2021-12-04, 14:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Jag tror på ngn som kände Helena. Flera saker tyder på det. Tex ett våldtäktsförsök eller övergrepp som gick fel och hon hade kunnat peka ut GM som då var tvungen att döda henne. Förmodligen visste familjen vem han var så bra att det inte hade gått att leva med. Han visste exakt vart hon bodde och kände till området och stigen oerhört bra. Ingen som inte kommer från Ekudden eller känner Helena vet att det går en stig där. sättet bilen körts på gångbanan talar också för god lokalkännedom. anledningen till att bilen körde cykelbanan var för att ta med henne i bilen. det skulle bli för svårt att släpa henne tillbaka till Ekuddenvägen genom dungen.
detta tycker jag talar emot CL eftersom han inte kände Helena. jag tror han är fel.
Ja det har ju folk trott här ändå sen i början av tråden. Men hur långt har vi kommit med det spåret? " Noll!
Citera
2021-12-04, 15:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Din tolkning?
Att han inte en var en slusk innan mordet/ försvinnandet.
Det var han visst det!
Han hade antastat kvinnor både före och efter mordet/försvinnandet!
Har du verkligen missat detta?

Var har du belägg för att han antastat dem? Att han haft tafflig approach när han kontaktat kvinnor från sin bil har framgått. Men är de verkligen antastade, finns det hot eller sliskighet eller är det bara kort och gott tafatta försök?

Jag tar gärna en länk till en källa som bekräftar att han antastat dem, för om en sådan källa finns så har jag verkligen missat det.
Citera
2021-12-04, 16:30
Medlem
Greenskys avatar
Angående kriminella gärningsmän så refererar jag vad en polis "för länge sen" sade till mig, och det var att: Inte ens om man tar tjuven på bar gärning "med fingrarna i kakburken" så erkänner han brottet.

Tyvärr så är det sant, har själv bevittnat det med egna ögon i andra brott,

I detta fallet med Helena får man anta att det ovanstående gäller i högsta grad då fortfarande ingen blivit fälld för brottet.

Summa summarum: Inga bevis = Fallet olöst.

Tyvärr!
Citera
2021-12-04, 16:50
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1

Vad som producerats av tråden är rykten som folk fått leva med, att bli utpekad som mördare är ingen liten sak.
.

Ett gammalt ordspråk: Leker man med elden får man leken tåla.

Enkelt översatt till verkliga livet: Håller man på och fifflar med droger/kriminalitet/dravlar i polisförhör och umgås med "sånt folk" och någon i sammanhanget blir mördad.....

Så får man finna sig i att man är en ingrediens i soppan!

Eller: Som man bäddar får man ligga.

Självklart finns det i detta fallet även (troligtvis) ärliga svenssons som blivit utpekade och dom beklagar jag verkligen...
Citera
2021-12-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Han hade antastat kvinnor både före och efter mordet/försvinnandet!
Har du verkligen missat detta?

Oj, det har jag inte hört något om, har du någon länk till sådana uppgifter. Jag har bara sett spekulationer om det här i gissningstråden på Flashback.
Citera
2021-12-05, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Oj, det har jag inte hört något om, har du någon länk till sådana uppgifter. Jag har bara sett spekulationer om det här i gissningstråden på Flashback.

Artiklar finns ang utredning, de har fått in vittnes uppg av att han ofredat tjejer innan försvinnandet.....Hur fick han med Helena eller dödade han henne på plats? Undrar hur de anser det gått till....
Senast redigerad av exsist 2021-12-05 kl. 06:37.
Citera
2021-12-05, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Jag tror på ngn som kände Helena. Flera saker tyder på det. Tex ett våldtäktsförsök eller övergrepp som gick fel och hon hade kunnat peka ut GM som då var tvungen att döda henne. Förmodligen visste familjen vem han var så bra att det inte hade gått att leva med. Han visste exakt vart hon bodde och kände till området och stigen oerhört bra. Ingen som inte kommer från Ekudden eller känner Helena vet att det går en stig där. sättet bilen körts på gångbanan talar också för god lokalkännedom. anledningen till att bilen körde cykelbanan var för att ta med henne i bilen. det skulle bli för svårt att släpa henne tillbaka till Ekuddenvägen genom dungen.
detta tycker jag talar emot CL eftersom han inte kände Helena. jag tror han är fel.

Jag håller med om att CL känns fel men vem vet. Trist dock att de inte kan presentera några mera bevis då man slog på stora trumman för några månader sedan. Känns nästan oseriöst! Dock kände de flesta yngre i Mariestad till denna stigen då man använde den ofta, även om man inte bodde i området kände man någon som bodde där.
Senast redigerad av mikeofml 2021-12-05 kl. 07:42.
Citera
2021-12-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Artiklar finns ang utredning, de har fått in vittnes uppg av att han ofredat tjejer innan försvinnandet.....Hur fick han med Helena eller dödade han henne på plats? Undrar hur de anser det gått till....
Exsist, det var just sådant jag efterlyste källor till. "Ofredat tjejer", det låter jättekonstigt om polisen skulle gå ut med en sådan uppgift. Men jag håller öppet för att jag missat en sådan uppgift i media och ber någon att lägga en länk här till någon artikel där det framgår.
Citera
2021-12-05, 11:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeofml
Jag håller med om att CL känns fel men vem vet. Trist dock att de inte kan presentera några mera bevis då man slog på stora trumman för några månader sedan. Känns nästan oseriöst! Dock kände de flesta yngre i Mariestad till denna stigen då man använde den ofta, även om man inte bodde i området kände man någon som bodde där.

Det förekommer ju uppgifter på att CL o Helena studerat på komvux samtidigt men inget mer om detta verkar ha kommit fram. Sedan att både var på långresa till Nya Zeeland resp Australien ungefär samtidigt behöver inte vara slump. Det är ju vanligt att när man väl tar sig den lååånga vägen dit så passar många på att besöka båda dessa länder. Som påpekats så är/var det inte direkt ovanligt med resor till dessa länder men av som framkommit om CL så känns han som en ganska otippad Australienresenär, även 1992.
Citera
2021-12-05, 13:02
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det förekommer ju uppgifter på att CL o Helena studerat på komvux samtidigt men inget mer om detta verkar ha kommit fram. Sedan att både var på långresa till Nya Zeeland resp Australien ungefär samtidigt behöver inte vara slump. Det är ju vanligt att när man väl tar sig den lååånga vägen dit så passar många på att besöka båda dessa länder. Som påpekats så är/var det inte direkt ovanligt med resor till dessa länder men av som framkommit om CL så känns han som en ganska otippad Australienresenär, även 1992.

Nja, här på Falshback förekommer spekulationer om att Helena träffat ClLe på Komvux.

Polisen säger tvärtom:

Citat:
Enligt polisen var han vid tiden för det misstänkta mordet i 30-årsåldern och bodde i Mariestad. Han kände inte Helena Andersson sedan tidigare och misstänks ha agerat ensam.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-begars-haktad-misstankt-for-mord-pa-helena-andersson
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-12-05 kl. 13:09.
Citera
2021-12-05, 13:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Exsist, det var just sådant jag efterlyste källor till. "Ofredat tjejer", det låter jättekonstigt om polisen skulle gå ut med en sådan uppgift. Men jag håller öppet för att jag missat en sådan uppgift i media och ber någon att lägga en länk här till någon artikel där det framgår.

Att ClLe gjort tafatta försök att kontakta kvinnor från sin bil har framgått av flera intervjuer med polisen. Men så vitt jag minns så används just uttrycket "kontakta" och inte "ofreda" eller "antasta".

Citat:
Flera kvinnor ska ha blivit kontaktade av mannen som misstänks för att ha mördat Helena Andersson som försvann sommarn 1992.
---
Nu söker polisen efter ytterligare vittnen. Uppgifter som framkommit visar enligt polisen att mannen vid tiden nära försvinnandet även kontaktat andra kvinnor från sin bil.
---
Sen vet vi nu under utredningen att han i tid för det här har försökt ta kontakt med andra kvinnor från sin bil. Vi vill få nya tips om bilen, och många vet ju egentligen i dag vem som suttit anhållen så även tips om den personen, säger Peter Thylén, utredare vid Kalla-Fall-gruppen i Göteborg.
https://www.expressen.se/gt/polisen-den-misstankte-sokte-upp-kvinnor-i-sin-bil/

Jag tror de fiskar efter att någon skall berätta hur de blivit våldtagna eller utsatts för hot.
Citera
2021-12-05, 14:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Något slog mig när jag läste artikeln.

De har intevjuat BW och HM(J),
de verkar nästan lite väl "ivriga" att påpeka att de hört att flera unga kvinnor blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden, samt att om någon kört bil med HA i så skulle de "inte" åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg.

Skulle vi ponera att dessa 2 skulle vara inblandade på något sätt, sägs detta för att avleda. Kanske avstyra vittnen som t.ex sett något inne i stan att det inte kan vara relaterat.

Tankar på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Uppgiften om att flera unga kvinnor skulle ha blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden har förkommit tidigare. Frågan är om det har skrivits om detta på ett objektivt sätt i media (TSL) eller om detta är subjektiv information? Jag kan dock se i en artikel i TSL att "man" (syftar på polisen, efter att kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist hade uttalat sig i stycket före) söker svar på frågan om någon kvinna på senare tid hade blivit antastad - inte bara fysiskt - utan mer känt på sig att hon hade blivit observerad av någon person. Tyvärr har jag inte datumet när denna artikel publicerades i TSL, då "sidhuvudet" inte kom i den kopia som jag tog från biblioteket i Mariestad för några år sedan. Så här långt funderar alltså polisen i de här banorna, medan BW och HM(J) säger ha hört att så ska ha skett. Jag anser att vi inte blev något klokare av allt detta.

Att de säger att "om någon kört bil med HA i så skulle de inte åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg" kan förvisso vara "märkligt", men ännu märkliare - i så fall - är att de överhuvudtaget tar upp det?! Men nåväl, nu säger de detta och jag utgår från att det vid intervjutillfället var känt att en bil högst sannolikt hade förkommit. Eller? Artikeln är från den 17 juni (onsdagen), så om detta inte var känt kan man ju börja fundera … Antingen sa de för mycket eller så hade de tillgång till informationen, men det är knappt om tid. Att de kommenterar "färdvägen" behöver inte vara märkligare än att de - precis som många andra (också här i tråden) - anser att det vore för riskabelt att köra med en livlös/död kvinna i bilen genom centrum i händelse av en poliskontroll.

Uppgifterna om ClLe eventuella antastningar eller tafatta kontaktförsök kan ställas i relation till det som skrivs ovan. DisappointedTuna citerar en artikel där BeWe och HeJu/HeMa säger sig veta att kvinnor blivit antastade. Uggla citerar en artikel där polisen tycks vara obekant om detta men av någon anledning gärna vill höra om kvinnor känt sig observerade...

Synd att Ugglan inte har datum. Kanske kan artikel i övrigt innehålla andra uppgifter som gör att man kan förstå bättre när den skrevs?

Hur som helst så innebär ju Kvists sökande av antastade kvinnor att värdet av vittnesmål som kommer in idag sjunker högst väsentligt. Även den sämste försvarsadvokat lär ju fråga: "Varför berättar du nu när en viss person är utpekad men inte då när det var aktuellt."
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-12-05 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in