2021-12-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Man ska inte lägga skulden på de som inte väljer att gå på allt skit som nämns och krävs, Corona har blivit till en farlig politik.

Skönt att vara vaken, men tror du att du övertygar någon? Fåren klagar på de som talar sanning när de är rädda. Det är så av design. Det är ett av de huvudsakliga målen. Att splittra samhället.
Citera
2021-12-05, 15:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Jo så tolkade jag det också. Men om två gamla + en ny ger bättre skydd kommer ju dem som vid tidpunkten av lanseringen av den nya och redan har tre gamla i praktiken ha ett sämre skydd. De som då har två gamla + en ny kommer vara dem som står längre ned i vaccinationsprioeriteringen. Då riskgrupper går först kommer ju det betyda att de har sämre skydd än dessa. Har själv fått tre och kommer nog vara rätt tidigt ut med att få en fjärde om det blir aktuellt, därav undrar jag.
Finns inget än om hur länge den tredje dosen kommer ge skydd mot symptomatisk sjukdom.
De med två doser verkar det gälla 5-6 månader som man sedan bör fyll på men de med tre kanske det är samma eller längre tid till påfyllnad.
För mig som fick min tredje den 12:e november och är det 6 månader så är det dags för den fjärde i början av maj men kan likväl vara så att det framkommer att den kan tas betydligt senare.
Om omrikron blir dominerande och visar sig betydligt mildare kanske man endast ger en fjärde dos till riskgrupper. Vi får se.
Senast redigerad av Sunimod 2021-12-05 kl. 15:38.
Citera
2021-12-05, 15:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag påstår inget, förmedlade bara vad som stod i artikeln och funderade på om det kunde bidra till ökad smittsamhet. Jag drog heller inga slutsatser om omikrons farlighet.
Jag skyller inte på dig.

Men det sägs en hel del massa strunt nu även i vanliga MSM.

Som nu rapporten från Sydafrika om sjukhusinläggningar. Man kan faktiskt bli tvärtom oroad av det faktum att så många unga just upptäcks även om de inte kräver IVA eller ens syrgas. Man har en hög seroprevalens sedan tidigare i befolkningen och det tycks inte hjälpa alls utan man ser en dramatisk ökning.
Citera
2021-12-05, 15:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Varje dag sprids det miljarders miljarders t virus av alla de slag jorden runt. Hur tror du vi någonsin kan få kontroll över dom?

Jag varken tror eller vet hur detta ska sluta, men jag upplever starkt att det inte gjorts det bästa för att hantera spridningen. Dessutom litar jag inte till att vi får en enkel lösning med ett vaccin enbart som leder till en bra bekämpning av smittan.

Vi har nu under en längre tid fått allt mer fakta att analysera och dra slutsatser av, samtidigt som vidtagna åtgärder inte är kraftfulla nog. Tyvärr så tycks viruset bli ett bränsle för att genomdriva allt mer galen politik.
Senast redigerad av Vasteras 2021-12-05 kl. 15:46.
Citera
2021-12-05, 15:39
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alltså jag tror inte du förstår hur sjukvård fungerar man stänger inte ned livsnödiga behandlingar Däremot skjuter man som sagt på mindre akuta operationer, behandlingar och provtagningar

Jag kan empiriskt fastställa att det du säger stämmer, jag väntar själv sedan länge på vård och Viruset gör att vården inte räcker till för alla längre.
Citera
2021-12-05, 15:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Skönt att vara vaken, men tror du att du övertygar någon? Fåren klagar på de som talar sanning när de är rädda. Det är så av design. Det är ett av de huvudsakliga målen. Att splittra samhället.

Min tilltro till majoriteten av människorna är sedan länge raderad, den förståelsen i kombination med upprätthållandet av demokrati kan leda till mer än bara ett farligt virus.
Citera
2021-12-05, 15:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo det påverkar nog en del men fler har även tillkommit som nu är sjuka så de inte klarar en covid.
Sedan påverkar säkert förbättrad vård då vi lärt oss mer om hur man ska behandla de som kommer till sjukhus med covid.
Men det verkar finnas ett bra samband i det som FHM påstår om att vaccinationen skyddar bra mot allvarlig sjukdom. Att antikropparna avtar men att T-celler mm finns kvar verkar vara det som ger ett bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Ska bli intressant att se hur den tredje dosen kommer påverka utvecklingen.
Andra vågens topp av avlidna kom redan kring julhelgen förra året. Sedan dess har dödstalen i stort sett fallit fram till början av hösten (det är sjudagarsmedelvärdet jag tänker på).

Det är svårt att se hur vaccinet ensamt står för den effekten eftersom effekten av vaccinet bör ha kommit senare. Smittspridningen föll iofs under januari men började öka igen i februari. Det var inte många som hunnit vaccineras då, framför allt inte hunnit få full effekt av 2a dosen. Man kanske ska dra slutsatsen att det egentligen var en rätt liten grupp som behövde vaccineras för att ge en påtaglig effekt på dödsfallen.
Citera
2021-12-05, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla blir saliga på sin tro. Papperspåsen får du behålla själv.

Det är din påse.
Citera
2021-12-05, 15:47
Medlem
okok1s avatar
Dr. John Campbell: Latest data, looking good
https://www.youtube.com/watch?v=1Paq17X6ucQ

Den nya super mutationen verkar vara mild!!!!!!!
Citera
2021-12-05, 15:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag skyller inte på dig.

Men det sägs en hel del massa strunt nu även i vanliga MSM.

Som nu rapporten från Sydafrika om sjukhusinläggningar. Man kan faktiskt bli tvärtom oroad av det faktum att så många unga just upptäcks även om de inte kräver IVA eller ens syrgas. Man har en hög seroprevalens sedan tidigare i befolkningen och det tycks inte hjälpa alls utan man ser en dramatisk ökning.

Än så länge vet vi för lite för att dra några slutsatser. Jag tror det är svårt att dra direkta paralleller med Sydafrika, yngre befolkning, sämre folkhälsa, sommar mm. Försöker hålla lite koll på Norge och där verkar ju julbordet hittills inte inneburit några svårare fall även om det är smittsammare variant.
Citera
2021-12-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Min tilltro till majoriteten av människorna är sedan länge raderad, den förståelsen i kombination med upprätthållandet av demokrati kan leda till mer än bara ett farligt virus.

Det räcker inte med att upprätthålla vår demokrati, om den ens existerar, vår värld är redan för korrupt. Det finns bara en räddning. Tro och hopp.
Citera
2021-12-05, 15:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Än så länge vet vi för lite för att dra några slutsatser. Jag tror det är svårt att dra direkta paralleller med Sydafrika, yngre befolkning, sämre folkhälsa, sommar mm. Försöker hålla lite koll på Norge och där verkar ju julbordet hittills inte inneburit några svårare fall även om det är smittsammare variant.
Där har det vad jag förstår handlat om vaccinerade och i övrigt friska människor. Även från det kan vi inte säga något om farligheten. Men det är verkligen oroande att det sprids så omfattande och snabbt bland vaccinerade även om de inte blir sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in