2021-12-06, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Flera tillfällen" är nog något som jag inte riktigt kan skriva under på, men åtminstone ett tillfälle så stämmer detta både i tid och rum. Då även utifrån LJ's egna uppgifter så klart.

Förklaringen känner vi ju till... den gula linjen och att iakttagelsen skulle ha gjorts från trappan.
Sant. "Flera tillfällen" hittar jag inte heller några exempel på. Men ett tillfälle i alla fall.
Däremot är ju LJ ingen "kontur eller siluett" sedd från trappkrönet och därför har jag svårt att förstå varför den gula linjen ens är relevant. Från trappkrönet är LJ upplyst framifrån och det är inte troligt att en sådan iakttagelse skulle beskrivas som "en kontur eller siluett" av SE.
Citera
2021-12-06, 19:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sant. "Flera tillfällen" hittar jag inte heller några exempel på. Men ett tillfälle i alla fall.
Däremot är ju LJ ingen "kontur eller siluett" sedd från trappkrönet och därför har jag svårt att förstå varför den gula linjen ens är relevant. Från trappkrönet är LJ upplyst framifrån och det är inte troligt att en sådan iakttagelse skulle beskrivas som "en kontur eller siluett" av SE.

Instämmer.
Detaljerna i beskrivningen är svårt att förena med iakttagelser från en flyende GM men det är väl den enda förklaringen. Här har man ju även velat trycka in fler iakttagelser hos den flyende GM som inte verkar ha haft annat för sig än att lägga bra-å-ha-detaljer på minnet.
Citera
2021-12-06, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det förstår jag att du tycker, du verkar ju heller inte reflektera över att du är ganska ensam om vissa delar. Borde ringa en klocka, eller tror du på allvar att Renvall hittat något nytt och revolutionerande?!
Fantasifullt så det räcker.

Det längre Grandscenariot? Behöver man göra det längre?
Hur var det med hönsfodret som Lampers gör av SE-uppgifterna?

Att du inte ser brister har jag redan förstått.

Grandscenariot kan vi ju diskutera. En man o blå jacka ses av flera personer runt Grand. Går inte ihop med TP:s teori.

Sen att mannen står kvar när Mårten ser sina föräldrar gå. Om detta ska vara SE så måste han sedan röra sig dubbelt så fort som LOP, ta Luntmakargatan där LJ befinner sig utan att se en jäktande person. In bakvägen där vi inte rikigt vet om han har nyckel, sen in genom en dörr som stod öppen för att La Carterie använde den. Stämpla ut, byta minst några meningar med väktarna, ut på gatan och mörda Palme.

Jag kan ju säga så här. En 52 åring med reumatism som gett upp ett mord går inte dubbelt så fort som Palme. Han har ju ingen anledning att göra det, plus smärtor.
Citera
2021-12-06, 20:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Grandscenariot kan vi ju diskutera. En man o blå jacka ses av flera personer runt Grand. Går inte ihop med TP:s teori.

Sen att mannen står kvar när Mårten ser sina föräldrar gå. Om detta ska vara SE så måste han sedan röra sig dubbelt så fort som LOP, ta Luntmakargatan där LJ befinner sig utan att se en jäktande person. In bakvägen där vi inte rikigt vet om han har nyckel, sen in genom en dörr som stod öppen för att La Carterie använde den. Stämpla ut, byta minst några meningar med väktarna, ut på gatan och mörda Palme.

Jag kan ju säga så här. En 52 åring med reumatism som gett upp ett mord går inte dubbelt så fort som Palme. Han har ju ingen anledning att göra det, plus smärtor.

Nej, Grand är för min del svårtförenligt med SE som ensam GM.
Och min käpphäst... hur vet SE att paret Palme korsat Sveavägen och är på väg förbi Skandiaentrén?
Att dom inte redan passerat? Att dom inte vikit av Drottninggatan etc.
Han behövde inte leta SE. Han verkade veta vad dom var och ändå började han redan innan med lögner.
Brådis till T-banan och sedan vikar han av norr ut istället...
Citera
2021-12-06, 20:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, Grand är för min del svårtförenligt med SE som ensam GM.
Och min käpphäst... hur vet SE att paret Palme korsat Sveavägen och är på väg förbi Skandiaentrén?
Att dom inte redan passerat? Att dom inte vikit av Drottninggatan etc.
Han behövde inte leta SE. Han verkade veta vad dom var och ändå började han redan innan med lögner.
Brådis till T-banan och sedan vikar han av norr ut istället...
Spontant är teorin om ett rent impulsmord lättare att ta till sig. Jag har också haft svårt förut för det här längre scenariot (det som innebär att SE först skall ha varit vid biografen Grand), men tycker nog att det klarnade lite sedan i och med diskussionen i det här TV4-inslaget. Hasse Aro är alltså lite inne på samma som dig här, dvs. att det blir alldeles för mycket slumpar och väldigt tursamt i det här längre scenariot. Men som Mattias Göransson förklarar det här blir Grandteorin mer begriplig: I det här längre scenariot så vet alltså inte SE att makarna Palme kommer att passera Skandiaentrén:
https://youtu.be/cOLf3en8N7o?t=3
Senast redigerad av Draifos 2021-12-06 kl. 21:01.
Citera
2021-12-06, 20:40
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Spontant är teorin om ett rent impulsmord lättare att ta till sig. Jag har också haft svårt för det här längre scenariot (det som innebär att SE först skall ha varit vid biografen Grand), men tycker nog att det klarnade lite sedan i och med diskussionen i det här TV4-inslaget. Hasse Aro är alltså lite inne på samma som dig här, dvs. att det blir för mycket slumpar och väldigt tursamt i det här längre scenariot. Men som Mattias Göransson förklarar: I det här längre scenariot så vet alltså inte SE att makarna Palme kommer att passera Skandiaentrén:
https://youtu.be/cOLf3en8N7o?t=3

