2021-12-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Vuxna måste begränsa sina kontakter och biter inte vaccinet så är det nog munskyddskrav som gäller.

På barnen?
Citera
2021-12-07, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Den ackumulerade smittspridningen kan per definition aldrig avta. Dock stiger den långsammare i en vaccinerad population än i en ovaccinerad. Som siffrorna från fhm visade.

Ganska bra.

Men du svarade inte på min fråga. Du går till motattack istället med irrelevans och vad som framstår som missförstånd. Motivera vad du menade.
Om vi vänder på frågan. Om vaccinet inte fanns överhuvudtaget, menar du då att smittspridningen hade varit större idag?

Ja, du tycker vaccinet funkar bra mot smittspridning. Ändå ligger smittnivåerna minst lika högt som innan vaccinen fanns. Därför är inte heller vaccinpassen rättfärdigade.
Citera
2021-12-07, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Norska regeringen, snacka om att tappa det helt.
Haha. För några månader sedan sa norska regeringen "nu släpper vi på alla restriktioner. Tack för gott samarbete i den här pandemin".

Inser inte folk vilket jävla spel allt är?
Citera
2021-12-07, 19:28
Medlem
okok1s avatar
När ska lockdowns, masker, vaccin börja fungera?
Citera
2021-12-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Därför att den ackumulerade smittspridningen på nationell och global nivå fortfarande är minst lika hög trots vaccinpass som när vaccinerna inte fanns.

Om inte ens lockdowns fungerade, hur ska covidpassen göra det? Hur långt vill du gå? Fängsla alla ovaccinerade i sina hem?

Det sista du skriver är ju bara gamla floskler. Hur bra tycker du vaccinet har funkat mot smittspridning totalt sett?

Bra inlägg.

Tillägg att färre döda beror på att sjukvårdeb lärt sig behandla covidsymptom inte på vaccinet.
M
Citera
2021-12-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
På barnen?
Absolut i Danmark är det väl munskyddskrav?
Citera
2021-12-07, 19:41
Medlem
Citat:
Mässlingen är speciell och vi har effektivare vaccin och en enormt hög vaccinationstäckning vilket gör att mässlingen, trots sin otroliga smittsamhet får svårt att sprida sig.

I vissa länder har den dock återkommit i en högre utsträckning när vaccinationstäckningen avtagit vilket har lett till utbrott.

Det är egentligen ingen större skillnad, principiellt, mot läget vi har i Sverige idag med corona.

Delta är inte riktigt lika smittsam (blir intressant att se omikrons R0) och vaccineffektiviteten avtar med tiden. Det är således lättare att vaccinera mot mässlingen.

I mässlingens fall kommer också fallen att bli fler och utbrotten större när fler avstår vaccin. Skillnaden är att mässlingens fall går spridningen från 0 till högre nivåer i takt med en sjunkande täckning. I coronans fall går den från höga nivåer till lägre i takt med att fler vaccinerar sig.

På populationsnivå är andelen vaccinerade en lika stor faktor som vaccineffektiviteten när det gäller påverkan på R-talet..

När täckningen avtar för mässlingvaccinet kommer även vaccinerade att infekteras.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Samoa_measles_outbreak

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30522-3/fulltext

Jag tycker att istället för att ordbajsa, så ska du gå och läsa på om hur långt skydd mässlingvaccinet ger. Också gärna ifall det är vanligt, att man som vaccinerad, smittar andra.
Jag känner mig extra snäll ikväll så jag hjälper dig med några länkar och citat.

Citat:
Effektivt skydd
”Efter två doser av vaccinet anses skyddet mot sjukdomen vara så gott som livslångt.”
Citat:
Kan man smitta andra
”Det är också ytterst ovanligt att man skulle smitta någon annan om man själv är vaccinerad.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/massling-passjuka-och-roda-hund/

https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-massling/
Citera
2021-12-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Håller inte alls med. Är ovaccinerad med antikroppar, och har levt försiktigt hela pandemin. Flera av de vaccinerade jag känner däremot är socialt mycket aktiva, det är partyn, middagar, konserter etc för hela slanten. Jag tror de är betydligt större potentiella smittspridare än vad jag är.
Enskilda fall finns det såklart och det säger inte så mycket om helheten.
Tror du att de stora demonstrationerna mot restriktioner mest bestått av vaccinerade eller vaccinvägrade?
Citera
2021-12-07, 19:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vaccination är det enklaste var och en kan göra för att dämpa smittspridningen och avlasta vården. Att motarbeta detta är i mina ögon att aktivt förstärka viruset både i avseende på smittspridning och även i avseende på konsekvenser som inte bara drabbar den ovaccinerade. Det drabbar hela samhället och orsakar ett större problem än det behöver vara.
Bullshit! Inte var och en. Ju längre man går från riskgruppen, desto mindre blir vinsten med vaccination. Börjar man uppmana alla och stöta ut dem som inte tar det, då har det slagit över åt andra hållet och man har försämrat situationen.

