Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Precis. Inte ens 2014 lyckades man komma undan med och slå Ukraina med sina separatister allena, och man tvingades sätta in reguljära trupper då separatisterna hade förlorat sensommaren samma år efter bara några månader. Nu behöver man förstås ännu mer, som du säger betydligt mer än vad som skulle kunna "döljas". Jag har svårt att se hur det man kunde vinna på det vore värt priset det skulle kosta, men som sagt: Det ligger mycket prestige i det nu också, och det i sig är svårare att prissätta.
Sanktionerna ligger dock kvar länge, och dom gör väldig skada över tid.
Ja, det är iallafall en stor del i det och Ukraina är inte ensamt där. Vitryssland har man nu i praktiken redan full kontroll över sedan man gick in och hjälpte Lukashenko efter dom senaste demonstrationerna, men det finns många andra länder man vill ha kontroll över igen. Baltstaterna framförallt, men också andra länder som Finland. Så länge Ukraina är självständigt kan man inte gå vidare till dessa, varför man kommer fortsätta försöka införliva landet tillbaka. Jag tror inte man gör det nästa år dock, men över tid så..
Tack för insights.
• Ja, de redan befintliga sanktionerna hjälper inte ett vingligt Ryssland som redan går på kryckor, i och med att priserna på olja och gas varit relativt låga länge.
• Men skulle Pukins bleka gossar börja jävlas och gå in över gränsen, så lär man klippa den ryska kopplingen till Swift - och då blir det duktigt svårt för Gazprom och de andra att sälja någon olja eller gas.
• När man 2012 gjorde samma grej för att sätta press på Iran, så sopade man direkt bort ungefär hälften av Irans utrikeshandel. Händer något sådant med den ryska ekonomin, så lär ryssarna bli rasande - oavsett Pukins grepp om mediekanalerna. Ett totalhaveri för rysk ekonomi lär man att skylla på Kreml. And rightfully so.
• Du pekar på att det gått prestige i det här. Håller med.
Personligen tror jag att en ovanligt stor del av den här uppladdningen har att göra med det. Pukin minns också sina approval ratings från 2014 när han våldtagit östra Ukraina och Krim (de var väl över 80 %... och sådant verkar viktigt för Pukin).
• När man rapporterade om de ryska reaktionerna på videomötet mellan Biden och Pukin, så lät det som om ryssarna hade vunnit på Bingolotto: ”Äntligen har vi tvingat väst att lyssna på alla våra krav!” Ungefär så. Presskonferensen blir intressant. Men först ska det väl pratas med allierade i Europa...
• För övrigt: Tror att markeringar likt den Macron gjorde, är extremt viktiga.
Ryssar ser mer till vad omvärlden gör, än lyssnar på vad den säger.
Nödvändigt då att man markerar, dels med statements, men i första hand med fysisk närvaro och leveranser av exempelvis mer pansarvärnsrobotar och luftvärn.
Mina två kopek.
- - -
Sinkomies, om jag tolkar dig rätt så ser du ett gradvis ryskt övertagande av Ukraina? Varför?
Och är baltstaterna nästa konfliktzon, efter Ukraina, av rent historiska och revanschistiska skäl?