Citat:
Ursprungligen postat av
Bratis
Arbetade Helena på turistbyrån under tiden före Clae*s långresa, när han skulle beställa denna, kanske få hjälp med planering?
Har läst någonstans att Helena ska ha jobbat på turistbyrån?
Under en tid, vilken andra kansle minns bättre än mig, så låg turistbyrån inne på resebyrån, "Flygexperten" kan den ha hettat?
Där kan de bådas vägar även ha korsas, tänker jag.
Någon som minns hur det var och under vilken tid? Kan det stämma i tid?
I DN 1992-06-25 skriver den blivande vetenskapsreportern Karin Bojs om stämningarna i Mariestad efter Helenas försvinnande... oro, skräck och misstänksamhet! Bojs är bland annat inne på turistbyrån och samtalar med en anställd där, som berättar att hennes småsystrar inte får cykla ensamma längre. Då omnämns det också att Helena hade samma jobb "
för ett par år sedan" vilket skulle innebära att hon sommarjobbade på turistbyrån 1990.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag som har varit med ett tag och jobbar seriöst i tråden har givetvis tillgång till allt detta. Det "påstås" inte att någon hade trakasserat, ofredat eller antastat kvinnorna - det står rakt upp och ner i TSL att så var fallet! Bara nöj dig någon gång.
I samma artikel skriver Bojs att polisen fått in minst 300 tips från allmänheten, varav många kommer från flickor som känt sig antastade på olika sätt. Dessa tips samlades i en särskild pärm märkt "Antastningar". En namnlös polis är emellertid mån om att tona ner flickornas berättelser: "
De handlar om just det som livet går ut på... om att ta kontakt". Polisens njugga inställning till dessa tips förklaras med att många rör flyktingar från förläggningen som blivit aggressiva när de nobbats på dansgolven. Polisen vill ju inte bli utpekade som rasister. Men det nämns också att det finns berättelser om svenska män... allt från en klapp i baken till män som ställt förslag till flickor från sina bilar.
Sannolikt finns ClLe i den där tipspärmen och Kalla Fall har sedermera omvärderat flickornas utsagor, som lokalpolisen uppenbarligen tog alltför lätt på.