2021-12-04, 09:33
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Åh det är långt mer än 'tro' för dom. Liksom anti-vaxxare, är det dom som egentligen vet, alla andra är blinda/lurade. Dom själva är klarsynta traditionalister. Att jorden skulle vara rund, det är bara just nu rådande trend, övergående, liksom människan i andra tider har hävdat att världen är mandelformad eller t.o.m. dynamisk, ständigt förändrande form. Dom har grymt vetenskapliga/matematiska förklaringsgrunder. Kolla deras bibliotek på hemsidan. (jag skriver ironiskt här)

Problemet med galna åsikter är att dom åsikterna utgör den grund ifrån vilka människorna sen agerar ifrån. Faktiskt lite av en kontrovers i att både tillämpa åsiktsfrihet OCH samtidigt lagar som straffar det naturliga resultatet av kända åsikter.

Det verkar vara du som har uppfattningen av att "egentligen" veta vad det är för folkslag som inte vaccinerar sig.

Du vet lika lite som dom, ingenting.

Du kan omöjligtvis veta att dom långsiktiga konsekvenserna av vaccinet är bra. Det gör ingen, så det handlar egentligen också bara om hopp och tro.
Senast redigerad av Polispotatis 2021-12-04 kl. 09:37.
Citera
2021-12-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkerD
snälla kan du inte bara dra åt helvete.

det är uppenbart att du försvarar tvångsvaccinationer.

du kommer alltid med någon skum kommentar.

gör man det så är man sjuk i huvudet. det finns inga om och men.

vad är det som driver dig?
hur länge ska du fortsätta?

Jag är mot tvångsvaccinering, däremot betyder det inte att jag sållar mig i ledet bland oinsatta foliehattar som gormar om olaga diskriminering, Nürnberglagar och annat ovidkommande.

Det du kallar skumma kommentarer är den grundläggande juridiken i frågan. Vill man förändra något så måste man först förstå det. Om man riktar all sin energi och ilska på att försöka få vaccinpass till olaga diskriminering så kommer man aldrig komma någon vart, detta då det helt uppenbart från ett juridiskt perspektiv inte är diskriminering.
Citera
2021-12-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag är mot tvångsvaccinering, däremot betyder det inte att jag sållar mig i ledet bland oinsatta foliehattar som gormar om olaga diskriminering, Nürnberglagar och annat ovidkommande.

Det du kallar skumma kommentarer är den grundläggande juridiken i frågan. Vill man förändra något så måste man först förstå det. Om man riktar all sin energi och ilska på att försöka få vaccinpass till olaga diskriminering så kommer man aldrig komma någon vart, detta då det helt uppenbart från ett juridiskt perspektiv inte är diskriminering.

Om du är emot tvångsvaccinering så bör du uttala dig starkt emot de olagliga vaccinpassen som staten numera ”rekommenderar ”.
Citera
2021-12-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om du är emot tvångsvaccinering så bör du uttala dig starkt emot de olagliga vaccinpassen som staten numera ”rekommenderar ”.

Utmärkt exempel på min poäng.
Vaccinpassen är inte det minsta olagliga, de har införts helt i enlighet med rådande regelverk.

Om man då går igång och börjar bråka om att de är olagliga (på någon obskyr grund som saknar juridisk relevans) hamnar man i någon låtsas-diskussion istället för att diskutera den faktiska frågan av betydelse; bör vi ha vaccinpass?

Jag är däremot positivt inställt till vaccinpass i dess nuvarande utformning, men det är trots allt något helt annat än tvångsvaccinering.
Citera
2021-12-04, 09:58
Medlem
Citat:

Ang. den juridiska diskussionen i ämnet, se ovan citerad debattartikel av rådman Magnus Åhammar.

