2021-12-06, 11:02
Medlem
Varför hörde bara 2 vittnen dessa skrik så tydligt om det hördes så långt bort som till västravägen, borde ju varit fler som hört det i så fall.
Jag tror att antaganden KAN ha fyllt i luckorna för vittnena, "det måste varit" kommer först efteråt då de hör om försvinnandet.
Båda vittnena verkar ju i princip säkra på att de hört några män som våldtagit/kidnappat/dödat en kvinna men ingen ringde polisen då de hörde det på natten (eller?).

Kan det finnas en anledning varför andra Mariestadsbor i så fall håller tyst och att det egentligen var fler som kan ha hört eller sett något.
Kan Mariestadsborna hört rykten att förövarna kan ha tillhört ett gäng/kriminella som gör att det är olustigt att vittna mot dem.
Citera
2021-12-06, 11:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Intressant, antastande pärmen var kanske skild från utredningen och kanske överfull med tips.
Först i efterhand kanske man gått igenom den grundligt och hittat CL även där
Frågan jag ställde tidigare rör i vilken mån man vet att det var just CL i dessa fall. I normalfallet vet man knappast namnet på den som ”antastat en” från bilen. Eftersom dessa uppgifter tycks vara tips i efterhand, snarare än polisanmälningar när det skedde, så är det knappast givet att tipsarna hade reg.nr. eller annan identifiering.

Sedan kommer KFs uppgifter om varför CL är misstänkt i annat ljus när man får veta att man fick in närmare 300 tips om liknande beteende, där rimligen 95% rör någon annan än CL.

Här är en länk till DN-artikeln med Karin Bojs från juni 1992:
https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-12-06 kl. 11:27.
Citera
2021-12-06, 11:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Varför hörde bara 2 vittnen dessa skrik så tydligt om det hördes så långt bort som till västravägen, borde ju varit fler som hört det i så fall.
Jag tror att antaganden KAN ha fyllt i luckorna för vittnena, "det måste varit" kommer först efteråt då de hör om försvinnandet.
Båda vittnena verkar ju i princip säkra på att de hört några män som våldtagit/kidnappat/dödat en kvinna men ingen ringde polisen då de hörde det på natten (eller?).

Kan det finnas en anledning varför andra Mariestadsbor i så fall håller tyst och att det egentligen var fler som kan ha hört eller sett något.
Kan Mariestadsborna hört rykten att förövarna kan ha tillhört ett gäng/kriminella som gör att det är olustigt att vittna mot dem.

Ja du, och varför var det bara en handfull personer som hörde en hagelbössa avlossas utomhus vid ungefär samma klockslag en likaledes varm sommarnatt i Vänersborg för några år sedan (mordet på Holmängen) trots att det finns kanske 50 lägenheter inom en radie av 100 meter från bössan? Kan det möjligtvis vara för att de sov?
Citera
2021-12-06, 11:32
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Såklart är det ju en sorts kontakt C.L/männen tagit, men då det är anmält måste ju flickorna känt ett visst obehag, varför annars anmäla?
Så nog måste det ha rört sig mer än att bara säga hej artigt och sen åka. Men tydligen är det svårt att fatta för speciellt en person i tråden. Såklart har de känt sig antastade och obekväma med C.L närmande!
Något han sagt eller gjort eller både och. Der är att antasta!
Annars anmäler man knappast!

Fast du missförstår. Det handlade inte om anmälningar om brott, utan om tips som inkommit efter Helenas försvinnande. Av de runt 300 tipsen handlade"en stor del" om flickor som råkat ut för ovälkomna närmanden som fått dem att känna sig kränkta, hotade eller rädda. En del av dessa antastningar kom från svenska män, en del från utländska.
Citera
2021-12-06, 12:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Fast du missförstår. Det handlade inte om anmälningar om brott, utan om tips som inkommit efter Helenas försvinnande. Av de runt 300 tipsen handlade"en stor del" om flickor som råkat ut för ovälkomna närmanden som fått dem att känna sig kränkta, hotade eller rädda. En del av dessa antastningar kom från svenska män, en del från utländska.
Jo förstår att det var tips du menade.
Men tror nog det att de även fanns några polisanmälningar?
Citera
2021-12-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja du, och varför var det bara en handfull personer som hörde en hagelbössa avlossas utomhus vid ungefär samma klockslag en likaledes varm sommarnatt i Vänersborg för några år sedan (mordet på Holmängen) trots att det finns kanske 50 lägenheter inom en radie av 100 meter från bössan? Kan det möjligtvis vara för att de sov?

Jo så kan det vara men tycker flera borde varit uppe och påväg någonstans vid denna tidpunkt lördag efter stadshotellet stängt.

Hörs det så väl till västravägen borde det höras även till campingen, stan, ekudden området.
Kan tycka att några till borde suttit i sina trädgårdar, husvagn, tält, gått, cyklat osv.
Killarna som såg bilen, vart var de då skriken hördes.

Jag säger ju inte att det är omöjligt men jag tycker det är tveksamt. Speciellt då Hanna tom hör vad som sägs, hur många de var osv.
Är de så säkra på vad de hörde varför ringde de inte polisen där och då.
Tror att deras uppfattning av det de hörde kan ha växt till sig då de hörde om försvinnandet.

