2021-12-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu i Aftonbladet:

Pfizers vaccin kan vara upp till fyrtio gånger mindre effektivt på omikron-varianten än den ursprungliga varianten.
Det visar de första labbtesterna på den nya varianten som gjorts i Sydafrika, rapporterar Sky News.

Testerna pekar också på att den som både är vaccinerad och har haft covid-19 har ett extra bra skydd – något som pekar på att en tredje dos skulle kunna få bra effekt.

Studien är baserad på blodprov från tolv personer och därmed mycket begränsad. Men den ger samtidigt en fingervisning av hur effektiva vaccinen kan vara mot den nya varianten, skriver Sky News.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Straight from the horse's mouth:

Alex Sigal
@sigallab
There are a few results:
1. Omicron still uses ACE2
2. There is a very large drop in neutralization of Omicron by BNT162b2 immunity relative to ancestral virus
3. Omicron escape from BNT162b2 neutralization is incomplete. Previous infection + vaccination still neutralizes
https://twitter.com/sigallab/status/1468325162860826634?s=20

Slutsatser man kan dra:

(Glaset är halvfullt)
  1. Ingen fullständig immune escape gentemot Pfizer's vaccin hos Omikron.
  2. Hybridimmunitet verkar fungera.
  3. Troligtvis kommer en tredje dos att skydda på samma sätt.
  4. Detta är troligtvis applicerbart på dem som bara har genomgången sjukdom.

Har dom en tesrgrupp, om än liten, utan någon med enbart vaccin?
Låter märkligt
Citera
2021-12-08, 00:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Förstår inte riktigt vad det innebär, om jag har denna variant så testar jag positivt för covid, men det kommer synas som att det inte är omnicron, fast det är det?
Normalt sett behöver man sekvensera för att upptäcka Omikron (och andra varianter). Man har dock s.k. S-gene drop-out på PCR-proverna där man tester tre egenskaper. Alltså, Omikron ger bara reaktion på två och därför kan man indirekt detektera Omikron den vägen.

Trodde man.

Nu finns det en sub-variant som ger utslag på alla tre. Därför måste man nu förlita sig på sekvensering. Väldigt illa då det annars hade varit underlättande att kunna gallra ur proverna på PCR-nivå.

Konsekvenser. Vi har nu en större spridning överallt antagligen och det är bara i Danmark typ som man har full kontroll med tanke på att de sekvenserar i massor.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ja vi får hålla tummarna. De första analyserna har kommit som säger att det verkar som om omicron har hämtat gener från vanliga förkylningsvirus (rekombination) !?

Vet du om samma sekvens finns hos HIV-viruset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mmm. Jag har själv fallit för Godwins lag när jag kallat Tegnell för Mengele i början av pandemin då jag ansåg det vara ett oetiskt medicinskt experiment att låta viruset skölja över oss utan samtycke. Dessutom ljög de om det och förnekarsidan hejade på. Känns som deja vu fast på andra hållet.
Svänger lite väl fort här tycker du inte? Från vad jag ska anse vara tvång till vad som händer om man bryter lagen för att sen diskutera Godwins lag och Tegnell? Blir ju nyfiken, lust att berätta vad du knaprat?
Citera
2021-12-08, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vaccineffektiviteten är ett bra mått för hur det hade sett ut utan vaccin. Inte med exakta siffror, men ungefärliga och vilken storleksordning det handlar om.

Du har ju inte läst något av vad jag skrivit. Helt uppenbarligen. Ganska meningslöst att föra denna diskussionen vidare.
Hade vaccineffektiviteten, svart och vitt, visat sig minska på smittspridningen så hade det gjort det. Du gapar ju om att vaccinet inte biter eftersom vi har en mer smittsam variant. Vad fan är då meningen med covidpass om du själv erkänner att vaccinet inte biter på denna smittsamma dominerande variant?
Citera
2021-12-08, 00:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att vaccinerade smittas av mässling.

Är det ett absurt påstående? Verkligen? Mässlingvaccinet har en effektivitet kring 97 procent.
Mässling har en smittsamhet på ca 90 procent.

Anta att vi har 1 010 personer i ett rum. Tio av dem är inte vaccinerade och 1 000 är det.

Ett mässlingfall kommer in i rummet.

Nio av de tio ovaccinerade kommer att drabbas av mässling. 900 av de återstående 1 000 kommer att exponeras, men endast 3% av dem --27 personer-- kommer att drabbas av mässling.

Det betyder att i detta tankeexperiment kommer att vara tre gånger så många vaccinerade människor som får mässling än ovaccinerade.