Tidigare i tråden finns ytterligare en artikel av honom citerad.
Citera
2021-12-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Du missar det viktigaste då det inte enbart gäller diskrimineringslagen - det är grundlagsstridigt:
I 2 kap. 21 § Regeringsformen framgår det att begränsningar av de fri- och rättigheter som listas i kapitlet aldrig får "gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den".
https://lagen.nu/1974:152#K2P21
När det gäller kravet på vaccinationspass, så uppfyller enligt vetenskapen inte åtgärden något ändamål överhuvudtaget i att förhindra någon smittspridning och åtgärden måste då anses gå utöver vad som är nödvändigt. Kravet på vaccinationsbevis är alltså grundlagsstridigt. Då kravet på vaccinationsbevis är grundlagsstridigt, så får domstolar enligt 11 kap. 14 § Regeringsformen inte tillämpa bestämmelsen, vilket gör att den inte på något sätt kan användas som ursäkt för den arrangör som diskriminerar individer genom att exkludera dem från någon allmän sammankomst, offentlig tillställning, deltagande i utbildning, praktik, lägerverksamhet e.dyl.
https://lagen.nu/1974:152#K11P14
Diskrimineringslagen blir således fullt tillämplig och det blir, enligt 6 kap. 3 §, den som kräver vaccinationsbevis som har bevisbördan för att en tillämpning av kravet på vaccinationsbevis inte är en diskriminerande åtgärd, dvs en åtgärd som grundas på föreställningen om att en ovaccinerad på något sätt skulle ha ett sämre immunförsvar och därmed utgöra en mer potentiell smittkälla än en vaccinerad.
https://lagen.nu/2008:567#K6R3
Det är ju just därför detta är en rekommendation från regeringen och inte en tvångsåtgärd eftersom de då själva skulle bryta mot lagen, vilket skulle se särskilt illa ut. Man använder vår okunskap mot oss. Diskrimineringslagen har jag redan länkat till en gång så det får räcka.

Som sagt, det grundläggande problemet i ditt resonemang är att juristen du hänvisar till helt enkelt inte har koll.

Hans resonemang går ut på att vaccinpassen är i strid med rättighetskatalogen i RF kap. 2. Så långt har han rätt, då får man gå vidare till huruvida rättighetskatalogen har begränsats i korrekt ordning. Förutsättningarna för begränsning finns i RF kap. 2 § 20-22. Där uppställs en del grundläggande krav, bl.a. att begränsning ska ske genom lag (så har skett via pandemilagen, sedan kan man diskutera det sunda i att riksdagen överlåter befogenheten till regeringen men det är en annan fråga) samt att inskränkningen ska vara proportionerlig till syftet.

Det juristen i fråga gör är en bedömning att lagstiftningen inte är proportionerlig, detta är en bedömningsfråga och går att diskutera. Jag säger inte att han har fel i denna del men jag säger inte heller att han har rätt. Däremot kommer vi sannolikt snart få ledning i denna fråga från JO.

Det är däremot i nästa steg som denna jurist gör en rejäl tankevurpa. "Eftersom lagen är grundlagsstridig får den inte tillämpas i domstolar och således blir diskrimineringslagen fullt tillämplig". I detta resonemang för han in att ovaccinerade skulle åtnjuta ett skydd enligt diskrimineringslagen, detta är direkt felaktigt.

De grupper som skyddas av diskrimineringslagen framgår av lagtext, exempelvis kap. 1 § 1
Citat:
Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Då ovaccinerade inte är en sådan grupp är därför inte diskrimineringslagen tillämplig.

Man kan naturligtvis föra en diskussion om huruvida begränsningen av rörligheten osv utgör ett brott på annan grund, men någon diskriminering i lagens mening kan det aldrig bli utan lagändring.
Citera
2021-12-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ja, det är en rekommendation.

Staten vet att det inte är lagligt att införa vaccinpass, då det de facto skulle innebära tvångsvaccinering, vilket är olagligt.

Pandemilagen ger staten rätt att införa tillfälliga restriktioner, dvs 8 pers per sällskap och avstånd mellan borden etc. Pandemilagen förlängdes den 18e november till maj 2022, i samma veva som staten började ”rekommendera” vaccinpass. Svennebanan sover och är helt ovetande här, naturligtvis.

Iallafall. Men hjälp av pandemilagen så kan staten smuggla in vaccinpass i våra liv. Staten gör inget olagligt, de enbart rekommenderar vaccinpass med hot att det annars blir restriktioner enligt pandemilagen. Det de gör är att de ger över ansvaret till näringslivet att införa de olagliga vaccinpassen då restriktioner för företag skulle innebära förödande ekonomiska konsekvenser.

Allt det som vi ser nu är enbart möjligt pga pandemilagen. De har godtyckligt förlängt pandemilagen i ett läge då vi har 30 per på IVA, och inte en jävel dör mer än ett vanligt år. De har naturligtvis ingen som helst avsikt att ta bort ”tillfälliga” pandemilagen.

Och svenne sover.

Citat:
Utmärkt exempel på min poäng.
Vaccinpassen är inte det minsta olagliga, de har införts helt i enlighet med rådande regelverk.

