Citat:
Ursprungligen postat av
Littlejohn21345
Handlar om hur vi behandlar våra medmänniskor.
Inte om rätt eller fel om vaccin.
Hur behandlar vi de som inte vill ta vaccin.
En ovaccinerad har lika stor rätt till en inkomst och mat på bordet som en vaccinerad.
En ovaccinerad skall ha samma rätt att köpa vinterkläder till sina barn som en vaccinerad förälder.
Håller ni som vill ha pass med om detta
Om inte hur löser vi det så ingen svälter eller barnen fryser ihjäl.
Begränsa rörligheten för vissa hamnar garanterat i omöjliga gränsdragningar.
Exempelvis varför vinterkläder till barnen men inte gå till butiken och köpa ny iPad.
Om man pratar om smittorisken och drar det till sin spets.
Hur skall gränsen för när det behövs pass eller inte tas fram
Jag kan komma med ett förslag till gränsdragning. Vaccinpass kan vara befogat i vissa speciella situationer, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Då är syftet att skydda patienterna, inte att vaccinpasset ska vara ett påtryckningsmedel för att pressa individer att ta vaccinet. För den som vill besöka en sådan vårdavdelning, så blir vaccinpasset förvisso en press, men pressen är inte syftet. Syftet är att skydda patienter som inte själva kan erhålla tillräckligt skydd med hjälp av vaccin.
Man kan tänka sig vissa andra specialfall där krav på vaccination kan vara befogat. Det kan gälla för den som söker anställning på en karantänsanläggning eller ett viruslaboratorium. Den som inte vill ta vaccin, har många andra arbetsplatser att välja på.
Ute i det vanliga samhället är det inte lämpligt med krav på vaccinpass.
Tycker ni andra att det en lämplig gränsdragning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Littlejohn21345
Vill gärna veta hur ni som vill ha passen resonerar kring straffen för att vägra ta en spruta. Samt hur mycket våld som är acceptabelt för att mäta ut detta straff.
Böter eller fängelse.
Muntligt stoppa någon eller lite tillspetsat medelst basebollträ
Det finns redan ett straff för att inte vaccinera sig. Straffet är att man får möta Kina-viruset med ett immunförsvar som inte är förberett på mötet. Något annat straff behövs inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Littlejohn21345
FHM måste ta upp konsekvenserna av sina rekommendationer eller åtminstone avkrävas hur de resonerar om följdverkningarna i alla led inte bara virusaspekten.
Pass drabbar hela samhället då det kommer behövas vakter precis överallt.
Till och med i lokala tobaksbutiken i Säffle.
Fundera dessutom om hur mycket våld vakten i Säffle skall få använda för att stoppa en ovaccinerad.
Extra viktigt då hela landet kommer krylla av passkontrollerande vakter utan riktig utbildning.
Ni som jämför med rökning eller körkort.
Det är handlingen att röka eller köra bil som regleras.
Inte att ALLA som skall in på en resturang avkrävs bevis att man är helt rökfri.
Likadant med körkort. Alla som skall in i en bil måste varje gång visa att det är rätt person mot körkortet, för att ta liknelsen med vaccinpass.
Det är vad det handlar om
Ett kontrollsamhälle utan historisk jämförelse.
Hur man skall få fram nog med vakter bara till Sveriges samtliga tåg o bussar får någon kunnig politiker svara på.
Om det är smittan man vill åt måste alla resenärer kollas innan de kliver på.
Att använda samma system för att leta fuskåkare handlar mer om att straffa ovaccinerade än ta bort smittan
Införs pass kommer det krävas att polisen går in i valfri butik och gör kontroll av samtliga i lokalen.
Hur ser ni som vill ha passen på detta samhälle och är ni säkra på att ni klarar av att leva på dessa villkor under minst tio år framåt. Kommer ni vara lika villiga ta nya sprutor med jämna mellanrum.
Jag tar gärna fler sprutor. Jag gör det inte för att få vaccinpass. Jag tar sprutorna det eftersom jag inte vill bli sjuk av kinesernas virus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Littlejohn21345
Diktatur för att hålla smittan nere eller acceptera risken att bli sjuk men leva i frihet lika för alla.
För mig är svaret givet.
För mig är svaret att jag inte vill acceptera risken att bli sjuk. Därför har jag valt att ta vaccinet. Eftersom jag har tagit vaccin, så behöver jag inte bekymra mig huruvida andra har tagit vaccin. Jag kan förvisso fortfarande bli sjuk av viruset, men det är osannolikt att jag drabbas av mer än mild sjukdom. Mild sjukdom kan jag leva med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Littlejohn21345
Vi måste leva tillsammans som likvärdiga medborgare med respekt för våra livsval gällande vaccin.
Annars går vi som samhälle under
Okej! Mitt val var att ta vaccinet.