2021-12-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det osannolika är att man haft värmepaket i bilar sen 40-talet och konstruktionen har både förfinats och förbättras med åren och efter 80-talet skulle jag vilja påstå att det är få eller inga som haft problem med att få varmt nog i sin bil, därav höjer jag på ögonbrynen. Rent allmänt så har dom problem som fanns i bilar i deras konstruktion på 60-70 talet helt försvunnit men det har givetvis tillkommit nya.

Att det dessutom specifikt skulle gälla en viss årsmodell i en i övrigt rätt massproducerad och välkänd modell understryker teorin att det just då skulle funnits ett känt fabrikationsfel, cellerna kanske sattes igen pga felaktiga legeringar eller nåt. Men detta borde då ha drabbat många, så många att Volvo skulle ha gjort ett kostnadsfritt reklamationsärende av det.

Fel kommer och går mellan nya och gamla bilmodeller. Allt handlar om pris och kvalité. Allting blir inte bättre, har man jobbat länge med bilar så inser man det.

Om du bara visste hur många fel som finns som kan räknas som "vanliga" och inte resulterar i en återkallning. Detta gäller alla biltillverkare.

Det var tex stora bekymmer med gasspjällen 99-02. I usa där det finns stor risk att bli stämd så blev det en återkallning. Tror du det blev samma återkallning i sverige? Nej.

Inse bara att det är högst troligt att ts problem sitter i dålig cirkulation i elementet.
Citera
2021-12-08, 11:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja det blåser som fan. Kallt.
Klurat lite. När du spolade med vatten genom elementet, gick det lite trögt eller var det lätt att få igenom vattnet?
Citera
2021-12-08, 13:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grmme
Fel kommer och går mellan nya och gamla bilmodeller. Allt handlar om pris och kvalité. Allting blir inte bättre, har man jobbat länge med bilar så inser man det.

Om du bara visste hur många fel som finns som kan räknas som "vanliga" och inte resulterar i en återkallning. Detta gäller alla biltillverkare.

Det var tex stora bekymmer med gasspjällen 99-02. I usa där det finns stor risk att bli stämd så blev det en återkallning. Tror du det blev samma återkallning i sverige? Nej.

Inse bara att det är högst troligt att ts problem sitter i dålig cirkulation i elementet.

Visst, jag förstår hur du menar men det jag inte får in i skallen är hur man med över 50 års erfarenhet av att tillverka värmeelement plötsligt misslyckas? Det är ju inte direkt raketforskning hur ett sånt är konstruerat och väldigt lite som skulle kunna gå fel. Tänker jag.

En intressant fråga i sammanhanget: om en biltillverkare köper t ex airbags från en tillverkare och sedan upptäcks fel som gör att produkten återkallas och ersätts, givetvis utan kostnad för bilägaren. Vem står för fiolerna? Inklusive arbetet. Rimligtvis borde tillverkaren av airbagsen göra det men jag är inte så säker på att modellen ser ut så?
Citera
2021-12-08, 16:25
Medlem
Vet inget om V70, men kan det inte vara så som på vissa andra bilar, bl a Lada Niva, att det finns en liten "flärp" nere vid fötterna där man skiftar mellan sommar- och vinterläge?
Citera
2021-12-08, 18:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vet inget om V70, men kan det inte vara så som på vissa andra bilar, bl a Lada Niva, att det finns en liten "flärp" nere vid fötterna där man skiftar mellan sommar- och vinterläge?
Menar du dom där ute vid ytterväggen man öppnade och det blåste rejält så var volvo 240 som hade dom sist och funkade bra på sommaren
Citera
2021-12-08, 18:24
Medlem
Silvertejp, superlim, värmepistol, pcvrör. Tejpa/limma fast pvc-röret på valfri fungerande utblås. Fixa rätt böjar med värmepistolen tills du har ett bra flås på fossingarna.

Klagar nån på att det ser pundigt ut så säg att du kommer från Dalarna.
Citera
2021-12-09, 06:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hej, jag har en V70 som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna. Det kommer bara ljummen och kall luft. Har haft den inne på diverse verkstäder under hösten och bytt och betalat för all världens skit men problemet kvarstår. Har även spolat rent i kylarsystemet själv och meckat å hållt på men ingenting hjälper och nu är vintern här.

