Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-04, 23:38
  #1
Medlem
Enligt statistik så ser det ut enligt följande bland befolkningen:

54% rörligt avtal
21% mix
25% fast

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle åka på smällen att behöva betala 10.000.- i elräkning i december jämfört med december föregående år (2.000.-) så skulle jag gå under ekonomiskt.
Nu har jag fast elavtal så jag slipper denna smäll, men hur går det för alla er andra?
Citera
2021-12-04, 23:49
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Enligt statistik så ser det ut enligt följande bland befolkningen:

54% rörligt avtal
21% mix
25% fast

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle åka på smällen att behöva betala 10.000.- i elräkning i december jämfört med december föregående år (2.000.-) så skulle jag gå under ekonomiskt.
Nu har jag fast elavtal så jag slipper denna smäll, men hur går det för alla er andra?

Det hade såklart varit surt, men det hade inte ställt till några problem.

Om du inte kan hantera en oförutsedd utgift på 10 000, så bör du se över din ekonomi.
Citera
2021-12-04, 23:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det hade såklart varit surt, men det hade inte ställt till några problem.

Om du inte kan hantera en oförutsedd utgift på 10 000, så bör du se över din ekonomi.

80% av Sveriges befolkning lever månad till månad utan sparade medel... Just sayin
Citera
2021-12-04, 23:56
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
80% av Sveriges befolkning lever månad till månad utan sparade medel... Just sayin

Det är dumt. Just sayin.
Citera
2021-12-05, 00:39
  #5
Medlem
Bästa tid för att teckna fast avtal brukar vara april---juli. Just nu bör man nog inte teckna. Det är troligen så ändå att vi får ett överskott av el från april.

Svårigheterna i Sverige beror på flaskhalsar beträffande överföring och den ojämna produktionen från vindkraften. Samt att så mycket av kärnkraften har lagts ned.
Citera
2021-12-05, 00:49
  #6
Medlem
Dalulvens avatar
Har fast pris. Vad ligger det rörliga på just nu?
Citera
2021-12-05, 01:08
  #7
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Enligt statistik så ser det ut enligt följande bland befolkningen:

54% rörligt avtal
21% mix
25% fast

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle åka på smällen att behöva betala 10.000.- i elräkning i december jämfört med december föregående år (2.000.-) så skulle jag gå under ekonomiskt.
Nu har jag fast elavtal så jag slipper denna smäll, men hur går det för alla er andra?

Har alltid kört rörligt på el och så även nu.
Är ingenting som bekymrar mig överhuvudtaget fast jag bor i hus.
Även om kWh priset skulle ligga konstant på 4 kr så skulle det inte göra ngn större skillnad för mig. Har man inte pengar för höga boendekostnader så kanske man ska fundera över om man ska äga ett hus överhuvudtaget. Mina boende kostnad är obefintligt därav att jag inte bryr mig så mycket😁
__________________
Senast redigerad av glajarn 2021-12-05 kl. 01:11.
Citera
2021-12-05, 01:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är dumt. Just sayin.
Kan man tycka, men med dåliga löner/bidrag samt världens högsta skatter och allt är skitdyrt samtidigt, hur ska du kunna göra annorlunda? Så ser verkligheten ut.
Citera
2021-12-05, 01:41
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Kan man tycka, men med dåliga löner/bidrag samt världens högsta skatter och allt är skitdyrt samtidigt, hur ska du kunna göra annorlunda? Så ser verkligheten ut.

Struntprat. Visst, ensamstående flerbarnsföräldrar med låglönejobb, i sådana fall kan jag köpa att det är svårt att bygga buffert. Men att 80% lever månad till månad, det är ren och skär dekadens och oansvarighet.
Citera
2021-12-05, 01:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Struntprat. Visst, ensamstående flerbarnsföräldrar med låglönejobb, i sådana fall kan jag köpa att det är svårt att bygga buffert. Men att 80% lever månad till månad, det är ren och skär dekadens och oansvarighet.
Nej. Alla har inte välbetalda jobb och kan bo billigt och nära jobbet osv. Alla har inte råd med snåla bilar eller billig elräkning.

Börja tänk litegrann. Sverige ÄR ett fattigt land pga världens högsta skatter, icke fungerande samhälle och skitdyra priser på allt!
Citera
2021-12-05, 01:59
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nej. Alla har inte välbetalda jobb och kan bo billigt och nära jobbet osv. Alla har inte råd med snåla bilar eller billig elräkning.

Sant så lång, men..

Citat:
Börja tänk litegrann. Sverige ÄR ett fattigt land pga världens högsta skatter, icke fungerande samhälle och skitdyra priser på allt!

Det här är bullshit. Om man inte lägger pengar på skit, så räcker pengarna.
Citera
2021-12-05, 02:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Sant så lång, men..



Det här är bullshit. Om man inte lägger pengar på skit, så räcker pengarna.
Nej. Det gör de inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback