2021-12-05, 11:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samtidigt måste detta vägas mot den hälsoförlust som kommer av att bära mask, eftersom det innebär att man andas instängd fuktig otrevlig luft. Det sänker livskvaliteten, det utgör ett obehag och gör folk olyckliga. Eftersom de allra flesta inte blir svårt sjuka av covid undrar man varför hundratusentals ska måsta andas luft som knappast uppfyller normala krav på bra luft att andas, bara för att det kanske ska bli några färre på sjukhus.

Tänk dig ett rum vars luftkvalitet motsvarar den inuti ett munskydd. Tror du den luften skulle få godkänt vid en inspektion av luftkvalitet? Det är ohyggligt grymt att föreslå att vanligt folk ska andas dålig ansiktsmaskluft dagarna i ända.

Svenska vetenskapsakademiknäppisarna har föreslagit masktvång inomhus. Då föreslår jag att svenska akademien hädanefter och för all framtid fylls av luft av motsvarande kvalitet som den innanför ett tättslutande munskydd, så får de gaggiga gubbkräken sitta där i äckelluften och flumma fram sina stinkande idéer.

För sjutton, folk måste få andas. Det är det viktigaste av allt för en levande varelse.

Du verkar inte förstå hur ett munskydd fungerar. Man andas inte samma luft hela tiden. Då skulle syret ta slut och man skulle bli medvetslös inom några minuter. Jag har haft munskydd FFP2 och FFP3 på mig under timtal och har inte mått dåligt över det. Har man problem med att andas genom ett munskydd har man förmodligen redan nedsatt lungkapacitet.
Citera
2021-12-05, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så varför ska då dessa vaccineras?

För att inte sprida smittan till andra som kan drabbas värre. Exempelvis sina föräldrar, lärare, farmor, mormor osv osv.
Citera
2021-12-05, 11:58
Medlem
Jisses vilket julbord det verkar varit i Norge:

120 personer har nu bekräftats smittade med covid-19 efter julbordet på restaurang Louise i Oslo för en dryg vecka sedan. Runt hälften av de insjuknade misstänks ha fått omikronvarianten, enligt NRK

https://www.nrk.no/osloogviken/smittetallet-etter-julebord-oker--1.15758556
Citera
2021-12-05, 12:05
Medlem
Men omikron är ju inget farligt. Så varför denna hysteri?
Citera
2021-12-05, 12:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Vänligen återkom med fakta och källhänvisning och inte egna slutsatser.
Jag hoppas givetvis att det är så men vi vet ännu inte.
De få fall man redovisat hittills verkar det vara rätt så ofarligt men det är även deltan i vissa fall.
Citera
2021-12-05, 12:07
Medlem
Citat:
Så varför ska då dessa vaccineras?

Risken att vaccinera alla 12-18-åringar har bedömts som lägre än risken att inte göra det.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/c/covid-19-vaccination-av-barn-fran-12-ar-i-sverige--beslutsunderlag-september-2021/

Läs den tekniska rapporten.

Där går man igenom alla risker och för prognoser.
Citera
2021-12-05, 12:10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

120 personer har nu bekräftats smittade med covid-19 efter julbordet på restaurang Louise i Oslo för en dryg vecka sedan. Runt hälften av de insjuknade misstänks ha fått omikronvarianten, enligt NRK

"Insjuknad" är att man testat personen som del av desperat smittspårning. Inte att personen faktiskt märkt av ett dugg.

Hur många "insjuknar" i en ordinarie förkylning efter ett julbord?
Citera
2021-12-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

Att även vaccinerade kan bli smittade är ju klart sedan länge men att så många blir det vid ett enda tillfälle - vad gjordes på det där julbordet egentligen?

Att det dessutom verkar vara två olika som spridit viruset (med tanke på att det är både Omikron och Delta) är också anmärkningsvärt.
Citera
2021-12-05, 12:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER

Vem har kommit fram till det? Och på vilket underlag?
Citera
2021-12-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att även vaccinerade kan bli smittade är ju klart sedan länge men att så många blir det vid ett enda tillfälle - vad gjordes på det där julbordet egentligen?

Att det dessutom verkar vara två olika som spridit viruset (med tanke på att det är både Omikron och Delta) är också anmärkningsvärt.

Visst hade man nån gång hittat flera mutationer hos en och samma person förut, jag har för mig att jag läst det, men det måste ju vara extremt ovanligt.
Citera
2021-12-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fallen i Sydafrika går nästan rakt uppåt nu: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/

Finns rapporterade dödsfall med barn under 10 år. Så nej.

Att använda SA med sin utbredda extremfattigdom, dåliga folkhälsa och t ex odiagnosticerade barn är knappast relevant för oss i Sverige. Förvisso har vi ca 500.000 nysvenskar som lever i ghetton i Sverige, men levnadsstandarden är ändå i jämförelse hög med SA
Citera
2021-12-05, 12:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du verkar inte förstå hur ett munskydd fungerar. Man andas inte samma luft hela tiden. Då skulle syret ta slut och man skulle bli medvetslös inom några minuter. Jag har haft munskydd FFP2 och FFP3 på mig under timtal och har inte mått dåligt över det. Har man problem med att andas genom ett munskydd har man förmodligen redan nedsatt lungkapacitet.
Fåntratt, nog förstår jag att man får syre, inte lika bra som utan mask dock, men du kan knappast jämställa luftkvaliteten innanför med den utanför. Alla för vilka god luftkvalitet är viktig riskerar må sämre i munskydd. Har du t ex stoppat in en fuktighetsmätare innanför ditt tättslutande munskydd och läst av? Kanske borde du jämföra syrehalten och koldioxidhalten med den i frisk luft med.

Så låt munskydd vara som med allt annat, låt de som vill och behöver använda dem. De som måste skydda sig får väl se till att de sluter tätt nog. Gubbar får raka av sig skägget, t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in