2021-12-06, 11:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hansson åker säkert men knappast Frida.

Jag får inte riktigt ihop sprintlaget utan henne, men vi får se om några timmar.

Edit: Om inte Persson får chansen vill säga
Citera
2021-12-06, 12:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag får inte riktigt ihop sprintlaget utan henne, men vi får se om några timmar.

Edit: Om inte Persson får chansen vill säga

Maja
Johanna
Ribom
Lundgren
Dyvik
Hansson?
Citera
2021-12-06, 12:03
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Lite märkligt att Skistad får chansen, är väl knappast en bana som borde passa henne. Jag skulle nog ha låtit Tiril köra distansloppet också.
Tycker inte det är märkligt att Skistad är med. Är Harsem som är alternativet men Skistad var före både i kvalet och i Gålå. Att ledningen skall göra gissningar om hur banan passar tycker jag blir dumt och godtyckligt.

Att Tiril inte åker 10km är lite märkligt, men kan ju vara att hon tackat nej. Distanslopp på höjd är inte hennes favorit.
Citera
2021-12-06, 12:06
Medlem
Citat:
Hansson åker säkert men knappast Frida.

Nej, Frida kommer inte att åka sprint. Maja och Johanna är redan på plats, Ribom kommer också att åka sen skulle jag gissa att Lundgren och Dyvik får chansen. Då finns det en plats kvar som jag tycker Hansson borde få.
Citera
2021-12-06, 12:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tycker inte det är märkligt att Skistad är med. Är Harsem som är alternativet men Skistad var före både i kvalet och i Gålå. Att ledningen skall göra gissningar om hur banan passar tycker jag blir dumt och godtyckligt.

Jag skulle hellre ta ut henne till Dresden och låta åka henne skandinaviska cupen i helgen.
Citera
2021-12-06, 12:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Maja
Johanna
Ribom
Lundgren
Dyvik
Hansson?

Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Nej, Frida kommer inte att åka sprint. Maja och Johanna är redan på plats, Ribom kommer också att åka sen skulle jag gissa att Lundgren och Dyvik får chansen. Då finns det en plats kvar som jag tycker Hansson borde få.

Lundgren och Dyvik är anmälda till skandinaviska cupen i helgen men det är möjligt att de blir uttagna till Davos ändå (men därför räknade jag inte med dem).
Citera
2021-12-06, 12:15
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Jag skulle hellre ta ut henne till Dresden och låta åka henne skandinaviska cupen i helgen.
Jag antar att Norge tänker som Sverige att Davos är vägen till OS. Nu är det väl inte jättestor chans att Skistad klarar det, men nu har hon iallafall chansen. Sprinten i Beito är dessutom i klassisk stil vilket dels passar henne sämre men även ökar chansen att hon får åka Dresden även om hon misslyckas i Davos.
Citera
2021-12-06, 12:16
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Lundgren och Dyvik är anmälda till skandinaviska cupen i helgen men det är möjligt att de blir uttagna till Davos ändå (men därför räknade jag inte med dem).
Gissar att de anmält sig pga de inte ingår i landslaget eller varit i Lillehammer och därför inte fått veta i tid om de ska tävla i Davos eller inte.
Citera
2021-12-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
På distans har vi väl bara två damer som rimligen är medaljkandidater?
I dagsläget känns OS-uttagningarna oerhört svåra. Tolkar jag det som sägs rätt så är målet att till den 19 december ta ut minst tre distansåkare och tre sprinters, men det är väl bara Maja och Grate som kan anses vara klara?
I damsprint slåss Hagström, Ribom och Dyvik om två platser - alla har finalkapacitet men svårt att säga att nån av dem är tydligt bättre än de andra.
I herrsprint har ingen mer än Oskar och Grate visat topp åtta kapacitet så det blir svårt att motivera en uttagning.
På distans för damer så har Moa O, Ribom, Kalla och Dyvik chansen att ta en av två öppna platser med bra resultat i Davos men ingen av dem kan anses given än.
På herrdistans är det som herrsprint - finns ingen mer än Burman som visat på topp åtta kapacitet men vi behöver ju några stafettåkare - med bra lopp i Davos har väl Porromaa, Leo och Calle chansen att kvalificera sig.
Rimligen bör samtliga sprinters på damsidan tas ut före jul (den 19:e dec) givet det man tidigare sagt om uttagningen och det faktum att det redan finns tillräckligt många som uppfyller grundkriteriet samt att det känns dumt att tvinga sprinters att köra touren.

Distans kan jag tänka mig att de håller en eller kanske t.o.m. två platser öppna till efter TdS, beroende på vilka resultat vi ser i Davos. Moa O. borde dock ha en bra chans att säkra en plats till helgen om hon fortsätter visa att hon är 3:e bästa svenska.

På herrsidan lär det säkert lämnas fler platser öppna till efter touren. Det är ju mycket möjligt att man inte kommer skicka mer än 6 stycken till OS (färre hoppas jag inte det blir) och stafettlagplatser och framtidskriteriet lär få nyttjas flitigt.
Citera
2021-12-06, 12:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Gissar att de anmält sig pga de inte ingår i landslaget eller varit i Lillehammer och därför inte fått veta i tid om de ska tävla i Davos eller inte.

Jo, så är det säkert. Men i min spekulation så räknade jag bort dem
Citera
2021-12-06, 13:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Davos:

Damer
Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Moa Olsson, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit

Herrar
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Jens Burman, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Johan Häggström, Piteå Elit
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Anton Persson, Falun-Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK

Citat:
Marcus Grate står över sprinten i Davos på grund av känning i luftvägarna efter helgens sprint i
Lillehammer.
Citat:
Charlotte Kallas saknas i truppen som reser mot Davos, men där finns en gemensam plan framåt.
– Vi har tillsammans lagt en plan som innebär träning på hemmaplan de närmaste tio dagarna.
Charlottes form har tidigare i höst och i början på vintern varit väldigt bra så vi vet att kapaciteten
finns. Vi vet också att tävlingsglädjen är där. Därför tror vi att en omstart hemma kan göra henne
totalt starkare i spåret, säger Magnus Ingesson, damtränare i svenska längdlandslaget.
Citat:
Charlotte är positiv till planen och omstarten;
– Jag vet att jag har mer att bjuda på och med en kortare träningsperiod hoppas jag att kroppen responderar bra i kommande tävlingar. Det är bara att gilla läget, ladda om och komma igen, säger Charlotte Kalla.
Citat:
– Truppen känns spännande där vi för första gången denna säsong får se Oskar Svensson, Jens
Burman och Moa Lundgren i världscupen. Vi ger också en ny chans till yngre åkare som Moa Hansson
och George Ersson som gjorde respektlösa debuter förra helgen, säger Anders Byström.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-12-06 kl. 13:06.
Citera
2021-12-06, 13:04
Medlem
Samma damtrupp som jag hade.

Synd att inte Grate kan åka, kändes ju rejält på gång sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in