2021-12-04, 14:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var inte dig jag svarade och du klippte ofarligt bort mitt argument i ditt citat av mitt inlägg till någon annan. Jag säger inte att du inte får svara mig ändå, men varför klippte du bort mitt argument?

Till och med präktiga Nya Zeeland drabbades, och dubblade sina dödsiffror efter att vaccinationen påbörjades. Och Gibraltar med sin 140%-iga vaccinationstäckning med.

Dina räkneexempel bör tas med en liten nypa salt eftersom vaccindoser och placebo inte slumpas ut på likvärdiga grupper i en dubbelblindstudie.
Vilket räkneexempel är det du avser? Vilket argument är det jag klipp bort? Vad har dina argument gällande eventuella rättigheter att slippa bli vaccinerad att göra med vaccinets effektivitet? Blir effektiviteten mindre för att du inte vill vaccinera dig?

Du säger att vaccinet inte hjälper mot Delta. ALL tillgänglig statistiuk visar att vaccinet hjälper. Du har fel. Fatta.
Citera
2021-12-04, 14:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, det var Nya Zeeland, men Gibraltar fick en ny våg trots att alla var vaccinerade, så de fick skynda sig att vaccinera sig ännu mera.

Så visst, vaccinet kan ha räddat en del från döden, men jag ser ändå inte poängen med massvaccineringshysterin. Väldigt få riskerar dö ändå. Och en del dör som sagt av vaccinet.

Jag ser inte heller poängen med hysterin bakom antivaxxandet då det mestadels bygger på felaktiga antaganden och rena hittepåteorier där man fabulerar fram det ena halmstrået efter det andra. När det sablas ner med fakta så hittar man ett nytt halmstrå. Döden behöver inte vara det värsta.
Citera
2021-12-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Flockimmunitet strategin?
Vi kanske ska öka på resurser och inte ge vård till hela världen istället?
Kanske riktade insatser mot riskgrupperna som normalt belastar den?
Kurvan för belastning pga covid-19 ser fortfarande bra ut, även om den ökar lite.
Hur minskas den genom att 12-20 åringar medicineras?

Vi borde höja anslagen och lönerna i vården rejält. Det kommer att kosta i höjda skatter och minskade RUT-avdrag men vi kan inte ha en vård som knappt håller sig över vattenytan under normala förhållanden.

Bistånd och sjukvård till hela världen är förmodligen smart. Hjälp skall ges på plats. Och vården måste budgetera för ökade behov i framtiden så det här blir inte billigt.
Citera
2021-12-04, 14:52
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Målet är väl att minska belastningen på sjukvården, det har vi alla nytta av.

Om vi varit oroliga för belastningen av sjukvården varför har den då tillåtits
gå på knä i 20 år? Varför har vi en lägre tillgänglighet än många andra länder
och färre sjuksängar per capita? Skulle den ens vara i närheten av överbelastad
när det var som värst om vi inte haft en sjukvård som är underdimensionerad?
Vad händer med sjukvården om det börjar droppa in 10-30% flera hjärtrelaterade
akutfall eller alla andra hälsomässiga implikationer av ett starkt reducerat
immunförsvar? Året runt i åratal framöver? I värsta fall ser vi bara början på
en sjukvårdsexplosion med enorma problem med tillskott av patienter kombinerat
med sjukvårdsanställda som i sin tur kommer dubblera sin sjukvårdsfrånvaro.
Ser redan tecken ute i samhället på ökande sjukfrånvaro bland dom vaccinerade.
Människor som knappt haft en förkylning tidigare i sitt liv som efter vaccinering legat
utslagna i långdragna förkylningar ( det dom i UK kallade "superförkylningar).
Det adaptiva Immunförsvaret trycks ned enligt undersökningar med kraftigt
minskade T celler och vi får verkligen be till gudarna att detta inte är något
som är bestående för då kommer samhället radikalt förändras. Hur dom vaccinerade
kommer att reagera när dom får reda på att dom får leva med en 50% minskning
av sitt immunförsvar delar eller resten av sitt liv kan man ju bara spekulera om.
Citera
2021-12-04, 15:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Om vi varit oroliga för belastningen av sjukvården varför har den då tillåtits
gå på knä i 20 år? Varför har vi en lägre tillgänglighet än många andra länder
och färre sjuksängar per capita? Skulle den ens vara i närheten av överbelastad
när det var som värst om vi inte haft en sjukvård som är underdimensionerad?
Vad händer med sjukvården om det börjar droppa in 10-30% flera hjärtrelaterade
akutfall eller alla andra hälsomässiga implikationer av ett starkt reducerat
immunförsvar? Året runt i åratal framöver? I värsta fall ser vi bara början på
en sjukvårdsexplosion med enorma problem med tillskott av patienter kombinerat
med sjukvårdsanställda som i sin tur kommer dubblera sin sjukvårdsfrånvaro.
Ser redan tecken ute i samhället på ökande sjukfrånvaro bland dom vaccinerade.
Människor som knappt haft en förkylning tidigare i sitt liv som efter vaccinering legat
utslagna i långdragna förkylningar ( det dom i UK kallade "superförkylningar).
Det adaptiva Immunförsvaret trycks ned enligt undersökningar med kraftigt
minskade T celler och vi får verkligen be till gudarna att detta inte är något
som är bestående för då kommer samhället radikalt förändras. Hur dom vaccinerade
kommer att reagera när dom får reda på att dom får leva med en 50% minskning
av sitt immunförsvar delar eller resten av sitt liv kan man ju bara spekulera om.

