2021-12-07, 10:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror nog att barn lyssnar.
Jo men de kanske inte mår bra av att höra att de kan dö om de inte håller sig stilla. Nu vaccineras ju barn från 5 år i vissa delar av världen. Alla har inte sån impulskontroll. Och detta för ett vaccin de knappast behöver, utan måste ta så att inte farfar och gammelmormor dör. Om vaccinet är så farligt, varför ge det till de som inte behöver det?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-07 kl. 10:06.
Citera
2021-12-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men varför har då länder som haft mycket mer omfattande smittspridning än Sverige som Belgien och Nederländerna ytterligare nu en mycket svår våg av coronasmitta? Borde det inte vara tvärtom?

För att dom har haft lockdowns? Medans vi inte hade någon lockdown? ”Jävlas” du med viruset jävlas det med dig.
Citera
2021-12-07, 10:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Överdrifter ifrån din sida. Så länge inte obligatorisk vaccinplikt genomförs kan man inte inte tala om att rätten till att tacka nej till medicinska ingrepp har försvunnit. Socialt tryck? Grattis, t.o.m sönder-curlade personer, som var 15 år ifrån början av 80-talet och framåt, upptäcker nu att samhället och omgivningen kan ställa krav på dem, utan att dessa överkänsliga personer behöver känna sig "förorättade".
Det är inget rimligt krav. Det finns inget att försvara. Dessutom verkar det illa genomtänkt och kanske mest en osjälvständig anpassning av Sverige till den galenskap som råder i andra delar av Europa och världen.

Det handlar inte som du vill framställa det om en känsla av förorättelse utan om att reagera på en oroande urspårning av samhället som du uppenbarligen inte bryr dig ett jota om.
Citera
2021-12-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du låter påverkas och serveras tankar från folk som inte tänker utan har foliehatten nerdragen över öronen.

Nej jag läser och väljer själv vad jag ska tro på. Ingen kan bestämma vad jag ska tro på. Men sen kanske jag är lite mer intelligent än snittet. Svårt tänka själv om du är ”dum”.
Citera
2021-12-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, jag var var mobbad i början av 70-talet, det var t.o.m en lärarinna som var behjälplig med det, tills morsan röt till om att farsan satt i skolstyrelsen, (vilket inte morsan berättade för mig förrän långt senare, förmodligen för att jag inte skulle bli bortkelad).

Men grejen är att jag hela livet varit inriktad på personlig utveckling. Utan att gå in på detaljer så har jag utvecklats av en massa andra saker också. Inte för att jag varit skyddad ifrån allt skit, utan för att jag processat allt skit som kommit in och omvandlat det till "guld" istället.

Tänk om du och andra vaccinmotståndare skulle kunna passa på att lära er något av vaccinpassen, istället för att bara skrika högt? Personlig utveckling är något man tjänar på i längden!
Jag är för det första inte någon "vaccinmotståndare". Jag är bara emot att man stigmatiserar och skuldbelägger den som av olika skäl inte är bekväm med att ta ett nödvaccin. Det riskerar att allvarligt skada den personens psykiska hälsa. Det förstör den människans släkt- och vänskapsrelationer, hans självkänsla och hans tilltro till andra människor.

Att säga "väx upp och ändra på dig" eller "utveckla din personlighet" är ett typiskt svar från en mobbare som konfronteras. Om du själv varit med om det borde du kunna relatera.

Det är inte mig personligen det är synd om. Jag ser ju igenom upplägget och skakar mest på huvudet över att behöva leva mitt i ett historiskt spektakel. Att jag engagerar mig är för att jag begriper att man inte bara kan knäppa med fingrarna och tro att alla människor ska ändra sig. Den här gruppen ovaccinerade kommer bli mindre och mer marginaliserad, parallellt med att majoriteten inte begriper att de utsätter dem för ett trauma. Jag förstår inte vad samhällets långsiktiga plan är, för jag ser inte hur det här ska sluta på ett bra sätt. Jag har inte en enda gång under det här hört någon formulera en idé om vad det här ska leda någonstans.
Citera
2021-12-07, 10:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Av vem?

Det de beskriver är något vi ser börjar hända. Vilket inte var helt oväntat utan något man pratat om hela tiden. Åtminstone bland forskare. Att vaccinet inte ger lika bra skydd mot nyare varianter och avtar med tiden. Det är därför viktigt att man går iväg och tar en tredje dos särskilt om du är äldre eller i riskgrupp. Vilka andra slutsatser drar du?

Om du går tillbaka i mina inlägg så kan du nog se att jag var skeptisk till att man skulle få så bra effektivitet som man faktiskt fick.
Om något inte fungerar så gör man bara mer av samma sak för att det är smart? Inse att det är ett fiasko.
Citera
2021-12-07, 10:11
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Just det tillfället handlar om omikron-varianten. Och det är nog svårt att uttala sig om festen mer än att den sannolikt inte är speciellt representativ för hur människor "brukar" smittas av viruset.

Jämför med körsång där risken för transmission är kraftigt förhöjd.

Vi får se hur vaccinen biter på omikron.

