Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Rätt lätt gick det. Det som kom ut var relativt rent, endast små vita flisor kom lite i början. Sedan var det rent. Häromdagen när jag hade fyllt på kylarvätska hände dock något märkligt medans jag körde, plötsligt började det blåsa varm luft igen! Tyvärr höll detta bara på i ca 5 minuter, sedan blev luften ljummen kall igen. Ingen aning vad det kan bero på, att det funkar temporärt efter kylarvätskepåfylling?
Typiskt för att det är en luftficka i värmeelementet. Hade samma problem.
Eftersom jag har en riktig tempmätare kunde man se att motortemperaturen steg succsesivt och det kom mer och mer varmluft i kupén. När motortempen kom upp i cirka 90 C så tog värmen plötsligt slut.
Nivån i expansionskärlet var OK.
Förklaringen är att så länge termostaten är stängd så cirkulerar vätskan bara i motor och värmeelement. Vattenpumpen tvingar vätskan till värmeelementet. När termostaten öppnar vid 90 C så går vätskan till kylaren och då orkar inte vattenpumpen hålla upp nivån i värmeelentet eftersom där finns en luftficka.
Även om teorin är långsökt så hjälpte det att lufta kylsystemet. Det märktes att det försvann luft för det gick att få i mer vätska.
Min metod för luftning:
Använder en transparant ketchupflaska (tom) med konisk hals som jag kapat bottnen på.
Tar av kylarlocket och trycker ner halsen på ketchupflaskan där så den sluter tätt.
Fyll på lite vätska i "tratten" så att du ser vätskan en bit upp i halsen.
Startar motorn och kör den varm tills termostaten öppnar. Då börjar det bubbla i tratten och vätskan sjunker. Fyll på allt eftersom. höj varvtalet på motorn så du får ut det sista av luften.
Enligt zoombo kan det finnas en luftningsskruv som man öppnar och har öppen till det kommer ren vätska utan luft.
Anledningen att ha en hög tratt är att då kan man fylla på så att vätskenivån når upp till övre delen av värmeelementet som normalt ligger högre än övre kanten på kylaren.
Alternativet till tratten är att ställa bilen i en backe med nosen uppåt.
Googla på "bleeding cooling system" för att se videor med olika metoder.
Edit:
Vid spolning av värmeelentet så kör vattnet i båda riktningarna. En rostflaga eller annat skräp kan ha fastnat i kanalerna i värmeelemtet.