2021-12-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan jag ställde tidigare rör i vilken mån man vet att det var just CL i dessa fall. I normalfallet vet man knappast namnet på den som ”antastat en” från bilen. Eftersom dessa uppgifter tycks vara tips i efterhand, snarare än polisanmälningar när det skedde, så är det knappast givet att tipsarna hade reg.nr. eller annan identifiering.

Sedan kommer KFs uppgifter om varför CL är misstänkt i annat ljus när man får veta att man fick in närmare 300 tips om liknande beteende, där rimligen 95% rör någon annan än CL.

Här är en länk till DN-artikeln med Karin Bojs från juni 1992:
https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/

Instämmer helt.
Såg man det som överambitiösa raggningar och tyckte andra tips var troligare/intressantare kunde de i princip lagt allt på hög för att koncentrera sig på HA försvinnande.
Citera
2021-12-06, 15:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Så det du vill säga är att skrik från kvinnor var vanliga på nätterna och det kan varit vem som helst vittnena hört 😉

Hur vanligt tycker du själv att det är med kvinnoskrik på nätterna? Skall vi ange hur många du kan höra per natt, per vecka, per månad? Välj själv.
Citera
2021-12-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Hur vanligt tycker du själv att det är med kvinnoskrik på nätterna? Skall vi ange hur många du kan höra per natt, per vecka, per månad? Välj själv.

Den enda uppgift jag har på det är "inte så ovanliga" 😎
Citera
2021-12-06, 16:11
Medlem
Sorry nu ska jag försöka ge mig igen jag sabbar ju bara alla spekulationer.
Detta tar också alldeles för mycket tid med Flashback.
Så "svarar" jag inte är det inte för att dissa någon.
Citera
2021-12-06, 16:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Har hört från socialförvaltningen att CL häromdagen hämtades av polis för förhör eller vallning.
Det är visserligen en andrahandsuppgift, men intressant om det stämmer.
Någon skrev ju här att det skulle komma nyheter i fallet före jul, så om det stämmer är förutsättningarna goda för att något händer i fallet. Häktning eller avskrivning?

Peter Thylén på Kalla fall har varit tydlig med att ytterligare förhör skulle hållas med CL, så allt verkar vara i sin ordning.
Citera
2021-12-06, 16:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fetade 1: Givetvis faller Hanna pladask. Min huvudteori är och förblir att Helena fick skjuts av eller gensköts av två eventuellt tre personer vid Ekuddenvägen, dödades av misstag, lämnades i hagen medan bilen åkte upp på Lockerud, passerade LoVi, kanske stannade utanför den enes bostad för kort överläggning. Därefter åkte man ned till Bråtenvägen via gräsmattan och bytte bil såsom Loudamus beskriver. Återvände via cykelvägen och körde iväg Helena. Eftersom Prytz67 vill få tråden att tro att Helena gått över bron och eftersom kroppen inte bara lämnades så tror jag att Helena fått skjuts och att man rövar bort henne för att kunna hävda att man lämnat av henne. Bortrövandets syfte tror jag är att försvåra för polisen att koppla dödstillfället tidsmässigt till att Helena steg in i den vita bilen. Prytz67:s insatser i tråden går på tvärs mot denna teori och därför misstänker jag Prytz67 starkare än ClLe.

Det fetade 2: Har du innan danskans bok haft information om att ringarna låg i gräset eller har du haft motsatt information att ringarna låg i sanden? Om jag förstår det rätt kopplas legan till nedtrampade buskar och ringarna till gräs. Gräs kan naturligtvis finnas intill nedtrampade buskar och precis som Sculley säger så vet man inte om danskan missuppfattat saker eller blivit fel översatt tillbaka till svenska.

Första stycket: Jag förstår om du vill lufta möjligheten med en "genskjutning", men jag tror att du, jag och de allra flesta anser den möjligheten som minst sannolik. Huruvida bilen lämnade området tillfälligt för att strax senare återkomma eller om den körde direkt bort till lekplatsen efter någon minuts tvekan är omöjligt att veta (givet förutsättningen av "Hanna" då precis hade hunnit gå in), men om vi sätter tilltro till Lockerudvittnet är varianten med att man lämnade området tillfälligt för att kort därefter återvända den mest sannolika. Och visst är inläggen av Prytz67 sjukt misstänkta! Hans snack om att han stod i korvkön när Helena gick förbi men ändå såg Helena gå över bron (!) är och förblir högst misstänkt för alla normalbegåvade. Kanske ville han placera Helena som "gående hemåt" fastän verkligheten var en annan? Vem vet.

Andra stycket: Angående var ringarna hittades så vet jag inte det säkert, men det har väl allmänt sagts att de låg i sanden? Att ringarna skulle ha hittats i gräset, kommer den uppgiften bara från den danska journalisten? På min karta som finns på startsidan i den här tråden satte jag häftstiftet i sanden intill den platsen som jag tror att bilen stod parkerad på. Exakt var ringarna hittades är för mig som sagt osäkert, men de verkar i alla fall ha legat ungefär där som jag satte häftstiftet - ge och ta några meter.
Citera
2021-12-06, 17:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Varför hörde bara 2 vittnen dessa skrik så tydligt om det hördes så långt bort som till västravägen, borde ju varit fler som hört det i så fall.
Jag tror att antaganden KAN ha fyllt i luckorna för vittnena, "det måste varit" kommer först efteråt då de hör om försvinnandet.
Båda vittnena verkar ju i princip säkra på att de hört några män som våldtagit/kidnappat/dödat en kvinna men ingen ringde polisen då de hörde det på natten (eller?).