Det var många frågor och spekulationer på ett bräde. Du vet att det är höst nu, då blir folk sjuka. Dessutom verkar folk helt skita i avstånd numera. Jag var tvungen att åka och handla idag, har aldrig sett så mycket folk på samma gång i den butiken jag handlar i, inte ens före pandemin.
Citera
2021-12-04, 15:10
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Precis.

Fattar inte att folk i tråden +media redan dragit slutsatser utifrån smittsiffrorna.

Vi har inte en aning om hur farligt omikron är.
Bara rena gissningar och förhoppningar
Nja, lite antydningar finns. Data visar att sjukhusinläggningar ökar fort i Sydafrika, speciellt provinsen Gauteng där man låg först med Omikron:
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Sedan hade jpost någon preliminär utvärdering att den skulle vara ca 2,4 ggr farligare för ovaccinerade, och att vaccin bara var hälften så effektivt mot svår sjukdom. Men man har just nu väldigt lite data att luta sig mot. Man har ju en veckas fördröjning till sjukhusinläggningar, 11 dagar till IVA och i trakten av 2 veckor till dödsfall på tidigare varianter. Men att säga att den ser mild ut är lite förhastat, den snabba ökningen av fall kan ge fel bild på grund av fördröjningen till svårare konsekvenser.
Citera
2021-12-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Nja, lite antydningar finns. Data visar att sjukhusinläggningar ökar fort i Sydafrika, speciellt provinsen Gauteng där man låg först med Omikron:
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Sedan hade jpost någon preliminär utvärdering att den skulle vara ca 2,4 ggr farligare för ovaccinerade, och att vaccin bara var hälften så effektivt mot svår sjukdom. Men man har just nu väldigt lite data att luta sig mot. Man har ju en veckas fördröjning till sjukhusinläggningar, 11 dagar till IVA och i trakten av 2 veckor till dödsfall på tidigare varianter. Men att säga att den ser mild ut är lite förhastat, den snabba ökningen av fall kan ge fel bild på grund av fördröjningen till svårare konsekvenser.

Ja, hur brukar sjukdoms förloppet se ut, milda i början har det väl varit hela tiden för att sedan bli värre när man tror man är på bättringsvägen, någon drabbad kan säkert bekräfta.
Citera
2021-12-04, 15:18
Medlem
Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-12-03. Länder med mer än 5.0 miljoner innevånare och mer än 100 fall per dag och miljon innnevånare SAMT en ökning per vecka större än 10 procent.

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon innevånare
död_t totalt antal döda per miljon innevånare

Kod:
             land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                         
1     Switzerland   947   27  119859   1329
2         Denmark   774   11   87237    505
3          Norway   592   32   51220    199
4          France   578   53  117330   1782
5     High income   369   15   96068   1519
6   United States   349   57  147155   2366
7        Portugal   294   10  113823   1818
8         Finland   230   20   34465    245
9           Italy   226   23   84108   2221
10        Lebanon   222   33   99830   1293
11          Spain   220   43  111304   1885
12  North America   208   49   98154   1973
13         Sweden   187   31  119303   1493
14   South Africa   116  478   50035   1498
Citera
2021-12-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även i rapporten du länkar till är FoHM ute och cyklar.
Citat:
”I mitten av april (2020) var smittspridningen som störst för att sedan minska i omfattning och under sommaren rapporterades relativt få fall.”

Smittspridningen toppade högst sannolikt under fjärde vecka i mars (2020).

Citat:
”Även antalet avlidna ökade och nådde en topp i början av april för att sedan minska i takt med lägre smittspridning.”

Det finns ingen logik i att dödsfallen (första vågen) toppade före dödsfallen toppade. Verkligheten ser inte ut så. FoHM kompetens lämnar en del övrigt att önska.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19/?t=county

Det var inte syftet med mitt inlägg men nu när du säger det visar andelen positiva en topp runt vecka 15. Antalet döda var högst i april följt av maj och sedan mars. Ser inget konstigt med det.
Citera
2021-12-04, 15:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Ja, och under tiden har man otaliga gånger anpassat restriktioner, folk har ändrat beteende mönster, och vi har gått från originalvarianten med R0 på ca 2,5 till Delta med R0 på ca 6.

