2021-12-05, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Spelar ingen roll...om jag får känslan att ett vittne ljuger i en sådan viktig utredning så ska han misstänkas innan jag skriver av honom...!

Nu blev ju SE misstänkt redan 1986 av Ålandskvinnan och PU var över till Mariehamn och förhörde henne illegalt och allt detta rann, trots att säkerhetsmannen PH på Skandia kopplades in, helt ut i sanden.

Det handlar inte om misstankar och vad du känner. Utredningen 1986 gav inget. Tre års utredande 2017-2020 gav inget. Att misstänka SE leder ingen vart! Att utreda SE leder ingen vart!

"Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå!"
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-05 kl. 21:36.
Citera
2021-12-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu blev ju SE misstänkt redan 1986 av Ålandskvinnan och PU var över till Mariehamn och förhörde henne illegalt och allt detta rann, trots att säkerhetsmannen PH på Skandia kopplades in, helt ut i sanden.

Det handlar inte om misstankar och vad du känner. Utredningen 1986 gav inget. Tre års utredande 2017-2020 gav inget. Att misstänka SE leder ingen vart! Att utreda SE leder ingen vart!

"Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå!"

Fast ledde det inte till misstänkt GM ?
Citera
2021-12-05, 21:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Ja, jag hörde något om att polisen på pressträffen misstänkte Sydafrika. KP trodde att någon i kontorsskor sköt OP. Misstankegraden var så låg mot SE att det endast skulle kunna lett till fler förhör på sin höjd var KP tydlig med!

"Magplask" beskrev många det västgötaklimaxet!
Citera
2021-12-05, 22:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Korrekt och förundersökningen avslutades på grund av att den misstänkte är avliden.

https://lawline.se/answers/vad-hander-med-forundersokningen-om-den-misstankte-avlider
Frågor om förundersökning regleras i rättegångsbalken (RB). En förundersökning ska läggas ned om det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen (se 23 kap. 4 § andra stycket RB). Att den misstänkte gärningsmannen har avlidit är just en sådan anledning som gör att det inte finns anledning att fullfölja förundersökningen.
KP kunde tyvärr inte väcka den misstänkte till liv. 2018 sa Maestro GW att det skulle bli svårt att komma i mål med den misstänkte SE just på grund av att han är död och att teknisk bevisning, till exempel via de upphittade kulorna, skulle bli mycket svårt att frambringa efter så lång tid.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-12-05 kl. 22:21.
Citera
2021-12-05, 22:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lisbeth-samtalet och signalementet "mörkblå täckjacka" är ju min käpphäst. Poängen är att han återger ordagrant vad hon faktiskt sagt och uppfattat för signalement på GM. (Rimborn och Christiansson får samma uppgift på Sabb) som denna punkt 6. tar upp, men inte utvecklar.

Att han som GM skulle ljuga om ett lättkontrollerat samtal med Lisbeth är för det första att ta en dum risk. Att han sedan får in signalementet hon anger är osannolikt.
Förklaringen jag fått när jag tar upp detta är att han sett 04:00 sändningen där 3 säkraste vittnesuppgifterna 50-60m ifrån säger "mörk täckjacka, troligen mörkt blå" tillsammans med uppgiften från Lampers att Agardh i 08:00-sändningen tar upp att specifikt Lisbeth sagt "mörk täckjacka".

/.../
Lampers har en ganska komplex roll. Å ena sidan säger han sig vilja ge en röst åt SE, som han menar är orättvist utpekad som misstänkt palmemördare. Å andra sidan är det väl få som har lyckats så bra som just Lampers med att göra totalt hönsfoder av SE:s egen berättelse.
Senast redigerad av Draifos 2021-12-05 kl. 22:26.
Citera
2021-12-05, 23:23
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ja, jag hörde något om att polisen på pressträffen misstänkte Sydafrika.

Japp det var tydligen Hans Melanders favoritspår, dvs förundersökningens spaningsledare.
Citera
2021-12-06, 00:28
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst

Ja, jag hörde något om att polisen på pressträffen misstänkte Sydafrika.

Japp det var tydligen Hans Melanders favoritspår, dvs förundersökningens spaningsledare.

Nej, polisen eller HM misstänkte inte Sydafrika. Han säger att motivbilden är intressant. Det är skillnad.
Citera
2021-12-06, 00:36
Medlem
Nu (igen) direkt till er som tror att SE sköt Palme....samt direkt därpå sprang från mordplatsen, runt flera kvarter, återkom till mordplatsen och då pratade bl.a. med LP.
TROR NI PÅ DETTA??? Har ni exempel från världshistorien = under de senaste tre hundra åren, att någon GM har tillämpat ett snarlikt Modus operandi??!
Citera
2021-12-06, 01:18
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu (igen) direkt till er som tror att SE sköt Palme....samt direkt därpå sprang från mordplatsen, runt flera kvarter, återkom till mordplatsen och då pratade bl.a. med LP.
TROR NI PÅ DETTA??? Har ni exempel från världshistorien = under de senaste tre hundra åren, att någon GM har tillämpat ett snarlikt Modus operandi??!

