Citat:
Ursprungligen postat av
kristerz
Ja det har jag helt missat! kan du skicka länk till ditt påstående?
Du höll ju på härja här i tråden redan i somras efter att HD tagit beslut om att
detta ärende inte är preskriberat för OW, redan då fick du information, det postades länk till HDs dom, det postades citat från samma dom gällande detta, men du sa ändå emot alla andra och hävdade att det är preskriberat för honom. När du fick frågan om du överhuvudtaget läst HDs beslut svarade du ja. Ändå hävdade du att de som skrev att det inte är preskriberat för Olof skrev "osanning." Så jag vet inte riktigt om det hjälps med någon länk. Men jag testar. Först försöker jag förklara lite.
HD tog den 31 maj 2021 beslut i frågan om detta ärende är preskriberat för Olof. Deras beslut, vilket är det som gäller, är kort sagt att det inträtt ett preskriptionsavbrott i och med att han tidigare åtalats för brottet och att 15 är inte gäller.
Preskriptionstid för att åtala honom är 30 år, vilket inte gått ännu. (25 år har gått)
Ja, du kan få en länk. Länken blir då till samma dom som du hävdade att du läst redan i juni.
Sedan dess har skrivits åtskilliga artiklar, gjorts poddar, tagits upp i Efterlyst om detta, men vill du ha en riktigt absolut och skottsäker källa är det samma källa som förut. Högsta domstolens beslut.
Beslutet löd att det inte var preskriberat för OW, men att det inte finns lagstöd för att tvinga honom att lämna DNA. Däremot fann man gamla prover (hår samt blod) som OW lämnat en gång i tiden och hans DNA matchar med DNAt man med ny teknik nu kunnat ta fram ur spermafläcken på offrets byxor.
Efter beslutet att det inte är preskriberat för OW så lämnades resningsansökan till nackdel för OW in i somras.
Hade det varit preskriberat hade inte någon sådan ansökan lämnats in. Beslut från HD om resning beviljas, dvs om rättegången ska tas om i HR, väntas första halvan av 2022.
Du får domsluten igen då (avslag om kroppsbesiktning, och beslutet om att preskription inte inträtt för OW)
Citerar här det viktigaste i beslutsdelen:
"Tiden för absolut preskription har inte löpt ut"
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadoms
tolen/avgoranden/2021/o-6057-20.pdf
Här har du också resningsansökan som lämnades in efter HDs beslut.
https://www.docdroid.net/4ufBOxC/hd-o-4141-21-aktbil-1-ansokan-sekretessmarkering-b-pdf
Länkar också sammanfattning med relevanta länkar (domar och andra rättsliga dokument, FUP, media etc)
(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23