2021-12-07, 22:18
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Och inte en enda utav dem har blivit svårt sjuk eller avlidit.
Ett bra exempel på att vaccinet fungerar och gör det som det ska.

Med flyttade målstolpar, möjligen. Vaccinet skulle ju ge flockimmunitet och skydd mot smittan.

Dock - det har bara gått några dagar. Normalt sett tar det ju 10-12 dagar innan någon behöver sjukhusvård. Dock - igen - så är det folk som arbetar (=yngre), och därmed vore det extremt ovanligt om de behöver sjukhusvård även som ovaccinerade.
Citera
2021-12-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Mässlingen är speciell och vi har effektivare vaccin och en enormt hög vaccinationstäckning vilket gör att mässlingen, trots sin otroliga smittsamhet får svårt att sprida sig.

I vissa länder har den dock återkommit i en högre utsträckning när vaccinationstäckningen avtagit vilket har lett till utbrott.

Det är egentligen ingen större skillnad, principiellt, mot läget vi har i Sverige idag med corona.

Delta är inte riktigt lika smittsam (blir intressant att se omikrons R0) och vaccineffektiviteten avtar med tiden. Det är således lättare att vaccinera mot mässlingen.

I mässlingens fall kommer också fallen att bli fler och utbrotten större när fler avstår vaccin. Skillnaden är att mässlingens fall går spridningen från 0 till högre nivåer i takt med en sjunkande täckning. I coronans fall går den från höga nivåer till lägre i takt med att fler vaccinerar sig.

På populationsnivå är andelen vaccinerade en lika stor faktor som vaccineffektiviteten när det gäller påverkan på R-talet..

När täckningen avtar för mässlingvaccinet kommer även vaccinerade att infekteras.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Samoa_measles_outbreak

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30522-3/fulltext
Mässlingsutbrotten är ju för att det föds nya barn som är ovaccinerade. Det är inte vaccinet som tappar effekt.

Det går inte ens att jämföra. Mässling kan man bara få en gång, och världen hade ju flockimmunitet långt innan man tog fram vaccinet. Det räckte då med att vaccinera nyfödda.

Det är egentligen bara rimligt att jämföra covid med influensa och RS-virus. Ingen av dessa sjukdomar har vi något effektivt vaccin mot som stoppar smitta.
Citera
2021-12-07, 22:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Standardinfon är ju att man blir extremt infektionskänslig närmaste tiden efter vaccinationen. Det innebär att även en normalförsiktig person plötsligt kan bli smittad, utan att ha ändrat sina vanor.

Om det inte är spikproteinet som är covid-19, men det kommer vi inte att veta förrän seriösa långtidsstudier har gjorts.

Standardinfon? Håll dig ifrån folk så slipper du bli smittad, så enkelt är det.
Citera
2021-12-07, 22:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Källa

Källa på vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle inte påstå att det är harmlöst för majoriteten, det är många som legat på sjukhus och många som fått långtidssymtom. Majoriteten har inte varit smittade.

Det är ju lite si och så med den naturliga immuniteten, flera här i tråden har vittnat om att de blivit smittade 2 ggr. Du uttalar dig tvärsäkert utan att backa upp ditt påstående. Vi vet exempelvis att covidinfektion kan förkorta dina telomerer, gör den även det vid nästa återinfektion och nästa osv? Vi vet helt enkelt inte.

Flera på Flashback säger att de har 30cm kuk, och återinfektioner är fortfarande färre än 1%.
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag skulle inte påstå att det är harmlöst för majoriteten, det är många som legat på sjukhus och många som fått långtidssymtom. Majoriteten har inte varit smittade.

Det är ju lite si och så med den naturliga immuniteten, flera här i tråden har vittnat om att de blivit smittade 2 ggr. Du uttalar dig tvärsäkert utan att backa upp ditt påstående. Vi vet exempelvis att covidinfektion kan förkorta dina telomerer, gör den även det vid nästa återinfektion och nästa osv? Vi vet helt enkelt inte.

Och dessa svarar vanligen att de vaccinerat sig mellan första och andra smittotillfället.
Citera
2021-12-07, 22:21
Medlem
Citat:

Min telomerer var redan lite för lång ändå.
Jag är övertygad om att alla effekter man kan uppleva efter naturlig infektion kan man oxå uppleva efter sina doser vaccin.
Men ser finns inga rapporter som påvisar att det stämmer eller ej.
Att överhuvudtaget forska på naturlig immunitet verkar inte högprioriterat.
Men jag vidhåller att det är en onödig risk att utsätta sig för vaccin om man redan haft covid-19.
Minimal, men likaså onödig
Citera
2021-12-07, 22:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Flera på Flashback säger att de har 30cm kuk, och återinfektioner är fortfarande färre än 1%.

Jag vet inte om det har ett samband, men så är det kanske?
Citera
2021-12-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mässlingsutbrotten är ju för att det föds nya barn som är ovaccinerade. Det är inte vaccinet som tappar effekt.

Utbrotten sker bland ovaccinerade, men smittan bärs av vaccinerade.
Citera
2021-12-07, 22:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det har ett samband, men så är det kanske?
Vad folk säger på Flashback är ett dåligt mått på naturlig immunitet. Datan på återinfektioner är bättre.
Citera
2021-12-07, 22:24
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Jag har inte lusläst dem vad gäller ovaccinerade nej.

Nej jag är inte orolig för om de dör, de väljer själv om de vill vaccinera sig eller ej. Men de belastar vården i onödan. Sen finns det de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl, dem är det synd om.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
Titta på sida 14.

Hur tolkar du det?!
Citera
2021-12-07, 22:27
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Standardinfon? Håll dig ifrån folk så slipper du bli smittad, så enkelt är det.

Det är nog knappast realistiskt att folk ska låsa in sig i ett par veckor. Folk arbetar. Folk har familj och barn på dagis och i skolan.

Normal försiktighet. Avstånd, god hygien etc. Det är inte att "leva som en vaccinerad". Och vaccinerade ska inte heller "leva som vaccinerade", alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in