I en population med hög vaccintäckning kommer du att se att en stor andel av mässlingsfallen sker bland vaccinerade och detta kan få det att se ut som om vaccinet inte fungerar eller som att de vaccinerade är i högre risk. Men så är inte fallet.

Verkligheten är mer komplex, som vi ser både i detta tankexperiment och i verkligheten i avseende på covid där precis samma principer gäller, som i tankexperimentet. Eftersom fickor i samhället, med ovaccinerade människor i närheten i betydligt högre utsträckning riskerar utbrott. Det är därför en enhetlig och homogen hög täckning över en geografisk region är så viktig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/massling/
Citat:

Vid årsskiftet 2017–18 inträffade ett utbrott i Göteborg. Totalt smittades 28 personer, varav 9 var sjukvårdspersonal. Vissa var vaccinerade med två doser, men fick trots detta mild sjukdom. Dessa personer spred inte smittan vidare. Detta har beskrivits tidigare och man bedömer att vaccinationen trots sjukdom skyddar mot vidare smittspridning.

Antivaxare klassas av who, med rätta, som ett av de tio största hoten mot folkhälsa.

Citat:

Om bara om vore.

Var skulle den komma ifrån då menar du? Uppstå ur tomma intet?
På samma sätt som Sars-cov-1, MERS, SARS-CoV-2 exempelvis.
Citera
2021-12-08, 00:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har dom en tesrgrupp, om än liten, utan någon med enbart vaccin?
Låter märkligt
Det är mycket svårt att få till testgrupper med individer med genomgången sjukdom. Flera problem möts man av som när man infekterades, med vilken variant och hur stort immunsvar fick man då.

Det är ändå bra att man nu testat mot vacciner.
Citera
2021-12-08, 00:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Eftersom du började ordbajsa, när
min poäng var att coronavaccinet inte håller det måttet vi är vana vid. Och inte är på något sätt det ”normala”. Så tyckte jag att det var på sin plats att ta ner dig på jorden lite, och visa vad en vaccin faktiskt SKA göra.
Olika vaccin klarar på olika vis. Vi ska vara glada över att mässlingvaccinet fungerar så pass bra.
Citera
2021-12-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är mycket svårt att få till testgrupper med individer med genomgången sjukdom. Flera problem möts man av som när man infekterades, med vilken variant och hur stort immunsvar fick man då.

Det är ändå bra att man nu testat mot vacciner.

Av den lilla info som finns så framgår bara att man funnit effekt med både genomgången infektion och vaccin.
Det troligaste är väl i det fallet att genomgången infektion är den effektiva ingrediensen?
Citera
2021-12-08, 00:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bullshit, tvättar händerna gör man ändå, om man nu inte är en snuskpelle. Är du en snuskpelle?

Så, du tvättar inte händerna då. Inte för att minska smittspridning. Men "att man gör det ändå" innebär inte att det är svårare. Jag tvättar oftare händerna än jag drar mig i örsnibbsrna i takt med "muff luff tuff". Det innebär inte att det är svårare med det andra genomförandet. Att vaccinera sig är så otroligt enkelt. Om du inte håller med mig kan jag bara anta att du upplever sprutor som psykiskt jobbiga. Och all respekt för det. Hjälp finns att få.

[/quote]
Nej det är inte fritt eftersom man undanhålls kramar, aktning, portas från julfirande, utestängs från ställen etc. Social utstötning är ett högt pris att betala. Alltså är det inte fritt att avstå.

Och vilken smitta? En ovaccinerad är inte smittsam. Vaccinerade smittar också. Fånigt när vaccinerade identifierar sig med myndigheterna och tar sig ton och som du moraliserar på att

... "vi andra är fria att begränsa dina möjligheter... "

Det borde väl i så fall lika gärna vara "vi ovaccinerades" rätt att begränsa dina möjligheter att sprida smitta?

Vaccinerad eller ovaccinerad är typiskt inte smittsam mer än några dagar per år, om ens alls. Med covid alltså. Men du tycker att "vi vaccinerade är fria att begränsa dina möjligheter... osv" Bullshit i kubik![/quote]
Då är det likväl enklare att bara vaccinera sig. Ingen som inte vill är tvungen att släppa in dig.
Citera
2021-12-08, 00:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Hade vaccineffektiviteten, svart och vitt, visat sig minska på smittspridningen så hade det gjort det. Du gapar ju om att vaccinet inte biter eftersom vi har en mer smittsam variant. Vad fan är då meningen med covidpass om du själv erkänner att vaccinet inte biter på denna smittsamma dominerande variant?
Och det gör det. Vilket jag visat dig.
Citera
2021-12-08, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och det gör det. Vilket jag visat dig.
På en helt biased statistik när vaccinerade en lång jävla period inte ens testade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in