Ditt resonemang är så himla enögt, som om samhället bara handlade om ett virus och vi ska kasta allt överbord för att jaga viruspartiklar till varje pris.

Nej, den bästa lösningen är inte att var och en tar vaccinet. Den bästa lösningen är mer balanserad och bör bygga på frivillighet och respekt för andras val.

Det är så äckligt med detta konsensussamhälle där alla ska sjunga samma stämma i samma kör och tycks lika och göra lika och göra våld på vår individualitet och våra fria val. Och där de som inte tycker som vi gör som vi ser ut som vi är som vi etc stöts ut och görs till den andre. Då har vi inte längre ett inkluderande samhälle. Vilket iofs många inte vill ha, men just socialdemokraterna har väl brukat förespråka den linjen tills de nu gjorde en helomvändning och blev till ett exkluderande vaxxistparti som segregerade medborgare utifrån vaccinstatus, hur irrationellt det än är trots skenvetenskapliga argument.

Så nej, vaccin för var och en är ingen vettig lösning. Ett samhälle som måste ta till hot och utpressning för att knuffa de ovaccinerade till underkastelse har gått för långt och gjort våld på sina egna principer.

Och snart kommer alla vaccinerade att även de räknas som ovaccinerade igen.
Citera
2021-12-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och det var just därför jag hänvisade Lancet-artikeln till IMBILDEN. Men han vill inte se den för den passar inte hans värld.

Något som är bra att ha i åtanke när man försöker få klarhet i hur världen fungerar är att The Lancet finansieras till stor del av Bill & Melinda Gates Foundation. Betyder såklart inte att The Lancet inte går att lita på men om man inte litar på Bill Gates till exempel så finns det anledning att förhålla sig misstänksamt mot The Lancet också.
Citera
2021-12-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När ska lockdowns, masker, vaccin börja fungera?
Lockdowns drar ut på det så pressen på vården blir lite mindre. När 3% av befolkningen är sjuka som i Tjeckien när de toppade förra året finns det inte sängplats till alla.
Munskydd har mest ett psykologiskt värde, dvs folk kommer ihåg att inte kindpussas. Masker med virusfilter funkar givetvis, men blå tandläkarskydd är designade för att hindra tdls saliv att droppa på patienten, och de fungerar utmärkt till det. Munskydd av tyg är snarare en accessoar.
Citera
2021-12-07, 20:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Mässlingen är speciell och vi har effektivare vaccin och en enormt hög vaccinationstäckning vilket gör att mässlingen, trots sin otroliga smittsamhet får svårt att sprida sig.

I vissa länder har den dock återkommit i en högre utsträckning när vaccinationstäckningen avtagit vilket har lett till utbrott.

Det är egentligen ingen större skillnad, principiellt, mot läget vi har i Sverige idag med corona.
Det finns inga likheter alls med corona.

Citat:
När täckningen avtar för mässlingvaccinet kommer även vaccinerade att infekteras.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Samoa_measles_outbreak

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30522-3/fulltext
Var någonstans hittar du stöd för det absurda påståendet? Hittar du det i de texter du länkar till får du gärna citera, för jag hittar det inte.

Sverige fram till för ca 40 år sedan innan allmän vaccinering mot mässling infördes var ingen katastofplats, jag vet för jag var där. Ingenting kan liknas vid nuvarande pandemigalenskap. Bortåt halva befolkningen har sannolikt naturlig immunitet än idag och då var den naturliga immuniteten naturligtvis mer utbredd. Även utan allmän vaccinering kunde många klara sig ganska många år utan att drabbas, och efter det hade man i princip livslång immunitet. Att det fanns barnsjukdomar som man fick utslag eller svullna kinder av och fick stanna hemma från skolan i två veckor var helt normalt. Ingen jagade upp sig och ojade sig för det.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-07 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in