2021-12-08, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är han jävig? Tjänar han eller någon närstående till honom pengar på dem?

Ingen aning, men man undrar ju. Någon slags koppling finns det väl med tanke på att han har jobbat i branschen så länge.

Ännu värre är det väl med Ursula von der Leyen och hennes make Heiko som jobbar med genterapi. Vad ska det bli av EU egentligen? Verkar som om andra delar av världen har bättre strategier än vi just nu. Novavax har redan färdiga avtal med både Indonesien och Australien och Valneva har bland annat avtal med Bahrain. Båda de vaccinen har en koppling till Sverige, men EMA ligger långt efter övriga världsdelar i godkännanden och användande av de vaccinen.
Citera
2021-12-08, 19:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag är helt med dig angående AT och att han förstår det här, han har alla hästar hemma kan man lugnt uttrycka det. Det är väl främst LH som verkar ha svårt att göra analyser och dra slutsatser. Hon verkar mest sitta i knäet på RB och MA är så ny på sin post att hon tror att hon måste bevisa sin beslutsamhet.
Hon är väl kass, antagligen.

Ge mig AT!
Citera
2021-12-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Du kan inte diskutera med honom, han bryr sig inte ett dugg. Som att prata med en vägg.

Jag märker det!
Han har läst till sig vad R-talet är för något, och så tror han nu att han är bäst i klassen.
Citera
2021-12-08, 19:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en skrämmande siffra.

Vaccinmotståndarna är ivriga att framställa viruset som ofarligt, och hänvisar till andelen som överlever infektion. Vaccinmotståndarna bortser från andra möjliga effekter på hälsan. Det är detta som jag tycker är så vilseledande med vaccinmotståndarnas retorik.

När vaccinmotståndarna övergår till att bedömma viruset, då anser vaccinmotståndarna genast att det är viktigt att väga in andra effekter på hälsan, inklusive eventuella okända effekter. Det är motsägelsefullt.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det knepiga är väl att man har olika måttstockar på farlighet.

Precis!

Vaccinmotståndarnas skiftande måttstockar kommer alltid att vara till vaccinets nackdel.
Citera
2021-12-08, 19:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Nästan 20.000 nya fall i SA idag.
Citera
2021-12-08, 19:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tycker alltså att Sydafrika har fixat det bättre....
Jag säger att Sydafrika har excellenta forskare på området.

Men korrupta politiker.
Citera
2021-12-08, 19:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har svårt att koppla vad ditt fetade samt DN-artikeln har med det att göra?

Det sägs specifikt att omicron-vaccinet kommer vara i 3 doser. Odiskutabelt.

Menar han att det är bättre att ta nuvarande doser nu direkt istället för att vänta på omikron-vaccinet?

Kommer vaccinerade behöva ta omicron-versionen när den kommer i mars?
Uppenbarligen är det så man tänker sig att det blir en tredje dos. Eller den fjärde då om någon redan fåt en tredje. Eller en femte om någon fått en fjärde.

Förstår inte var ni har fått det ifrån att man skulle börja om från början.
Citera
2021-12-08, 19:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Var väl så med delta också. Jag tror själv inte att tre doser skulle ha bättre effekt.
Det är ju samma vaccin som innan, bara att det avtagit i styrka så fort.

Detta är blar från Big pharma för att sälja mer vaccin.

Snart kommer det en ny variant som heter Hercules och då får man optimalt skydd efter dos 4.

Det är möjligt. Jag tar influensavaccin varje år. Kollade och det ar samma influensastammar i årets vaccin som förra året men kanske lite annorlunda varianter.
Citera
2021-12-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det beror på hur smittsamt viruset är, vaccineffektivitet och andelen vaccinerade i populationen.

Det är det fetade som antivaxare har förmågan att påverka.

You tell me.

Vad fick jag för info?

Mässlingen har en vaccineffektivitet runt 97 procent. Allt som krävs för att ett virus ska få spridning i en population med 100 procent vaccinerade är ett R-tal på 33.3 med en sådan vaccineffektivitet.

Herregud, du är hopplös!

Jag lämnar dig med en artikel, förvisso från 2015, men poängen är densamma.

Och det bästa med artikeln måste ändå vara vår kära Anders Tegnells uttalande.

Citat:
Enligt forskarna bakom studien är det viktigt att uppmärksamma problemet med läckande vaccin också vid framtagandet av nya mänskliga vaccin.

Men Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, tror inte att det finns någon risk för att läckande vaccin skulle drabba oss människor:

– Jag har lite svårt att se det framför mig. Vad de teoritiserar kring är att ett sådant läckande vaccin ändå skulle leda till att man skulle sprida sjukdomen vidare, och i stort sätt alla mänskliga sjukdomar som jag känner till, så är själva sjukdomen det som sprider smittan. Alltså man sprider till exempel ebola för att man blöder så mycket och hostar blod bland annat. Hade man inte blivit sjuk i ebola hade inte viruset haft någon kapacitet att sprida sig vidare från en människa till en annan.

Så vi behöver inte oroa oss för läckande vaccin i framtiden?

– Nej det tycker jag inte, och vi ska komma ihåg, precis som forskarna själva säger, att de mänskliga vacciner som finns idag inte har några som helst effekter av det här slaget. Och att våra vaccin är de absolut bästa och viktigaste metoder vi har för att förhindra sjukdom, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.

https://sverigesradio.se/artikel/6220258
Citera
2021-12-08, 19:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Men är ANC och negrerna tog över och satte in kommunism tog allt slut. Läs på lite fih.
Tror inte man ersatte forskare.

Så lägg ner. Sydafrika är genomkorrupt med mycket övrigt att önska.

Men deras forskning inom virologi är excellent.
Citera
2021-12-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En sak kan både vara sann och skräckpropaganda samtidigt, om man utelämnar relevant information. I det här fallet att 4-5 personer totalt vistas på det omtalade IVA.

Det har ökat från 8 personer till 16 inlagda på en vecka i regionen.
Citera
2021-12-08, 20:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det har ökat från 8 personer till 16 inlagda på en vecka i regionen.
Nu talade vi om IVA och hur många 20- åringar som ligger där nu. Fler än 5 är det alltså inte. Högst troligt 1. Hade det varit 100% i den åldern hade de säkert sagt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in