2021-12-03, 00:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
1) Du bidrar själv till det "brott " som du anser dig beskriva utan att själv förstå det.

2) Jag är då sannerligen INTE här för att "leka" eller bara spekulera. Jag är här för att jag högst seriöst vill hitta vägar framåt. Som ett led i detta har jag pratat med folk som berörs av utredningen, till exempel "Hanna" och Lockerudvittnet och några till. Och om det inte vore för regel 1.06 skulle jag kunna leverera några riktiga smällkarameller. De som vill "leka" får gärna för mig lämna tråden.

Är du så rädd för att få en varning för regelbrott så du inte vågar leverera några riktiga smällkarameller?
Citera
2021-12-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1

-Han letande mycket efter HA (misstänkt)
-Han letade aldrig efter HA (misstänkt)

-Han var på stadshotellet (misstänkt)
-Han var inte på stadshotellet (misstänkt)

-Han var aspackad (misstänkt)
-Han var nykter (misstänkt)

-Han undvek lekplatsen efteråt (misstänkt)
-Han gick förbi lekplatsen ofta (misstänkt)

-Han pratade mycket med HA på festen (misstänkt)
-Han pratade aldrig med HA på festen (misstänkt)

-Han bodde granne med HA (misstänkt)
-Han bodde långt ut i skogen (misstänkt)

Damned if you do, damned if you don't - typ
Citera
2021-12-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Han kan ju definitivt vara i ok skick att skriva brev och googla. Även om lite stapplig på benen och skör psykiskt.
Ja, det är ju ett väldig brett spektra med psykisk ohälsa. Att ha vård i hemmet kan bero på fysisk ohälsa. Känner bara att folk utgår ifrån att han är helt dingdong. Jag tror inte det.
Många är ilskna och aggressiva. En relativt frisk människa som gillar ensamhet kan exvis bli det av att vara beroende av vård i hemmet, att aldrig få vara ifred. Ovilja att ha dem där. Vem vill ha vård i hemmet i tid och otid.
Verkar inte som någon vet hur det EGENTLIGEN står till men man lutar sig gärna emot psykisk ohälsa och dåligt skick när det passar utan att veta ett skvatt av vad det innebär.
Jag är övertygad om att Clae*s läser och skriver här exempelvis. Inget jag kan veta men jag tror....
Citera
2021-12-03, 11:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ja, det är ju ett väldig brett spektra med psykisk ohälsa. Att ha vård i hemmet kan bero på fysisk ohälsa. Känner bara att folk utgår ifrån att han är helt dingdong. Jag tror inte det.
Många är ilskna och aggressiva. En relativt frisk människa som gillar ensamhet kan exvis bli det av att vara beroende av vård i hemmet, att aldrig få vara ifred. Ovilja att ha dem där. Vem vill ha vård i hemmet i tid och otid.
Verkar inte som någon vet hur det EGENTLIGEN står till men man lutar sig gärna emot psykisk ohälsa och dåligt skick när det passar utan att veta ett skvatt av vad det innebär.
Jag är övertygad om att Clae*s läser och skriver här exempelvis. Inget jag kan veta men jag tror....
Det jag tycker är konstigt är att han av grannar sägs ha varit på sin kant och väldigt ensam. Men vad sockerhals skrev så terroriserade han grannar. Vi vet inte hur han är som person alls egentligen.
Citera
2021-12-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det jag tycker är konstigt är att han av grannar sägs ha varit på sin kant och väldigt ensam. Men vad sockerhals skrev så terroriserade han grannar. Vi vet inte hur han är som person alls egentligen.
Nej precis och det är därför jag undrar över vissa dragna slutsatser om hans hälsotillstånd. Hur det verkligen ligger till.
Han kan ha hjälp av hemtjänst enbart pga fysiska handikapp/sjukdom.
Psykisk ohälsa kan försämras med det fysiska, inte konstigt alls men kolla i vårt samhälle där folk lider av hela jävla alfabet men ändå inte är satta ur spel.
I dagens samhälle har ju var och varannan mer eller mindre en eller flera diagnoser.
Att lida av psykisk ohälsa kan innebära så mycket olika.
Vi vet ju inte heller vilka fysiska handikapp han har. Jag misstänker att det är dessa som gör att han har hjälp hemma. Kansle en kombo. Det hör väl inte till vanligheten att det är enbart psykisk ohälsa som gör att man får hjälp i hemmet!?! Är så fallet brukar dessa individer även få ha daglig verksamhet och liknande OM inte fysiska problem sätter stopp för det.
Någon som vet får gärna berätta hur det är ställt med Clae*s. Kanske kan han själv berätta?
Citera
2021-12-03, 17:09
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
1) Du bidrar själv till det "brott " som du anser dig beskriva utan att själv förstå det.

2) Jag är då sannerligen INTE här för att "leka" eller bara spekulera. Jag är här för att jag högst seriöst vill hitta vägar framåt. Som ett led i detta har jag pratat med folk som berörs av utredningen, till exempel "Hanna" och Lockerudvittnet och några till. Och om det inte vore för regel 1.06 skulle jag kunna leverera några riktiga smällkarameller. De som vill "leka" får gärna för mig lämna tråden.
Om jag nu eventuellt är med i en smällkaramel får du gärna avslöja mig. Jag ger min tillåtelse
Citera
2021-12-04, 11:07
Medlem
mer

Vill man ha förtroende för sina smällkarameller kan man i alla fall inte ha "fakta" från någon som VERKAR haft flera konton och resonerat fram sina lögner i låtsas konversationer.
Eller någon som har flera versioner av sina berättelser.
Även om det var några år sedan så visar det att lägsta nivån för ingredienserna i karamellerna kan vara mycket låg.
Tyvärr gör det att ev. Eko och rättvisemärkta ingredienser tappar i värde då de blandas med skit.

