Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det beror på hur smittsamt viruset är, vaccineffektivitet och andelen vaccinerade i populationen.
Det är det fetade som antivaxare har förmågan att påverka.
You tell me.
Vad fick jag för info?
Mässlingen har en vaccineffektivitet runt 97 procent. Allt som krävs för att ett virus ska få spridning i en population med 100 procent vaccinerade är ett R-tal på 33.3 med en sådan vaccineffektivitet.
Herregud, du är hopplös!
Jag lämnar dig med en artikel, förvisso från 2015, men poängen är densamma.
Och det bästa med artikeln måste ändå vara vår kära Anders Tegnells uttalande.
Citat:
Enligt forskarna bakom studien är det viktigt att uppmärksamma problemet med läckande vaccin också vid framtagandet av nya mänskliga vaccin.
Men Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, tror inte att det finns någon risk för att läckande vaccin skulle drabba oss människor:
– Jag har lite svårt att se det framför mig. Vad de teoritiserar kring är att ett sådant läckande vaccin ändå skulle leda till att man skulle sprida sjukdomen vidare, och i stort sätt alla mänskliga sjukdomar som jag känner till, så är själva sjukdomen det som sprider smittan. Alltså man sprider till exempel ebola för att man blöder så mycket och hostar blod bland annat. Hade man inte blivit sjuk i ebola hade inte viruset haft någon kapacitet att sprida sig vidare från en människa till en annan.
Så vi behöver inte oroa oss för läckande vaccin i framtiden?
– Nej det tycker jag inte, och vi ska komma ihåg, precis som forskarna själva säger, att de mänskliga vacciner som finns idag inte har några som helst effekter av det här slaget. Och att våra vaccin är de absolut bästa och viktigaste metoder vi har för att förhindra sjukdom, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
https://sverigesradio.se/artikel/6220258