2021-12-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som vittne nej. Han behövde inte oroa sig, inte känna sig jagad, inte känna ånger o.s.v. (Delar som han inte alls uppvisar heller, vilket gör honom osannolik som GM.)

Det är där jag menar att balansgången fanns, där han hela tiden var "på rätt sida". Lögnerna gick precis under radarn trorts att han fullkomligt pepprade ur sig uppgifter, ev. känslor lyckades han dölja för alla efter mordet. (Bortsett från chocken 23:40). Han får in osannolika gissningar, chansningar på lätt kontrollerbara uppgifter som han inte har någon som helst garanti för eller aning om att polisen ska kolla upp.

Var inne på det tidigare. Teorin har haft sina glansdagar. Jag tror att fler och fler till slut kommer att vrida och vända på framförallt TP's uppgifter för att upptäcka hur tunt det faktiskt är, men fantasifullt.

Det är underligt att det inte skrivits någon bok än på temat: Därför är SE inte GM.

Öppet mål.
Senast redigerad av Dioll99 2021-12-06 kl. 08:47.
Citera
2021-12-06, 09:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Det är underligt att det inte skrivits någon bok än på temat: Därför är SE inte GM.

Jag tror det kommer.

Kanske har det varit klokt att avvakta ev. ytterligare pusselbitar och information från den nedlagda utredningen.

Vi ser ju exempelvis nu vilka lösa och osäkra uppgifter som TP byggt upp olika passager med i sina böcker. Uppgifter som inte alls verkar osäkra i böckerna.
Citera
2021-12-06, 10:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Självklart! Som vittne funkar det ju inte med 5-7 sekunder vilket du själv borde fatta.
Lyft blicken.

Tror exemplet kommer här ifrån, men förklara gärna varför Ljunqvist påstår att han kastar sig ur bilen direkt efter sin U-sväng när vi vet att han sitter med luren i örat och ringer till 90 000

Gällande Stickans uppfattning om avgasknall och 5-7 sekunder finns lättare förklaringar.

Eller tappade Stickan räkningen på hur många skott han sköt eller?!

Ja, Ljunqvist är ett exempel bland flera som jag brukar peka på där uppgifter inte går ihop.
I SE's fall blir detta självklart lögner... och rätt märkliga sådana också, vilket man inte ens verkar reagera på.

Missuppfattningar och minnesfel existerar inte. Allt ska läggas SE till last. Blir inte trovärdigt till slut.
Citera
2021-12-06, 13:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Jag tror att fler och fler till slut kommer att vrida och vända på framförallt TP's uppgifter för att upptäcka hur tunt det faktiskt är, men fantasifullt.
Citat:
Vi ser ju exempelvis nu vilka lösa och osäkra uppgifter som TP byggt upp olika passager med i sina böcker. Uppgifter som inte alls verkar osäkra i böckerna.
Jag tycker precis tvärtom, att det har blivit mer och mer tydligt med tiden nu att Thomas Petterssons m.fl. teori håller. Men kanske att det kan behövas lite mer tid och ansträngning för att sätta sig in i och förstå just det längre sk. Grandscenariot. Jag kan faktiskt bara se en enda grej där TP verkar ha varit ute och cyklat lite i sina böcker, och det är det här med att SE skulle ha sett Lars J. Som en av DN-debattörerna skrev på Walls blogg häromdagen så finns det ju flera andra möjliga förklaringar till att SE kunde säga som han gjorde:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/25/stig-engstroms-alibi-pa-dn-debatt-15-belagg-for-att-han-var-ett-vittne/#comment-30644

Sedan har väl också Lampers i podden Palmemordet visat på möjligheten nu att SE kan ha snappat upp nödvändig information om mannen med den mörkblå täckjackan från TV-sändningarna under natten/morgonen. En förklaring som författaren Renvall tidigare har varit inne på:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Mannen med den mörkblå täckjackan som Lisbeth (och SE) pratade om i början av utredningen har nog ingenting med vittnet Lars J att göra. Mer troligt är väl att det handlade om att Lisbeth såg två män på mordplatsen, och att hon helt enkelt råkade blanda ihop gärningsmannen (som hade lång mörk rock) med vittnet Anders B (som hade mörkblå täckjacka):
Senast redigerad av Draifos 2021-12-06 kl. 13:55.
Citera
2021-12-06, 13:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker precis tvärtom, att det har blivit mer och mer tydligt med tiden nu att Thomas Petterssons m.fl. teori håller. Men kanske att det kan behövas lite mer tid och ansträngning för att sätta sig in i och förstå just det längre sk. Grandscenariot. Jag kan faktiskt bara se en enda grej där TP verkar ha varit ute och cyklat lite i sina böcker, och det är det här med att SE skulle ha sett Lars J. Som en av DN-debattörerna skrev på Walls blogg häromdagen så finns det ju flera andra möjliga förklaringar till att SE kunde säga som han gjorde:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/25/stig-engstroms-alibi-pa-dn-debatt-15-belagg-for-att-han-var-ett-vittne/#comment-30644
//

Det förstår jag att du tycker, du verkar ju heller inte reflektera över att du är ganska ensam om vissa delar. Borde ringa en klocka, eller tror du på allvar att Renvall hittat något nytt och revolutionerande?!
Fantasifullt så det räcker.

Det längre Grandscenariot? Behöver man göra det längre?
Hur var det med hönsfodret som Lampers gör av SE-uppgifterna?

