2021-12-05, 20:00
Medlem
om

Inga spärrar och tvångsmässigt beteende är ju inte ovanligt hos brottsligar.
CL verkar i alla fall passa in i den bemärkelsen.

Var CL ute och antastande/ofredade unga tjejer från bilen och har redan där passerat gränserna.

Vart hamnar man då på skalan om man fortsätter med samma beteende efter att en ung tjej mördats och förts bort i bil på natten i staden man bor.
Har jag inte misstagit mig helt fortsatte han ju med detta även månaderna efteråt.
Men att få någon ensam tjej med i bilen borde varit omöjligt och att en ensam tjej skulle ta vägen genom en skog själv obefintlig.
Om han snabbt blev sämre och kanske intagen kan det ha räddat någon annan ung tjej liv.

En halvt normal överambitiös kåt man som raggar från sin bil om nätterna borde ju lagt raggandet åt sidan, slängt bilnycklarna och hållit sig hemma resten av året.
Skyldig som oskyldig borde lagt av direkt om det inte slagit slint.
Tror inte han kunde stoppa sig efter sitt första försök som antagligen inte gick som han ville.
För mig låter det i alla fall konstigt och som sista rycket för någon som är på väg att tappa greppet.
Senast redigerad av nikenyfiken1 2021-12-05 kl. 20:02. Anledning: om
Citera
2021-12-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det förekommer ju uppgifter på att CL o Helena studerat på komvux samtidigt men inget mer om detta verkar ha kommit fram. Sedan att både var på långresa till Nya Zeeland resp Australien ungefär samtidigt behöver inte vara slump. Det är ju vanligt att när man väl tar sig den lååånga vägen dit så passar många på att besöka båda dessa länder. Som påpekats så är/var det inte direkt ovanligt med resor till dessa länder men av som framkommit om CL så känns han som en ganska otippad Australienresenär, även 1992.
Arbetade Helena på turistbyrån under tiden före Clae*s långresa, när han skulle beställa denna, kanske få hjälp med planering?
Har läst någonstans att Helena ska ha jobbat på turistbyrån?
Under en tid, vilken andra kansle minns bättre än mig, så låg turistbyrån inne på resebyrån, "Flygexperten" kan den ha hettat?
Där kan de bådas vägar även ha korsas, tänker jag.
Någon som minns hur det var och under vilken tid? Kan det stämma i tid?
Citera
2021-12-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nja, här på Falshback förekommer spekulationer om att Helena träffat ClLe på Komvux.

Polisen säger tvärtom:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-begars-haktad-misstankt-for-mord-pa-helena-andersson
Här kan de utgå ifrån vad familjen uppgivit för Helena själv kan ju inte berätta och Clae*s ord kansle inte är tillförlitlig.
Gick de bara på skolan ihop så kansle de var bekanta. Hur många bekantar man sig inte med utan att omgivningen reflekterar över det.
Han kan ha blivit intresserad på lite lagom avstånd.
Citera
2021-12-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Exsist, det var just sådant jag efterlyste källor till. "Ofredat tjejer", det låter jättekonstigt om polisen skulle gå ut med en sådan uppgift. Men jag håller öppet för att jag missat en sådan uppgift i media och ber någon att lägga en länk här till någon artikel där det framgår.
Nu har jag inte haft tillgång till tidningsartiklar från 1992 där det påstås ha sagts att någon trakasserat eller ofredat kvinnor från sin bil, men jag uppfattar inte det som att polisen idag säger att det är CL som gjort detta.
Citera
2021-12-06, 00:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu har jag inte haft tillgång till tidningsartiklar från 1992 där det påstås ha sagts att någon trakasserat eller ofredat kvinnor från sin bil, men jag uppfattar inte det som att polisen idag säger att det är CL som gjort detta.

Jag som har varit med ett tag och jobbar seriöst i tråden har givetvis tillgång till allt detta. Det "påstås" inte att någon hade trakasserat, ofredat eller antastat kvinnorna - det står rakt upp och ner i TSL att så var fallet! Bara nöj dig någon gång.

I de tidigare inläggen har det framgått tydligt att ingen sätter ett (automatiskt) =-tecken mellan trakasserierna, ofredandena eller antastningarna och CL - bara att informationen i TSL verkar passa in på det som Kalla fall har gått ut med angående CL. Är det något problem med det?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-12-06 kl. 00:57.
Citera
2021-12-06, 05:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Arbetade Helena på turistbyrån under tiden före Clae*s långresa, när han skulle beställa denna, kanske få hjälp med planering?
Under en tid, vilken andra kansle minns bättre än mig, så låg turistbyrån inne på resebyrån, "Flygexperten" kan den ha hettat?

