2021-12-05, 19:57
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag håller med, svårt att klaga när man spelar ut Wolves på deras hemmaplan och skapar tillräckligt för att vinna men bolluslingen vill inte in. Ingen femplus-insats men väl 3-4 kanske? Sen är det klart man hade varit missnöjd med poängtapp.

Elliott har sett spännande ut men har ju inte riktigt samma spetsegenskaper som Salah (om du tänkte honom på en kant). Blir spännande att se framöver hur han är tänkt. Jota är ju verkligen jack-of-all-trades därframme, kan ersätta vem som helst i trion vid frånvaro. Men får han välja tror jag han vill spela LW, på Manes position.

Ja, det behövs minst 2 anfallare till när det är läge att växla ut Firmino och Salah. Ingen kris än, men visst vore det skönt att få in en till riktig winger som redan nu kan gå in och rotera utan att laget försämras märkvärt.

Det är ju just de sakerna - ekonomi och sportslig framgång - som minskat deras dragningskraft. De var ändstationen för alla fotbollsspelare - särskilt de från spansktalande länder + sydamerika, den dit alla ville. Real har fortfarande den glansen kvar och verkar ha klarat Covid bättre än Barca som är ett haveri, men...

Jo, Liverpool är absolut i den ligan av klubbar. De hugger på PL och CL. Men det som skiljer Liverpool från nämnda klubbar är transferstrategi och lönestruktur. Man kommer inte värva Grealish för 100m£ och ge honom 300k£ per vecka, det finns inte på kartan. Men om man vore villig att lägga den sortens pengar, då skulle givetvis spelare i den kategorin vara intresserade.

Personligen uppskattar jag Liverpools transfer-hantering sista åren. Man har gjort det mesta rätt, fått ut värde av investeringarna, de spelare som sålts eller gått vidare har som regel släppts i rätt tid. Svårt att klaga på särskilt mycket, annat än smågrejer.

Yepp, håller med. Liverpool är up there.

Just nu, ska tilläggas. Det går fort på toppen. Ett Liverpool som misslyckas med generationsväxlingen, där Klopp brinner ut, de kan vara nere i 5-8-status inom 2-3 år igen. Och Liverpools ägare tycks inte, till skillnad från Uniteds, vara villiga att betala överpris för stora namn som ska få tillbaka dem till toppen. Så, om denna... storhetstid är väl att ta i, men vistelse i finrummet om man kan kalla den så? Tar slut, kan det nog bli ökenvandring och renovering ett tag framöver.
Madrid kommer att klara sig genom denna ekonomiska kris utan några bekymmer, och de leder La Liga överlägset. Barcelona’s dekis såg man flera år innan covid, men tror Barca fort kan vända tränden nu när de har Laporte som chef igen.

Rent sportsligt så är Liverpool fullt på höjd med de 5 nämnda klubbarna, men inte ekonomiskt. Liverpool har ungefär budget som det Arsenal har, och realiteten är den att varken Arsenal eller Liverpool kan konkurrera med klubbar som tex Man City, Chelsea, Madrid eller PSG när det gäller ekonomiska villkår.

Liverpool ska dock ha cred för att de har skapat mkt av relativt lite, tycker man ser vissa likheter mellan AWs Arsenal (under heyday perioden) och Klopp’s Liverpool.
Citera
2021-12-05, 20:00
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jo enligt fotbollsgurun här så är Arsenal bättre historisk och United var ett division 1 lag .

Du ljuger?

Första gången Arsenal slutade topp 3 var 1926 (tvåa). Innan dess var deras bästa placering en niondeplats (6:e plats som Woolwich 1909). Arsenal blev först bra på 1930-talet. Då hade redan Aston Villa 6 guld, Sunderland 5 guld, Liverpool 4 guld, Newcastle 4 guld, Huddersfield 3 guld, Everton 3 guld, United 2 guld m fl. Alla dessa klubbar är mer klassiska med en rikare historia än Arsenal. Faktum är att hela London var dåliga fram till just 30-talet.
Senast redigerad av TilhelmWell 2021-12-05 kl. 20:30.
Citera
2021-12-05, 20:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Alla tre har väl främst sig själva att skylla. Stora egon, fel karriärsteg.

Coutinho är ett speciellt fall. Är hans tid efter att ha lämnat Liverpool en flopp?

Fotbollsmässigt skulle nog de flesta säga ett rungande JA. Från given nyckelspelare i ett Liverpool på väg uppåt, öste in poäng och en av ligans bästa - till oönskad i Barca, sen Bayern, sen Barca igen. Skadedrabbad, karriären peakade i Liverpool, blev aldrig den där world beatern alla hoppades.

