2021-12-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Vi får hoppas att vaccinen också biter på Omicron, annars blir det en jobbig vinter.

Hospitals in South Africa’s Gauteng province, which contains two of the country’s biggest cities, are packed with people infected with the omicron variant. Doctors say most of the patients haven’t been vaccinated, and an alarming number of them are children under the age of five-years-old.

https://www.voanews.com/a/south-africa-readies-hospitals-as-omicron-variant-drives-new-covid-19-wave-/6340912.html
Vuxna måste begränsa sina kontakter och biter inte vaccinet så är det nog munskyddskrav som gäller.
Citera
2021-12-07, 18:36
Medlem
Karin Tegmark Wisell
-Ska du fira jul ska du helst vara vaccinerad
Citera
2021-12-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag föredrar kalla den mikron, känns så invant och hemma på nåt sätt. (Betoning första stavelsen) Mikron visade sig vara rätt ofarlig trots alla farhågor i början. (Ugnen alltså) Och visst, den var här för att stanna.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga :P men som jag ser det så behöver det inte ha med själva viruset att göra utan mer ett ytterligare exempel på hur sanningen exponeras medvetet så att människor gör ett korrupt val av fri vilja. Detta är poängen med att gömma sig i det öppna. Sanningen är där bara man väljer att se den. Oavsett om människor väljer godhet eller ondska så måste det vara av fri vilja.
Citera
2021-12-07, 18:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sa redan i somras att det va för tidigt att öppna upp. Folkhälsomyndigheten och då med Johan Carlson i spetsen sa vi går mot en normal vardag

Du har skrivit det många gånger nu.
Tror alla förstår att du tycker att alla länder borde lyssnat på dig.

Dubbelpost ftw
Citera
2021-12-07, 18:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Fast ur ett makroperspektiv är ju dessa skillnader inte särskilt signifikanta
Vad menar du här? Motivera.
Citat:

. Är det då proportionsenligt att ovaccinerade blir utlåsta från samhället?
I mina ögon är det propertioneligt.
Det blir naturligtvis svårt att uppskatta effekten kvantitativt med någon större precision. Och vaccinpasset tillämpas fortfarande inte i alla sammanhang.

Vaccination är det enklaste var och en kan göra för att dämpa smittspridningen och avlasta vården. Att motarbeta detta är i mina ögon att aktivt förstärka viruset både i avseende på smittspridning och även i avseende på konsekvenser som inte bara drabbar den ovaccinerade. Det drabbar hela samhället och orsakar ett större problem än det behöver vara.
Citera
2021-12-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du har skrivit det många gånger nu.
Tror alla förstår att du tycker att alla länder borde lyssnat på dig.

Dubbelpost ftw

Människor gillar att valideras av sin omvärld för vi tror inte på oss själva
Citera
2021-12-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det man behöver veta är ffa att de är säkra. Och gränsen för effektiviteten (efficacy) för ett godkännande ligger på 50 procent. Vaccinerna klarar detta galant.

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/vaccine-efficacy-effectiveness-and-protection

Strikt talat är varenda vetenskapliga slutsats en provisorisk slutsats.

Varför gör ni provaxxare er dummare än vad ni egentligen är?
Bara för att man har så låga krav på coronavaccinet så betyder det inte att det är på något sätt det normala.

Vaccinerar föräldrar sina barn mot mässling och sen går runt och är rädda för dem som inte är vaccinerade?
Nae, jag tänkte väl det.
Citera
2021-12-07, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad menar du här? Motivera.

I mina ögon är det propertioneligt.
Det blir naturligtvis svårt att uppskatta effekten kvantitativt med någon större precision. Och vaccinpasset tillämpas fortfarande inte i alla sammanhang.

Vaccination är det enklaste var och en kan göra för att dämpa smittspridningen och avlasta vården. Att motarbeta detta är i mina ögon att aktivt förstärka viruset både i avseende på smittspridning och även i avseende på konsekvenser som inte bara drabbar den ovaccinerade. Det drabbar hela samhället och orsakar ett större problem än det behöver vara.
Därför att den ackumulerade smittspridningen på nationell och global nivå fortfarande är minst lika hög trots vaccinpass som när vaccinerna inte fanns.

Om inte ens lockdowns fungerade, hur ska covidpassen göra det? Hur långt vill du gå? Fängsla alla ovaccinerade i sina hem?

Det sista du skriver är ju bara gamla floskler. Hur bra tycker du vaccinet har funkat mot smittspridning totalt sett?
Citera
2021-12-07, 19:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Varför gör ni provaxxare er dummare än vad ni egentligen är?
Bara för att man har så låga krav på coronavaccinet så betyder det inte att det är på något sätt det normala.

Vaccinerar föräldrar sina barn mot mässling och sen går runt och är rädda för dem som inte är vaccinerade?
Nae, jag tänkte väl det.
Mässlingen är speciell och vi har effektivare vaccin och en enormt hög vaccinationstäckning vilket gör att mässlingen, trots sin otroliga smittsamhet får svårt att sprida sig.

I vissa länder har den dock återkommit i en högre utsträckning när vaccinationstäckningen avtagit vilket har lett till utbrott.

Det är egentligen ingen större skillnad, principiellt, mot läget vi har i Sverige idag med corona.

Delta är inte riktigt lika smittsam (blir intressant att se omikrons R0) och vaccineffektiviteten avtar med tiden. Det är således lättare att vaccinera mot mässlingen.

I mässlingens fall kommer också fallen att bli fler och utbrotten större när fler avstår vaccin. Skillnaden är att mässlingens fall går spridningen från 0 till högre nivåer i takt med en sjunkande täckning. I coronans fall går den från höga nivåer till lägre i takt med att fler vaccinerar sig.

På populationsnivå är andelen vaccinerade en lika stor faktor som vaccineffektiviteten när det gäller påverkan på R-talet..

När täckningen avtar för mässlingvaccinet kommer även vaccinerade att infekteras.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Samoa_measles_outbreak

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30522-3/fulltext
Citera
2021-12-07, 19:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Därför att den ackumulerade smittspridningen på nationell och global nivå fortfarande är minst lika hög trots vaccinpass som när vaccinerna inte fanns.

Den ackumulerade smittspridningen kan per definition aldrig avta. Dock stiger den långsammare i en vaccinerad population än i en ovaccinerad. Som siffrorna från fhm visade.
Citat:

Om inte ens lockdowns fungerade, hur ska covidpassen göra det? Hur långt vill du gå? Fängsla alla ovaccinerade i sina hem?

Det sista du skriver är ju bara gamla floskler. Hur bra tycker du vaccinet har funkat mot smittspridning totalt sett?
Ganska bra.

Men du svarade inte på min fråga. Du går till motattack istället med irrelevans och vad som framstår som missförstånd. Motivera vad du menade.
Citera
2021-12-07, 19:16
Medlem
Norska regeringen, snacka om att tappa det helt.
Citera
2021-12-07, 19:18
Medlem
Det viktigaste var väl det Damberg sade om sjukförsäkringen. Karensavdraget tas bort igen. Varför återinfördes det. Är man sjuk så är man. Vill man avskaffa sjukförsäkringen så förstår jag logiken annars inte.
Varför togs skydden bort för butikspersonal och busschaffisar.
Låt detta vara sista gången man återinför restriktioner och tar bort dom som en jävla jojo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in