Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
Tack för hjälpen Frysen! Borde ha vart ett direkt rött, det där är riktigt fult gjort. Jag är mer tveksam till om det är oavsiktligt, tror inte intentionen är där från början men tycker inte det finns någon rörelse för att förhindra träffan och att titta BORT i det läget är ju med rätt märkligt beteende.
Lugnt. Svårt att bestämma mig jag. Om jag kan min regelbok rätt ska inte intention räknas, du har ansvar för din kropp oavsett (Manes röda kort efter att ha sparkat Ederson i ansiktet är ett bra exempel på det). Samtidigt ligger ju Tomiyasu ner och Godfrey kan ju inte trampa på luft.
Ex-proffsen menar att det kan ha varit avsiktligt. Mycket svårt att bedöma, men jag vet att många proffs blir duktiga på att "använda motståndaren som kudde" när man faller, så att säga. Tanken är: "om vi båda faller kan jag dämpa mig på honom för mindre risk att skadas, plus att han INTE kommer upp före mig om spelet fortsätter (jag sätter honom ur spel). Skaderisken? Ja, den är ju värst för honom, inte för mig.."
Har mött såna spelare också. Man är i duell och glidtacklar bort bollen, varpå de ramlar över mig, kanske sätter in en armbåge i magen i fallet. "Oj hoppsan". Alltid fascinerats av den sortens cynism, då grundinstinkten är att försöka låta bli att skada varandra.
Så, det kan ju faktiskt ha varit så att Godfrey tänkte att han hade "läge" att dela ut en ful smäll.. men återigen, delade meningar:
https://talksport.com/football/997433/ben-godfrey-stamp-tomiyasu-arsenal-everton-referee-explains-premier-league/