varit preskriberat hade inte någon sådan ansökan lämnats in. Beslut från HD om resning beviljas, dvs om rättegången ska tas om i HR, väntas första halvan av 2022.

Du får domsluten igen då (avslag om kroppsbesiktning, och beslutet om att preskription inte inträtt för OW)

Citerar här det viktigaste i beslutsdelen:
"Tiden för absolut preskription har inte löpt ut"

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadoms
tolen/avgoranden/2021/o-6057-20.pdf

Här har du också resningsansökan som lämnades in efter HDs beslut.

https://www.docdroid.net/4ufBOxC/hd-o-4141-21-aktbil-1-ansokan-sekretessmarkering-b-pdf

Länkar också sammanfattning med relevanta länkar (domar och andra rättsliga dokument, FUP, media etc)

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in