2021-12-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Har du kört en 740/940? På dom finns det bara varmt till bastu på värmespaken. https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-baab6e5b9e73a479094cfd2e319747a7.jpg

-20 och svettas med t-shirt. Gamla bensinare klår valfri modern diesel även med valfri dieselvärmare alla dagar.

Ja det var riktigt bra värme i dessa bilar, men det är ju för att dessa gamla bensinare var dåliga motorer jämfört med dagens moderna motorer.
Och även idag kan man få upp tempen så man svettas i bilen även vid -20 ute, dock tar det än idag längre tid för dieselmotorer än för bensin, i alla fall om inte extra värmare finns.

För övrigt kan jag upplysa om att gamla jänkare kan ha värme som lätt klår Volvo 740 etc. Detta för att även om de har större kupéer att värma så har de stora motorer med enorma kylvätskevolymer.
Citera
2021-12-07, 23:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det har de inte för du har inte kört och testat ”de flesta moderna bilar” vad gäller fotvärmen.

Generellt sett har moderna bilar mycket bättre värme och värmesystem än äldre bilar, även med Dieselmotorer då dessa på moderna bilar oftast har smarta tilläggsvärmare för att kompensera för den högre verkningsgraden i dieselmotorer som gör att de har mindre spillvärme och tar längre tid på sig att nå driftstemeratur.
Har funderat på vad du skrev, när jag körde idag med min rätt nya Skoda.
Du förstår att jag menar de jag har testat, varför ens nämna det.

Varför inte skriva något som kan hjälpa TS istället.
Retar du dig på mig, släng ivag ett PM...
Citera
2021-12-08, 00:01
Medlem
Megaforces avatar
En bekant hade fel på spjället så att det inte gick att få någon ventilation alls till golvet. Som en tillfällig lösning monterade han på en sån där 200 watts defrosterfläkt som man brukar ha till äldre bilar som saknar defroster. Han satte den så att varmluften blåste på fötterna. 200 watt är ungefär samma effekt som man får ur en kraftig bärbar dators ventilation när man kör riktigt hårt och det räcker rätt bra.
Citera
2021-12-08, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det är 2005 som jag skrev. Vad menar du att jag ska byta, hela värmepaketet? Hurdå?

Skrev fel med värmepaketet, ändrade men det var för sent. Det är själva elementet som vattnet går i som sitter i värmepaketet som du ska byta. Man tar ut det på vänster sidan av värmepaketet, under ratten.

Det du skrev tidigare att du får lite värme när fläkten står på lägsta läget och att värmen försvinner när du gasar på med fläkten är typiskt för när det är dålig cirkulation i elementet. Hjälper som sagt inte att spola på v70n utan måste bytas.
Citera
2021-12-08, 08:23
Medlem
erpers avatar
Varmt vattenbad borde funka ypperligt.
Citera
2021-12-08, 10:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grmme
Skrev fel med värmepaketet, ändrade men det var för sent. Det är själva elementet som vattnet går i som sitter i värmepaketet som du ska byta. Man tar ut det på vänster sidan av värmepaketet, under ratten.

Det du skrev tidigare att du får lite värme när fläkten står på lägsta läget och att värmen försvinner när du gasar på med fläkten är typiskt för när det är dålig cirkulation i elementet. Hjälper som sagt inte att spola på v70n utan måste bytas.

Har svårt att tro att det på en så pass modern bil som V70 finns problem med värmepaketet. Volvo har dessutom alltid haft rejält dimensionerade värmepaket, när jag ägde min första bil, en Opel Rekord C så klarade den ca -10 grader, sen gick det aldrig att få riktigt varmt i bilen. En Amazon eller 142:a däremot kunde man sitta i med T-shirt om det var -20. Sen upptäckte jag varför: värmepaketet på Volvon var exakt dubbelt så stort (tjockt) som i Opeln.

Nä, undersök inkommande luft och hur den tar sig till värmepaketet. Där ligger nog problemet. Har man tillgång till Volvos diagnostikprogram så kan man också styra och testa varje spjäll för sig (om dom är elektriskt styrda).
Citera
2021-12-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har svårt att tro att det på en så pass modern bil som V70 finns problem med värmepaketet. Volvo har dessutom alltid haft rejält dimensionerade värmepaket, när jag ägde min första bil, en Opel Rekord C så klarade den ca -10 grader, sen gick det aldrig att få riktigt varmt i bilen. En Amazon eller 142:a däremot kunde man sitta i med T-shirt om det var -20. Sen upptäckte jag varför: värmepaketet på Volvon var exakt dubbelt så stort (tjockt) som i Opeln.