Visst karamellerna lär bli mycket mindre och tråkiga utan dessa ingredienser men man vet att de inte är förgiftade i alla fall.
Mer kritiskt förhållningssätt till uppgifter behövs.

Lämna de fina ingredienserna till polisen så kan de använda det i sina karameller.

Det jag velat komma till hela tiden är att spekulationerna innehåller lite för mycket gissningar, rykten, missförstånd, lögner osv. för att dra för stora växlar på.
Det löser man i alla fall inte HA försvinnande med.
Det blir enligt mitt tycke ett rollspel då man använder så mycket fantasi.

Mitt syfte är inte att trycka till någon och vara elak utan hoppas bara att man kanske får ett annat perspektiv på tråden och se det för vad det är.

Det jag velat få ut av tråden är den nu misstänkte och förstå hur det kan gått till, varför han gjort det, vart HA har tagit vägen.
Men att få fram det här verkar vara svårt då han verkar dragit sig undan i samband med hennes försvinnande för 30 år sedan.
Han är ju 60 år och hans generation kanske inte håller till på dessa forum.
Att han själv håller koll är ju möjligt då det kanske gäller honom och hittat tråden i ett tidigt skede.
Senast redigerad av nikenyfiken1 2021-12-04 kl. 11:20. Anledning: mer
Citera
2021-12-04, 11:56
Medlem
Det står still. Är fortfarande intresserad av troligt händelse scenarier, samt de starka indicier som fick CL huvudmisstänkt.
Tydligen så saknas hans DNA och öv spår på Helenas skor eftersom indiciedjan inte presenteras och styrks. Vore på riktigt skamligt om han inte är inblandad efter allt pådrag.
Han måste ha tagit Helena med våld, då hon inte var bekant med honom och dessutom om han ansågs som slusk/kuf. Helena var ung stark och inte kraftigt berusad så det gick nog inte så lätt att tvinga sej på/med henne. Skedde det vid lekplatsen/dungen, då skulle nog inte bara LO vittnet o Hanna hört henne. Många i villa kvarteret skulle observerat det tumult och hjärtskärande skrik. Eller var han så djärv att han lyckades döda/nocka henne snabbt på plats. Finner inget av detta troligt. Därför vill jag veta det troliga scenariot de lärda har...
De som erkänt på fyllan... Varför?
Senast redigerad av exsist 2021-12-04 kl. 11:59.
Citera
2021-12-04, 13:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det står still. Är fortfarande intresserad av troligt händelse scenarier, samt de starka indicier som fick CL huvudmisstänkt.
Tydligen så saknas hans DNA och öv spår på Helenas skor eftersom indiciedjan inte presenteras och styrks. Vore på riktigt skamligt om han inte är inblandad efter allt pådrag.
Han måste ha tagit Helena med våld, då hon inte var bekant med honom och dessutom om han ansågs som slusk/kuf. Helena var ung stark och inte kraftigt berusad så det gick nog inte så lätt att tvinga sej på/med henne. Skedde det vid lekplatsen/dungen, då skulle nog inte bara LO vittnet o Hanna hört henne. Många i villa kvarteret skulle observerat det tumult och hjärtskärande skrik. Eller var han så djärv att han lyckades döda/nocka henne snabbt på plats. Finner inget av detta troligt. Därför vill jag veta det troliga scenariot de lärda har...
De som erkänt på fyllan... Varför?

Det fetade: Den tolkning jag gör är att ClLe inte var en slusk innan mordet, men att han okänd tid efter mordet gått djupare och djupare in i psykiskt sjukdom. Hans tillstånd idag i förhållande till när han var granne med Sockerhals kan bero på annorlunda medicinering. Dvs jag tror att det är mycket vanskligt att uttala sig om hur ClLe var som person 1992. Utan någon direkt förstahandskälla så är det nog bara gissningar vi har att tillgå.
Citera
2021-12-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fetade: Den tolkning jag gör är att ClLe inte var en slusk innan mordet, men att han okänd tid efter mordet gått djupare och djupare in i psykiskt sjukdom. Hans tillstånd idag i förhållande till när han var granne med Sockerhals kan bero på annorlunda medicinering. Dvs jag tror att det är mycket vanskligt att uttala sig om hur ClLe var som person 1992. Utan någon direkt förstahandskälla så är det nog bara gissningar vi har att tillgå.

Sant.
Kan man dra någon slutsats då det började gå utför för han.
Då företaget gick i stöpet och/eller då inkomsten dippade rejält (sjukskrivning).
Citera
2021-12-04, 13:18
Medlem
zoomlanders avatar
Jag tror på ngn som kände Helena. Flera saker tyder på det. Tex ett våldtäktsförsök eller övergrepp som gick fel och hon hade kunnat peka ut GM som då var tvungen att döda henne. Förmodligen visste familjen vem han var så bra att det inte hade gått att leva med. Han visste exakt vart hon bodde och kände till området och stigen oerhört bra. Ingen som inte kommer från Ekudden eller känner Helena vet att det går en stig där. sättet bilen körts på gångbanan talar också för god lokalkännedom. anledningen till att bilen körde cykelbanan var för att ta med henne i bilen. det skulle bli för svårt att släpa henne tillbaka till Ekuddenvägen genom dungen.
detta tycker jag talar emot CL eftersom han inte kände Helena. jag tror han är fel.
Citera
2021-12-04, 14:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Din tolkning?
Att han inte en var en slusk innan mordet/ försvinnandet.
Det var han visst det!
Han hade antastat kvinnor både före och efter mordet/försvinnandet!
Har du verkligen missat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in