Kan det finnas en anledning varför andra Mariestadsbor i så fall håller tyst och att det egentligen var fler som kan ha hört eller sett något.
Kan Mariestadsborna hört rykten att förövarna kan ha tillhört ett gäng/kriminella som gör att det är olustigt att vittna mot dem.

"Hanna" blev kontaktad av polis som knackade dörr på måndagen och återkom till polisen redan på onsdagen med ett utförligare vittnesmål. "Hanna" har sagt att hon gick in när bråket hade tystnat, i tron att "skönt att det löste sig". Lockerudvittnet har sagt att han/hon tyckte att de skrikande ljuden var så illavarslande att han/hon hade tänkt att "blir det inte tyst snart tar jag bilen och åker bort dit för att titta vad som händer". Lockerudvittnet kontaktade polisen ett tag senare.

Det kan mycket väl ha funnits fler som hörde bråket/skriken, men som inte brydde sig. Det kan också ha funnits de som hörde men inte ville/vågade agera. Och när de väl fick veta att Helena var försvunnen kan de mycket väl ha skämts så mycket att de aldrig kontaktade polisen överhuvudtaget. Notera också att det var många ungdomar som festade på Ekudden den där natten. Skrik och skrän var därför högst vanliga i området under rådande högsommarväder.

Läs annars ThordOlavssons inlägg om skjutningarna i Vänersborg!
Citera
2021-12-06, 17:10
Medlem
Sockerhalss avatar
Skriver ett inlägg igen. Jag tror på allvar att det är C.L som är skyldig. Hoppas något kommer fram i media snart. Man väntar.
Vill rätta om jag skrivit att Clas antastat grannarna. Det var MEJ han antastade. Han hatade mej tydligen. Grannen under honom sa att han bankade i deras tak. Samtidigt var han rädd. Jag ringde på hans dörr ett flertal gånger o ville prata. Jag sparkade också för jag visste att han var hemma. Han öppnade aldrig. Han gapade hora o "jag ska döda dej" genom dörren. Då polisanmälde jag. Min yngsta dotter hörde det också. Hon blev rädd såklart.
Kom även på att min äldsta dotter kom i sin bil och mötte Clas på parkeringen. (Jag var inte med). "Vilken fin hund, vad är det för sort" sa han. Han visste ju inte att hon var min dotter. Minns att jag reagerade att han kunde vara vänlig o social. Det var ju faktiskt ett kontaktförsök. Min hund skrek han "hundjävel" efter.
Citera
2021-12-06, 17:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan jag ställde tidigare rör i vilken mån man vet att det var just CL i dessa fall. I normalfallet vet man knappast namnet på den som ”antastat en” från bilen. Eftersom dessa uppgifter tycks vara tips i efterhand, snarare än polisanmälningar när det skedde, så är det knappast givet att tipsarna hade reg.nr. eller annan identifiering.

Sedan kommer KFs uppgifter om varför CL är misstänkt i annat ljus när man får veta att man fick in närmare 300 tips om liknande beteende, där rimligen 95% rör någon annan än CL.

Här är en länk till DN-artikeln med Karin Bojs från juni 1992:
https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/

Jag nuddade vid din fråga igår. Sannolikt visste nog ingen då att det var CL - om det nu ens var han ... Men visst kan någon ha gett ett signalement som hyggligt stämde in på CL? Samma sak bör ha gällt även bilmärke och/eller bilmodell? Den aktuella bilmodellen var ju vardagsmat i Sverige 1992, så att någon på polisen skulle dra några direkta slutsatser om just "CL och hans bilmodell" var ju knappast att räkna med.

Intressant ändå att polisen bara en dryg vecka efter försvinnandet gick ut i TSL och pratade om flickor som hade sagt sig bli förfölja, antastade och så vidare. Intressant också att CL faktiskt förekom i det inledande undersökningsmaterialet. Det har från polisiärt håll hävdats att CL fick stå tillbaka för andra, mer intressanta namn, men det måste onekligen ha funnits så pass mycket information om CL och bilmodell i basmaterialet att Kalla fall direkt skulle känna vittring.
Citera
2021-12-06, 17:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men var det verkligen så många på campingen? De flesta hade väl semester senare än H försvann?

Enligt många uppgifter var det många ungdomar på Ekudden den där kvällen/natten. Mycket skrik och skrän, alltså!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 17:19.
Citera
2021-12-06, 17:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Enligt många uppgifter var det många ungdomar på Ekudden den där kvällen/natten. Mycket skrik och skrän, alltså!
Ja det såklart, ungdomar som fått sommarlov.
Men riktiga campingsässongen började väl någon vecka senare?
Citera
2021-12-06, 17:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det såklart, ungdomar som fått sommarlov.
Men riktiga campingsässongen började väl någon vecka senare?

Men varför hänga upp sig på campare som oftast är lite äldre personer eller barnfamiljer? De som festar mest och skriker högst på sommarhelgerna är ju festande ungdomar. Ungefär som vanligt, alltså. Och det var festande gäng på Ekudden den där kvällen/natten enligt uppgifter.

Edit: Och med ungdomar menar jag allt från 15-åringar till typ 25-/30-åringar - helt enkelt yngre personer.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in