Om man då går igång och börjar bråka om att de är olagliga (på någon obskyr grund som saknar juridisk relevans) hamnar man i någon låtsas-diskussion istället för att diskutera den faktiska frågan av betydelse; bör vi ha vaccinpass?

Jag är däremot positivt inställt till vaccinpass i dess nuvarande utformning, men det är trots allt något helt annat än tvångsvaccinering.

Självklart är vaccinpass olagliga.

Och tvång behöver inte innebära att någon håller dig och tvingar i dig sprutan. Om en chef säger åt dig att du måste ha sex med denne för att behålla ditt jobb så är det de facto och även juridiskt ett tvång, det finns prejudikat.

Dvs om dina rättigheter som en fri medborgare, som dina och mina förfäder slogs och dog för, villkoras med vaccinering mot individens vilja, så är det ett tvång och därmed hamnar vi till slut i olagliga tvångsvaccinering.

Sen finns det en diskussion om åtgärderna är proportionerliga till faran.

Först kan vi prata om faran: det dör i Sverige idag nästan exakt lika många som 2015-2019. Det är några dussin totalt på IVA. Någon fara är inte att prata om.

Sen åtgärdernas effektivitet. Nästan fullvaccinerade samhällen, som Danmark och Gibraltar, inför hårda restriktioner igen när de ser en ökad smittspridning.

Dvs åtgärderna funkar inte ens.
Citera
2021-12-04, 10:03
Medlem
Vill man inte vaccinera sig gör man inte det. Vill man gå på konsert kanske man inte kan göra det ovaccinerad och får då leva med det beslutet. Vaccinet kanske inte hindrar smittspridningen, men det är ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och därmed överbelastning av sjukvården.
Citera
2021-12-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1423zZ
Ang. den juridiska diskussionen i ämnet, se ovan citerad debattartikel av rådman Magnus Åhammar.

Tidigare i tråden finns ytterligare en artikel av honom citerad.

Läste faktiskt den under gårdagen och förvånades över att den låg under dagens juridiks debattsida då han inte tar ställning till något. Men det är en korrekt genomgång av förutsättningarna för begränsning av grundlag och jag delar helt hans resonemang om att folkets vilja och politisk uppfattning inte ska vägas in vid en proportionalitetsbedömning.
Citera
2021-12-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Vill man inte vaccinera sig gör man inte det. Vill man gå på konsert kanske man inte kan göra det ovaccinerad och får då leva med det beslutet. Vaccinet kanske inte hindrar smittspridningen, men det är ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och därmed överbelastning av sjukvården.

Vad innebär ”överbelastning” av sjukvården? Varför har vi en offentligt finansierad sjukvård som gråter varje gång det är några 100 på IVA? Varför har vi ens en offentligt finansierad sjukvård som vi hela tiden inte ska ”belasta”? Det låter som att det är dags att omvärdera hela det här offentliga sjukvården som är så fantastiskt att 1000 pers på IVA, på en befolkning av över 10 miljoner, blir överbelastad.
Citera
2021-12-04, 10:06
Medlem
Citat:
Självklart är vaccinpass olagliga.

Och tvång behöver inte innebära att någon håller dig och tvingar i dig sprutan. Om en chef säger åt dig att du måste ha sex med denne för att behålla ditt jobb så är det de facto och även juridiskt ett tvång, det finns prejudikat.

Varför är det självklart menar du? På vilken grund?

Avseende frågan vaccination under hot om uppsägning så är det inte tillåtet, då det skulle utgöra tvång (precis som du säger). Det är däremot inte något som är relevant för denna diskussion då det inte idag är tillåtet eller en skälig grund för uppsägning att en arbetstagare inte är vaccinerad.
Citera
2021-12-04, 10:07
Medlem
Citat:
Varför är det självklart menar du? På vilken grund?

Avseende frågan vaccination under hot om uppsägning så är det inte tillåtet, då det skulle utgöra tvång (precis som du säger). Det är däremot inte något som är relevant för denna diskussion då det inte idag är tillåtet eller en skälig grund för uppsägning att en arbetstagare inte är vaccinerad.

Varför frågar du en fråga jag precis har besvarat? Kan du inte läsa?

Och varför utelämnar du majoriteten av inlägget du citerar? Jag utgår ifrån att du egentligen inte har några argument utan gillar bara att käfta emot lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in