Du begår det logiska felet "moving the goal posts". Vilket brukar vara ett tecken på att du insett att du hade fel och försöker dribbla bort det faktumet. Om fler varit vaccinerade hade man, givet identiska andra förutsättningar, haft en exponentiellt avvikande trend i antal smittade. Nu får alla leva med lite striktare restriktioner i stället.

Jag tycker fortfarande det är fel med vaccinpass. Sedan tror jag felet i grunden ligger i att media än en gång ville syssla med agendadriven journalistik och tappade bollen när det gällde att ge en balanserad bild av vad man kunde förvänta sig från vaccinationerna. Det såldes in med överdrivna argument om vad de skulle återkomma, vilket de med en balanserad bild av frågan som är positiva till vaccinering får äta upp, exempelvis i den här tråden. Det går helt enkelt inte att försvara alla argument som förts fram till stöd för att folk ska vaccinera sig eftersom de argument som förts fram av media ibland varit rena överdrifter.
Åter igen. Vaccination med två doser, även på hela befolkningen, skulle inte innebära flockimmunitet, ca 50% skulle även behöva bli smittade, eller så skulle motsvarande nivå av skydd på befolkningsnivå behöva erhållas från en boosterdos eller flera (föregående baserat på ett antal antaganden, men grovt sett).

Den bästa uppskattning jag sett, vilket är från några dagar sedan, var Ro på ca 8,5 och en femdubbelt så stor risk för återinfektion, eller i trakten av 20-25% (fortfarande väldigt tidiga siffror). Vilket då borde innebära att skyddet för genombrottsinfektion är mycket lågt då den risken varit mycket högre än för återinfektion i tidigare varianter.
Sedan har ju SA till mycket stor del skydd från genomgången infektion, inte vaccination. Vilket innebär att man inte kan dra direkta slutsatser av hur sjuk man blir vid en genombrottsinfektion baserat på SA:s data om återinfektioner. Det kommer ta ett tag innan vi får vettiga data helt enkelt.

I yngre åldersgrupper är nyttan på individnivå från vaccinen mycket mindre, eller kanske nära noll. Dock har man tidigare sett att en hög smitta på befolkningsnivå blöder över till riskgrupper. Så medan individnyttan kanske är noll eller till och med negativ, kan fortfarande nyttan på samhällsnivå vara starkt positiv. Men var man ska dra gränsen för vaccinationer är inte helt glasklar. Det går ju rätt enkelt att se den moraliska frågan i om man ska vaccinera barn, med en fram tills nu osäker nytta, för att skydda äldre.

Intressant inlägg! För min del ser jag nyttan av vaccinpass, främst, för att få till en högre vaccintäckning, även för de som haft en genomgången SARS-COV2 infektion. För jag framhärdar med att hybridimmunitet ger det bästa skyddet emot alla SARS-COV2 varianter, inklusive omikron, (vilket en labb-studie som presenteras i "Nature" kan indikera).

Ja, det kommer att dröja innan vi har säkra data gällande omikron, men smittsam verkar den vara! Vi får hoppas p att den inte orsakar allvarlig sjukdom, då får den, gärna, konkurrera ut Delta-varianten. Dock kan det ta lite längre tid i Sverige, då vi kan ha uppåt 40 procent av befolkningen, utom de yngsta och äldsta, som har hybridimmunitet.

Jag är emot vaccinering av 5-11 åringar bara för att minska smittspridningen i samhället. Dessa barn måste själva ha nytta av att bli vaccinerade, vilket inte är troligt.
Citera
2021-12-04, 15:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser inte heller poängen med hysterin bakom antivaxxandet då det mestadels bygger på felaktiga antaganden och rena hittepåteorier där man fabulerar fram det ena halmstrået efter det andra. När det sablas ner med fakta så hittar man ett nytt halmstrå. Döden behöver inte vara det värsta.
Det finns ju mellanting mellan att alla ska vaccineras och din halmtomte antivaxxarna. Ingen är anti i bemärkelsen ingen ska vaccineras, men folk kan avstå eller avvakta av rimliga skäl.

Det borde finnas en mer balanserad diskussion. Själv anser jag ett antikroppstest vara helt riskfritt vilket vaccinet faktiskt inte är. Så jag gjorde ett antikroppstest, det var positivt, och bara en dåre kan vara så dum att hen försöker tuta i mig att jag borde vaccinera mig.
Citera
2021-12-04, 15:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det finns ju mellanting mellan att alla ska vaccineras och din halmtomte antivaxxarna. Ingen är anti i bemärkelsen ingen ska vaccineras, men folk kan avstå eller avvakta av rimliga skäl.

Det borde finnas en mer balanserad diskussion. Själv anser jag ett antikroppstest vara helt riskfritt vilket vaccinet faktiskt inte är. Så jag gjorde ett antikroppstest, det var positivt, och bara en dåre kan vara så dum att hen försöker tuta i mig att jag borde vaccinera mig.

Ja det borde vara en mer balanserad diskussion men båda sidorna gör det svårt.

Bra du har antikroppar. Jag tänker inte tuta i dig någonting, du gör precis som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in