2021-12-08, 16:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men som sagt, hon har varit alldeles för optimistisk tidigare och faktiskt trott att vaccinerna skulle ge ett komplett skydd efter två doser. Det har hon fått backa på.

Men hon är duktig annars.

Hursomhelst, vaccinerna kommer antagligen fortfarande ge ett visst skydd hos i övrigt friska och definitivt efter tredje dosen skulle jag tro.

Ja vi får se, det är ju inte Z-varianten än så det är lugnt.
Citera
2021-12-08, 16:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glaser är halvfullt!

Chise
@sailorrooscout
Fantastic news. Initial lab studies show a third dose of Pfizer’s COVID-19 vaccine neutralizes Omicron. A booster with the current version of the vaccine RAISES antibodies 25-FOLD providing a similar level as observed after two doses against the original virus and other variants!
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1468569718420389891?s=20

Det var bra. Vågar man tro att samma gäller Moderna (som jag har fått två doser av)? De är ju likartat uppbyggda.

Annars kanske det är bättre att ta Pfizer som tredje dos? Eller ännu hellre något helvirusvaccin - helst med Omikron i - men Rickard Bergström är ju otroligt trög i att få hit ett sådant.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill helt enkelt se en studie som motsäger studierna som påvisar att Omikron muterat förbi skyddet dagens vaccin ger vid en booster.

Om jag ställer upp ett äpple och ett päron på var sin stubbe, räcker dig ett gevär samt en ask ammunition som enbart kan träffa päron:
Hur många kulor krävs det för att du ska skjuta ned äpplet?

Därför vill jag se en studie som säger att vi fortfarande dealar med päron och ingenting annat, eftersom det jag sett hittills är att vi har ett äpple på halsen.

Jag vill också se en studie, men det hade varit trevligt med lite goda nyheter.

Jag skulle vilja se ett sådant gevär.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så dessa gissningar och kvalifikationer och twitterlänkar passar som informationshub och källa när det passar pro-vaccin agendan, annars är det konspirationsteorier etc?

Makalöst.
Har du problem med den officiella statistiken från myndigheterna i Sydafrika?

Och man ska vara försiktig och ha källkritik och kolla upp de som skriver på internet:

A. Marm Kilpatrick, CV:
Professor, Dept. Ecology & Evolutionary Biology, UCSC
B.S., University of California, Los Angeles, 1995
M.S. Massachusetts Institute of Technology, 1997
PhD., University of Wisconsin, Madison, 2003
https://kilpatrick.eeb.ucsc.edu/
Citera
2021-12-08, 16:10
Medlem
Merwinnas avatar
...fast ett litet orosmoment. Funkar tredje dosen lika bra, om man har så långa intervaller mellan dos 2 och 3 som vi har här i Sverige?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tittade på den andra av dessa länkar. Problemet tycks vara att undersökningarna bara utfördes efter viruset, inte före. Hur kan man då veta att skadorna inte fanns där tidigare? Naturligtvis uppstod de upplevda symptomen efter infektionen, men tänk om dessa personer fick problem för att de hade dessa oupptäckta skador redan innan infektionen?
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ni letar verkligen efter alla halmstrån ni kan för att övertyga om att vaccinet är farligare än viruset, men det är ok, ni ska också få finnas.

Det kan ju vara så som du säger. Men, man har faktiskt tagit höjd för detta och bjudit in MRI-patienter som man scannade före pandemin och som blivit smittade efter det. Resultaten är inte upplyftande.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.11.21258690v3

Edit:

Dessutom så ser man att efter 8 månader så lider 1/10 av långtidseffekter av virusinfektionen, även mild sådan.

https://www.scilifelab.se/news/8-months-after-mild-covid-19-infection-one-in-ten-suffers-from-long-term-effects/

Det är en skrämmande siffra.

Vaccinmotståndarna är ivriga att framställa viruset som ofarligt, och hänvisar till andelen som överlever infektion. Vaccinmotståndarna bortser från andra möjliga effekter på hälsan. Det är detta som jag tycker är så vilseledande med vaccinmotståndarnas retorik.

När vaccinmotståndarna övergår till att bedömma viruset, då anser vaccinmotståndarna genast att det är viktigt att väga in andra effekter på hälsan, inklusive eventuella okända effekter. Det är motsägelsefullt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har en förmåga att svara på helt andra saker än det du frågades om.
Men jag svarar ju på det du frågar om. Några studier som dementerar något alls finns inte utan alla framläggningar och studier som nu finns får betraktas som högst preliminära.

Och jag kan inte riktigt se att några egentligen motsäger varandra. Det finns olika perspektiv och utgångslägen.
Citera
2021-12-08, 16:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var bra. Vågar man tro att samma gäller Moderna (som jag har fått två doser av)? De är ju likartat uppbyggda.

Annars kanske det är bättre att ta Pfizer som tredje dos? Eller ännu hellre något helvirusvaccin - helst med Omikron i - men Rickard Bergström är ju otroligt trög i att få hit ett sådant.
Den tredje dosen vad det än är kommer att vara viktig särskilt om du är lite till åren eller tangerar riskgrupperna. Jag tror att unga friska vaccinerade klarar sig bättre än så länge på bara två doser.

Och det är gissningar från det jag ser.
Citera
2021-12-08, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vill också se en studie, men det hade varit trevligt med lite goda nyheter.

Jag skulle vilja se ett sådant gevär.
Novavax skjuter alltså ned päron, äpplen och apelsiner. Naturlig immunitet gör det också, konstaterat, men högst troligt betydligt fler frukter.

Alltså;
Varför dela ut massor av päronammunition, med betoning på "mass", i detta läge?
Det är inte alls fritt från risker heller.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-08 kl. 16:21.
Citera
2021-12-08, 16:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
...fast ett litet orosmoment. Funkar tredje dosen lika bra, om man har så långa intervaller mellan dos 2 och 3 som vi har här i Sverige?
Jepp! Just för att vi har långa intervaller om man ska lita på data från Kanade som kört samma strategi:

Eric Topol
@EricTopol
Canada, with its 77% population vaccination rate and #VaccinePlus mitigation strategy, showing the world how Delta can be kept in check
/.../
Less waning of immunity associated with more recent vaccination (and long spacing) may be contributing
https://twitter.com/EricTopol/status/1468576725210578947?s=20

Detta kan vara ytterligare ett skäl till Sveriges hyfsade siffror så här långt för att återvända till diskussion här igår.
Citera
2021-12-08, 16:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en skrämmande siffra.

Vaccinmotståndarna är ivriga att framställa viruset som ofarligt, och hänvisar till andelen som överlever infektion. Vaccinmotståndarna bortser från andra möjliga effekter på hälsan. Det är detta som jag tycker är så vilseledande med vaccinmotståndarnas retorik.

När vaccinmotståndarna övergår till att bedömma viruset, då anser vaccinmotståndarna genast att det är viktigt att väga in andra effekter på hälsan, inklusive eventuella okända effekter. Det är motsägelsefullt.

Det knepiga är väl att man har olika måttstockar på farlighet.
Citera
2021-12-08, 16:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur ska någon kunna svara på det? Försöket pågår ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in