ok men om du tänker impulsmord, hur får du ihop att han hade revolver med sig till jobbet?
TP:s bok säger ju inte heller att det var ett impulsmord. Han kopplar ihop det med Stay Behind, eller minns jag fel nu?
Citera
2021-12-06, 20:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
ok men om du tänker impulsmord, hur får du ihop att han hade revolver med sig till jobbet?
TP:s bok säger ju inte heller att det var ett impulsmord. Han kopplar ihop det med Stay Behind, eller minns jag fel nu?
Såg att jag kanske hade varit otydlig, så jag redigerade inlägget. Lutar alltså själv mer åt grandteorin än åt ett rent impulsmord nuförtiden.
Senast redigerad av Draifos 2021-12-06 kl. 21:00.
Citera
2021-12-06, 21:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Såg att jag kanske hade varit otydlig, så jag redigerade inlägget. Lutar alltså själv mer åt grandteorin än åt ett rent impulsmord nuförtiden.

Hur förklar du att Grandmannen har blå täckjacka och GM enligt KP och YN har en mörk rock? Hade SE även tid att byta ytterkläder inne på Skandia?
Citera
2021-12-06, 21:02
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Såg att jag kanske hade varit otydlig så jag redigerade mitt inlägg. Lutar alltså själv mer på grandteorin än åt rent impulsmord nuförtiden.

ok ser det nu, men har inte lyssnat på diskussionen på TV4.
Som jag ser det är impulsmord uteslutet om Engström är GM, för att han skulle ha en revolver på Skandia bara sådär liksom, är inte troligt.
Citera
2021-12-06, 21:23
Medlem
Citat:

Han kanske inte måste ha haft revolvern med sig med syfte att mörda Palme?

För alltså oavsett vem som sköt är det ju inte någon proffsmördare.. Kan inte jag tycka. Mördarn sköt på nära håll men träffade dåligt. Sköt inga dubbelskott mot sitt huvudsakliga mål. Ett skott mot Olof P och ett ivägslängt skott mot Lisbeth. Som träffade dåligt för hon vände väl sig.. Alltså i alla fall jag tycker att det känns som nånting som händer i stunden.

Teorin om att Palme ska ha sagt någonting till mördaren som retade upp känns inte orimlig.
Senast redigerad av LynxRufus 2021-12-06 kl. 21:28.
Citera
2021-12-06, 21:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
ok ser det nu, men har inte lyssnat på diskussionen på TV4.
Som jag ser det är impulsmord uteslutet om Engström är GM, för att han skulle ha en revolver på Skandia bara sådär liksom, är inte troligt.
Personligen har jag alltså inga direkta invändningar mot den impulsmords-teori som Lars Larsson lade fram i boken "Nationens fiende" (2016), tvärtom tycker jag att den teorin är riktigt bra. Men ju mer jag sedan har satt mig in i det som Thomas Pettersson lade fram i "Den osannolika mördaren" (2018), desto mer tycker jag nog att Thomas Petterssons teori har ett större förklaringsvärde. Lyssna gärna på TV4-inslaget här:
https://www.youtube.com/watch?v=cOLf3en8N7o&t=3s
Senast redigerad av Draifos 2021-12-06 kl. 21:30.
Citera
2021-12-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Det är underligt att det inte skrivits någon bok än på temat: Därför är SE inte GM.

Öppet mål.

Har för mig att Lena Andersson skrev en grundlig artikel som mer eller mindre omintetgjorde TP:s hypotes. Utgick ifrån brottsplatsen och vittnesuppgifter. Lyckas tyvärr inte hitta den nu och minns inte detaljerna.Det har gått mycket prestige i det här. Den osannolika mördaren fick Guldspaden, osv. Boken säljs under förespegling att ha presenterat fakta som slutgiltigt bevisar vem som mördade Palme. Något av en skandal, enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in