Citat:
Bara för att något existerar nu i form av en reglerad lag innebär inte det per automatik att det är bra. För enkelhetens skull tror jag de flesta håller med om att när ett beslut tas så är det definitivt. Detta gäller alla beslut som tas och inte bara en viss typ av mål. Därmed ställer man högre krav på beslutsfattarna och domarna. Jag läste att ca. 54 procent av besluten från TR ÄNDRAS i HV. Hur seriöst är det?
Hur många av våra invånare har inte sagt att de tycker det är krångligt med överklagande, att det drar ut på tiden med alla mål kring juridiken osv osv. Som det är nu är det pinsamt hur det fungerar.
Hur många av våra invånare har inte sagt att de tycker det är krångligt med överklagande, att det drar ut på tiden med alla mål kring juridiken osv osv. Som det är nu är det pinsamt hur det fungerar.
Men förstår du inte att ett 1-instanssystem är ju livsfarligt, både ur ett demokratiskt och rättssäkert perspektiv. Tänk om tjänstemannen (domarna i detta fallet) har en dålig dag? Tänk om det förekommer slarv eller missförstånd som gör att beslutet påverkas? Tänk om det är en juridiskt svår fråga där det krävs vägledning? Tänk om det är korruption inblandat? Ingenting av detta hade ju gått att reparera med ett 1-instanssystem!!?? ....Som sagt livsfarligt!
"Ca 54% av besluten från Tingsrätten ändras av Hovrätten" - Ja, men vet du hur många beslut det är som tas i en rättegångsförhandling då? Det är ju inte bara "fria eller fälla" om du tror det? Det är ju beslut om brottsrubricering/ar, påföljd, strafflängd, belopp på skadestånd, beslag, beslut om häktning osv. Det är ju otroligt många beslut som tas (och då skall tilläggas att det kan vara flera tilltalade i målet också) och att det då blir ändringar från Tingsrätt till Hovrätt är ju inte det minsta konstigt. Då låter ju nästan 54% lite tycker jag...