Citat:
Här kan de utgå ifrån vad familjen uppgivit för Helena själv kan ju inte berätta och Clae*s ord kansle inte är tillförlitlig.
Gick de bara på skolan ihop så kansle de var bekanta. Hur många bekantar man sig inte med utan att omgivningen reflekterar över det.
Han kan ha blivit intresserad på lite lagom avstånd.

Bra tänkt! Om båda ville åt samma håll eller en hade varit där innan (vilket i så fall är Helena) så är det ett utmärkt underlag för småtrevliga samtal som kan skapa en viss bekantskap utan att familjen känner till det.
Citera
2021-12-06, 05:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, någon "genskjutning" är jag helt säker på att vi kan glömma - om inte annat faller ju "Hanna" helt pladask. Jag tror fortfarande att Helena antingen gick hela vägen hem och stötte ihop med någon när hon korsade Ekuddenvägen, att Helena gick hela vägen hem men fick en bil vid sin sida som "förföljde" henne eller att Helena fick skjuts hem och att något gick snett när de kom i höjd med skogsstigen på Ekuddenvägen. Den sistnämnda varianten verkar vara den som gällde i Efterlyst 1996 och också den som Pelle Jenvén verkar luta sig mot. Jag tror fortfarande att något hände ute på Ekuddenvägen, att Helena begav sig hemåt via skogsstigen men blev attackerad och att gärningsmannen/gärningsmännen kastade ut sandalerna i terrängen på väg tillbaka till bilen som stod ute på Ekuddenvägen. Därefter kan bilen ha kört bort till lekplatsen direkt och missat "Hanna" precis eller lämnat området tillfälligt för att strax senare återkomma.

Och eftersom ringarna ska ha hittats i gräset med hjälp av metalldetektorer, är möjligheten faktiskt riktigt stor att det också var där som legan upptäcktes.

När det gäller att tjejer ska ha känt sig "förföljda", "antastade" och "trakasserade" ökar givetvis möjligheten att CL är inblandad givet förutsättningen att det samlade materialet i förundersökningen som sägs peka mot just CL faktiskt håller. Var just han ofta ute och strögade efter tjejer? Stämmer bilmodellen/bilmodellerna som han ska ha haft tillgång till? Har någon kunnat ge ett hyggligt signalement på föraren och/eller bilen/bilarna? Dock får vi inte rusa åstad och glömma bort att det faktiskt inte måste vara CL som är den som uppfyller de nämna kriterierna. Kanske var han inte alls i närheten den där natten och därmed inte alls är inblandad? Men absolut, utifrån det som vi vet från Kalla fall verkar CL "passa in", så är det.

Det fetade 1: Givetvis faller Hanna pladask. Min huvudteori är och förblir att Helena fick skjuts av eller gensköts av två eventuellt tre personer vid Ekuddenvägen, dödades av misstag, lämnades i hagen medan bilen åkte upp på Lockerud, passerade LoVi, kanske stannade utanför den enes bostad för kort överläggning. Därefter åkte man ned till Bråtenvägen via gräsmattan och bytte bil såsom Loudamus beskriver. Återvände via cykelvägen och körde iväg Helena. Eftersom Prytz67 vill få tråden att tro att Helena gått över bron och eftersom kroppen inte bara lämnades så tror jag att Helena fått skjuts och att man rövar bort henne för att kunna hävda att man lämnat av henne. Bortrövandets syfte tror jag är att försvåra för polisen att koppla dödstillfället tidsmässigt till att Helena steg in i den vita bilen. Prytz67:s insatser i tråden går på tvärs mot denna teori och därför misstänker jag Prytz67 starkare än ClLe.

Det fetade 2: Har du innan danskans bok haft information om att ringarna låg i gräset eller har du haft motsatt information att ringarna låg i sanden? Om jag förstår det rätt kopplas legan till nedtrampade buskar och ringarna till gräs. Gräs kan naturligtvis finnas intill nedtrampade buskar och precis som Sculley säger så vet man inte om danskan missuppfattat saker eller blivit fel översatt tillbaka till svenska.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-12-06 kl. 05:35.
Citera
2021-12-06, 08:53
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

I DN 1992-06-25 skriver den blivande vetenskapsreportern Karin Bojs om stämningarna i Mariestad efter Helenas försvinnande... oro, skräck och misstänksamhet! Bojs är bland annat inne på turistbyrån och samtalar med en anställd där, som berättar att hennes småsystrar inte får cykla ensamma längre. Då omnämns det också att Helena hade samma jobb "för ett par år sedan" vilket skulle innebära att hon sommarjobbade på turistbyrån 1990.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag som har varit med ett tag och jobbar seriöst i tråden har givetvis tillgång till allt detta. Det "påstås" inte att någon hade trakasserat, ofredat eller antastat kvinnorna - det står rakt upp och ner i TSL att så var fallet! Bara nöj dig någon gång.