Om SE är GM, vilket jag tror. Så sköt han Palme, sprang där ifrån. runt kvarteren, återkom till Skandia, kanske att han fanns där i bakgrunden och iakttog eftermälet, men inte att han pratade med LP som du säger. Menar du att "pratade med Lisbeth när han återkom"? Det är ju inte ens tesen om GM SE.
Citera
2021-12-06, 01:26
Medlem
reinvests avatar
Det är självklart att SE misstänks med det som finns om honom. Som polis måste man jobba så, annars är man ingen bra polis. Då är man en katastrofalt dåligt polis. Menar ni inte ens att han skulle utretts till botten? Om man håller med mig om det så ÄR han ju misstänkt! Tur att "ni" inte är polisutredare. Sorgligt att man lade honom åt sidan -87, på felaktiga grunder. Man skulle utrett honom djupare för att bena ut allt.
Citera
2021-12-06, 07:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lisbeth-samtalet och signalementet "mörkblå täckjacka" är ju min käpphäst. Poängen är att han återger ordagrant vad hon faktiskt sagt och uppfattat för signalement på GM. (Rimborn och Christiansson får samma uppgift på Sabb) som denna punkt 6. tar upp, men inte utvecklar.

Att han som GM skulle ljuga om ett lättkontrollerat samtal med Lisbeth är för det första att ta en dum risk. Att han sedan får in signalementet hon anger är osannolikt.
Förklaringen jag fått när jag tar upp detta är att han sett 04:00 sändningen där 3 säkraste vittnesuppgifterna 50-60m ifrån säger "mörk täckjacka, troligen mörkt blå" tillsammans med uppgiften från Lampers att Agardh i 08:00-sändningen tar upp att specifikt Lisbeth sagt "mörk täckjacka".

Finns flera delar här som blir märkliga. Det ena är generellt detta med att SE så enkelt(?!) använder mediauppgifter när han som GM även ser allt man fått om bakfoten.
Han vet (som GM) att två skott i bröstet, två gärningsmän, utländskt utseende, Ustasja mm. är fel.
Lägg där till den spretande rapporteringen av signalement i media det första dygnet.
Kan han verkligen lita på att Lisbeth sagt detta? och varför säger han då inte "mörk täckjacka"? Han prickar de facto in ordagrant "mörkblå täckjacka"

De andra här är hur den sk. förväxlingsteorin ter sig i detta. För är SE en GM i mörk rock, så kan han ju omöjligt tro att Lisbeth uppfattat hans rock som en "mörkblå täckjacka"?
Är det istället så att han faktiskt har "mörkblå täckjacka", så kanske gissningen om vad Lisbeth uppfattar blir lite mer rimlig. (Men ändå... varför chansa och ljuga om ett samtal som är så lätt att kontrollera?)
Med en "mörkblå täckjacka" så ser vi alltså hur han då ljuger om en förväxling kring "mörk rock". (I första förhöret nämner han enbart att det är det han har på sig.)
Man kan här tänka sig en lögn som ska peka bort ifrån honom på en annan GM?
Så här efteråt ser vi ju hur otrolig tur han även har haft där... Trots de spretande signalementen i media de första dygnen o.s.v. , men framförallt att majoriteten av samtliga mordplatsvittnen uppfattat SE(GM) mörkblåa täckjacka som en mörk rock. Det är inget han har koll på då han "skapar" sin förväxlingsteori.

Typ så.. där "mörkblå täckjacka" inte är helt kompatibel med "förväxlingsstrategin"

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lampers har en ganska komplex roll. Å ena sidan säger han sig vilja ge en röst åt SE, som han menar är orättvist utpekad som misstänkt palmemördare. Å andra sidan är det väl få som har lyckats så bra som just Lampers med att göra totalt hönsfoder av SE:s egen berättelse.

Ja, Lampers ytterst tveksamma SE-beskyllning för mened gällande att Lisbeth även sagt sig blivit träffad hon med. Ett sätt att försöka få respekt från andra sidan också? Verka objektiv?
Dock blev det ju inget med detta hönsfoder då han pudlade lite efter att likt TP inte haft koll på SvDs riksbilaga.
Osäker på vart Lampers står nu idag om han fortfarande ser ett samtal som omöjligt ö.h.t.

Exemplifiera gärna ditt sk. hönsfoder. Ser inte vad ditt svar har att göra med mitt inlägg.
Om du nu är intresserad av att diskutera vidare kring hönsfoder.
Dina egenheter börjar bli klart tröttsamma. Verkar vara fler som stör sig på dina "egna spår".
Citera
2021-12-06, 07:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tror inte alls SE går på någon knivsegg som GM. Som vittne, måste vi inte bortförklara pratstunden med HO, inte bortförklara allt som SE återger från brottsplatsen och dessutom kan SE mycket väl hört en person på mordplatsen beskrivit en man i mörk rock. Hade SE mörk rock på sig och var vittne behöver SE ingen tur alls. Då går allt ihop och inget måste krånglas till eller förklaras bort.

Som vittne nej. Han behövde inte oroa sig, inte känna sig jagad, inte känna ånger o.s.v. (Delar som han inte alls uppvisar heller, vilket gör honom osannolik som GM.)

Det är där jag menar att balansgången fanns, där han hela tiden var "på rätt sida". Lögnerna gick precis under radarn trorts att han fullkomligt pepprade ur sig uppgifter, ev. känslor lyckades han dölja för alla efter mordet. (Bortsett från chocken 23:40). Han får in osannolika gissningar, chansningar på lätt kontrollerbara uppgifter som han inte har någon som helst garanti för eller aning om att polisen ska kolla upp.

Var inne på det tidigare. Teorin har haft sina glansdagar. Jag tror att fler och fler till slut kommer att vrida och vända på framförallt TP's uppgifter för att upptäcka hur tunt det faktiskt är, men fantasifullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in