Att du inte ser brister har jag redan förstått.
Citera
2021-12-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det är självklart att SE misstänks med det som finns om honom. Som polis måste man jobba så, annars är man ingen bra polis. Då är man en katastrofalt dåligt polis. Menar ni inte ens att han skulle utretts till botten? Om man håller med mig om det så ÄR han ju misstänkt! Tur att "ni" inte är polisutredare. Sorgligt att man lade honom åt sidan -87, på felaktiga grunder. Man skulle utrett honom djupare för att bena ut allt.
Självklart så. Om det hade skett 1986--1988 så hade det t.o.m. varit rättssäkert.
När det skedde 2019--2020, så var allt bara som ett ruttet skämt - inget som ett opolitiserat rättsväsen pysslar med!
Citera
2021-12-06, 14:45
Avslutad
1338.1 Ritningar över Skandiahusets entré 1983 2021-12-05 https://drive.google.com/file/d/1z645wVjqONGQTBLasFZlowVAp03pz_Ok/view?usp=sharing
Citera
2021-12-06, 16:56
Medlem
Citat:
Jag tror det kommer.

Kanske har det varit klokt att avvakta ev. ytterligare pusselbitar och information från den nedlagda utredningen.

Jaa! Det kommer en sådan.. .och jag vet varför och varifrån.
Nu till nästa punkt, betr. den gode Stig som ICKE GM;
SE gick alltså ut genom Skandias huvudentree, hakade direkt på det intet ont anande paret LOP, samt fällde inom nån minut OP med ett helt välplacerat skott.
MEN; enligt flera vettiga vittnen stod ju GM " i Dekorimahörnet" minst i flera minuter. När LOP väl hade passerat intill honom, så anslöt han bakom. Talar inte hans förberedelse för attacken för att han hade någon kumpan som hade koll över promenaden från Grand?? ELLER att det var han själv som skuggat paret från bion, samt snabbat på så att han hamnade en bit före LOP?? så gör ju professionella "skuggor" - ser till att röra sig en bit före/framför offret?!!?
Citera
2021-12-06, 17:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Sedan har väl också Lampers i podden Palmemordet visat på möjligheten nu att SE kan ha snappat upp nödvändig information om mannen med den mörkblå täckjackan från TV-sändningarna under natten/morgonen. En förklaring som författaren Renvall tidigare har varit inne på:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Mannen med den mörkblå täckjackan som Lisbeth (och SE) pratade om i början av utredningen har nog ingenting med vittnet Lars J att göra. Mer troligt är väl att det handlade om att Lisbeth såg två män på mordplatsen, och att hon helt enkelt råkade blanda ihop gärningsmannen (som hade lång mörk rock) med vittnet Anders B (som hade mörkblå täckjacka):

Men om han inte såg LJ, hur lyckades han då pricka in rätt position och rätt tidsfönster på LJ, i förhören?
Citera
2021-12-06, 17:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaa! Det kommer en sådan.. .och jag vet varför och varifrån.
Nu till nästa punkt, betr. den gode Stig som ICKE GM;
SE gick alltså ut genom Skandias huvudentree, hakade direkt på det intet ont anande paret LOP, samt fällde inom nån minut OP med ett helt välplacerat skott.
MEN; enligt flera vettiga vittnen stod ju GM " i Dekorimahörnet" minst i flera minuter. När LOP väl hade passerat intill honom, så anslöt han bakom. Talar inte hans förberedelse för attacken för att han hade någon kumpan som hade koll över promenaden från Grand?? ELLER att det var han själv som skuggat paret från bion, samt snabbat på så att han hamnade en bit före LOP?? så gör ju professionella "skuggor" - ser till att röra sig en bit före/framför offret?!!?

Se där ja. En bok.

Jag är lite tveksam till att vi har flera källor där om en väntande man vid Dekorima.
Är det inte bara Morelius eller har du några fler?

Har svårt att se en väntande man där i flera minuter med tanke på hur vägvalet bestämdes av stundens ingivelse. Lisbeth - Sari och kanske Olof tog sikte på Ströms Herrekipering.
Med en väntande man där så landar man nog i ett mötesscenario. Med eller utan Lisbeths kännedom.
Komplicerat men framförallt inte mycket till stöd för i uppgifterna.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-12-06 kl. 17:47.
Citera
2021-12-06, 19:05
Medlem
ursprungligens avatar
Vad tror vi om denna punkt?
7. I polisförhör dagen efter mordet sade Engström att han sett en man inne i gränden på Tunnelgatan. Beskrivningen liknar den som vid flera tillfällen gjorts av Lisbeth Palme.
Jag tycker det verkar som om SE och LP har sett samma sak från mordplatsen. Då kan SE inte vara GM.
Citera
2021-12-06, 19:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad tror vi om denna punkt?
7. I polisförhör dagen efter mordet sade Engström att han sett en man inne i gränden på Tunnelgatan. Beskrivningen liknar den som vid flera tillfällen gjorts av Lisbeth Palme.
Jag tycker det verkar som om SE och LP har sett samma sak från mordplatsen. Då kan SE inte vara GM.

"Flera tillfällen" är nog något som jag inte riktigt kan skriva under på, men åtminstone ett tillfälle så stämmer detta både i tid och rum. Då även utifrån LJ's egna uppgifter så klart.

Förklaringen känner vi ju till... den gula linjen och att iakttagelsen skulle ha gjorts från trappan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in