2021-12-08, 14:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är ett rent påhitt från dig. Du har helt enkelt så låga nivåer av antikroppar efter en spruta att du blir smittad om du utsätts för viruset. Dvs du ska se dig som ovaccinerad.
Jo men poängen är att kroppen reagerar på första sprutan på ett sätt som möjligtvis gör personen temporärt extra känslig och extra mottaglig för infektion just då. Detta kan leda till skevhet i statistiken så att ovaccinerade som ej ens påbörjat vaccination framstår som extra mottagliga, medan de fullvaccinerade som fått covid strax efter 1a sprutan får naturlig immunitet och vaccinationen framstår som mer lyckad än vad den är.

Sådan skevhet i statistiken kan sen leda till olyckliga politiska beslut och attityder mot ovaccinerade, baserade på ett undermåligt beslutsunderlag. Så om man inte vill dölja fakta bryter man ut den gruppen.
Citera
2021-12-08, 14:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är ett individuellt beslut. Du är inte tvingad att vaccinera dig bara för att en läkare råder dig att göra det. Jag tror du skulle känna dig som en idiot om du stöter på samma läkare på IVA någon månad senare precis innan du ska intuberas pga covid19 - vad skulle du säga till honom då? Ja om du nu kan säga något alls.
Varför skulle han råda mig det när jag har antikroppar? Det är galenskap.
Citera
2021-12-08, 14:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo men poängen är att kroppen reagerar på första sprutan på ett sätt som möjligtvis gör personen temporärt extra känslig och extra mottaglig för infektion just då. Detta kan leda till skevhet i statistiken så att ovaccinerade som ej ens påbörjat vaccination framstår som extra mottagliga, medan de fullvaccinerade som fått covid strax efter 1a sprutan får naturlig immunitet och vaccinationen framstår som mer lyckad än vad den är.

Sådan skevhet i statistiken kan sen leda till olyckliga politiska beslut och attityder mot ovaccinerade, baserade på ett undermåligt beslutsunderlag. Så om man inte vill dölja fakta bryter man ut den gruppen.

Jag tycker du greppar efter halmstrån för att stärka din tes att vaccinet är livsfarligt och en bluff. Du har inte bara stickat en offerkofta, du klippte hela flocken och gjorde en overall plus en hel garderob också. Tänker du på något annat än just det här? Att immunförsvaret är lite busy just då är nog ingen nackdel då det är aktiverat och på "high-alert" att det finns något främmande i kroppen, det är nog snarare en fördel. Problemet är väl deltas höga virusload, har du inte tillräckligt med antikroppar så översvämmas ju immunförsvaret ändå. Något jag hört däremot är att personer som har autoimmuna sjukdomar snarare känner en viss avlastning i sin sjukdom vid vaccinering då immunförsvaret ägnar sig åt annat än den egna kroppen (anekdot).
Citera
2021-12-08, 14:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför skulle han råda mig det när jag har antikroppar? Det är galenskap.

När var du sjuk?
Citera
2021-12-08, 14:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Då är jag med, tack!
Det har länge varit en het fråga att kunna utvärdera effektivitet utifrån in-vitro-data. Alltså att man mäter tillexempel antikroppsnivåer och sedan utifrån det kan härleda hur skyddad personen är, från vilket samplet är taget.

Förmodligen råder det fortfarande stora osäkerheter i sådana analyser.

Detta är den första studien som jag sett, som faktiskt kommit fram till något. Publicerades den 23 november.

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm3425
Citera
2021-12-08, 14:36
Medlem
Sorken80s avatar
Kommer fler studier än det går att ha koll på just nu...

https://twitter.com/DiseaseEcology/status/1468520484933275650

Sammanfattningen:
Med en teoretisk modell och ett antal antaganden så minskar effekten av två doser vaccin, 2 veckor efter andra dosen, från ca 95% till ca 40% mot symptomatisk smitta. För allvarlig sjukdom från 98,5% till ca 90%.

Min kommentar:
Sedan avtar ju effekten från vaccinen med tiden, vilket kan förklara att man får mindre skydd i andra studier. Men det pekar ju åt hållet att vaccinen hjälper mycket mindre mot smittan med fortfarande en hel del mot svårare sjukdom.
Citera
2021-12-08, 14:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det har länge varit en het fråga att kunna utvärdera effektivitet utifrån in-vitro-data. Alltså att man mäter tillexempel antikroppsnivåer och sedan utifrån det kan härleda hur skyddad personen är, från vilket samplet är taget.