Å andra sidan: Sedan han lämnade Liverpool har han tagit 9 (!) titlar. Bundesligamästare, La Liga-mästare, CL-mästare. Hann även med en vinst i Copa America.

Han verkar ha mer än dubblat sin lön från Liverpool-tiden - hittar uppgifter på att han ligger på ca 400k£/w. Ganska bra ökning från 150k£/w som han fick efter sin förlängning med Liverpool. (sen hittar jag också uppgifter på att han ligger på 146k£/w, så inte riktigt solklart).

Jämför detta med titlar i Liverpool-tröja: 0.

Så paradoxalt nog - trots att Coutinhos karriär på papper post-Liverpool varit en succé, går det väl inte riktigt att säga så.

På många vis är han galjonsfiguren för Barcelonas förfall. Inköpt för pengar de inte hade men trodde de skulle tjäna in på sikt, för ett groteskt överpris. En spelare de inte klarade av att integrera i sin spelidé som de ville kasta bort inom ett år efter köpet. Men då sitter de där med ett marknadsvärde ingen vill betala och en lön ingen tänker ta över.

Coutinhos försäljning har också varit nyckeln i Liverpools titelvinnande lagbygge: VvD, Fabinho, Alisson. Så, hade han stannat kvar, hade Liverpool ironiskt nog aldrig blivit det lag de är idag.

Jo visst, titlar har han tagit. Men hur bidragande har han varit? Barca och Bayern hade med lätthet vunnit samma titlar även utan honom. Hade jag varit fotbollsspelare skulle titlar utan att jag faktiskt hade bidragit till dem, inte räknats i mitt prisskåp. Ungefär som Ronaldo satt på bänken under VM -94 och Baresi under VM -82.

Att gå till Barca var inte "fel", men det skulle övervägts mer noga, särskilt när man kommer till samma klubb som Messi. En PL-titel med Liverpool med han som den stora stjärnan vågar jag gissa hade smällt väldigt mycket högre än det bihang han blev i sina andra klubbar trots titlar på Wikipedia. Han var i det perfekta laget och byggt kring honom. Men visst, Liverpool köpte bra för pengarna.
Senast redigerad av -GG 2021-12-05 kl. 21:00.
Citera
2021-12-05, 22:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Första gången Arsenal slutade topp 3 var 1926 (tvåa). Innan dess var deras bästa placering en niondeplats (6:e plats som Woolwich 1909). Arsenal blev först bra på 1930-talet. Då hade redan Aston Villa 6 guld, Sunderland 5 guld, Liverpool 4 guld, Newcastle 4 guld, Huddersfield 3 guld, Everton 3 guld, United 2 guld m fl. Alla dessa klubbar är mer klassiska med en rikare historia än Arsenal. Faktum är att hela London var dåliga fram till just 30-talet.

Det bodde då endast mjäkigar i storstan även då, liksom idag. Bara att se på Stockholm

Edit: Noterar att det var mest gruvarbetare där då, även industri. Då fick man fram tuffa men skickliga lirare. London då?
Citera
2021-12-05, 22:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Madrid kommer att klara sig genom denna ekonomiska kris utan några bekymmer, och de leder La Liga överlägset. Barcelona’s dekis såg man flera år innan covid, men tror Barca fort kan vända tränden nu när de har Laporte som chef igen.

Rent sportsligt så är Liverpool fullt på höjd med de 5 nämnda klubbarna, men inte ekonomiskt. Liverpool har ungefär budget som det Arsenal har, och realiteten är den att varken Arsenal eller Liverpool kan konkurrera med klubbar som tex Man City, Chelsea, Madrid eller PSG när det gäller ekonomiska villkår.

Liverpool ska dock ha cred för att de har skapat mkt av relativt lite, tycker man ser vissa likheter mellan AWs Arsenal (under heyday perioden) och Klopp’s Liverpool.

Ska du börja igen med att Arsenal ska ha spenderat ytterst lite på spelarköp?

Edit:

Kolla in länken här!

https://www.youtube.com/watch?v=GD0WfNcI0Wo
Senast redigerad av EastClintfood 2021-12-05 kl. 22:30.
Citera
2021-12-05, 23:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ska du börja igen med att Arsenal ska ha spenderat ytterst lite på spelarköp?

Edit:

Kolla in länken här!

https://www.youtube.com/watch?v=GD0WfNcI0Wo
Behöver inte att kolla på ngt klipp öht, eftersom att jag redan vet svaret på den här ”frågan”.

