2021-12-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vet vi något om exfruns skäl till skilsmässan?
Har hon uttalat sig om det?

Alkoholism.
Citera
2021-12-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den tiden är åtminstone belagd i förhör med väktaren som satt i receptionen och släppte in honom, ALG. Varifrån kommer tiden 21:00?

Den står i PH:s PM tillsammans med flera andra uppgifter som inte stämmer överens med det väktarna säger till polisen. Man får nästan känslan av att PH försöker skruva på tider och uppgifter så att SE ska bli mer misstänkt: 21:00, 23:15, 23:45, m.m.

Varför gjorde han detta?

Väktare AK säger i förhör att det var ”någonstans runt nio”. ALG säger i förhör med PH under den interna utredningen att hon började jobba 20:30 och släppte in SE runt 21:00.
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view
Citera
2021-12-08, 02:41
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Glöm inte VG! Han har tydliga likheter med SE:

-VG befann sig i mordområdet.
-VG ljög om vad han gjort vid tidpunkten för mordet.
-Inte ett enda mordplatsvittne kunde peka ut VG som mördare!
-VG är död och misstycker därför inte att hängas ut som GM!

VG är en minst lika "het kandidat" till att vara GM som SE är!

Edit: VG är egentligen "hetare" än SE som GM då VG faktiskt häktades för MOP! Dessutom är även VG en aspirant på epitetet "mordsåpekomediant" efter de beryktade konfrontationerna som hölls med honom.
Ska man dra fram dessa punkter så passar CA lika bra in som alternativ kandidat till SE.
Skulle även gärna vilja höra mer angående VGs och SEs magnumrevolvrar.
Senast redigerad av kato85 2021-12-08 kl. 02:47.
Citera
2021-12-08, 02:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ska man dra fram dessa punkter så passar CA lika bra in som alternativ kandidat till SE.

Snart finns också en bok på svenska som pekar ut CA som GM sägs det. Både VG och SE har ju redan egna böcker skrivna på svenska som pekar ut dem som mördare.

Hur mycket VG och CA än uppfyller SEktens checklista på "bevisligen utpekbar" GM, så är det bara SE som kan accepteras:
-GM befann sig i mordområdet.
-GM ljög om vad han gjort vid tidpunkten för mordet.
-Inte ett enda mordplatsvittne kunde peka ut GM som mördare!
-GM är död och misstycker därför inte att hängas ut som GM!
Jag tror att det beror på att SE är den enda av de tre som inte har levande släktingar som kan stämma brallorna av KP och TP.

För övrigt hade CA väldokumenterad tillgång till relevant vapen på mordnatten, vilket är en fördel om någon ska kunna skjutas över huvud taget.

Edit: Jag såg att du kompletterade ditt inlägg: Jag är också mycket intresserad av VGs och SEs magnumrevolvrar, eller brist därav!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-08 kl. 03:04.
Citera
2021-12-08, 03:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det gick inte att ta sig in obemärkt. Det fanns två alternativ: 1) Dra kortet. 2) Bli insläppt.

Ingenting sådant har skett kl. 21:10, men däremot en timme tidigare, minns ALG.

Vad skulle SE ha haft för ärende till Grand, förresten?

SE hade sett OP på en restaurang tidigare på dagen eller under veckan, kanske på Zum Franziskaner på Skeppsbron, och råkat höra att OP berättade för sitt sällskap att han och Lisbet skulle gå på "Bröderna Mozart" på 21.00-föreställningen på Grand på fredag. Det har jag sett på Netflix.

Så SE skulle enligt TPs väl researchade bok gå till Grand för att skjuta OP iklädd en blå jacka. SE ångrar sig enligt TP utanför Grand och springer tillbaka till sitt arbete för att byta till en mörk rock som YN pekar ut senare på DBG. Nu när SE återigen får syn på OP på Sveavägen ångrar han sig att han ångrade sig tidigare vid Grand och skjuter OP, eftersom han alltid bär med sig sin favoritrevolver "Mållgan".

För att knyta sig ordentligt till mordplatsen så stämplar SE ut precis innan mordet och passar också på att gå tillbaka till Skandia och ställa till en scen för att ge sken av att varit runt mordplatsen hela tiden och säkerställa att väktarna kommer att förhöras.

SE gissar sedan rätt om alla detaljer på mordplatsen som SE inte kunnat uppleva själv som GM, eftersom SE är GM och jättebra på att gissa rätt!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-08 kl. 04:09.
Citera
2021-12-08, 03:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Snart finns också en bok på svenska som pekar ut CA som GM sägs det. Både VG och SE har ju redan egna böcker skrivna på svenska som pekar ut dem som mördare.
Det handlar snarare om en svensk version av den danska författaren Paul Smiths tidigare böcker om CA, alltså inte mkt. nytt under solen.
Värt om fler får upp ögonen för denne men tror han i allmänhetens ögon bara blir ännu en av flera mordkandidater med avsaknad av teknisk bevisning, det enda vilket kan lösa mordet.
Att han är den ende misstänkte som bevisligen ägde en .357 Magnum gör honom enbart till ett intressant objekt, inte till gärningsmannen eftersom vi inte har funnit vapnet.
Tillbaka till ruta ett.
Senast redigerad av kato85 2021-12-08 kl. 03:55.
Citera
2021-12-08, 04:43
Medlem
Citat:

Hur mycket VG och CA än uppfyller SEktens checklista på "bevisligen utpekbar" GM, så är det bara SE som kan accepteras:
-GM befann sig i mordområdet.
-GM ljög om vad han gjort vid tidpunkten för mordet.
-Inte ett enda mordplatsvittne kunde peka ut GM som mördare!
-GM är död och misstycker därför inte att hängas ut som GM!
Jag tror att det beror på att SE är den enda av de tre som inte har levande släktingar som kan stämma brallorna av KP och TP.

