Citat:
Ursprungligen postat av
As-33-15-4-p
Jo så tolkade jag det också. Men om två gamla + en ny ger bättre skydd kommer ju dem som vid tidpunkten av lanseringen av den nya och redan har tre gamla i praktiken ha ett sämre skydd. De som då har två gamla + en ny kommer vara dem som står längre ned i vaccinationsprioeriteringen. Då riskgrupper går först kommer ju det betyda att de har sämre skydd än dessa. Har själv fått tre och kommer nog vara rätt tidigt ut med att få en fjärde om det blir aktuellt, därav undrar jag.
Finns inget än om hur länge den tredje dosen kommer ge skydd mot symptomatisk sjukdom.
De med två doser verkar det gälla 5-6 månader som man sedan bör fyll på men de med tre kanske det är samma eller längre tid till påfyllnad.
För mig som fick min tredje den 12:e november och är det 6 månader så är det dags för den fjärde i början av maj men kan likväl vara så att det framkommer att den kan tas betydligt senare.
Om omrikron blir dominerande och visar sig betydligt mildare kanske man endast ger en fjärde dos till riskgrupper. Vi får se.