Nä, undersök inkommande luft och hur den tar sig till värmepaketet. Där ligger nog problemet. Har man tillgång till Volvos diagnostikprogram så kan man också styra och testa varje spjäll för sig (om dom är elektriskt styrda).

Glömde jag kanske nämna att jag jobbat som tekniker på en Volvo återförsäljare snart de senaste 20 åren? Speciellt årsmodell 05 av v70n hade problem med dålig cirkulation i elementet. Anser du fortfarande att det inte är möjligt?
Senast redigerad av Grmme 2021-12-08 kl. 10:57.
Citera
2021-12-08, 10:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Glömde jag kanske nämna att jag jobbat som tekniker på Volvo snart de senaste 20 åren? Speciellt årsmodell 05 av v70n hade problem med dålig cirkulation i elementet. Anser du fortfarande att det inte är möjligt?

OK, javisst kan det vara möjligt men det låter ändå lite osannolikt. Kan ju vara ett fabrikationsfel med en hel batch dåliga värmeelement. Borde inte Volvo ha gjort en större och mera omfattande insats om nu detta är ett stort och vanligt problem?
Citera
2021-12-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
OK, javisst kan det vara möjligt men det låter ändå lite osannolikt. Kan ju vara ett fabrikationsfel med en hel batch dåliga värmeelement. Borde inte Volvo ha gjort en större och mera omfattande insats om nu detta är ett stort och vanligt problem?

Varför är det osannolikt anser du? Du kan inte jämnföra elementet på en Amazon eller 142 mot en v70.

Jag jobbar inte åt Volvo, utan på en återförsäljare, så varför dom inte gjorde något åt saken då kan jag inte svara på. Det jag vet av erfarenhet är att problemet kan uppstå speciellt på 05.
Citera
2021-12-08, 10:59
Avslutad
Köp ett par värmesteumpor.

Betydligt lättare än allt bilventilationstrams
Citera
2021-12-08, 11:07
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Varför är det osannolikt anser du? Du kan inte jämnföra elementet på en Amazon eller 142 mot en v70.

Jag jobbar inte åt Volvo, utan på en återförsäljare, så varför dom inte gjorde något åt saken då kan jag inte svara på. Det jag vet av erfarenhet är att problemet kan uppstå speciellt på 05.

Det osannolika är att man haft värmepaket i bilar sen 40-talet och konstruktionen har både förfinats och förbättras med åren och efter 80-talet skulle jag vilja påstå att det är få eller inga som haft problem med att få varmt nog i sin bil, därav höjer jag på ögonbrynen. Rent allmänt så har dom problem som fanns i bilar i deras konstruktion på 60-70 talet helt försvunnit men det har givetvis tillkommit nya.

Att det dessutom specifikt skulle gälla en viss årsmodell i en i övrigt rätt massproducerad och välkänd modell understryker teorin att det just då skulle funnits ett känt fabrikationsfel, cellerna kanske sattes igen pga felaktiga legeringar eller nåt. Men detta borde då ha drabbat många, så många att Volvo skulle ha gjort ett kostnadsfritt reklamationsärende av det.
Citera
2021-12-08, 11:14
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hej, jag har en V70 som värmer ganska dåligt, speciellt om fötterna. Det kommer bara ljummen och kall luft. Har haft den inne på diverse verkstäder under hösten och bytt och betalat för all världens skit men problemet kvarstår. Har även spolat rent i kylarsystemet själv och meckat å hållt på men ingenting hjälper och nu är vintern här.

Så efter en körning klarar kroppen sig bra i den ljumna luften pga sätesvärmen o vinterjackan. Det som däremot gör så in i helvete ont är fötterna, det känns som att jag har köldskador a la Antarktis expedition när jag är ute i 20 minuter och kör i -10, fast jag inte fryser i resten av kroppen. Jag har provat att ha 3 st tjocka sockor utan skor på mig på en gång, det hjälpte ingenting. Fötterna är som isbitar då jag slår på farthållaren mest och aldrig rör fötterna då det är en ganska enformig motorvägssträcka jag kör. Jag har även provat med 1 par sockor i skor, det var värre för skorna blev kalla som in i helvete. Jag har ingen möjlighet att koppla in motorvärmare heller fast jag har en, det kan jag bara göra på jobbet.

Så finns det någon smart jolle som har tips på hur man kan hålla fötterna varma i en kall bil? Jag är desperat och funderar seriöst på att göra upp en lägereld i bilen nästa gång jag ska till jobbet så jävla kallt är det om fötterna

Batteridrivna värmesulor?
https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/sa-bra-ar-de-batteridrivna-varmesulorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in