Det senaste jag såg, var att de hade identifierat både delta och omikron från kvällen. Och det finns inga relevanta orsaker att försöka förklara bort det, även om det bara hade gällt omikron.
Citera
2021-12-07, 10:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men varför har då länder som haft mycket mer omfattande smittspridning än Sverige som Belgien och Nederländerna ytterligare nu en mycket svår våg av coronasmitta? Borde det inte vara tvärtom?

Kanske för tidigt att ropa faran över, kraftigt ökad smittspridning i Sverige kan väl inte uteslutas i nuläget.

Men om det framöver visar sig att Sverige inte drabbas av en kraftigt ökad smittspridning kanske den avgörande skillnaden är att vi inte har haft lockdowns med mera. Kanke är det därför som man tycks åka bergochdalbana i vissa länder men inte i Sverige?
Citera
2021-12-07, 10:21
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Av vem?

Det de beskriver är något vi ser börjar hända. Vilket inte var helt oväntat utan något man pratat om hela tiden. Åtminstone bland forskare. Att vaccinet inte ger lika bra skydd mot nyare varianter och avtar med tiden. Det är därför viktigt att man går iväg och tar en tredje dos särskilt om du är äldre eller i riskgrupp. Vilka andra slutsatser drar du?

Om du går tillbaka i mina inlägg så kan du nog se att jag var skeptisk till att man skulle få så bra effektivitet som man faktiskt fick.

Hittar inte svaret - kanske borttaget. Men det var någon av er namnkunniga stammisar som ansåg att The Lancet inte längre dög som källa, och jag svarade att det kanske bara var SVT som räcker numera.

Och apropå skyddseffekten, så hoppas jag att du reagerar på att Israel redan har noterat att femte vågen är på ingång, och vill ha en fjärde spruta:

Citat:
Israeli health officials are discussing whether a fourth dose of COVID-19 vaccine will be necessary, as it becomes increasingly clear the country is starting a fifth wave.

https://www.jewishpress.com/headline/israel-mulls-fourth-dose-of-covid-19-vaccine-as-fifth-wave-approaches/2021/11/25/
Citera
2021-12-07, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske för tidigt att ropa faran över, kraftigt ökad smittspridning i Sverige kan väl inte uteslutas i nuläget.

Men om det framöver visar sig att Sverige inte drabbas av en kraftigt ökad smittspridning kanske den avgörande skillnaden är att vi inte har haft lockdowns med mera. Kanke är det därför som man tycks åka bergochdalbana i vissa länder men inte i Sverige?

Tror inte heller man ska ropa faran över. Sverige har väl för övrigt haft sina smittvågor vi med, men inte riktigt denna gång, även om vi kan se en liten ökning. Återstår att se vad som händer som sagt...
Citera
2021-12-07, 10:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det här är varför det är helt meningslöst att debattera med er fanatiska provaxxers. Så fort ni blir trängda i ett hörn, så får man bara ett förolämpande tramssvar.

Astra Zeneca erkänner alltså i en erkänd nyhetskälla att biverkningarna kan märkas först efter flera år.

Tiden man har vaccinerat är ö h t så kort, att inga långtidsstudier alls har hunnit bli klara över vilka sjukdomar som ökat onormalt bland vaccinerade. Vi har däremot en del indikationer, några isolerade rapporter, som inte verkar bra. Skottland är tidigt ute, och har både rapporterat 25% ökning av allvarliga hjärtproblem, och fördubblad spädbarnsdöd. De har inte kallat det vaccinskador, men ändringen sammanfaller med vaccininsatsen.

En annan intressant övning i statistik, som jag vill se bättre undersökt, är den som säger att yngre vaccinerade dör i dubbelt så hög utsträckning som ovaccinerade yngre. Det är med sådana kontroller som man hittar biverkningar, som ingen kunde förutse.

Ok, du tror alltså på en "zombie-katastrof" med massdöd och hjärtproblem. Du vet att, bara för att två saker sammanfaller i tid behöver inte innebära att de korrellerar i vetenskaplig mening Och inte ens saker som korrelerar behöver ha ett orsakssamband. Så regn beror alltså inte på att en massa människor fäller upp sina paraplyer!
Citera
2021-12-07, 10:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Till viss del stämmer det du skriver, men ett oanat antal privata idrottsföreningar och fritidsföreningar har tolkat den här rekommendationen hårdare och stänger ute föräldrar från uppvisningar och liknande trots att det inte är aktiviteter där det förväntas komma 100 personer. Rädslan i samhället styr. Jag har inga problem med Folkhälsomyndigheten, det har jag också skrivit om tidigare. De sköter sitt jobb, där deras arbetsgivare är regeringen som verkar vara ganska pådrivande.

Regeringen har väl också lyckats klämma ur sig vid några tillfällen att privata arrangörer får sätta stramare regler om de vill, vilket har fått en del att göra precis det, särskilt om de vill vara extra duktiga och få socialt kapital genom att agera rätt och rådigt. De får antagligen många klappar på axeln av andra rädda medmänniskor.

Vänd dig då emot sådana aktörer, inte emot regeringen eller lilla mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in