Vart har jag eller några andra Gooners
Påstått att Arsenal ”ska ha spenderat ytterst lite på spelarköp” ??? Men jämfört de övriga storklubbarna i England så har vi de facto fått ut väldigt mkt av väldigt små resurser.
Citera
2021-12-05, 23:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Behöver inte att kolla på ngt klipp öht, eftersom att jag redan vet svaret på den här ”frågan”.

Vart har jag eller några andra Gooners
Påstått att Arsenal ”ska ha spenderat ytterst lite på spelarköp” ??? Men jämfört de övriga storklubbarna i England så har vi de facto fått ut väldigt mkt av väldigt små resurser.

Haha, du är tillbaka. Alla vi vet dina svar, du är så skoj!
Citera
2021-12-06, 10:15
Medlem
Helt sorgligt se hur Everton helt tappat det sedan Ancelotti lämna och Benitez tagit över.
Kan det va över för Rafa vid förlust mot Arsenal ikväll?
Enda sen Moyes,även Martinez,har det varit riktigt dåligt val av tränare fram till Carlo.
koeman,Silva,Big Sam..och Rafa nu,
Citera
2021-12-06, 10:24
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Helt sorgligt se hur Everton helt tappat det sedan Ancelotti lämna och Benitez tagit över.
Enda sen Moyes,även Martinez,har det varit riktigt dåligt val av tränare fram till Carlo.

De slutade ju 12a och 10a under Ancelotti så det var ju inte speciellt bra heller ärligt talat. Problemen just nu är ju inte så mycket Benitez fel heller, kolla vad han faktiskt fick spendera inför säsongen och vad värvningarna kostade och jämför det med hur mycket pengar de spenderat på skit senaste 5 åren. Iwobi t.ex. kostade väl 30 miljoner pund eller något? Everton har verkligen inte lyckats med sina värvningar, det är kanske 1 bra värvning på 5.
Citera
2021-12-06, 10:59
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jo visst, titlar har han tagit. Men hur bidragande har han varit? Barca och Bayern hade med lätthet vunnit samma titlar även utan honom. Hade jag varit fotbollsspelare skulle titlar utan att jag faktiskt hade bidragit till dem, inte räknats i mitt prisskåp. Ungefär som Ronaldo satt på bänken under VM -94 och Baresi under VM -82.

Att gå till Barca var inte "fel", men det skulle övervägts mer noga, särskilt när man kommer till samma klubb som Messi. En PL-titel med Liverpool med han som den stora stjärnan vågar jag gissa hade smällt väldigt mycket högre än det bihang han blev i sina andra klubbar trots titlar på Wikipedia. Han var i det perfekta laget och byggt kring honom. Men visst, Liverpool köpte bra för pengarna.

Klart det kommer skava för Coutinho personligen att han inte var en bärande del av lagen som vann de titlar han har. Men när han kollar tillbaka om 15 år, vem kommer minnas det? Killen kan visa sitt troféskåp och vara rätt så nöjd med det. Coutinho spelade ju åtminstone i lagen under deras titelvinnande säsonger, till skillnad från t.ex. Arnautovic som broderade in "2010 Champions League winner" på sina skor, trots att han gjorde 0 minuter i CL för Inter (satt på bänken 2 matcher).

Som jag sagt förut: klandrar inte Coutinho för att han ville ha sin drömflytt till Spanien. Klandrar honom för sättet han tvingade igenom den på, och simulerade skada för Liverpool men spelade för Brasilien. Hade han haft tålamod och varit professionell hade han fått sin flytt. Nu valde han att bränna sitt legacy på Anfield. Hade han inte gjort det, hade de flesta fans tagit emot honom med öppna armar nu.

Coutinho är/var ingen Kloppspelare, men var för bra för att peta. Men Klopp tyckte nog bakom stängda dörrar att det var helt optimalt att bli av med Coutinho och kunna köpa de spelare han ville ha för sitt bygge, en kritisk pusselbit för det titelvinnande Liverpool är idag.
Citera
2021-12-06, 18:49
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81

''Ryktas'' om Mou till Everton nu när han inte gör det så bra med Roma. Men ja det är ju inte de mest trovärdiga källorna...

// PoK
Citera
2021-12-06, 19:05
Medlem
Jag tycker att West Hams mittfältare Declan Rice bara blir bättre och bättre. Han vinner mycket dueller, och är bra på att driva med boll och är säker i passningsspelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in