En smäll från en hagelbössa uppträder ju under väldigt kort tid så man kanske inte fattar vad det var, man stannar till och lyssnar och släpper det om det sen är tyst.
Här verkar det ju varit skrik, arga män som pågått ett tag.

Det kan ha varit flera personer baserat på deras vittnesmål men jag tar det inte som självklart.
Citera
2021-12-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Såklart är det ju en sorts kontakt C.L/männen tagit, men då det är anmält måste ju flickorna känt ett visst obehag, varför annars anmäla?
Så nog måste det ha rört sig mer än att bara säga hej artigt och sen åka. Men tydligen är det svårt att fatta för speciellt en person i tråden. Såklart har de känt sig antastade och obekväma med C.L närmande!
Något han sagt eller gjort eller både och.
Der är att antasta!
Annars anmäler man knappast!
Fortfarande - det finns inga officiella uppgifter om att CL antastat. Du kopplar ihop två olika saker och plötsligt blir det att han är skyldig.
Det kan vara så, men det vet vi inte. Tipsen från allmänheten på den tiden innehåller naturligtvis inte något namn, för då hade den personen blivit utredd. Och polisen har inte sagt att han antastat någon.

Av artikeln i DN är det helt klart att det rör sig om olika personer som tagit kontakt och fått kvinnorna att känna sig antastade, vilket stämmer ganska bra med min bild av hur det var runt torget på den tiden. Det körde mycket bilar runt i centrum och bort mot Kotorget. Tjejer som promenerade blev ofta inbjudna på en åktur. Det är ju en raggarstad.
Citera
2021-12-06, 12:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jo så kan det vara men tycker flera borde varit uppe och påväg någonstans vid denna tidpunkt lördag efter stadshotellet stängt.

Hörs det så väl till västravägen borde det höras även till campingen, stan, ekudden området.
Kan tycka att några till borde suttit i sina trädgårdar, husvagn, tält, gått, cyklat osv.

Jag säger ju inte att det är omöjligt men jag tycker det är tveksamt. Speciellt då Hanna tom hör vad som sägs, hur många de var osv.
Tror att deras uppfattning av det de hörde kan ha växt till sig då de hörde om försvinnandet.

En smäll från en hagelbössa uppträder ju under väldigt kort tid så man kanske inte fattar vad det var, man stannar till och lyssnar och släpper det om det sen är tyst.

Det kan ha varit flera personer baserat på deras vittnesmål men jag tar det inte som självklart.

En sommarnatt, särskilt en lördag är skrik inte så ovanliga.

I Vänersborg ringde ingen polisen. Mordoffret låg på trottoaren till morgonen när mördarens sambo fick nog och ringde polisen.
Citera
2021-12-06, 13:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Men var det verkligen så många på campingen? De flesta hade väl semester senare än H försvann?
Citera
2021-12-06, 13:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Fortfarande - det finns inga officiella uppgifter om att CL antastat. Du kopplar ihop två olika saker och plötsligt blir det att han är skyldig.
Det kan vara så, men det vet vi inte. Tipsen från allmänheten på den tiden innehåller naturligtvis inte något namn, för då hade den personen blivit utredd. Och polisen har inte sagt att han antastat någon.

Av artikeln i DN är det helt klart att det rör sig om olika personer som tagit kontakt och fått kvinnorna att känna sig antastade, vilket stämmer ganska bra med min bild av hur det var runt torget på den tiden. Det körde mycket bilar runt i centrum och bort mot Kotorget. Tjejer som promenerade blev ofta inbjudna på en åktur. Det är ju en raggarstad.
Men ha du din åsikt så har jag min.
Nog fan skulle jag känna mig obekväm om en sliskig kille försökte bjuda mig på en tur i sin bil. Men man kanske måste vara kvinna för att förstå?
Du efterfrågat en massa källor, med du vet inte ett skit vad polisen har på C.L, inte jag heller.
Men jag håller det öppet så länge C.L är misstänkt om inget annat framkommer, till skillnad från dig och dissargänget!
Citera
2021-12-06, 14:09
Medlem
Jag gissar att dessa antastande anmälningar till stor del bara lades på hög, att utreda 300 st skulle ta för mycket resurser.

På den tiden fanns ju inga mobiler att ta kort på bilen/nummerplåt.
Då ska tjejen memorera det och återge det till polisen.
Polisen kanske tyckte det blev för mycket jobb att lägga på enskilda händelser som inte var "allvarligare" än så.

Att det endast varit CL i pärmen är det väl ingen som säger men att flera av anmälningarna kan gälla honom är ju möjligt.

Vart gränsen går för det man kallar raggning och antastning kan nog vara hårfin ibland.

Efter HA försvunnit och det låg en djup olust i Mariestad över antastning/raggning från bil osv.
Att då fortsätta med raggning från sin bil på kvällarna är mer än bara dåligt omdöme, det är mer tvångsmässigt enligt mitt tycke.

Det har polisen varit klara med att CL raggade/antastande både före och efter HA försvinnande.
Citera
2021-12-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
En sommarnatt, särskilt en lördag är skrik inte så ovanliga.

I Vänersborg ringde ingen polisen. Mordoffret låg på trottoaren till morgonen när mördarens sambo fick nog och ringde polisen.

Så det du vill säga är att skrik från kvinnor var vanliga på nätterna och det kan varit vem som helst vittnena hört 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in