Förmodligen råder det fortfarande stora osäkerheter i sådana analyser.

Detta är den första studien som jag sett, som faktiskt kommit fram till något. Publicerades den 23 november.

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm3425

Tack jag tittade lite på den, får läsa igenom den sen, ganska mycket att läsa. Fattar inte varför jag ställde frågan från början, måste ha haft huvudet i arslet eller nåt.
Citera
2021-12-08, 14:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja det kanske hade varit en idé att bryta ut de olika grupperna, även om jag inte ser poängen med det. Du får ta upp det FHM. Har man fått en spruta så anser jag att man är ovaccinerad och ska bete sig som så. 2 veckor efter andra sprutan är man fullvaccinerad.
Poängen är dels att få fram relevant statistik, dels att utforma rekommendationer och vård efter vetenskapliga fakta (till vilken behövs relevant statistik).
Citera
2021-12-08, 14:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Poängen är dels att få fram relevant statistik, dels att utforma rekommendationer och vård efter vetenskapliga fakta (till vilken behövs relevant statistik).

Jag har inget emot att man gör det, öppenhet är bäst.
Citera
2021-12-08, 14:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Då är jag med, tack!
Nivån av antikroppar saknar ändå relevans om antikropparna är emot något annat än aktuellt spikprotein.

Varför man föredrar booster av det gamla vaccinet när vi har proteinbaserat vaccin som ger immunitet mot minst 3 fulla protein aktuella för Sars2, det begriper jag inte. Beror det på en tröghet i systemet? Jag tänker på att tex Charlotte Thålin rekommenderade en tredje dos, men detta var ju pga sjunkande antikroppsnivåer och är inte nödvändigtvis relevant för omikron.
Citera
2021-12-08, 14:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag har inget emot att man gör det, öppenhet är bäst.
Möjligen kan dylik statistik tas fram på begäran. Om inte får vi konstatera utbredd inkompetens hos Läkemedelsverket.
Citera
2021-12-08, 14:49
Medlem
barkies avatar
Citat:
Jag tycker du greppar efter halmstrån för att stärka din tes att vaccinet är livsfarligt och en bluff. Du har inte bara stickat en offerkofta, du klippte hela flocken och gjorde en overall plus en hel garderob också. Tänker du på något annat än just det här? Att immunförsvaret är lite busy just då är nog ingen nackdel då det är aktiverat och på "high-alert" att det finns något främmande i kroppen, det är nog snarare en fördel. Problemet är väl deltas höga virusload, har du inte tillräckligt med antikroppar så översvämmas ju immunförsvaret ändå. Något jag hört däremot är att personer som har autoimmuna sjukdomar snarare känner en viss avlastning i sin sjukdom vid vaccinering då immunförsvaret ägnar sig åt annat än den egna kroppen (anekdot).

Isåfall är det ju du som lånat ut offerkoftan. Det du sysslar med är både fult och omoraliskt.

Jag och många andra, har presenterat vetenskapliga artiklar och studier som visar det negativa med vaccinet och stöttar det faktum att det är ett totalt vansinne som sker.

99% av alla människor i världen behöver inte vaccin mot covid. I varje kommentar får du det att låta som att det är människans undergång som sker och prisar vaccinet så fort du får möjlighet. Visar någon motsatsen tar du till defensiven och börjar gapa "bitchute" och letar efter halmstrån för att disskreditera forskare som går emot din egen tro.

Oavsett vad man har för utgångspunkt så är det ett obevekligt faktum att det är galenskap att:

1: Skjutsa ut ett oprövat vaccin och hetsa på hela världen att ta det.
2: Att vaccinera barn. Det är total jävla galenskap och det kommer folk få stå till svars för i framtiden.
3: att utmåla ovaccinerade som mindre värda, införa vaccintvång och vaccinpass.

Allting stinker en agenda. Om det är en Reset som sker eller enorma ekonomiska intressen som verkar (eller båda och) kan man inte veta.

Det man kan veta är att fantasisummor tjänas, förmögenheter skapas och därav kommer moralen aldrig komma i första hand.

Nämn en gång de med makt brytt sig om sin befolkning. Det enda de vill ha är arbetsmyror som betalar skatt och som kostar så lite i välfärd som möjligt.
Att ens tro att de genuint bryr sig om "de gamla och sköra" är skrattretande.

Har du verkligen inte lärt dig något av historien? De som faktiskt brydde sig om sin nation och befolkning är borta sen länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in