Så efter en körning klarar kroppen sig bra i den ljumna luften pga sätesvärmen o vinterjackan. Det som däremot gör så in i helvete ont är fötterna, det känns som att jag har köldskador a la Antarktis expedition när jag är ute i 20 minuter och kör i -10, fast jag inte fryser i resten av kroppen. Jag har provat att ha 3 st tjocka sockor utan skor på mig på en gång, det hjälpte ingenting. Fötterna är som isbitar då jag slår på farthållaren mest och aldrig rör fötterna då det är en ganska enformig motorvägssträcka jag kör. Jag har även provat med 1 par sockor i skor, det var värre för skorna blev kalla som in i helvete. Jag har ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller fast jag har en, det kan jag bara göra på jobbet.

Så finns det någon smart jolle som har tips på hur man kan hålla fötterna varma i en kall bil? Jag är desperat och funderar seriöst på att göra upp en lägereld i bilen nästa gång jag ska till jobbet så jävla kallt är det om fötterna
Det finns eluppvärmda sulor. Används ibland av vinterkörande motorcyklister. Finns förmodligen för jägare också.
Citera
2021-12-09, 06:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hej, jag har en V70 som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna. Det kommer bara ljummen och kall luft. Har haft den inne på diverse verkstäder under hösten och bytt och betalat för all världens skit men problemet kvarstår. Har även spolat rent i kylarsystemet själv och meckat å hållt på men ingenting hjälper och nu är vintern här.

Så efter en körning klarar kroppen sig bra i den ljumna luften pga sätesvärmen o vinterjackan. Det som däremot gör så in i helvete ont är fötterna, det känns som att jag har köldskador a la Antarktis expedition när jag är ute i 20 minuter och kör i -10, fast jag inte fryser i resten av kroppen. Jag har provat att ha 3 st tjocka sockor utan skor på mig på en gång, det hjälpte ingenting. Fötterna är som isbitar då jag slår på farthållaren mest och aldrig rör fötterna då det är en ganska enformig motorvägssträcka jag kör. Jag har även provat med 1 par sockor i skor, det var värre för skorna blev kalla som in i helvete. Jag har ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller fast jag har en, det kan jag bara göra på jobbet.

Så finns det någon smart jolle som har tips på hur man kan hålla fötterna varma i en kall bil? Jag är desperat och funderar seriöst på att göra upp en lägereld i bilen nästa gång jag ska till jobbet så jävla kallt är det om fötterna
Eluppvärmda sockor: https://www.engelsons.se/9905-therm-ic-powersock-set-heat-multi-s-pack-700
Dito sulor: https://www.engelsons.se/1033-digitsole-warmseries
Citera
2021-12-09, 11:35
Medlem
Är det inte enklare att fixa värmepaketet än alla konstiga "hacks"?
Citera
2021-12-09, 13:46
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är det inte enklare att fixa värmepaketet än alla konstiga "hacks"?

Med tanke på att jag spenderat ett halvår på att försöka fixa det både hos mekaniker och själv med hjälp av internets olika trådar skulle jag säga nej. Men du kanske vet vad felet beror på? Så hur "fixar man värmepaketet", enligt dig då?
Citera
2021-12-09, 13:48
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Klurat lite. När du spolade med vatten genom elementet, gick det lite trögt eller var det lätt att få igenom vattnet?

Rätt lätt gick det. Det som kom ut var relativt rent, endast små vita flisor kom lite i början. Sedan var det rent. Häromdagen när jag hade fyllt på kylarvätska hände dock något märkligt medans jag körde, plötsligt började det blåsa varm luft igen! Tyvärr höll detta bara på i ca 5 minuter, sedan blev luften ljummen kall igen. Ingen aning vad det kan bero på, att det funkar temporärt efter kylarvätskepåfylling?
Citera
2021-12-09, 13:50
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grmme
Skrev fel med värmepaketet, ändrade men det var för sent. Det är själva elementet som vattnet går i som sitter i värmepaketet som du ska byta. Man tar ut det på vänster sidan av värmepaketet, under ratten.

Det du skrev tidigare att du får lite värme när fläkten står på lägsta läget och att värmen försvinner när du gasar på med fläkten är typiskt för när det är dålig cirkulation i elementet. Hjälper som sagt inte att spola på v70n utan måste bytas.

Är det lätt att byta och ta ut, något man kan göra själv? En instruktion på det vore grymt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in