Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Det fetade 1: Givetvis faller Hanna pladask. Min huvudteori är och förblir att Helena fick skjuts av eller gensköts av två eventuellt tre personer vid Ekuddenvägen, dödades av misstag, lämnades i hagen medan bilen åkte upp på Lockerud, passerade LoVi, kanske stannade utanför den enes bostad för kort överläggning. Därefter åkte man ned till Bråtenvägen via gräsmattan och bytte bil såsom Loudamus beskriver. Återvände via cykelvägen och körde iväg Helena. Eftersom Prytz67 vill få tråden att tro att Helena gått över bron och eftersom kroppen inte bara lämnades så tror jag att Helena fått skjuts och att man rövar bort henne för att kunna hävda att man lämnat av henne. Bortrövandets syfte tror jag är att försvåra för polisen att koppla dödstillfället tidsmässigt till att Helena steg in i den vita bilen. Prytz67:s insatser i tråden går på tvärs mot denna teori och därför misstänker jag Prytz67 starkare än ClLe.
Det fetade 2: Har du innan danskans bok haft information om att ringarna låg i gräset eller har du haft motsatt information att ringarna låg i sanden? Om jag förstår det rätt kopplas legan till nedtrampade buskar och ringarna till gräs. Gräs kan naturligtvis finnas intill nedtrampade buskar och precis som Sculley säger så vet man inte om danskan missuppfattat saker eller blivit fel översatt tillbaka till svenska.
Första stycket: Jag förstår om du vill lufta möjligheten med en "genskjutning", men jag tror att du, jag och de allra flesta anser den möjligheten som minst sannolik. Huruvida bilen lämnade området tillfälligt för att strax senare återkomma eller om den körde direkt bort till lekplatsen efter någon minuts tvekan är omöjligt att veta (givet förutsättningen av "Hanna" då precis hade hunnit gå in), men om vi sätter tilltro till Lockerudvittnet är varianten med att man lämnade området tillfälligt för att kort därefter återvända den mest sannolika. Och visst är inläggen av Prytz67 sjukt misstänkta! Hans snack om att han stod i korvkön när Helena gick förbi men ändå såg Helena gå över bron (!) är och förblir högst misstänkt för alla normalbegåvade. Kanske ville han placera Helena som "gående hemåt" fastän verkligheten var en annan? Vem vet.
Andra stycket: Angående var ringarna hittades så vet jag inte det säkert, men det har väl allmänt sagts att de låg i sanden?
Att ringarna skulle ha hittats i gräset, kommer den uppgiften bara från den danska journalisten? På min karta som finns på startsidan i den här tråden satte jag häftstiftet i sanden intill den platsen som jag tror att bilen stod parkerad på. Exakt var ringarna hittades är för mig som sagt osäkert, men de verkar i alla fall ha legat ungefär där som jag satte häftstiftet - ge och ta några meter.