För övrigt hade CA väldokumenterad tillgång till relevant vapen på mordnatten, vilket är en fördel om någon ska kunna skjutas över huvud taget.

Edit: Jag såg att du kompletterade ditt inlägg: Jag är också mycket intresserad av VGs och SEs magnumrevolvrar, eller brist därav!

Usch en ny bok som ska peka ut en stackars GM 😊
Citera
2021-12-08, 04:51
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Skulle även gärna vilja höra mer angående VGs och SEs magnumrevolvrar.
Men med "mordområdet" menar man då typ Norrmalm/Vasastan, eller? Säga vad man vill om SE, men lite närmare än så till MOP kan man ju placera honom.
Citera
2021-12-08, 08:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallen22
Väktare AK säger i förhör att det var ”någonstans runt nio”. ALG säger i förhör med PH under den interna utredningen att hon började jobba 20:30 och släppte in SE runt 21:00.
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view

Nja, du kanske ska läsa förhöret med AK på nytt? Hon är inte ett dugg säker på detta

Sida 6 i dialog-förhöret på frågan om hon träffade SE "vid niotiden" och om han gick in eller ut.

AK: "Det är sådana saker som jag inte kommer ihåg, folk går alltid in och ut ..... Då pratar man väl oftast med folk när de går ut och in men i och med att de inta har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord, då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer. Men ..... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det."

Vidare:
F: "Du säger här att någon gång vid 21.00, menar du då att du träffade SE i receptionen?"

AK:" Varför jag sade nio kommer jag inte... det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också."

Ska man använda AK som stöd för att SE varit ute och kommit in kl.21 är man ute på rätt djupt vatten.
Citera
2021-12-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nja, du kanske ska läsa förhöret med AK på nytt? Hon är inte ett dugg säker på detta

Sida 6 i dialog-förhöret på frågan om hon träffade SE "vid niotiden" och om han gick in eller ut.

AK: "Det är sådana saker som jag inte kommer ihåg, folk går alltid in och ut ..... Då pratar man väl oftast med folk när de går ut och in men i och med att de inta har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord, då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer. Men ..... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det."

Vidare:
F: "Du säger här att någon gång vid 21.00, menar du då att du träffade SE i receptionen?"

AK:" Varför jag sade nio kommer jag inte... det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också."

Ska man använda AK som stöd för att SE varit ute och kommit in kl.21 är man ute på rätt djupt vatten.

Ska du använda ALG som stöd för 20:10, när hon i ett tidigare förhör har sagt 21:00 så är du ute på ännu djupare vatten. Hon har dessutom i samtal med TP 2008 bekräftat att hon sa fel tid vid polisförhöret. ”I ett samtal med författaren 2008 berättade Anna-Lisa Gahn att hon tagit miste på tiden i polisförhöret, och att hennes första uppgifter var mer tillförlitliga.”
Citera
2021-12-08, 08:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallen22
Ska du använda ALG som stöd för 20:10, när hon i ett tidigare förhör har sagt 21:00 så är du ute på ännu djupare vatten. Hon har dessutom i samtal med TP 2008 bekräftat att hon sa fel tid vid polisförhöret. ”I ett samtal med författaren 2008 berättade Anna-Lisa Gahn att hon tagit miste på tiden i polisförhöret, och att hennes första uppgifter var mer tillförlitliga.”

Håller med, samtidigt som att hänvisa till TP's uppgifter från ALG 2008 inte heller gör saken säkrare.
Samma TP som förkastar ALG's uppgifter från Juni och vad SE sa då han återvände till Skandia efter mordet.

Personligen så är jag lika öppen för att SE inte gick ut över huvud taget denna kväll.

Men som sagt. ALG får inget stöd från AK i denna fråga.
Citera
2021-12-08, 09:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vet vi något om exfruns skäl till skilsmässan?
Har hon uttalat sig om det?

Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Alkoholism.

Det var väl 1997 det började gå rejält utför med alkoholen.
I oktober togs han in på avgiftning.
December dömdes han till 1 månads fängelse för rattfylla. Något som omvandlades till intensivövervakning på SE's begäran.
Med hembesök och utandningsprov mellan mars och april 1998.

Har heller inte satt mig in i hans affärer tillsammans med en kompanjon under 90-talet, men där han lånade kollegan 65.000:- vilket aldrig reglerades och fick SE att oroa sig. (Dämpa ångest med alkohol)

Till frågan om ex-fruns anledningar så handlar det nog även om ekonomi och att bägaren till slut rann över.
Möjligen var det rattfylleridomen? Skilsmässan kom väl 1999.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in