I samma artikel skriver Bojs att polisen fått in minst 300 tips från allmänheten, varav många kommer från flickor som känt sig antastade på olika sätt. Dessa tips samlades i en särskild pärm märkt "Antastningar". En namnlös polis är emellertid mån om att tona ner flickornas berättelser: "De handlar om just det som livet går ut på... om att ta kontakt". Polisens njugga inställning till dessa tips förklaras med att många rör flyktingar från förläggningen som blivit aggressiva när de nobbats på dansgolven. Polisen vill ju inte bli utpekade som rasister. Men det nämns också att det finns berättelser om svenska män... allt från en klapp i baken till män som ställt förslag till flickor från sina bilar.

Sannolikt finns ClLe i den där tipspärmen och Kalla Fall har sedermera omvärderat flickornas utsagor, som lokalpolisen uppenbarligen tog alltför lätt på.
Senast redigerad av mohnomishe 2021-12-06 kl. 09:02.
Citera
2021-12-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag vet ju inte om danskan citerat rätt. Men när en dansk journalist intervjuar svenskar för att skriva en bok på danska som sedan är översatt till svenska, ja då är det väl upplagt för feltolkningar.
Hon kan ju ha skrivit "gräs" för att det var gräs där när hon återbesökte platsen nu långt senare. Lätt att bortse från faktakoll på en sådan grej när hon försöker göra sitt reportage lite mera levande. Mest säkert hade varit att skriva "på marken", om man inte är säker på vilket underlag det fanns där 1992.
Citera
2021-12-06, 10:04
Medlem
Har hört från socialförvaltningen att CL häromdagen hämtades av polis för förhör eller vallning.
Det är visserligen en andrahandsuppgift, men intressant om det stämmer.
Någon skrev ju här att det skulle komma nyheter i fallet före jul, så om det stämmer är förutsättningarna goda för att något händer i fallet. Häktning eller avskrivning?
Citera
2021-12-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
I DN 1992-06-25 skriver den blivande vetenskapsreportern Karin Bojs om stämningarna i Mariestad efter Helenas försvinnande... oro, skräck och misstänksamhet! Bojs är bland annat inne på turistbyrån och samtalar med en anställd där, som berättar att hennes småsystrar inte får cykla ensamma längre. Då omnämns det också att Helena hade samma jobb "för ett par år sedan" vilket skulle innebära att hon sommarjobbade på turistbyrån 1990.

I samma artikel skriver Bojs att polisen fått in minst 300 tips från allmänheten, varav många kommer från flickor som känt sig antastade på olika sätt. Dessa tips samlades i en särskild pärm märkt "Antastningar". En namnlös polis är emellertid mån om att tona ner flickornas berättelser: "De handlar om just det som livet går ut på... om att ta kontakt". Polisens njugga inställning till dessa tips förklaras med att många rör flyktingar från förläggningen som blivit aggressiva när de nobbats på dansgolven. Polisen vill ju inte bli utpekade som rasister. Men det nämns också att det finns berättelser om svenska män... allt från en klapp i baken till män som ställt förslag till flickor från sina bilar.

Sannolikt finns ClLe i den där tipspärmen och Kalla Fall har sedermera omvärderat flickornas utsagor, som lokalpolisen uppenbarligen tog alltför lätt på.

Intressant, antastande pärmen var kanske skild från utredningen och kanske överfull med tips.
Först i efterhand kanske man gått igenom den grundligt och hittat CL även där
Citera
2021-12-06, 10:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe

Såklart är det ju en sorts kontakt C.L/männen tagit, men då det är anmält måste ju flickorna känt ett visst obehag, varför annars anmäla?
Så nog måste det ha rört sig mer än att bara säga hej artigt och sen åka. Men tydligen är det svårt att fatta för speciellt en person i tråden. Såklart har de känt sig antastade och obekväma med C.L närmande!
Något han sagt eller gjort eller både och.
Der är att antasta!
Annars anmäler man knappast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in